Hoe kom ik de dag door...depressief

21-02-2019 13:15 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,
Sinds begin december ben ik thuis. Het lukt me niet te werken, ben zo nerveus, angstig en huil veel.
Ben bij huisarts geweest en a.d gekregen plus oxazepam voor de pieken in de stress. Ook heb ik een intakegesprek bij de praktijkondersteuner ggz gehad.
Dat ik zo in de put zit heeft als oorzaak dat ik al mega gespannen was door extreme drukte op het werk, en vervolgens mijn man de relatie on hold heeft gezet .
Dit had ik totaal niet aan zien komen met als gevolg dat ik afgeknapt ben.

Volg alle adviezen die ik heb gekregen op zoals eruit gaan, ontspanningsoefeningen, sociale contacten onderhouden etc. Dit alles met heel veel moeite en stress, maar doe het wel.

Mis mijn man en voel me erg alleen. De kinderen zijn het huis al uit.

Iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en wellicht nog tips voor mij heeft? Of misschien nog iemand een advies die ik over het hoofd zie om uit deze depressie te raken?

Dankjewel voor het lezen
Mente
Hardlopen is heel heilzaam bij depressieve gevoelens.
anoniem_309521 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 13:19
7.41% gewijzigd
[quote=mente12 post_id=29617900 time=1550751321 user_id=1741

Volg alle adviezen die ik heb gekregen op zoals eruit gaan, ontspanningsoefeningen, sociale contacten onderhouden etc. Dit alles met heel veel moeite en stress, maar doe het wel.

Heel goed !

Iemand die in een soortgelijke situatie heeft gezeten en wellicht nog tips voor mij heeft?

Ik herken het helaas. Tis vallen en opstaan . Sterkte. :rose:

[/quote]
Je bent meer dan welkom om hier mee te komen schrijven. Er staan ook adviezen voor je in.

psyche/word-ik-ooit-weer-de-oude-depres ... #p29617799
freja schreef:
21-02-2019 13:18
Hardlopen is heel heilzaam bij depressieve gevoelens.
Alleen als je sport/harlopen ect al fijn vind voor de depressie. Anders kan het juist averechts werken.

Dingen doen die je normaal wel fijn vind is dan een beter idee.
Een dagritme aanhouden.

Maak blokjes in de agenda.
Sta op zelfde tijd op, maak eten, ga douchen ect.
Neem even rust.

Ga daarna iets doen wat moet, huishoudklusje/boodschapje ect.
Neem rust of ga iets doen wat je fijn vind.

Daarna even een contactmoment met iemand.
neem even rust.

ect.
Maar daar kan de poh-ggzer je mee helpen. Samen kijken naar een vast patroon en het opbouwen van activiteiten en dan elke week/afspraak kijken waar je tegen aan loopt.

Vraag een behandelplan en een signaleringplan, wara zijn de valkuilen, wanneer doe je te veel of te weinig en wat doet het met je depressie.
Heb je al 'n psych? Van je af kunnen praten tegen iemand die je niet veroordeelt heb ik zelf als waardevol ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie voor de snelle reactie s.
Ik probeer iedere dag een stuk te wandelen.

Eigenlijk beleef ik nergens plezier aan. Ben blij als het avond is en ik kan gaan slapen, ‘s morgens word ik wakker met het ellendige gevoel.

Ik zal zeker even op jouw topic bijlezen cateautje. Bedankt voor de tip
anoniem_174152 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 13:32
1.18% gewijzigd
mente12 schreef:
21-02-2019 13:29
Dank jullie voor de snelle reactie s.
Ik probeer iedere dag een stuk te wandelen.

Eigenlijk beleef ik nergens plezier aan. Ben blij als het avond is en ik kan gaan slapen, ‘s morgens word ik wakker met het ellendige gevoel.

Ik zal zeker even op jouw bijlezen cateautje. Bedankt voor de tip
Ja dat is de depressie. Maar niks doen gaat niet helpen. Heb je een psycholoog als de POH_GGZ niet genoeg helpt na een paar weken zou ik daar naar vragen.
Jeetje zeg! Het is ook niet niks dat je partner en jij uit elkaar zijn. Dat maakt het ook niet makkelijker om je weer een beetje gelukkig te voelen...
Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen!!!
Het is natuurlijk ookwel heel logisch dat jij je rot voelt, want het is niet niks als je man de relatie on hold zet. Dan is het ook logisch dat je daar heel verdrietig om bent en in mijn ogen is het dan ook goed om die gevoelens er ook even te laten zijn en lief te zijn voor jezelf.

Probeer vooral te bekijken waar je zelf behoefte aan hebt, zonder die nare gevoelens weg te willen drukken. In dit geval heeft dat denk ik gewoon echt tijd nodig om aan de nieuwe status quo te wennen. Dit verdriet moet slijten en als je het wegdrukt komt het op een later tijdstip toch weer terug denk ik.

Veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hai Lucifer,
De praktijkondersteuner is psycholoog. Heeft een eigen praktijk en doet dit er extra bij. Had een goede klik dus dat is fijn.

Maar het zit overal zo vol dat ik nu 3 weken moet wachten op het volgende gesprek.
Zo jammer. En ik zou graag weer gaan werken, alleen ben ik zo nerveus dat dat me nu nog niet gaat lukken
mente12 schreef:
21-02-2019 13:35
Hai Lucifer,
De praktijkondersteuner is psycholoog. Heeft een eigen praktijk en doet dit er extra bij. Had een goede klik dus dat is fijn.

Maar het zit overal zo vol dat ik nu 3 weken moet wachten op het volgende gesprek.
Zo jammer. En ik zou graag weer gaan werken, alleen ben ik zo nerveus dat dat me nu nog niet gaat lukken
Ja, de wachtlijsten zijn enorm, ook als je wel al onder behandeling staat.
Wat zegt de arboarts over het werk?
Misschien eens langsgaan voor een uurtje?

Je kan ook echt met een paar uur per week beginnen en dat heel lang zo houden? Langzaam wennen en als het niet gaat weer stoppen in overleg met arboarts he?
Alle reacties Link kopieren
Je bent sinds begin december al thuis en je hebt alleen nog maar een intake gehad bij de praktijkondersteuner? Zoek z.s.m. psychologische hulp! Pillen kunnen je tijdelijk helpen, maar het is een heel gedoe om er weer vanaf te komen (eigen ervaring) en het bestrijdt alleen symptomen.

Als je voldoende aandacht besteedt aan dagstructuur, gezelligheid en beweging ben je denk ik al heel goed bezig. En afleiding zoeken. Maar dit kost tijd! Ik snap dat je alles zou willen doen om hier snel uit te komen. Maar helaas is er geen korte termijnoplossing.

Het lijkt mij ook volstrekt logisch dat je flink in de put zit als je én overwerkt ben én je huwelijk is ineens voorbij. Dat je dan nergens zin in hebt, is ook heel begrijpelijk.

Probeer je dan ook niet te richten op het resultaat van iets doen (bijv. jou een goed gevoel geven) want dat doel is nu niet echt haalbaar. De dag doorkomen is al heel wat.


Heel veel sterkte :rose: Het gaat zeker tijd kosten en soms voelt het uitzichtloos, maar voor jou gaat de zon vast ook weer een keer schijnen!
Hoi Mente,
Ga een dagboek schrijven, iedere dag, al is het Maar een heel klein stukje. En probeer iedere dag iets te schrijven wat op deze dag positief was.
Iets wat je fijn vond, waar je je goed door voelde, wat je goed hebt gedaan.
En doe hele kleine stapjes, vraag niet teveel van jezelf.
Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu je bericht over de praktijkondersteuner. Kun je geen vrijgevestigde psycholoog vinden die wel (meer) tijd heeft?
Heb je mensen om je heen (familie, vrienden) bij wie je je hart kunt luchten?
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 13:24
Alleen als je sport/harlopen ect al fijn vind voor de depressie. Anders kan het juist averechts werken.

Dingen doen die je normaal wel fijn vind is dan een beter idee.
Misschien houdt TO wel van sporten, weet je toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik wandel en doe aerobics.
En ja ik heb gelukkig lieve vriendinnen om me heen. Maar voel me zo langzamerhand bezwaart om weer in huilen uit te barsten als ik daar ben of zij bij mij:(
Mijn man geeft aan pas over de relatie te willen praten als ik weer de oude ben.
Dat voelt voor mij als extra druk om snel te herstellen, wat dus ook niet lukt.
Ik heb waarschijnlijk van alles niet opgemerkt maar dacht oprecht dat we het goed hadden samen en gelukkig waren

Ook schrijf ik op wat ik op een dag wel gedaan heb, maar denk dan gelijk, wel gedaan maar moet je kijken hoe...bloednerveus, huilen etc.
Ben inderdaad ook al op zoek naar een vrijgevestigde psycholoog, ook daar is het erg vol.

Bedankt allemaal voor jullie adviezen en tips
Doet me goed
anoniem_174152 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 14:05
23.92% gewijzigd
freja schreef:
21-02-2019 13:46
Misschien houdt TO wel van sporten, weet je toch niet?
En misschien ook niet. Vandaar mijn doe iets wat je leuk vind. Als dat harlopen is prima.

Maar harlopen is niet voor iedereen iets waar ze beter van worden/zich voelen. Maar dat had je vast wel begrepen toch?
mente12 schreef:
21-02-2019 13:59
Ik wandel en doe aerobics.
En ja ik heb gelukkig lieve vriendinnen om me heen. Maar voel me zo langzamerhand bezwaart om weer in huilen uit te barsten als ik daar ben of zij bij mij:(
Mijn man geeft aan pas over de relatie te willen praten als ik weer de oude ben.
Dat voelt voor mij als extra druk om snel te herstellen, wat dus ook niet lukt.
Ik heb waarschijnlijk van alles niet opgemerkt maar dacht oprecht dat we het goed hadden samen en gelukkig waren
Een man die er niet voor je is als het slecht met je gaat is wat mij betreft de moeite niet waard.
Als je trouwt dan doe je dat voor goede, maar ook voor slechte tijden, je partner laten vallen zodra het slecht gaat is gewoon not done.
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 14:01
En misschien ook niet. Vandaar mijn doe iets wat je leuk vind. Als dat harlopen is prima.

Maar harlopen is niet voor iedereen iets waar ze beter van worden/zich voelen. Maar dat had je vast wel begrepen toch?
Je weet toch wel wat depressie is? Wat vind je dan echt leuk. denk jij?
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 13:24
Alleen als je sport/harlopen ect al fijn vind voor de depressie. Anders kan het juist averechts werken.

Dingen doen die je normaal wel fijn vind is dan een beter idee.
Moeilijk he lezen Freja? En dat omdat iemand je tip wat nuanceert. Jeetje.
freja schreef:
21-02-2019 14:02
Je weet toch wel wat depressie is? Wat vind je dan echt leuk. denk jij?
Zeker wel. Maar ik heb even mijn bericht gequoted. Kan je het nog eens lezen. En dan ophouden met je domme gesneer in topic van TO? Dank.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 14:05
0.36% gewijzigd
Lucifer2018 schreef:
21-02-2019 14:04
Moeilijk he lezen Freja? En dat omdat iemand je tip wat nuanceert. Jeetje.
Ik vind het geen beter idee, het is gewoon een ander idee.
Wat vind je psycholoog- poh-ggz van die instelling van je man TO?

Heb je het daar al over gehad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven