Abortuspil of curettage

18-10-2018 10:16 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb even een nieuw topic aangemaakt, ik weet dat er meer topics over zijn maar ik heb toch even een specifieke vraag.
Ik ben nu 4 weken zwanger en ondanks dat we het destijds gepland hadden en er voor gingen is onze relatie over gegaan. We liggen sowieso niet meer op 1 lijn en de verliefdheidsgevoelens zijn over.
Daarnaast heb ik de financiële middelen op dit moment niet om een kindje alleen op te voeden.
Er spelen nog wat andere persoonlijke dingen waardoor ik zeer sterk aan abortus zit te denken.
Ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit dus heb eerst nog gesprekken met een maatschappelijk werkster en heb twee nieuwe afspraken bij de gynaecoloog.
Ondertussen verzamel ik zoveel mogelijk informatie waar ik wat aan kan hebben in de toekomst.
Momenteel neig ik meer naar abortus, maar ik heb al vanaf mijn 25ste een kinderwens. Die wens is echt ontzettend groot. Ik ben inmiddels 40 dus heb echt niet veel tijd meer. Ik geef mezelf nog twee jaar max.
Dit maakt het natuurlijk extra moeilijk en cru om hierin een beslissing te nemen. Ik heb er al heel wat traantjes om gelaten. Had me het zo anders voorgesteld als ik zwanger was geweest... :-(
Maar goed, mijn vraag is nu, wie heeft er ervaring met de abortuspil?
Ik lees veel over curettage en dat dit vrij snel gaat, de abortuspil daar lees ik veel horrorverhalen over.
Mijn gynaecoloog zegt dat ik de pil krijg en dat ik geen curettage moet doen, hij zegt dat de abortuspil aanvoelt als menstruatiepijn. Ik ben hier nogal sceptisch in omdat ik er al zoveel over gelezen heb.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook uit naar curettage.
Kunnen jullie me helpen met jullie ervaringsverhalen om een duidelijker beeld te vormen van de voors en tegens?
Bij voorbaat: ik zit niet te wachten op "je moet geen abortus plegen en had je niet verstandiger kunnen zijn" verhalen! Ik negeer ze!
Sorry voor het hele verhaal, moet me toch ook een beetje van het hart.

Alvast bedankt,

Jamiro
Oh wat een vervelende en nare situatie. De keuze die je moet maken is niet makkelijk.

Mocht je toch voor de abortus gaan dan zou ik voor de curettage gaan. Ik ken ook echt geen positieve verhalen over de abortuspil. Vaak moet er na zo’n pil alsnog een curettage verricht worden.

Sterkte :hug:

Edit: dit is geen medisch advies. Dit is wat IK zou doen. ;)
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor je reactie. Ja dit is ook de reden waarom ik sterk neig naar curettage. Ik wacht nog even wat andere reacties af. :winkie:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een overtijdbehandeling ondergaan (voor details, mag je me een pb sturen), juist omdat ik heel zeker wilde weten, dat het in 1x goed ging. Had bij de abortuspil het idee, dat ik er minder controle op had. Bij de behandeling ziet een arts wat hij doet.
Hier iets ander verhaal; gewenst zwanger, geen moeilijkheden in relatie, maar een missed abortion.
Ik kon kiezen tussen pillen of curretage.
Ik heb de pillen gekozen. Op zaterdag eerste 2 ingebracht, op zondag de volgende 2 omdat ik minimaal bloed was verloren. Heb een week een beetje gebloed en vrijdags vruchtje verloren.
Geen pijn, geen overmatig bloedverlies en geen curretage nodig.
Meestal zijn de horrorverhalen degene die op internet staan, niet de positieve verhalen.

Sterkte met het maken van je keuze. Persoonlijk zou ik het kindje laten komen, je geeft aan een kinderwens te hebben en je bent nu 40.
Aan alles is een mouw te passen, maar ik snap je tweestrijd in wat je zou moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Linda: PB!
Fruity: Toch fijn om te horen dat het ook anders kan. Ik begrijp waarom je zegt dat je wel voor het kindje had gekozen. Maar ik vind het erg ingewikkeld nu ik geen relatie met de vader meer heb. Hij woont ver weg (1,5 uur rijden) we kennen elkaar nog niet superlang en daarnaast hebben we beiden wat psychische problemen (klinkt erger dan het is) waardoor ik het sowieso niet alleen aan zou kunnen.
Hij staat er in principe wel open voor en we zouden kunnen samenwonen, maar daar voorzie ik grote problemen in. We kunnen grote ruzies krijgen, het kan blijken dat het totaal niet klikt en dan zit ik in een vreemde stad in mijn eentje, met kind.
Hij zegt wel dat hij ten alle tijde verantwoordelijkheid voor het kind zou nemen en dat geloof ik ook wel, hij is een goede vader voor zijn andere kinderen.
Je begrijpt dat ik in een enorm moeilijke situatie zit waarin de beslissing niet zomaar is genomen.

Groetjes Jamiro
Alle reacties Link kopieren
Vervelende situatie.

Een abortus pil kan aanvoelen als een zware menstruatie. Niet leuk, zeker niet de emotionele kant van het afbreken van een zwangerschap. Een curettage is een operatie met alle mogelijke complicaties. Het zijn geen zware risico's, maar toch.

Het is gebruikelijk dat je eerst probeert met medicijnen de zwangerschap af te breken. Mocht dit niet werken kan er altijd nog gekozen worden voor een curettage. Het is wel belangrijk dat je ze snel mogelijk begint met de medicijnen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Lees dit even: https://www.keuzehulp.info/pp/miskraam/intro/2
Gaat weliswaar uit van een miskraam, maar het zet wel feiten en cijfers naast elkaar wat betreft de opties die je hebt.
En dat is veel betrouwbaardere info dan de horrorverhalen van dr. Google.

Mijn ervaring met curettage: in de periode direct erna had ik schade/vocht in mijn baarmoeder en moest ik wachten met opnieuw zwanger worden. Dat kwam later gelukkig wel weer goed.
De pillen: Ja, je hebt een dag flinke kramp, en je kunt inderdaad flink bloedverlies hebben. Het kan ook allemaal heel erg meevallen.

Voor allebei geldt: het gaat natuurlijk veel goed dan fout, maar die verhalen lees je nu eenmaal niet op internet. Daar weet de dokter meer van af. Een curettage geeft wel meer kans op complicaties dan de pillen.

Sterkte
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Los van je financiële en relationele problemen, besef je dat de kans niet heel groot is om in de toekomst nog een kind te krijgen. Voordat je een partner/donor hebt. De kans op een miskraam is op je 40e 25%

Ik zou eerst de pil proberen, mocht dat niet goed gaan kan je altijd nog een curettage doen.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.
Flipje: hier heb ik toch wel wat aan, ik zie dat de kans op complicaties bij een eventuele volgende zwangerschap toch groter zijn met curettage dan bij de medicijnen.
Chocoladestukjes: de kans op een miskraam is nu dus ook al 25%. Dat zou dan eventueel niet veel uitmaken alhoewel die kans natuurlijk groter wordt naarmate je ouder wordt.

Ondanks alles brengen deze opmerkingen me wel enigszins aan het twijfelen. Alsof ik het nog niet moeilijk genoeg had. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Jamiro schreef:
18-10-2018 11:12
Linda: PB!
Fruity: Toch fijn om te horen dat het ook anders kan. Ik begrijp waarom je zegt dat je wel voor het kindje had gekozen. Maar ik vind het erg ingewikkeld nu ik geen relatie met de vader meer heb. Hij woont ver weg (1,5 uur rijden) we kennen elkaar nog niet superlang en daarnaast hebben we beiden wat psychische problemen (klinkt erger dan het is) waardoor ik het sowieso niet alleen aan zou kunnen.
Hij staat er in principe wel open voor en we zouden kunnen samenwonen, maar daar voorzie ik grote problemen in. We kunnen grote ruzies krijgen, het kan blijken dat het totaal niet klikt en dan zit ik in een vreemde stad in mijn eentje, met kind.
Hij zegt wel dat hij ten alle tijde verantwoordelijkheid voor het kind zou nemen en dat geloof ik ook wel, hij is een goede vader voor zijn andere kinderen.
Je begrijpt dat ik in een enorm moeilijke situatie zit waarin de beslissing niet zomaar is genomen.

ik gun iedereen een kind, maar besef je goed, dat deze man (met al kinderen) dus voor de rest van je leven aan je verbonden is.
is het dat waard??
Alle reacties Link kopieren
Precies dat Linda, dat maakt dat ik twijfel. Plus de verdere complicaties...
Alle reacties Link kopieren
Jamiro schreef:
18-10-2018 12:01


Ondanks alles brengen deze opmerkingen me wel enigszins aan het twijfelen. Alsof ik het nog niet moeilijk genoeg had. ;-)
Je hebt alle feiten, waarom je een abortus wil, keurig op een rijtje.
Je had nog niet zo lang een relatie met de vader, de liefde is over, je hebt geen geld, wonen ver van elkaar af, allebei psychische "probleempjes", hij heeft nog andere kinderen.
Er is werkelijk geen enkele goede reden te bedenken om de zwangerschap door te zetten, behalve je al lang bestaande kinderwens en je leeftijd.
Maar denk je aan het eventuele kind wat komen gaat?
Wat heb je die te bieden?
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard heb ik heel veel liefde te bieden, een warm thuis en een goede toekomst. Ik denk dat ik een goede moeder kan zijn.
Maar je hebt wel gelijk dat ik niet alleen aan mijn eigen belangen moet denken maar ook aan die van het kind.
Ik moet er niet aan denken dat het opgroeit in een omgeving met gescheiden ouders.
Ik heb ook een optelsom van de negatieve en positieve kanten gedaan en kom uit op het feit dat er meer negatieve kanten aan zitten...
Alle reacties Link kopieren
Jamiro schreef:
18-10-2018 13:04
Uiteraard heb ik heel veel liefde te bieden, een warm thuis en een goede toekomst.
Een goede toekomst is wensdenken.
Niemand kan voorspellen hoe de toekomst eruit gaat zien.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
18-10-2018 13:06
Een goede toekomst is wensdenken.
Niemand kan voorspellen hoe de toekomst eruit gaat zien.
Dat vind ik wel heel negatief gedacht. Natuurlijk kan je dat niet voorspellen, maar om nou alleen maar van het negatieve uit te gaan...
Alle reacties Link kopieren
Jamiro schreef:
18-10-2018 13:52
Dat vind ik wel heel negatief gedacht. Natuurlijk kan je dat niet voorspellen, maar om nou alleen maar van het negatieve uit te gaan...
Hoe jij hier nou iets negatiefs in kunt lezen????
Alle reacties Link kopieren
Okee, dan zal het positief bedoeld zijn? Ik voel even niet de behoefte hier verder op te reageren, het gaat mij voornamelijk om reacties over de abortuspil en de curettage, hier heb ik van jou nog geen reactie over gelezen. Als ik tips en adviezen wilde over het wel of niet houden dan had ik wel een ander topic aangemaakt, maar bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Jamiro schreef:
18-10-2018 14:47
Okee, dan zal het positief bedoeld zijn?
De verre toekomst is ongewis, valt geen peil op te trekken.
Dat bedoel ik ermee te zeggen.
En ik had (heel lang geleden) de abortuspil, beviel toen prima.
Ik was ook nog maar heel kort zwanger.
Alle reacties Link kopieren
Fruity-Pebbles schreef:
18-10-2018 10:51

Sterkte met het maken van je keuze. Persoonlijk zou ik het kindje laten komen, je geeft aan een kinderwens te hebben en je bent nu 40.
Aan alles is een mouw te passen, maar ik snap je tweestrijd in wat je zou moeten doen.
Ik ben het hiermee eens. Ik heb op mijn 39e een miskraam gehad en daarna is het nooit meer gelukt om zwanger te worden. Zou je ermee kunnen leven als je nu een abortus ondergaat en daarna door omstandigheden nooit meer zwanger zou worden? Sterkte!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
boannan schreef:
18-10-2018 15:39
Ik ben het hiermee eens. Ik heb op mijn 39e een miskraam gehad en daarna is het nooit meer gelukt om zwanger te worden. Zou je ermee kunnen leven als je nu een abortus ondergaat en daarna door omstandigheden nooit meer zwanger zou worden? Sterkte!


Het belang van het te verwachten kind zou topprioriteit moeten zijn, niet de leeftijd van de moeder.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
18-10-2018 15:56
Het belang van het te verwachten kind zou topprioriteit moeten zijn, niet de leeftijd van de moeder.
Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens... Of ik het kind een goed leven kan geven is nummer 1, niet mijn kinderwens...
- zip -
anoniem_638fbb62d66fa wijzigde dit bericht op 29-07-2019 14:29
99.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Callie B. voor je uitgebreide antwoord. Daar heb ik zeker wat aan!
Vanmorgen een gesprek met de maatschappelijk werker gehad en ik merkte dat ik het vooral had over wat als ik het kindje wilde houden en minder over abortus en wat dat voor gevolgen zou hebben.
Ik ben meer en meer aan het nadenken over het besluit om het te houden. En dat heeft niet eens zozeer met mijn sterke kinderwens te maken maar meer met het idee of ik het kindje een fijne en goede toekomst kan bieden.
Jullie horen het te zijner tijd wel wat ik besluit.
Alle reacties Link kopieren
Het geluk van een kind zit hem niet in de financiële situatie van de moeder/ouders denk ik. Natuurlijk is het gemakkelijker als je geld genoeg hebt. Maar als je niet zoveel geld hebt word je ook weer heel creatief.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven