Mislukte versie, wat nu?

03-08-2018 19:20 40 berichten
Vandaag een versie poging gehad. Gyn had vorige week al aangegeven dat de kans erg klein is dat het zou lukken. Had alles tegen; placenta aan voorzijde, ligt al ruim 10 weken in dezelfde houding en kind ligt diep in de buik.

Na verwoede pogingen van de gyn is hij na 4 keer proberen gestopt. Mislukt.

En nu staan we voor de keuze. Stuitbevalling of keizersnede.
Gyn ziet geen reden waarom ik niet vaginaal zou kunnen bevallen, maar in 50% van de gevallen wordt er ingegrepen en toch een (spoed)keizersnede gedaan.
Beide opties hebben voor- en nadelen. Appels met peren vergelijken...

Zijn er mensen die voor dezelfde keuze hebben gestaan? En waar hebben jullie voor gekozen en met welke reden?
Geen tips, maar ik vind het een beetje een rare topic titel.

Edit blijkbaar een medische term :facepalm:
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 03-08-2018 19:43
27.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier ook de versie niet gelukt.
Bevallen was voor mij niet echt mogelijk, want het ging hier om een voetligging. Maar als ik de keuze had gehad, had ik denk ik ook voor de keizersnede gekozen. Vond de risico's wel groot van een natuurlijke bevalling in stuit.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-08-2018 19:22
Geen tips, maar ik vind het een beetje een rare topic titel.
Ik dacht ook mislukt kindje eruit te lezen.
Zo van eerste is mislukt, wat nu?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij mislukte de versie ook en de tweede afspraak, een week later, was zoon ingedaald en lag zo diep dat ze niet nog een poging gedaan hebben. Bij mijn ziekenhuis, met veel ervaring met vaginale stuitbevallingen, kreeg je nog een aantal checks en als je dan aan de voorwaarden voldeed mocht je vaginaal bevallen en had je 30-40% kans dat het alsnog een keizersnede werd. (Als je dat niet wilde kreeg je zonder verdere vragen een keizersnee) De voorwaarden waren een onvolkomen stuit (billen dus onderin), kind mocht niet te groot en niet te klein zijn, ligging van het hoofdje moest op een bepaalde manier en er moest voldoende vruchtwater zijn, geloof ik. Bij ons was alles goed en ik ben inderdaad vaginaal bevallen. Ging probleemloos. Ik kreeg vanaf 7-8 cm ontsluiting wel al persdrang, dat was wel heftig, maar drukte ook de pijn weg, dus het had ook voordelen.
Ik zou het zo weer doen (gaat niet gebeuren, maar zo voelt het wel). Zoon was mijn eerste (en enige) bevalling overigens.
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles, balen dat de versie niet is gelukt.

Ik heb zelf nooit een versie gehad, maar ook mijn kind lag in stuit.
Ik moest toen ook kiezen voor vaginaal bevallen of keizersnede.
Bij mij werd gezegd dat ze dacht dat ik zelf kon, maar indien er ook maar enige twijfel zou ontstaan de gyn zou ingrijpen met een keizersnede. En dat ik daar dan geen invloed op had/ gyn beslist op dat moment en daar moest ik me dan bij neerleggen (uitleg daarbij was dat ze me met een gezond kindje in mijn armen naar huis wilde laten gaan). Ik heb me verdiept in wat ik kon verwachten bij een vaginale bevalling (bij mij was het toen protocol om de benen in de beugels te hebben en zou bijvoorbeeld sowieso een knip krijgen) maar ook bij een keizersnede.
Ik heb toen gekozen voor een vaginale bevalling. Ik had heel veel vertrouwen in mijn gyn en haar collega's.
Ik ben dan ook vaginaal bevallen en dat is helemaal goed (via het boekje volgens de gyn) verlopen.

Win goede info in, niet via google :) Praat erover met je gyn en partner.
En volg je gevoel.
Als het niet je eerste is en de vorige ging soepel zou ik een vaginale bevalling wel aandurven. Persoonlijk zou ik sowieso voor vaginaal gaan. Geen snijden in mijn buik als de gyn het ook gewoon aandurft.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben later trouwens nog een keer bevallen van een kindje in normale ligging, maar heb dat als veel zwaarder ervaren.
Ik zou een vaginale bevalling ook zo weer doen.
Misschien ter bemoediging; bij mij was het ook mislukt, maar kind draaide een paar dagen later alsnog zelf. Bijna alsof ze dacht: ik ga effe goed liggen want het is bijna zover. Dat schijnt vaker voor te komen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou nog Moxa-therapie (acupunctuur) kunnen proberen, afhankelijk van het aantal weken dat je zwanger bent kan dat helpen om je baby te laten draaien.
Alle reacties Link kopieren
Pas bij het breken van mijn vliezen bij mijn eerste bleek ze in stuit te liggen, dat was dan ook de start van de bevalling. Naar het ziekenhuis dus en daar bleek ze goed te liggen en een klein hoofdje te hebben. De gyn zag een vaginale bevalling wel zitten en het risico is niet heel veel groter, een keizersnee heeft ook risico's en ook voor een eventuele volgende. Dus na 5 minuten besloten het te proberen. Zou er iets tegenzitten dan alsnog een keizersnee. Infuus met weeënopwekkers was standaard, net als de knip. Bevalling verliep snel, 3 1/2 uur na mijn eerste wee is onze oudste dochter geboren.
Daarna nog twee bevallingen gehad thuis en dat was erg prettig, dat had na een keizersnee niet meer gekund.
Alle reacties Link kopieren
Hier afgelopen maandag een versie gehad, ook mislukt.
Wij mochten ook kiezen tussen stuit bevalling of keizersnede.
Wij hebben voor het laatste gekozen, neem liever wat meer risico voor mezelf dan voor de baby.
Het idee dat ik tijdens een bevalling alsnog een spoedkeizersnede zou krijgen en daardoor na de keizersnede ook een tijdje de kleine niet bij me kon hebben vond ik niks.
Wij gaan voor de gentle sectio (behalve als ie eerder komt, maar zelfs dan proberen ze dit bij ons in het ziekenhuis).

Maar doe vooral waar jij je het beste bij voelt, het blijft toch het mooiste moment van je leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik had het onderwerp stuitbevalling niet verwacht bij deze titel. Je mist ws wat reacties van andere forummers met ervaring.

Maar daarvoor reageer ik niet. Ook ik heb een succesvolle stuitbevalling gehad bij de geboorte van mijn oudste/eerste. De bevalling diende zich te vroeg aan met 35.2 weken dus geen versie geprobeerd en de keuze niet uitgebreid afgewogen. Maar het was wel echt mijn keuze. Babietje was ondanks de vroeggeboorte 3 kilo en dus niet klein. Daarna nog 2 hele fijne thuisbevallingen en ben dus erg blij geen keizersnede te hebben gehad, dat was dan niet mogelijk geweest.

Ik ben niet zo een fan van keizersneden. Het is een forse ingreep en geeft enkel nadelen/risico’s bij vervolgzwangerschappen.

Als ik de eerste (onverwachte) medische ziekenhuisbevalling vergelijk met de latere thuisbevallingen dan was die ziekenhuisbevalling stressy. Hoop mensen om je bed, onbekende omgeving en (onprettige en) onbekende gynaecoloog, steeds tussentijds meten... Ik vertel je het graag eerlijk zoals het was. De lastigere uitdrijving en de knip waren namelijk niet het zwaarste aan deze bevalling. Beiden vergeet je snel en zijn op dat moment goed te hanteren.

Ik denk dat het voor de keuze belangrijk is dat je heel eerlijk tegen jezelf bent in wat je aankan. Als je heel erg tegen de pijn opziet, er bang voor bent, of weet dat je een hele crew om je heen echt heel lastig vindt, kan het handig zijn te bedenken hoe je gefocused en ‘relaxed’ kan blijven. Stress is funest voor (elke) bevalling. Of eerlijk besluiten niet aan een vaginale bevalling te beginnen.

Maar ik zou een vaginale stuitbevalling dus zo weer doen (hoop het niet, 3 koters is genoeg 😅) .
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een stuitligging destijds; ik wilde de versie niet en zou uiteindelijk voor een geplande keizersnede hebben gekozen omdat ik geen zin had om wellicht halverwege alsnog een spoedkeizersnede te moeten ondergaan.
Uiteindelijk kwam het kind veel te vroeg en heb ik alsnog een keizersnede gehad, waar ik overigens nooit spijt van heb gehad.

Balen dat het niet gelukt is met de versie; ik hoop dat je uiteindelijk een keuze kunt maken waar je achter kunt staan en wens je alvast een voorspoedige bevalling toe!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Iedereen bedankt voor de ervaringen/verhalen!
Het is een lastige keuze vind ik, ondanks dat de gyn aangaf dat er geen foute keuze is...

Franky77, ik loop vanaf begin zwangerschap al in het ziekenhuis dus voor mij geen onbekende gyn als ik ga bevallen. Bij stuitbevalling zijn er ongeveer 5 mensen in de kamer aanwezig. Bij keizersnede 10 mensen op de ok. Ik kom uit de medische molen, dus 5 of 10 die ‘naar binnen kijken’ maakt mij niet uit ;-)

Ik reageer niet op iedereen persoonlijk, ik heb alle reacties gelezen. Meer reacties zijn welkom. Ik zal zo nog even kijken of er vragen waren en daar op reageren
popita schreef:
03-08-2018 19:41
Misschien ter bemoediging; bij mij was het ook mislukt, maar kind draaide een paar dagen later alsnog zelf. Bijna alsof ze dacht: ik ga effe goed liggen want het is bijna zover. Dat schijnt vaker voor te komen.
Is bij mij uitgesloten en geen optie meer. Kindje ligt al ruim 10 weken in (onvolkomen) stuitligging en is al aan het indalen met d’r billen in m’n bekken. Gyn moest hard werken om d’r billen eruit te krijgen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij mij legden ze uit dat dat ze door de checks vooraf en de eisen aan de bevalling: minimaal 1 cm/uur vordering van ontsluiting, maximaal 30 minuten persen, continue monitoring van het kind etc. de risico’s gelijk maakten aan van een hoofdligging bevalling. Daardoor durfde ik het prima aan. En ging het bij mij ook prima. En 1 week na de bevalling wandelde ik buiten rond met kinderwagen. Daar was ik ook wel heel blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee! Ruim 36 weken zwanger en waar baby begin van de week nog netjes met zijn hoofdje vast in mijn bekken lag, bleek hij tijdens de liggingsecho gisteren zich er toch nog uit te hebben gewurmd en nu ligt hij overdwars in mijn buik.

Versie is gepland voor dinsdagochtend en ik ben heel hard aan het duimen dat het lukt, aangezien een vaginale bevalling geen optie is bij dwarsligging.
peperomioides schreef:
03-08-2018 19:56
Je zou nog Moxa-therapie (acupunctuur) kunnen proberen, afhankelijk van het aantal weken dat je zwanger bent kan dat helpen om je baby te laten draaien.
Kwakzalverij!
Fruity-Pebbles schreef:
03-08-2018 21:21
Is bij mij uitgesloten en geen optie meer. Kindje ligt al ruim 10 weken in (onvolkomen) stuitligging en is al aan het indalen met d’r billen in m’n bekken. Gyn moest hard werken om d’r billen eruit te krijgen ;-)
Ah, dat is pech...
ik wens je in ieder geval alvast sterkte met je bevalling en veel geluk met je kindje :rose:
Alle reacties Link kopieren
@TO Das relaxed dat je al bekend bent! Wat je gyn zegt: er zijn geen foute keuzes.

Wat je ook kiest: Binnenkort heb je een heerlijk lief babietje in je armen! Genieten!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb destijds bewust voor een keizersnede gekozen ondanks het feit dat het ziekenhuis zeer ervaren was in stuitbevallingen. Achteraf vind ik het soms nog wel jammer dat ik geen "gewone" bevalling heb gehad, maar omdat ik eerder beviel dan de geplande datum heb ik in ieder geval wel de weeën meegemaakt :yes: . De keizersnede zelf kijk ik overigens wel met een goed gevoel op terug dus ik sta nog steeds achter die keuze.

In mijn ziekenhuis was er ook een heel duidelijk protocol zoals een van de dames hiervoor al schreef. Hoe ervaren is jouw ziekenhuis qua stuitbevallingen en wat is het protocol? Dat zou ik mee laten wegen in je keuze. Daarnaast zou ik informeren of een gentle sectio mogelijk is in jouw ziekenhuis.

Succes met de keuze en hopelijk heb je over een tijdje een wolk van een baby in je armen en kijk je met een goed gevoel terug op de bevalling!
Incubus, er is een protocol voor stuitbevallingen. Zijn er ervaren in. Hebben met stuitbevalling afgelopen 15 jaar geen overleden kindjes gehad.
Gentle sectio is gepland mogelijk. Bij spoed zullen ze het proberen, maar uiteraard geen beloftes
Alle reacties Link kopieren
In dat geval zou ik (klinkt heel afgezaagd) gaan voor de optie waar jij het beste gevoel bij hebt en het meeste vertrouwen in hebt. Want daar valt of staat het mee uiteindelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mbt moxa therapie, dat is hiervoor geen kwakzalverij, is onderzoek naar gedaan en bewezen effectiever dan niets doen. In het geval van TO, met een kind dat al weken zo ligt en al aan het indalen is, werkt het waarschijnlijk niet. Maar het kan geen kwaad, dus je kunt het nog proberen (bij mij werkte het niet).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven