Geld & Recht alle pijlers

Alimentatie: wie betaalt wat

26-07-2018 17:32 222 berichten
Ik ben gescheiden en de kinderen zijn volgens het ouderschapsplan een x aantal dagen per 2 weken bij hun vader. En een groter x aantal dagen bij mij. Ik ben de (kinder) alimentatie ontvangende partij. De alimentatie is berekend naar draagkracht. Voor het aantal dagen dat ze bij hem zijn trekt hij een x bedrag af. De zorgkorting. So far so good.

Maar als ze dan bij hem zijn en hij gaat met ze naar de kapper bijvoorbeeld dan dient hij de rekening in. De kleding die hij koopt idem dito. Want ik hoor alle kosten te betalen, hij betaalt namelijk alimentatie.

Eerst was ik ik blij als hij ook eens wat kocht of regelde maar ik merk dat ik op deze manier zelf de kosten niet in de hand heb en het begint te storen. In eerste instantie overlegden we over dingen die hij zou aanschaffen of als ze naar de kapper gingen maar nu besluit hij te gaan en presenteert daarna de rekening.
Daarnaast mag hij dus ook al een flink bedrag in mindering brengen per maand ivm die zorgkorting. Ik vraag me dus af wat hij dan zou moeten betalen van dat budget. Valt daar iets als een kapper niet onder bijvoorbeeld? Of zou ik als alimentatie ontvangende partij letterlijk alle kosten moeten dragen

Ik vraag me af hoe dat bij andere gescheiden ouders geregeld is.
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 26-07-2018 17:43
6.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Volgend mij mag er niets worden verrekend met kinderalimentatie.

https://www.lbio.nl/alimentatie/veelges ... re-kosten/
Lijkt mij ook niet. Wat een rare redenatie.
Het is niet dag hij het verrekent. Hij betaalt gewoon alimentatie wat hij geacht wordt te betalen. Maar als hij dus kleding koopt of met ze naar de kapper gaat moet ik dat aan hem terug betalen
Dan zeg je "nee".
bluebirdie schreef:
26-07-2018 17:40
Het is niet dag hij het verrekent. Hij betaalt gewoon alimentatie wat hij geacht wordt te betalen. Maar als hij dus kleding koopt of met ze naar de kapper gaat moet ik dat aan hem terug betalen
Nee dus. Zeker als hij niet eerst overlegt dat hij wat gaat uitgeven wat hij wil terughebben/verrekenen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
26-07-2018 17:41
Dan zeg je "nee".
Precies.
Alle reacties Link kopieren
bluebirdie schreef:
26-07-2018 17:40
Het is niet dag hij het verrekent. Hij betaalt gewoon alimentatie wat hij geacht wordt te betalen. Maar als hij dus kleding koopt of met ze naar de kapper gaat moet ik dat aan hem terug betalen
Jij zou hooguit een deel moeten betalen, naar draagkracht. Jullie betalen allebei naar rato voor de verzorging voor jullie kinderen gedurende de hele week. Omdat zijn inkomen hoger is, betaalt hij wat extra voor de dagen dat ze bij jou zijn; dat is de alimentatie. Het is niet zo dat hij de verzorgingskosten daarmee heeft afgekocht.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Hij kan geen rekening indienen bij jou. Als hij met kind naar de kapper gaat dan moet hij dat zelf betalen.

Wil hij dat niet dan moet hij niet met kind naar de kapper gaan of kleding voor kind kopen maar wachten tot jij met kind naar de kapper gaat of kleding koopt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-07-2018 17:49
Hij kan geen rekening indienen bij jou. Als hij met kind naar de kapper gaat dan moet hij dat zelf betalen.

Wil hij dat niet dan moet hij niet met kind naar de kapper gaan of kleding voor kind kopen maar wachten tot jij met kind naar de kapper gaat of kleding koopt.
Dit. Straks besluit hij dat ze wel dure nikes mogen. Jij ontvangt de alimentatie, dus betaal jij alles. Uitjes en andere dingen betaald ieder van zn eigen geld.
Dus wil hij met de kinderen naar een pretpark: zelf betalen. Alimentatie is voor kleding, eten, clubjes, kapper etc.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Hij maakt toch zelf de keuze naar de kapper etc te gaan.
Nee hoor daar zou ik niet aan meebetalen.

Rare redenatie van hem.
Nemen de kinderen die kleding ook mee naar jou?
Of blijft die bij hun vader?

In 't eerste geval zou ik snappen dat hij de helft doorrekent.
Zolang hij overlegt en het redelijk houdt.
(Als hij persé dure merken wil kopen kan ie dat zelf betalen.)

Ik zou overigens ook best de kapper willen betalen van de alimentatie.
Ook als hij gaat. (Als jij zelf gaat moet je het ook betalen. En die haren kunnen niet eindeloos blijven groeien. Bespaart jou weer tijd dat hij dat wil doen in zijn tijd.)
Maar dan mag hij dus wel eerst effe overleggen en moet hij niet naar de duurste keet van de stad gaan.


Ik zou dus vooral overleg missen.
Ik zit denk ik het meest op de lijn van tornacence. Uit praktische overwegingen niets van gezegd tot nog toe. Nou ja 1x toen hij het te bont maakte met het indienen van rekeningen.
Maar als ik dingen aankaart gaat hij ook gelijk weer met zijn kont tegen het krib. In de trant van ok dan regel je alles maar lekker zelf en regel en betaal ik niks meer. (Wel de alimentatie hoor).
Maar hij is nogal snel nogal zwartwit
En daarnaast vraag ik me af juridisch gezien waar die zorgkorting voor bedoeld is. Ik bedoel eten en uitjes en wassen enzo. Als ze bij hem zijn. Dat snap ik. Maar kapper.. twijfelgeval vond ik
Als hij wat koopt gaat het ook mee maar mij ja. Dus dat was ook het punt niet. Dat ik dat betaal. . Maar ik betaal dus dingen die hij zich kan veroorloven en niet wat ik me kan veroorloven. Op deze manier. Dus zal het toch moeten gaan aankaarten
Alle reacties Link kopieren
Fijn hè, van de wetgever: wel bepalen dat de een aan de ander moet betalen maar vervolgens nalaten erbij te vertellen wie wat voor de kinderen dient te betalen.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Volgens mij is de zorgkorting bedoeld voor normale huishoudkosten, dat hij een kamer voor jullie kind moet hebben, gas, water, licht, uitjes ed. Kleding hoeft er niet van en kapper denk ik ook niet.

Maar jij hoeft ook niet te betalen voor dingen die hij zonder overleg doet. Als ze nodig zijn zou ik het wel doen (handschoen kwijt dus even snel nieuwe gehaald, fiets kapot en laten repareren oid), maar als hij iedere week naar de kapper gaat en dure merkkleding koopt zou ik dat niet blijven vergoeden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor ons kind een gezamenlijke kinderrekening waar we een bedrag naar rato van inkomsten op storten. Ook kinderbijslag komt daar op. Kapper, sport en kleren gaan daar vanaf. Kinderalimentatie is voor mij aangezien dat het verschil tussen onze inkomsten enz gelijk moet trekken. Het kind mag geen ‘verschil’ ervaren mbt verschil in inkomsten van beide ouders.
Kanttekening is dat we co-ouderschap hebben.
sunny2018 wijzigde dit bericht op 26-07-2018 18:37
Reden: Typefout
0.47% gewijzigd
M.i. dient hij het vastgestelde bedrag aan kinderalimentatie te betalen en hoeft er niets verrekend te worden / hoef jij niets aan hem (terug) te betalen. De zorgkorting is al verwerkt in de hoogte van de KA:

https://www.alimentatiewijzer.nl/nieuws ... rting.html
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 26-07-2018 20:21
11.07% gewijzigd
Het lijkt me dubbelop wat jouw ex doet en erg in jouw nadeel. Ook in het nadeel van jullie kinderen omdat jullie er ongetwijfeld ruzie over zullen krijgen.

Ik zou hem zeggen dat hij betaalt als hij het nodig vindt dat de kinderen naar de kapper moeten als ze bij hem zijn of als ze nieuwe kleren, schoenen, schoolspullen of speelgoed nodig hebben. Dus niet meer zijn rekeningen accepteren en betalen.
Alle reacties Link kopieren
De zorgkosten voor de dagen dat de kinderen bij hem zijn worden normaal gesproken al meegenomen bij de berekening van de alimentatie. Dit wordt dus niet nog eens achteraf berekend, dan heeft hij 2x voordeel.

Staat er in het convenant dus een bedrag van 200 aan alimentatie dan dient hij dat gewoon te betalen. Doet hij dat niet dan kan je het LBIO inschakelen om het geld alsnog te innen bij hem waarbij hij de koste zal moeten betalen voor het innen.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Hij trekt geen zorgkorting af, TO. In de alimentatieberekening wordt gewoon rekening gehouden met de kosten (direkt en indirect) die hij heeft omdat de kinderen ook bij hem wonen. Dat woord is 'zorgkorting' is trouwens heel erg misleidend; het suggereert namelijk dat hij een voordeeltje heeft, wat niet het geval is. Uit jouw bewoordingen in jouw OP is te lezen dat jij er in ieder geval door misleid wordt.

In de context van gescheiden ouders betekent alimentatie niets anders dat het bij de scheiding vastgestelde bedrag dat voor de kinderen gereserveerd wordt voor hun levensonderhoud. De alimentatie wordt verdeeld over beide ouders. Datgene dat je ex van de rechter aan jou moet overmaken is zijn aandeel in alimentatie dat hij volgens de berekening niet zelf opmaakt aan de verzorging van de kinderen. Zijn eigen aandeel zoals dat heet. Jij hebt ook een eigen aandeel, wat echter nergens in een beschikking wordt benoemd (wel in de alimentatieberekening trouwens).

Aangezien de alimentatieberekening haar oorsprong vindt in de situatie dat de kinderen bij één ouder wonen en de andere slechts onderdak en voeding verstrekt, zijn alle kosten buiten onderdak en voedsel voor jou.

Dus wanneer hij ze meeneemt naar de kapper, komt dat feitelijk uit jouw eigen aandeel. Jij moet dat dus betalen. Kinderen moeten ook geknipt worden, nietwaar?

Maar goed, de wetgever laat gescheiden ouders op dit vlak volkomen in de steek wat leidt tot de situatie dat gescheiden vrouwen via hun eigen aandeel alimentatie (waar ze vaak geen weet van hebben dat het bestaat) macht proberen uit te oefenen over hun ex, gewoon omdat ze nog een appeltje met hem te schillen hebben.

Wees niet zo'n vrouw.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
bluebirdie schreef:
26-07-2018 18:11
Ik zit denk ik het meest op de lijn van tornacence. Uit praktische overwegingen niets van gezegd tot nog toe. Nou ja 1x toen hij het te bont maakte met het indienen van rekeningen.
Maar als ik dingen aankaart gaat hij ook gelijk weer met zijn kont tegen het krib. In de trant van ok dan regel je alles maar lekker zelf en regel en betaal ik niks meer. (Wel de alimentatie hoor).
Maar hij is nogal snel nogal zwartwit
Maar hij betaald buiten de alimentatie toch al niks want hij dient de rekening bij jou in.
Als hij met ze naar de kapper gaat is dat zijn keuze om daar geld aan te besteden en niet bij jou later terug halen.
Tenzij jij hem vraagt met ze naar de kapper te gaan dan heeft ie recht anders echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Sorry hoor, maar als hij met de kinderen naar de kapper gaat moet hij dit betalen, ga jij met de kinderen naar de kapper betaal jij.
Als hij kleding koopt voor de kinderen moet hij die betalen als jij ze koopt betaal jij.
Het moet niet gekker worden dat ex rekeningen bij jou gaat indienen zeg.
Ik zou hem schriftelijk dit bovenstaande laten weten, hij gaat maar op zoek naar een andere pinautomaat.
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
26-07-2018 21:19
Sorry hoor, maar als hij met de kinderen naar de kapper gaat moet hij dit betalen, ga jij met de kinderen naar de kapper betaal jij.
Als hij kleding koopt voor de kinderen moet hij die betalen als jij ze koopt betaal jij.
Het moet niet gekker worden dat ex rekeningen bij jou gaat indienen zeg.
Ik zou hem schriftelijk dit bovenstaande laten weten, hij gaat maar op zoek naar een andere pinautomaat.
Het is precies andersom, maar je staat niet alleen in de massa van alimentatieontvangsters die zich niet laten hinderen door feiten omdat ze hun ex willen raken waar ze kunnen.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven