IJsland april/mei

05-02-2019 17:40 28 berichten
Snjokorn kom er maar in :proud:

Hoe is IJsland deze tijd van het jaar? Ligt er nog sneeuw? Zijn de wegen naar het noorden en oosten goed begaanbaar?
Ja! Wij zijn er vorig jaar half april/begin mei geweest. Het weer is in die periode wisselend en onvoorspelbaar, sneeuw, mist, regen, wind, zon, soms alles op 1 dag tegelijk. maar ik vond dat er juist bij horen en de verlaten landschappen met sneeuw hebben bijna iets magisch. Een goede winddichte jas doet wonderen :-)

De ring road is in principe altijd goed begaanbaar met een gewone auto. Ook het schiereiland Snaefelsness hebben wij zonder problemen rondgereden. Het binnenland is sowieso afgesloten en enkele zijwegen waarschijnlijk zijn afgesloten maar vond dat geen probleem - alle ‘hoofdattracties’ waren gewoon goed bereikbaar toen wij er waren. En het voordeel van die periode is dat het zeker in het oosten noorden en westen nog heel rustig is - weinig toeristen!
O dat klinkt goed! Hadden jullie alles los geboekt of een pakketreis ergens?
Ik zou geen pakketreis boeken. Huur een auto en ga zelf op pad. Kost ook geld, maar minder dan een georganiseerde reis. Vrijwel alles is gratis en je betaalt je blauw aan excursiekosten. Voorbeeld: een rondje Golden Circle voor twee personen koste evenveel als de huur van een auto voor 4 dagen. Loopt dus aardig op als je meerdere excursies wilt boeken.

Oh en ik zou de Blue Lagoon overslaan. Het is man-made, duur en hartstikke druk. Tip: hike de bergen in en ga zwemmen in een warme rivier. Geen mens om je heen, geen kosten en natuurlijker kan het niet.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 05-02-2019 17:59
17.23% gewijzigd
In het Noorden en Oosten van IJsland is het weer meestal beter dan in de rest van het land.
Nectarinepit schreef:
05-02-2019 17:57
Ik zou geen pakketreis boeken. Huur een auto en ga zelf op pad. Kost ook geld, maar minder dan een georganiseerde reis. Vrijwel alles is gratis en je betaalt je blauw aan excursiekosten. Voorbeeld: een rondje Golden Circle voor twee personen koste evenveel als de huur van een auto voor 4 dagen. Loopt dus aardig op als je meerdere excursies wilt boeken.

Oh en ik zou de Blue Lagoon overslaan. Het is man-made, duur en hartstikke druk. Tip: hike de bergen in en ga zwemmen in een warme rivier. Geen mens om je heen, geen kosten en natuurlijker kan het niet.

Ik dacht ook meer aan vlucht en hotel via Expedia ofzo. Autohuur kwam ik in een eerder topic al een tweedehandsautoverhuurbedrijf tegen.

Goeie tip van de Blue Lagoon, dank.
freja schreef:
05-02-2019 17:57
In het Noorden en Oosten van IJsland is het weer meestal beter dan in de rest van het land.

Maar wat is beter? Minder nat? Minder wind?
Nee hoor ik zou geen pakketreis boeken! Wij hebben een losse vlucht en huurauto en airbnb’s/Guesthouses. Het fijne is dat je nergens aan vast zit en zelf je schema kan bepalen.

Let er wel op dat je je accommodaties zo ver mogelijk vantevoren boekt, sommige gebieden zijn dunbevolkt en daar heb je heel weinig keuze in overnachtingsmogelijkheden. Als je niet op tijd bent gaan de prijzen over de kop en is er nog heel weinig over.. En ik zou zeker kiezen voor accommodaties met een keuken, uit eten is niet altijd mogelijk in de buurt en bovendien prijzig als je dat elke dag moet doen.
Star² schreef:
05-02-2019 18:01
Maar wat is beter? Minder nat? Minder wind?
Já, minder nat! Minder wind durf ik niet te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
:hello:

Ik was geroepen??

*woon alweer sinds 2012 in NL maar dat is een detail*

http://www.road.is/ hier kan je zien of de weg(en) begaanbaar is/zijn.
https://en.vedur.is/ , het weer, aardbevingen en vulkaanuitbarstingen...


De 3e donderdag van april is ´sumardagurinn fyrsti´ oftewel: de eerste dag van de zomer :-D , de perfecte reden (voor ijslanders) om te gaan barbecuen... (ongeacht de temperatuur, smaakt altijd goed, ook bij -2°). Het is een officiële vrije dag net als 1 mei (dag van de arbeid).
Snjókorn falla, á allt og alla
Alle reacties Link kopieren
Als je helemaal rond wil dan zou ik bij Mývatn in de blue lagoon springen. Die is een stuk mooier dan in het zuiden.

In principe is de ringweg begaanbaar maar natuurlijk erg afhankelijk van het weer (vandaag is ´ie in het zuiden afgesloten vanwege zeer zware windstoten bijvoorbeeld).

De wegen door het binnenland zijn zeker weten afgesloten en ook Mjóifjörður (NPO3 afgelopen vrijdag) zal niet bereikbaar zijn....
Andere wegen (beginnend met een F) kunnen ook nog slecht of deels begaanbaar zijn.
Snjókorn falla, á allt og alla
snjokorn schreef:
05-02-2019 18:36


De 3e donderdag van april is ´sumardagurinn fyrsti´ oftewel: de eerste dag van de zomer :-D ,
Niet als de eerste donderdag op 1, 2, 3 of 4 april valt. :sun:
Alle reacties Link kopieren
freja schreef:
05-02-2019 18:42
Niet als de eerste donderdag op 1, 2, 3 of 4 april valt. :sun:
Even gegoogeld: dit jaar 25 april (de 4e donderdag dus....)
Snjókorn falla, á allt og alla
snjokorn schreef:
05-02-2019 18:45
Even gegoogeld: dit jaar 25 april (de 4e donderdag dus....)
:biggrin:
Ha, 25 april ben ik vrij dus lijkt me wel een leuk feest.

Hoe zijn de afstanden? Ik weet van andere Nordics dat het me vies tegenviel hoeveel je in een uur kon afleggen.
Helemaal rond, is dat een dag?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 18:57
Ha, 25 april ben ik vrij dus lijkt me wel een leuk feest.

Hoe zijn de afstanden? Ik weet van andere Nordics dat het me vies tegenviel hoeveel je in een uur kon afleggen.
Helemaal rond, is dat een dag?
Ehh, de ringweg is ongeveer 1520 km en er geldt een maximum snelheid van 90 km/uur.
Van het vliegveld naar Reykjavík is 45 km :-D
Van Reykjavík naar Akureyri (via de hvalfjarðar-tunnel) is 400 km
Van Akureyri naar Mývatn is 96 km (staat op het verkeersbord als je Akureyri net uit bent)
En van daaruit naar Egilsstaðir is het nog zo´n 170 km
Egilsstaðir - Reykjavík is weer zo´n 700-800 km (uiteraard met nog een heleboel tussenstops dus dat wil je helemaal niet in 1 dag doen)
Snjókorn falla, á allt og alla
Star² schreef:
05-02-2019 18:00
Ik dacht ook meer aan vlucht en hotel via Expedia ofzo. Autohuur kwam ik in een eerder topic al een tweedehandsautoverhuurbedrijf tegen.

Goeie tip van de Blue Lagoon, dank.

Wij hebben inderdaad een auto gehuurd bij een tweedehandsautoverhuurbedrijf en dat was prima. Goede service en prima auto.
snjokorn schreef:
05-02-2019 19:20
Ehh, de ringweg is ongeveer 1520 km en er geldt een maximum snelheid van 90 km/uur.
Van het vliegveld naar Reykjavík is 45 km :-D
Van Reykjavík naar Akureyri (via de hvalfjarðar-tunnel) is 400 km
Van Akureyri naar Mývatn is 96 km (staat op het verkeersbord als je Akureyri net uit bent)
En van daaruit naar Egilsstaðir is het nog zo´n 170 km
Egilsstaðir - Reykjavík is weer zo´n 700-800 km (uiteraard met nog een heleboel tussenstops dus dat wil je helemaal niet in 1 dag doen)
O nee, dat is best ver dan. Dacht dat het iets korter was.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn vorig jaar eind mei / begin juni IJsland rond gegaan (m.u.v. Snaefelsness / West-Fjorden; die doen we een volgende keer) en hebben daar, in een redelijk rustig tempo, een kleine 2 weken over gedaan.

Ik onderschrijf alles wat hierboven gezegd wordt, overigens. Boek alles zelf en los en zeker op tijd. Sommige plekken, met name in het zuiden rondom Vík, waren schreeuwend duur, maar we hadden weinig keus meer. Let wel: we hebben in februari alles geboekt, dus wellicht ben je al te laat als je in april/mei wilt gaan.

Die periode is overigens wel fantastisch. Helaas geen noorderlicht meer, maar ook vrijwel geen toeristen (zelfs weinig is übertoeristische plekken zoals de Golden Circle), ontluikende natuur en vrijwel alles goed begaanbaar. Ik zou zó teruggaan, wat een fijne vakantie was dat.
Ik prefereer machineleesbare ontologie.
Dank je wel! Ik ga eens kijken wat er nog beschikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in maart 8 dagen naar IJsland, voornamelijk voor die periode gekozen in de hoop het noorderlicht nog te zien. Ik hoop dat er dan al niet al te veel sneeuw meer ligt maar we gaan het zien.. :mrgreen:
Wij hebben ook alles los gekocht en een auto gehuurd. Alleen de eerste twee nachten slapen we in Reykjavik, de overige nachten allemaal op een andere plek, we gaan het hele eiland rond, een vol programma :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een keer in april 2,5 week in IJsland geweest. Er lag wel nog sneeuw her en der. De ringweg houden ze begaanbaar. Je kan op www.road.is altijd zien hoe de wegconditie is, met webcams en al. Ik had een normale auto, geen 4WD. (En de wegen die onbegaanbaar bleken, hadden bijvoorbeeld 3 meter sneeuw, dan heb je heus ook niks aan een 4WD).

Ik vond het een mooie tijd van het jaar: nog rustig op de weg en in hostels, ik had vaak een hele slaapzaal voor mij alleen (tegen de prijs van een bed). Slapen en een auto huren is nog goedkoper in die tijd. Ik heb noorderlicht gezien bij Myvatn! Maar er was ook genoeg daglicht om veel te kunnen doen op een dag. Veel watervallen zijn nog half bevroren, heel mooi. En ik heb dus wel het hele eiland rond kunnen rijden via de ringweg, ook wel wat zijwegen waren begaanbaar maar niet allemaal natuurlijk. (Ik liep stuk op Snaefellsnes, 3 meter sneeuw op de enige weg vlak voor Anarstapi, dus ik moest het hele eind weer terug). Pas op het eind van mijn trip (3e week april) ging de weg naar Þingvellir national park ( = Thingvellir) en Gulfoss open, twee highlights van 'de gouden driehoek'.

Ik had meestal +5 graden maar wel ijzige harde wind. In het westen wat sneeuw gehad, in het noorden, oosten en zuiden veel zon. Maar door de wind wel koud dus. En neem waterdichte schoenen mee, als je gaat wandelen in dat besneeuwde of vochtige gras, zijn gewone hoge gympen niet handig, heb ik ondervonden. :proud:

In mei is het al heel anders dan april denk ik. Ook drukker en duurder. En veel meer daglicht.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 18-02-2019 15:30
23.41% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Luxuria schreef:
06-02-2019 16:07
Ik ga in maart 8 dagen naar IJsland, voornamelijk voor die periode gekozen in de hoop het noorderlicht nog te zien. Ik hoop dat er dan al niet al te veel sneeuw meer ligt maar we gaan het zien.. :mrgreen:
Wij hebben ook alles los gekocht en een auto gehuurd. Alleen de eerste twee nachten slapen we in Reykjavik, de overige nachten allemaal op een andere plek, we gaan het hele eiland rond, een vol programma :mrgreen:
Je schijnt apps te hebben die je helpen de kansen op noorderlicht te zien. Een beetje zoals buienradar denk ik haha... ik weet niet hoe die apps heten maar google het even. Misschien ook met de term 'aurora borealis' in plaats van northern light. En vraag de IJslanders hoe zij het inschatten en waar je de beste kans maakt, en hoe laat.
Ik hoorde dat als er overdag al witte vegen in de lucht te zien zijn, maar die geen vliegtuigstrepen zijn, dat dat een voorbode kan zijn. Ik had ze volgens mij wel gezien, overdag voordat ik 's avonds noorderlicht zag (Myvatn, uur of 11, in april dus bijzonder laat in het jaar... maar later nergens meer gezien helaas).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
05-02-2019 18:57
Helemaal rond, is dat een dag?

Hi hi hier moest ik wel even om lachen. Ik geloof dat het in theorie wel rond de 24 uur rijden is maar dat ga je natuurlijk niet doen in een dag. Het is ongeveer net als van Parijs naar de Middellandse Zee rijden en daarna naar de westkust en weer terug naar Parijs... dat ga je ook niet in 1 dag effe doen.
Los daarvan is er zo veel te zien onderweg dat je echt wel minstens 6 dagen nodig hebt om nog wat daarvan mee te pikken en niet alleen maar achter het stuur te zitten. Zelf heb ik er 12 dagen over gedaan en had ik het gevoel dat ik veel moest overslaan en dat ik op sommige plekken langer had willen blijven. Andere vrienden hadden datzelfde in 6 dagen gedaan en voelden zich niet gehaast. Dus het is ook wel een kwestie van smaak denk ik. Maar 1 dag, nee.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Iemand misschien tips qua leuke accomodaties met eigen badkamer omgeving Vik? Die gedeelde badkamers zijn wel n ding daar in IJsland kwam ik achter.... ik neig nu naar het icelandairhotel Vik maar vind de driepersoons kamers eigenlijk net te prijzig begin juni.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven