Wat helpt jou bij pms / pmds ?

18-04-2018 16:32 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik merk al langere tijd dat ik iedere maand een periode erg neerslachtig ben. Het is bij mij vaak in de 3e week van mijn cyclus, net na mijn eisprong. Na een paar dagen tot een week is het over, en dan duurt het nog een aantal dagen tot een week voor mijn menstruatie begint. (deze is overigens altijd erg kort en licht; 2 dagen)

Ik wil mijn klachten nog even goed bijhouden, en dan naar de huisarts gaan voor advies. Ik lees op internet dat sommige vrouwen baat hebben bij antidepressiva.

Zijn er vrouwen die hier ervaring mee hebben? Of met andere manieren om de psychische klachten weg te nemen?

Ik heb overigens geen enkele last van fysieke klachten.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik had veel last. Per cyclus voelde ik me eigenlijk maar 1 week redelijk. Ondanks de mirena vloeide ik 2 weken wel, 2 weken (als ik geluk had) niet. In de week na het vloeien ging het redelijk, daarna veel last van PMS. Toen besloten met de mirena te stoppen en alles op zijn beloop te laten. Een ramp! Toen stopte het vloeien helemaal niet meer en mijn stemming was beneden 0. Na 4 maanden besloten aan de pil te gaan, zonder stopweek. Een zegen! Af en toe nog een doorbraakbloeding en dan las ik een stopweek in. Maar dan is het niet zo heftig als voorheen.
Ik heb er ook veel last van. Ik zit dan vooral mezelf heel erg in de weg omdat ik overal negatief over doe en tegelijk daardoor een hekel krijg aan mijn eigen gedrag. Ook heb ik dan moeite om mezelf de dag door te krijgen, en denk al bij het wakker worden: oh nee he, kan ik niet gewoon blijven slapen vandaag, oid.

Het enige wat mij helpt is juist wel iets gaan ondernemen, ook al gaat dat in eerste instantie met veel vloeken en tegenzin. Sporten helpt uiteindelijk echt. Gewoon gaan werken gelukkig ook. Mijn eerste ingeving ( me ziek melden, op de bank hangen en daar de hele dag niet meer afkomen) moet ik juist niet aan toegeven.

Het kost wat moeite, maar ik ben elke keer achteraf blij dat ik toch niet toegegeven heb aan mijn negatieve kant.

Wat mij erg helpt is dat mijn vriend er ook nog is, waardoor bijvoorbeeld avond eten met een zak chips gewoon geen optie is. En die gewoon zegt zullen we dit of dat gaan doen en dan moet ik wel.

Heb jij zo iemand in je buurt die je een beetje kan motiveren? En kan je daar ook af en toe tegenaan zeuren?
Het gaat elke maand ook weer weg gelukkig, je moet er steeds even doorheen. Persoonlijk wil ik liever niet aan de pillen, daarvoor zijn er nog teveel goede dagen en ik blijf liever zoveel mogelijk puur natuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vooral veel last van stemmingswisselingen anderhalve week voor dat ik ongesteld moet worden.
Ik gebruik nu sinds december Maca, eerste twee maanden de hele maand, nu alleen vanaf ongeveer ander halve week voor ik ongesteld moet worden tot mijn eerste 'bloeding'.
Het is een soort kruid uit Zuid-Amerika en voor mij heeft het heel veel geholpen, ik heb veel minder pieken.
Ik heb er nog wel een beetje last van, maar niet zo extreem meer (huilbuien om dat ik een dood dier zag liggen langs de weg of omdat ik mijn sleutels kwijt was, tot aan niemand vind mij aardig, tot aan ik kan de wereld aan morgen heb ik een nieuwe baan gevonden gevoelens)

Je kan het bij de Tuinen (hoe heten ze nu ook weer) krijgen of zo'n vitamine store.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk dank voor jullie reacties al!

@ñuca; ik krijg mezelf gelukkig wel uit bed en bij mij is het juist meer dat ik wel heel graag dingen wíl doen, maar het lukt oprecht niet. Ik werk thuis en ik vind mijn werk heel erg leuk, maar afgelopen week ging het zó slecht dat ik echt niets gedaan kreeg. Ik kon nog geen pagina uit een boek lezen.

Zo extreem depressief ben ik gelukkig niet vaak, en al helemaal niet zéven dagen lang (meestal 2 of 3?)

Koken doe ik ook wel, maar m'n eetlust was vorige week bijvoorbeeld echt 0,0. Heb amper gegeten. En dan opeens is alles weer weg.. zo maf!

@sweetmadness: dank je wel! Ik ga dat spulletje eens opzoeken, ben wel benieuwd! Proberen kan sowieso altijd.

Maar jij hebt het dus ook 1,5 week voor je ongesteld moet worden? En duurt het bij jou dan tót je ongesteld wordt, of stopt het ook daarvoor al?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sowieso een potje Maca besteld. Ik wil het graag proberen.
Hoi,

Ik ook sinds december 2016 meer last van PMS, vooral last van angst.
Ik gebruik nu sinds een aantal maanden (op advies van orthomoleculair therapeut) ook Maca! Daarnaast teunisbloemolie en magnesiumcitraat. Gaat stukken beter! Ik merk wel dat ik een paar dagen voor en ook tijdens menstruatie me kwetsbaarder voel maar stukken minder.
Alle reacties Link kopieren
O wat fijn! @Matz

Ik heb echt de hoop dat het mij ook gaat helpen. Als het goed is komt het morgen binnen. Dan begin ik maar gewoon meteen, dan heb ik een 'bodempje' voor de komende maand.

M'n menstruatie is waarschijnlijk pas volgende week.

Ik vind het alleen zo gek dat ik alleen in die 3e week zo'n last heb. Alsof die eisprong enorm veel invloed heeft, en alles daarna weer stabiliseert of zo??

Nou, echt fijn dat jij ook Maca gebruikt, zeg! Ik ben heel benieuwd :-)

Merk je nog meer voordelen van Maca? En hoeveel mg slik jij? Ik zie vaak qua dosering 1-3 pilletjes per dag (maar soms staat er zelfs 6 per dag..)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen met 1 pilletje per dag en voordat ik ongesteld moest worden 2.
Het schijnt dat het even duurt voordat de werking constant is.
Gewoon uitproberen, kijken wat effect heeft.

Ik had meestal 1,5 week tot 1 week van te voren een extreme dag, (waarbij ook mijn baas zich afvroeg of het wel goed ging, zoveel invloed had het) en dan de rest van de tijd soort van 'nawerking' waarbij ik me heel down voelde en boos werd om niets, om 's avonds extreem hyper in mijn bed te liggen bijvoorbeeld met plannen om de wereld te verbeteren :facepalm:
Dus best veel last van, nu veel minder, nog steeds vaak een dag dat ik meer emoties heb, maar niet zo extreem meer.
The best way to get along with people is to expect them not to like you
Alle reacties Link kopieren
@Sweetmadness:

Jeetje, heftig, hoor. Wel fijn dat de pilletjes nu werken en het wat dragelijker is. Meestal duurt het inderdaad even voor supplementen gaan werken. Ben vanmiddag begonnen met de eerste. Ik wil inderdaad ook beginnen met 1 per dag.

Bedankt voor je tip!
mintienvoordezomer schreef:
18-04-2018 21:26

Ik vind het alleen zo gek dat ik alleen in die 3e week zo'n last heb. Alsof die eisprong enorm veel invloed heeft, en alles daarna weer stabiliseert of zo??

Nou, echt fijn dat jij ook Maca gebruikt, zeg! Ik ben heel benieuwd :-)

Merk je nog meer voordelen van Maca? En hoeveel mg slik jij? Ik zie vaak qua dosering 1-3 pilletjes per dag (maar soms staat er zelfs 6 per dag..)
Sommigen vrouwen hebben juist last rond de eisprong, anderen weer rond de menstruatie. Ik voel me vaak juist vlak voor eisprong op mijn best. Gek hè?

Gewoon alvast beginnen met de maca inderdaad :lol:.. rn.. heb je wel een beetje een goed merk? Dat kan ook nog wel verschil maken (dat er pet capsule bijv minder maca in zit).

Als je zoekt op oestrogeendominantie kom je trouwens ook waardevolle informatie tegen. Meestal is PMS een disbalans van oestrogeen en progesteron namelijk.
matz schreef:
20-04-2018 17:55
Sommigen vrouwen hebben juist last rond de eisprong, anderen weer rond de menstruatie. Ik voel me vaak juist vlak voor eisprong op mijn best. Gek hè?

.......

Bij mij kan het per maand verschillen, maar als ik pech heb is het dus allebei kut. De eisprong kan heel heftig zijn en dan heb ik daar zowel lichamelijk als psychisch last van. De volgende maand kan het dan weer heel erg meevallen en merk ik er amper iets van.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook altijd vlak na mijn eisprong. Echt een dag of 2/3. Bloed irritant. Zit mezelf dan echt in de weg. Het ongesteld zijn stelt dan weer niks voor. Nauwelijks last van en duurt hooguit 1 tot max 3 dagen. Maar wel vervelend want zo heb je steeds maar anderhalve week in je cyclus dat je je top voelt. Dan eisprong en een paar dagen lichamelijk en geestelijk ongemak en daarna word je alweer ongesteld. Bah
But without the dark we'd never see the stars!
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook pmds. het is alsof ik twee verschillende persoonlijkheden heb, zo erg. Direct na mijn eisprong slaat het weer om voor 2 weken. En op de eersta dag van mijn menstruatie weer, als een blad aan een boom.
Bij mij kwam naar voren dat ik én te weinig progesteron aanmaak en daarnaast ook nog eens teveel oestrogeen, grote disbalans dus.

Ik ben nu aan de acupunctuur maar na 1 behandeling durf ik nog niet te zeggen in hoeverre het effect heeft. Het was ook sowieso een heftige maand dus kan niet inschatten. Ik wilde dat wel veel liever proberen dan 2 weken per maand antidepressiva slikken.

Ik ga me ook inlezen op Maca.
Pinda-Kaas; ik smeer al een aantal maanden met natuurlijke progesteroncreme. Ikdacht dat het niet zoveel deed en dat de verbeteting vooral door de supplementen kwam maar toen ik stopte met de creme merkte ik na 2 maand dat ik weer klachten kreeg. Ben nu dus weer aan het smeren. Ik heb het via een orthomoleculair therapeut maar je kunt het ook online bestellen.
Elsa Houtepen heeft ook informatie op internet..en ook een forum waarin ze advies geeft.
Pfff even van me afschrijven hier..ik zit vlak voor mijn menstruatie. Gister down gevoel en gisteravond angstig door een hypochondrische gedachte (wordt ik vaak rond deze periode). Daardoor dus slecht slapen en steeds nerveus. Kan gewoon even erg slecht relativeren..herkennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Hé, wat fijn dat jullie reageren! Ik was een paar dagen weg.

@Sunny07: grappig dat je dus een beetje hetzelfde hebt als ik. Dat vind ik -hoe kut 't ook is- fijn om te horen. Dat ik niet de enige ben.

Ik heb de Maca gekocht van Royalgreen. Dit is een natuurlijk supplement, met een niet-dierlijke capsule. Volgens mij een goede. Ik neem er nu elke dag 1 bij het ontbijt.

@Matz: op de eerste dag van m'n menstruatie voel ik me wel ellendig, beetje ziek/zwak, zonder koorts, zoiets. Maar psychische klachten heb ik de laatste tijd dus alleen rond m'n eisprong. In het verleden had ik 't volgens mij wel iets later in m'n cyclus, een week voor m'n menstruatie of zo.

Hopelijk ben je er snel weer vanaf! Wel fijn dat je dus een natuurlijke crème hebt die helpt! Goed om te weten.

Heeft die orthomoleculair therapeut ook gezegd of die disbalans altijd is, of kun je het zelf opheffen door een x-aantal maanden te smeren? Alsof je een tekort aanvult?
Die disbalans is zeker (grotendeels) op te heffen..voeding, verzorgingsproducten etc. bevatten vaak ook stofjes (xeno-oestrogenen) die invloed op hormonen kunnen hebben. Google maar eens op 'oestrogeendominantie' dan vind je vast meer informatie 😊
Ik had er tot 2 jaar terug ook nog nooit van gehoord.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat van die stofjes in verzorgingsproducten weet ik al een tijd. Ik koop ook vrijwel alleen maar natuurlijke producten. En m'n voeding is ook grotendeels biologisch, en ik let erg op wat ik eet/koop. Dus ik denk niet dat dat bij mij het probleem is. Die disbalans is er echter wel... dus 't moet ergens anders door veroorzaakt worden.

Ik merk nu nog niets van die Maca, trouwens. Na hoeveel tijd begon jij het te merken?
Ik voelde wel snel dat ik wat meer energie had..maar positief effect op de PMS duurde wat langer. Gebruikje verder nog andere vitamines/supplementen?
Alle reacties Link kopieren
Een late reactie en misschien al zoiets gezegd maar ik zeg eigenlijk heel vaak tegen mezelf: dit gaat over, volgende week gaat het beter. Soort van mantra om andere gedachtes weg te duwen. Ik kreeg vanuit de psychiater de tip dat anticonceptie nog wel eens wil helpen maar ikhoop voor je dat natuurlijke dingen helpen.
Alle reacties Link kopieren
@Matz: ik gebruik nu alleen 1x Maca per dag. Ik merk er nu, na 2 weken, nog niet zoveel van. Ook niet meer energie. Ook al neem ik het niet daarvoor.

Ik wil het potje gewoon opmaken, in de hoop dat ik de komende weken wel wat ga merken. En anders moet ik nadenken over een andere oplossing.

@Duizel: fijn dat zo'n mantra jou kan helpen. Ik merk bij mezelf dat ik op de slechte momenten gewoon eigenlijk niets kan en helemaal leeg ben. Verstandelijk weet ik alles wel, ook dat het tijdelijk is, maar als zo'n depressief gevoel dan opeens toeslaat, is al die kennis verdwenen en is alles een uitzichtloos, zwart gat geworden. Om na een x-aantal dagen opeens weer weg te zijn.

Ik heb in het verleden ook de anticonceptiepil gekregen via de huisarts, omdat ik toen ook dacht dat ik stemmingswisselingen had. (weet dat nu niet meer zo zeker, want het was destijds sowieso een turbulente periode). Ik mocht hem ook gewoon altijd doorslikken. Maar na een jaar of 4 kreeg ik zúlke migraine. Echt 2 keer per maand. En toen ik stopte met de pil heb ik dat nóóit meer gehad.

Nu hoor ik om mij heen meer verhalen over mensen met (ernstige) migraine die aan de pil zijn en daar mee gaan stoppen of al gestopt zijn.

Ik heb er kort over gedacht om dit weer te proberen, maar ik las juist dat het het probleem niet oplost (maar ik ben geen arts, dus ik weet het niet zeker). En toen ik dus opeens weer andere mensen hoorde vertellen over migraine en de pil, dacht ik: nee, dat ga ik sowieso nooit meer gebruiken.
De prikpil. Ik had zulke nare PMS en echt weken bloeden ook, dat ik vrijwillig de prikpil heb genomen. Na 23 jaar hel was ik het wel zat.

Terwijl ik niet eens meer zwanger kan worden. Sterilisatie. :-D

Niet iedereen doet het beter op de hormonen maar ik wel. Het is hemels in vergelijking met geen (prik)pil. En nooit meer weken ongesteld. Geen stemmingswisselingen en vreselijke buikpijnen meer.

Ben wel al eens een jaar en een beetje gestopt ( en pas na een jaar kwam de cycles terug en meteen weer 3 maanden hel) maar het was nog steeds net zo erg.
Ik denk dat ik dit nu gewoon blijf' nemen' totdat ik door de overgang ben.
Alle reacties Link kopieren
De mantra helpt me niet om me beter te voelen maar wel om naar de volgende week te komen. Meer te voorkomen dat ik mezelf iets aandoe, die gedachtes te verdrijven.
'Volgende week gaat het beter. In ieder geval wachten tot volgende week, het wordt minder erg' en een week later voel ik me wat beter en doe ik niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven