Geld & Recht alle pijlers

Auto verzekeren, wel of niet all risk?

22-02-2019 13:39 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan een auto aan te schaffen van ongeveer 3 jaar oud en minder dan 20.000km op de teller. Nu is de aanschafwaarde van de auto niet gigantisch, en heb ik tot nu toe bij andere auto's geen all risk gehad en /of gemist. Ik had juist het idee om een wat kleinere zuinigere auto te kopen om de maandlasten wat naar beneden te brengen. Qua verzekering scheelt het niet super veel (zo'n 15,- duurder voor all risk), maar qua benzine/wegenbelasting hoopte ik juist 15/20,- te besparen.

Heb jij je auto all risk verzekerd, waarom wel of niet of een ervaring gehad waardoor je juist heel blij of juist niet blij was me all risk?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
https://www.consumentenbond.nl/autoverz ... erzekering
Ik doe het wel, zelfs nu mijn auto 9 jaar oud is. Het scheelt 5 euro premie per maand, maar ik vind het zelf wel een veilig idee. Dan krijg ik in elk geval de dagwaarde als ik door eigen schuld schade heb.
Heb geen allrisk, maar koop ook auto's van 10 jaar of ouder.
Heb wel een Volvo, maar deze is van 2007 en een standaard uitvoering (lees airco en electrische ramen verder geen poespas).
Je moet echt kijken naar wat voor auto het is. Denk je er veel voor te krijgen als er schade is (dagwaarde)? Zelf doe ik het niet omdat de wegenbelasting al duurder is ivm diesel en aantal km pj die ik rijd.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 22-02-2019 14:17
7.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel ook omdat ik hoorde dat bij schade je premie flink omhoog gaat dus dat je wel echt hoge schade moet hebben of de auto totallos moet rijden om er het voordeel uit te halen.

De dagwaarde ligt denk ik rond de 8500.
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Kihei schreef:
22-02-2019 14:15
Ik twijfel ook omdat ik hoorde dat bij schade je premie flink omhoog gaat dus dat je wel echt hoge schade moet hebben of de auto totallos moet rijden om er het voordeel uit te halen.

De dagwaarde ligt denk ik rond de 8500.
Bij een dagwaarde van 8500 euro zou ik de auto zeker all risk verzekeren.
Een 3 jaar oude auto zou ik all risk verzekeren.
toen ik mijn auto kocht, van nu 10 jaar oud, toen 6 of 7 jaar dacht ik, vroeg de verkoper van de auto of ik een nieuwe auto kon kopen als ik hem morgen in de prak reed. Nou dat kon ik niet en dus all risk.
Alle reacties Link kopieren
Hangt van je financiële status af. Als je hem morgen tegen een boom parkeert, of komend weekend vind één of andere vandaal het leuk om hem met groene verf te besmeuren, heb je dan zelf genoeg geld om dat te fixen of ben je een uitkering van de verzekering nodig daarvoor?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb all risk tegen nieuwwaarde verzekerd. Duur, maar ja, nieuwe auto van dik 35K en ik kan geen maand zonder.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JuliaChild schreef:
22-02-2019 14:40
toen ik mijn auto kocht, van nu 10 jaar oud, toen 6 of 7 jaar dacht ik, vroeg de verkoper van de auto of ik een nieuwe auto kon kopen als ik hem morgen in de prak reed. Nou dat kon ik niet en dus all risk.
Maar je bent er volgens mij ook niet 100% zeker van dat je geld krijgt. Ze kijken naar de dag waarde van de auto en het ligt ook echt aan de verzekering.
Veel auto's zijn naar 10j bijna niks meer waard.
Dus als je auto 15j is, je rijdt m in de prak en je krijgt bv 200 euro terug. Hiervan kun je geen andere auto kopen.
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
22-02-2019 14:50
Maar je bent er volgens mij ook niet 100% zeker van dat je geld krijgt. Ze kijken naar de dag waarde van de auto
Alleen als je dagwaarde verzekert
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik had voor mijn auto een verzekering die de eerste 3 jaar de aankoopwaarde vergoedde i.p.v. de dagwaarde. Ga nu over op private lease. Als je betekent hoeveel je per jaar kwijt bent aan verzekeringen en onderhoud, rij je voor vergelijkbare kosten een nieuwe auto. Zit je wel 5 jaar aan vast, dus alleen gunstig als je verwacht de auto minimaal 5 jaar nodig te hebben.
Alle reacties Link kopieren
En als je weinig kilometers rijd, daarom was private lease helemaal niet aantrekkelijk voor mij ;-)
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
JollyRider schreef:
22-02-2019 14:54
Alleen als je dagwaarde verzekert
dit, ik heb het aankoopbedrag kunnen verzekeren, dat was in mijn geval 5000 euro.
Daarbij gaat het niet alleen om een auto welke totalloss is, maar ook om andere schade. Zo heb ik een ongeluk gehad met iemand, totaal mijn schuld, die tegen mijn portier aan reed, die niet wilde wachten op mij (ik moest even de kinderen naar de opvang brengen en daarna wilde ik het afhandelen) en heeft in de tussentijd mijn spiegel eraf geschopt.
En dat heeft de verzekering ook afgehandeld. En de portier en de spiegel.
Koste wel mijn eigen bijdrage, maar dat was beduidend minder dan het gehele bedrag
Alle reacties Link kopieren
Kihei schreef:
22-02-2019 15:07
En als je weinig kilometers rijd, daarom was private lease helemaal niet aantrekkelijk voor mij ;-)
Private lease is ook geen goed idee als je spaart i.p.v. financiert
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik had in overleg met de verzekeringsagent besloten de all risk te laten doorgaan. 2 weken later wordt er ingebroken in mijn auto, paar duizend schade, alles netjes betaald
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
JollyRider schreef:
22-02-2019 15:43
Private lease is ook geen goed idee als je spaart i.p.v. financiert
Dat valt dus reuze mee. Ik heb het geld op mijn spaarrekening om een vergelijkbare 3 jaar oude auto te kopen. Maar als je pech hebt en ee gaat iets groots kapot, dan ben je je winst alweer kwijt. We hebben echt spreadsheets gemaakt met kosten inclusief afschrijving van eigen auto na 5 jaar, en als ik kijk wat de auto die ik nu hed heeft gekost, dan kost een 3 jaar oude eigen auto ( als je idd niet al te veel kilometers rijdt) voor mij ongeveer net zo veel als die leaseauto. (Ook omdat ik recent een aanrijding heb gemaakt en dus flink ben teruggevallen on mijn no-claim)Geld lenen kost geld, maar schade rijden ook.
Doetje89 schreef:
22-02-2019 14:50
Maar je bent er volgens mij ook niet 100% zeker van dat je geld krijgt. Ze kijken naar de dag waarde van de auto en het ligt ook echt aan de verzekering.
Veel auto's zijn naar 10j bijna niks meer waard.
Dus als je auto 15j is, je rijdt m in de prak en je krijgt bv 200 euro terug. Hiervan kun je geen andere auto kopen.
Ik ben 3 jaar lang verzekerd dat ik de aanschafwaarde krijg als iemand bovenop mij knalt en mijn auto daardoor total loss is. Mijn auto is net 9 en ruim 12K, vond ik het wel waard.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
22-02-2019 14:56
Ik had voor mijn auto een verzekering die de eerste 3 jaar de aankoopwaarde vergoedde i.p.v. de dagwaarde. Ga nu over op private lease. Als je betekent hoeveel je per jaar kwijt bent aan verzekeringen en onderhoud, rij je voor vergelijkbare kosten een nieuwe auto. Zit je wel 5 jaar aan vast, dus alleen gunstig als je verwacht de auto minimaal 5 jaar nodig te hebben.
En niet werkloos worden, ziek worden of gaan scheiden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
22-02-2019 16:04
En niet werkloos worden, ziek worden of gaan scheiden.
Ik heb alle voorwaarden doorgenomen en de afkoopwaarde is in dat geval niet onredijk. Als ik ga scheiden heb ik de auto gewoon nog nodig en kan ik m prima betalen. Als ik dood ga vervalt mijn verplichting. Ben heel wat avondjes bezig geweest met vergelijken van voorwaarden, prijzen en aanbod van verschillende modellen. En als je ziek wordt of werkloos gaan wegenbelasting en verzekerings kosten van je eigen auto ook gewoon door.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
22-02-2019 15:56
Dat valt dus reuze mee. Ik heb het geld op mijn spaarrekening om een vergelijkbare 3 jaar oude auto te kopen. Maar als je pech hebt en ee gaat iets groots kapot, dan ben je je winst alweer kwijt. We hebben echt spreadsheets gemaakt met kosten inclusief afschrijving van eigen auto na 5 jaar, en als ik kijk wat de auto die ik nu hed heeft gekost, dan kost een 3 jaar oude eigen auto ( als je idd niet al te veel kilometers rijdt) voor mij ongeveer net zo veel als die leaseauto. (Ook omdat ik recent een aanrijding heb gemaakt en dus flink ben teruggevallen on mijn no-claim)Geld lenen kost geld, maar schade rijden ook.
Dat laatste is zeker waar, als het onverzekerd is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Niet onverzekerd, en zelf had ik geen noemenswaardige schade. Maar die ander wel. 5 jaar no claim terugval maakt je verzekering ineens een stuk duurder. En ook die ingegooide ruit en afgetrapte spiegels waarbij de dader op het kerkhof ligt, zijn straks het probleem van de leasemaatschappij .
Maar goed de vraag van TO was all risk. Als je veel kilometers maakt en vaak moet parkeren in smalle straatjes of juist op afgelegen parkeerterreinen, zou ik het doen,
Fruity-Pebbles schreef:
22-02-2019 16:02
Ik ben 3 jaar lang verzekerd dat ik de aanschafwaarde krijg als iemand bovenop mij knalt en mijn auto daardoor total loss is. Mijn auto is net 9 en ruim 12K, vond ik het wel waard.
Dit hebben wij ook gedaan. Ook voor als wij zelf de auto total loss rijden volgens mij.
En dan kan je over 3 jaar opnieuw de overweging maken: waarschijnlijk is all risk dan veel minder aantrekkelijk/de moeite waard
Alle reacties Link kopieren
Hier all-risk verzekerd. Kost mij een lieve duit, want ik heb nog geen schadevrije jaren opgebouwd, maar het is een fijne gedachte dat ik, in geval van een flinke klapper, de dagwaarde van mijn auto terugkrijg. Die is immers ook pas 3 jaar oud, en dan heb je het in vrijwel alle gevallen al gauw over een behoorlijk bedrag. Geen moment over getwijfeld, die paar tientjes extra in de maand (in mijn geval) vind ik het wel waard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven