Inleiding ballon: ervaringen?

21-02-2019 17:06 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen word ik als er geen gekke dingen gebeuren voorbereid op inleiding dmv een ballonkatheter. Vandaag was er bij het vaginaal onderzoek wel een weke baarmoedermond, maar nog onvoldoende ontsluiting. Tevens stond hij nog te ver naar achter om te kunnen strippen. Ik ben nu 41 weken en het is mijn tweede kindje. Vorige keer begon de bevalling spontaan rond deze termijn, maar dat is nu niet de verwachting van gyn.

Plan is dat ze morgenochtend de ballon plaatsen, ik naar huis mag en als er niet spontaan iets gebeurt, zaterdag zal worden ingeleid met vliezen breken en bij geen effect ook weeenopwekkers.

Nu is mijn vraag: wie heeft ervaring hiermee en wat kan ik verwachten? Begon er iets spontaan na verliezen van de ballon (weeen of gebroken vliezen) of de volgende dag na het kunstmatig breken van de vliezen? Hoe heb je alles ervaren en hoe lang duurde het?

Specifiek de vraag of ik voor morgenmiddag al opvang voor mijn oudste moet regelen als ik dus met ballon naar huis mag, of dat ik hem gewoon kan ophalen op de terugweg uit het ziekenhuis en prima met kind thuis kan zijn (man is er ook) tot hij s avonds naar opa en oma gaat (ivm vroeg melden op zaterdagochtend lijkt daar slapen me handiger)? Eigenlijk dus: hoe oncomfortabel is het/hoeveel last ga ik ervan hebben?
Alle reacties Link kopieren
Het ballonnetje zelf heb ik geen last van gehad, wel veel harde buiken/voorweeën na het plaatsen.
Eerste ballonnetje had te weinig effect, dus de volgende dag een nieuw ballonnetje gekregen. De ochtend daarna verder ingeleid.

Ik moest om medische redenen in het ziekenhuis blijven en we hebben onze zoon daarom voor het plaatsen al naar opa en oma gebracht. Het gaf mij wel rust dat hij al ergens anders was.

Hou er ook rekening mee dat het snel effect kan hebben en je ‘s middags al weer naar het ziekenhuis moet.
En het plaatsen neemt ook wel wat tijd in beslag, omdat er ook een ctg wordt gemaakt.

En verder veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een ballon gehad. Ik vond het erg oncomfortabel. Hij is hier om 17.00 ingebracht. Om 21.00 waren we terug in het ziekenhuis omdat ik niet wist wat ik aanmodder met me zelf. Om 6.00 is hij er uit gevallen. Ik had toen 5 cm ontsluiting. Om 9.00 nog steeds 5 cm, toen vliezen gebroken en weeopwekkers. Niet echt actie. Om 17.00 nog steeds maar 6 cm. Om 19.00 dacht men 9 cm ontsluiting, om 21.00 bleek het allen het opzwellen van het hoofd van mijn dochter te zijn. 21.45 keizersnede. Ik was 39 welen zwanger met het vermoeden van een mogelijke zwangerschapsvergiftiging.
Als je niks doet, gebeurt er ook niks!
Alle reacties Link kopieren
Hier een ballon gekregen om 19.00 ‘s avonds. Daarna urenlang aan de ctg gelegen, want ze wilden een beeld in rust, wat om 00.30 nog niet zichtbaar was. We mochten overigens blijven, helemaal niet over naar huis gaan gerept, al niet bij het voorbespreken van de inleiding.

Nacht daar doorgebracht, niks gemerkt van de ballon of enige weeen. Ballon bleek eruit te zijn gevallen in de nacht, dus hup!
Om 07.00 werden de vliezen gebroken en ging ik aan het infuus. 3 cm ontsluiting had ik toen. Om 23.48 is dochter uiteindelijk geboren.

Van de ballon, de ruggenprik en bijbehorende katheter heb ik overigens ook geen last gehad. Voelde een beetje strak, omdat de ballon aan je been wordt geplakt. Maar dat is het enige ongemak wat ik kan bedenken.

Heel veel succes morgen! Op naar een fijne bevalling en een wolk van een baby!
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties! Als ik jullie reacties lees is het voor jullie allemaal een andere ervaring geweest qua ongemak :proud:

Ik denk dat ik maar afspreek dat we m komen halen als ik me goed voel en anders dat hij daar blijft.
Ik heb deze vraag tijdje terug ook gesteld en over algemeen was het zo dat alleen ballon bevalling niet opstartte maar er ook vliezen breken en/of weeënopwekkers nodig waren.

Succes!
Ik vond de weeën na inbrengen ballon catheter al best wel pittig eigenlijk. In ieder geval dusdanig dat ik het niet chill zou vinden om dat nu te hebben met mijn zoontje (1, 5jaar) in de buurt. Ik was overigens 38 weken zwanger inbreng ballon was om 1300u. Om 2300u er uit en 2 cm ontsluiting. Gaan slapen met een pethidine prik want weeën bleven irritant aanwezig maar deden maar weinig.
Volgende morgen 7u vliezen breken en infuus om 8u en om 1500 was zoon geboren. Weet niet wat afwachten gebracht zou hebben maar ivm ziekte van mij hebben ze gewoon protocol gevolgd.
Ik ben nu 39 weken zwanger en als mij nu verteld werd dat ik ingeleid zou gaan worden zou ik zoon zeker uit logeren doen bij opa en oma en zelf in alle rust dit ondergaan. Ook als ik wel naar huis mocht met de ballon. Bij een tweede kan het ook ineens heel snel gaan he, als je lichaam eenmaal begint...
Alle reacties Link kopieren
Hier een positief verhaal. Bij mijn eerste met 38 weken ingeleid dmv ballon bij hoge bloeddruk.
Om 10 uur geplaatst. S avonds eruit gevallen rond 18 uur. Toen 3 cm ontsluiting. Ik moest in het ziekenhuis blijven. Dus kon gewoon gaan slapen. Ik had nergens last van. Van ballon niet ma daarna ook niet. Ik voelde er niets van.
De volge de ochtend hebben ze om 10 uur zo'n hormonen gel aangebracht op de baarmoedermond. Toen braken om 11.45 mijn vliezen en om 13.15 van dochter geboren. Totdat mijn vliezen Bram en voelde ik helemaal niets. Daarna had ik meteen pers weeien. Had ook binnen 20 min 10 cm ontsluiting.
Ik ben nu zwanger van de 2e en ik heb deze bevalling als goed ervaren. Van mij mag die bij de 2e weer zo gaan.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Hier n andere ervaring (qua tijd vooral): ballonnetje dat eind van de ochtend geplaatst werd. Had nog geen ontsluiting maar baarmoedermond was al wel wat week. Ik kreeg na ongeveer 1-1,5u volle bak n weeenstorm (ik dacht eerst dat t oefenweeen waren omdat ze gezegd hadden dat t wel de hele dag kon duren, maar t was dus meteen 'voor t echie'). Tussen plaatsten van de ballon en geboorte van de kleine zat ruim 4 uur. Ging heel snel dus. Daar was ik niet helemaal op voorbereid maar achteraf als prima ervaren.
T plaatsen vond ik trouwens erg meevallen. Moest wel heel nodig naar de wc na n tijdje 😁. Daarna de weeën waren natuurlijk niet zo fijn maar toen ik wist dat het al t echte werk was was dat ook beter te hebben.
Was overigens mijn tweede kindje en ik moest sowieso de hele tijd in t ziekenhuis blijven ivm groeiachterstand van de kleine (daarom ook ingeleid) en eerdere HELLP bij mijzelf

Toitoitoi alvast! Hopelijk valt t wel mee en heb jr n goede bevalling
ariadne83 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 19:41
26.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet veel gemerkt van de ballon na het inbrengen eind van de middag. Viel er ‘s nachts uit. In de ochtend werden de vliezen gebroken. Anderhalf uur gewacht maar er gebeurde niets. Toen weeënopwekkers en binnen een paar uur was de baby er.

Ik moest in het ziekenhuis blijven met de ballon maar vond het fijn dat onze peuter bij opa en oma was. Je weet noot hoe het gaat lopen. Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Spannend Flomo, je kindje is er bijna!

Hier op zondagmiddag om 15:00 uur de ballon geplaatst, wat lichte weeen gehad maar nog wel goed (thuis) geslapen. Om 06:30 melden in het ziekenhuis, 3 centimeter ontsluiting. Meteen aan de weeenopwekkers en vliezen gebroken. Ik kwam in een heftige weeenstorm terecht. 3 uur later zat ik nog steeds op 3 centimeter en heb ik een ruggenprik gekregen. Om 17:30 zat ik op 5 centimeter. 23:00 uur nog steeds 5 centimeter. 01:00 uur nog steeds 5 centimeter en de hartslag van de baby dipte tijdens de weeen dus besloten dat het een keizersnede zou worden. Daarna ging het allemaal heel snel en het herstel van de keizersnede is zeer goed verlopen, na een week was ik alweer op de been en liep ik in de stad.


Bij 41+3 dus de ballon geplaatst en met 41+5 was de baby er. Ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren.

Heel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw, had gedacht dat er wel een klein beetje een lijn zou zijn, maar zie echt heel veel verschillende verhalen in tijd en intensiteit!! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen, in ieder geval denk ik dat ik mag verwachten dit weekend een baby te hebben :-D

Spannend weer!
Alle reacties Link kopieren
Hier deed de ballon snel zijn werk. Het plaatsen vond ik niet bijzonder vervelend. Daarna kreeg ik wat meer harde buiken en na 3 uurtjes liggen ging ik naar de wc en viel de ballon eruit. Ik begon met een verweekte baarmoedermond en 0 ontsluiting en zat na het uitvallen van de ballon op 2cm. Ze hebben toen meteen mijn vliezen geprikt en me aan de wee-opwekkers gelegd, kind is 9 uur later geboren.

Heeeeel veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Om 20:00 u ballon gekregen. Plaatsen vond ik niet vervelend, ballon zelf ook niet. Alleen het slangetje wat aan het ding zit hadden ze met twee stukken tape aan mijn bovenbeen geplakt en dat was rete irritant want trok bij elke beweging een klein beetje aan mijn donshaartjtes aldaar (1e kind, op dat moment denk je nog dat dat vervelend is :facepalm: ) Na een uur viel het ding er op het toilet uit: hoera 3 cm en toen....

..niks.

Om 20:00 u de volgende avond had iemand tijd om me aan een infuus te leggen.
Flomo schreef:
21-02-2019 20:21
Oh wauw, had gedacht dat er wel een klein beetje een lijn zou zijn, maar zie echt heel veel verschillende verhalen in tijd en intensiteit!! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat verlopen, in ieder geval denk ik dat ik mag verwachten dit weekend een baby te hebben :-D

Spannend weer!
Dat denk ik ook! Zet hem op flomo!
Alle reacties Link kopieren
Succes dit weekend. Zet hem op.
Succes Flomo!
Alle reacties Link kopieren
Hier na het inbrengen van de ballon meteen weeën gekregen. Volgens de verpleegkundige konden het ook krampen van het inbrengen zijn. Maar toen ik na een uur al 10 weeën had gehad was duidelijk dat het toch echt meteen begonnen was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven