Werk & Studie
alle pijlers
Forensen tussen Utrecht en Den Haag, te doen?
zaterdag 13 april 2019 20:04
Onverwacht heb ik een best wel interessante baan aangeboden gekregen in het centrum van Den Haag. Het enige waar ik niet zo enthousiast over ben, is de afstand. Ik werk nu op 5 minuten fietsen van mijn huisje (Utrecht). Als ik deze baan accepteer, dan word ik treinforens. Nu is Utrecht-Den Haag geen wereldreis, maar 2 keer per dag dezelfde reis klinkt als best wel veel.
Vraag: heeft iemand ervaring met treinreizen op dit traject? Is het een beetje te doen qua zitplaatsen en stiptheid?
Vraag: heeft iemand ervaring met treinreizen op dit traject? Is het een beetje te doen qua zitplaatsen en stiptheid?
zaterdag 13 april 2019 20:25
In de spits is het 'haringen in een tonnetje'. Buiten de spits is het prima te doen.
Is er enige flexibiliteit mogelijk qua werktijden? Een paar keer per week voor of na de spits beginnen bijvoorbeeld?
Stiptheid van de treinen is over het algemeen prima, ik denk dat je met de trein aanzienlijk sneller bent dan wanneer je met de auto gaat, de A12 is niet de beste plek om met de auto te rijden in de spits.
Is er enige flexibiliteit mogelijk qua werktijden? Een paar keer per week voor of na de spits beginnen bijvoorbeeld?
Stiptheid van de treinen is over het algemeen prima, ik denk dat je met de trein aanzienlijk sneller bent dan wanneer je met de auto gaat, de A12 is niet de beste plek om met de auto te rijden in de spits.
zaterdag 13 april 2019 20:47
@madelief30: geen ervaring met genoemd traject, wel met forensen. Staar je niet blind op alleen de treinreis, maar bedenk dat je ook naar het station moet fietsen, je fiets ergens in een stalling kwijt moet en moet lopen naar het perron. In Den Haag moet je mogelijk ook nog lopen of fietsen vanaf het station? Dat kost ook allemaal tijd.
zaterdag 13 april 2019 20:49
zaterdag 13 april 2019 20:53
Prima te doen, als je weet waar je moet staan heb je 9/10 keer wel een zitplek (behalve als ze een korte trein inzetten maar dat is sporadisch). Het is wel fijn als je een flexibele werktijden hebt. Kan je bijv in de trein werken? Ik gebruik dat vaak om mijn mail weg te werken of meetings voor te breiden. Zo werk ik in mijn reistijd totaal een uur per dag.
Met de auto 1 keer gedaan (de treinen reden niet). Dat doe ik dus nooit meer.
Met de auto 1 keer gedaan (de treinen reden niet). Dat doe ik dus nooit meer.
zaterdag 13 april 2019 21:23
zaterdag 13 april 2019 21:26
Binnen een uur van deur tot deur klinkt mij heel redelijk in de oren. Ik heb in heel mijn werkzame leven hooguit 2 jaar op minder dan een half uur enkele reis gewerkt, de overige variërend tussen 3 en 5 kwartier.
Maar zo dichtbij is wel heel fijn. Wat staan er aan voordelen tegenover de langere reistijd?
Maar zo dichtbij is wel heel fijn. Wat staan er aan voordelen tegenover de langere reistijd?
zaterdag 13 april 2019 21:27
Neem een boek mee, of een tablet met Netflix. Kun je lezen of series kijken ik de trein. Lost een hoop op!madelief030 schreef: ↑13-04-2019 21:23Mijn huisje ligt op 5 minuten fietsafstand van Utrecht CS en de mogelijke baan in Den Haag op 5 minuten wandelafstand van Den Haag CS. Dus dat deel is denk ik wel te doen. Het is meer een beetje de vrees dat iedere werkdag anderhalf uur in de trein zitten best lang is.
zaterdag 13 april 2019 21:28
Baan met meer uitdaging en meer salaris. En OV-trajectkaart krijg ik erbijMinkeDeWit schreef: ↑13-04-2019 21:26Binnen een uur van deur tot deur klinkt mij heel redelijk in de oren. Ik heb in heel mijn werkzame leven hooguit 2 jaar op minder dan een half uur enkele reis gewerkt, de overige variërend tussen 3 en 5 kwartier.
Maar zo dichtbij is wel heel fijn. Wat staan er aan voordelen tegenover de langere reistijd?
zaterdag 13 april 2019 21:32
Zeker doen dan. De treinreis duurt 36 minuten dus dat valt mee. Je kunt wat werk doen in de trein, lekker lezen of muziek luisteren.madelief030 schreef: ↑13-04-2019 21:28Baan met meer uitdaging en meer salaris. En OV-trajectkaart krijg ik erbij
zaterdag 13 april 2019 22:45
Ik vind het heel relaxed, met de trein voor of na een werkdag. Ik zorg wel dat ik vooraan op het perron sta in Utrecht en in Den Haag zorg ik dat ik 10 minuten voor vertrek in de trein zit. Beide in de spits. Ik hoef vrijwel nooit te staan. Ik werk in de trein nog even door. Stukken lezen, mailtjes doen, etc. Wel fijn als je dat ook als werktijd kunt meetellen.
zondag 14 april 2019 04:58
Een vriendin doet dit dagelijks en baalt van de overvolle treinen. Dus wat iedereen zegt: het helpt als je het een beetje zelf kan bepalen.
Ik heb een ander traject van 40 minuten, maar ik begin om die reden altijd vroeg. De trein van 07:15 is navenant leeg, die van 07:30 gemiddeld druk en die van 07:45, 08:00 en 08:15 kom je bijna niet in. In die van 08:30 kan je vaak wel weer zitten en die van 08:45 is weer prima te doen.
Kortom, ik begin vaak vroeger of later. Zolang mijn uren maar gedraaid zijn en mijn werk af is, vindt mijn opdrachtgever het best
Ik heb een ander traject van 40 minuten, maar ik begin om die reden altijd vroeg. De trein van 07:15 is navenant leeg, die van 07:30 gemiddeld druk en die van 07:45, 08:00 en 08:15 kom je bijna niet in. In die van 08:30 kan je vaak wel weer zitten en die van 08:45 is weer prima te doen.
Kortom, ik begin vaak vroeger of later. Zolang mijn uren maar gedraaid zijn en mijn werk af is, vindt mijn opdrachtgever het best
zondag 14 april 2019 07:25
madelief030 schreef: ↑13-04-2019 21:23Mijn huisje ligt op 5 minuten fietsafstand van Utrecht CS en de mogelijke baan in Den Haag op 5 minuten wandelafstand van Den Haag CS. Dus dat deel is denk ik wel te doen. Het is meer een beetje de vrees dat iedere werkdag anderhalf uur in de trein zitten best lang is.
Ik vind anderhalf uur per dag reizen voor je werk echt niet veel hoor. Ik ben al blij als ik het red met 45 minuten enkele reis.
Zou voor mij zoals je begrijpt dus in elk geval geen reden zijn om een leuke baan af te wijzen.
Trouwens: mensen die in de WW zitten, moeten na een half jaar een baan accepteren met reistijd tot 3 uur per dag. Nu is jouw situatie anders, maar het maakt wel duidelijk dat anderhalf uur per dag echt niet zo bijzonder is.
Kijk vooral naar hoe je je tijd in de trein goed kunt besteden.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 14-04-2019 07:38
5.51% gewijzigd
zondag 14 april 2019 07:43
Ik zou het zien als een goede investering in mijn toekomst, kennis, carrière, geluk etc.
zondag 14 april 2019 07:45
Als je jonger bent zou ik het ook doen, maar ik ben blij dat het niet meer hoeft...Tijdschriftenverslindster schreef: ↑14-04-2019 07:43Ik zou het zien als een goede investering in mijn toekomst, kennis, carrière, geluk etc.
zondag 14 april 2019 07:51
Geen ervaring met langdurig dit traject, maar wel met Utrecht -Amsterdam gedurende 6 jaar. Ik vond het prima te doen. Las de krant in de ochtend en ontbeet in de trein. Op de terugweg werkte ik nog wat, of las een boek of kletste met collega’s die hetzelfde traject hadden.
Als je werkuren hetzelfde blijven en je kunt of mag reistijd niet gedeeltelijk inzetten als werktijd, dan ben je wel veel langer van huis van huis. Dat kan belastend zijn daar, afhankelijk van je thuissituatie.
Verstoringen in je treinreis komen niet zo heel vaak voor, maar ik zou even checken hoe de werkgever daar mee omgaat. Moet je hoe dan ook je uren maken als de verstoring in de ochtend is en moet je dan dus veel langer door? Of kun je thuis werken als het mis is? En op de terugweg, als je vertraagd bent, heb je daar alleen zelf last van, of blijven je kinderen dan achter op bso of kdv?
Als je werkuren hetzelfde blijven en je kunt of mag reistijd niet gedeeltelijk inzetten als werktijd, dan ben je wel veel langer van huis van huis. Dat kan belastend zijn daar, afhankelijk van je thuissituatie.
Verstoringen in je treinreis komen niet zo heel vaak voor, maar ik zou even checken hoe de werkgever daar mee omgaat. Moet je hoe dan ook je uren maken als de verstoring in de ochtend is en moet je dan dus veel langer door? Of kun je thuis werken als het mis is? En op de terugweg, als je vertraagd bent, heb je daar alleen zelf last van, of blijven je kinderen dan achter op bso of kdv?
zondag 14 april 2019 07:58
Ik heb de afgelopen maanden een klus in Den Haag gedaan en en reisde via Utrecht met de trein, had anderhalf uur reistijd enkele reis. Maar ik begon gewoon meteen in de trein met werken, en ik reisde na de spits. Was echt veel beter te doen dan ik verwacht had. En het is echt een prima traject, heb welgeteld 1 x mn overstap gemist omdat de trein vanuit Den Haag te laat in Utrecht was.
zondag 14 april 2019 08:18