Geld & Recht alle pijlers

Vraag over AVG en fotografie

20-05-2019 07:51 49 berichten
Onlangs heb ik een foto gemaakt van een demonstratie van een technisch apparaat. Daar stonden ook mensen bij die ermee werken. Deze mensen heb ik ook gefotografeerd.
Ik heb hen geen toestemming gevraagd om de foto te publiceren op bijv. facebook (dus niet commercieel). Stom natuurlijk!
Mag ik de foto, volgens de AVG toch op facebook ed zetten of niet?
Alle reacties Link kopieren
Nee
Alle reacties Link kopieren
Niet zozeer de AVG, maar denk bijv. Ook aan portretrecht.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de wbp mocht dat wel, ik vermoed volgens de AVg ook
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ah, altijd fijn, eenduidige antwoorden. :-D
JollyRider schreef:
20-05-2019 07:54
Volgens de wbp mocht dat wel, ik vermoed volgens de AVg ook
Ja dat klopt.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-05-2019 07:52
Nee
Dat is erg kort door de bocht.

TO lees dit https://www.auteursrecht.nl/voor-jou/Ma ... net-zetten en maak vervolgens de afweging of de foto wel of niet kunt plaatsen.
Pergamon schreef:
20-05-2019 07:54
Niet zozeer de AVG, maar denk bijv. Ook aan portretrecht.

Ik denk dat ik daarmee wel goed zit. Ik heb ook van tevoren toestemming gevraagd om te fotograferen en dat mocht.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
20-05-2019 07:54
Volgens de wbp mocht dat wel, ik vermoed volgens de AVg ook
De AVG is veel strenger. Ik maak ook regelmatig foto’s en mensen mogen er alleen onherkenbaar opstaan, in de zin van op hun rug gezien of vanaf een grote afstand. Iemand die duidelijk herkenbaar bij een apparaat staat dat mag niet.
In deze situaties wordt er vooraf geen toestemming gevraagd, dus dat is wel anders.
Alle reacties Link kopieren
Jawlensky schreef:
20-05-2019 07:56
Ik denk dat ik daarmee wel goed zit. Ik heb ook van tevoren toestemming gevraagd om te fotograferen en dat mocht.
Aan wie heb je die toestemming gevraagd, en heb je die op schrift?

Voor zover ik de AVG begrijp gaat dta met name over gegevens (namen, adressen etc). Daar kan ik trouwens helemaal naast zitten, omdat ik vooral die adressen etc gebruik en dus daarop let. Ik vermoed dat je het mag plaatsen, maar ik ben geen expert / deskundige in deze!
pergamon wijzigde dit bericht op 20-05-2019 07:59
10.92% gewijzigd
https://www.charlotteslaw.nl/mag-je-nog ... na-de-avg/
groenebroek schreef:
20-05-2019 07:56
Dat is erg kort door de bocht.

TO lees dit https://www.auteursrecht.nl/voor-jou/Ma ... net-zetten en maak vervolgens de afweging of de foto wel of niet kunt plaatsen.

Dank je voor de Link. Het was geen openbare plek, maar een werkplaats waar wij met een groep genodigden waren. Ik ga het toch voor de zekerheid nog even navragen bij het bedrijf zelf.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
20-05-2019 07:57
De AVG is veel strenger. Ik maak ook regelmatig foto’s en mensen mogen er alleen onherkenbaar opstaan, in de zin van op hun rug gezien of vanaf een grote afstand. Iemand die duidelijk herkenbaar bij een apparaat staat dat mag niet.
In deze situaties wordt er vooraf geen toestemming gevraagd, dus dat is wel anders.
Waar staat dat precies in de avg?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Pergamon schreef:
20-05-2019 07:58
Aan wie heb je die toestemming gevraagd, en heb je die op schrift?

Voor zover ik de AVG begrijp gaat dta met name over gegevens (namen, adressen etc). Ik vermoed dat je het mag plaatsen, maar ik ben geen expert / deskundige in deze!

Aan het bedrijf waarvan dat apparaat is en die de demonstratie heeft georganiseerd.
girasole3 schreef:
20-05-2019 07:57
De AVG is veel strenger. Ik maak ook regelmatig foto’s en mensen mogen er alleen onherkenbaar opstaan, in de zin van op hun rug gezien of vanaf een grote afstand. Iemand die duidelijk herkenbaar bij een apparaat staat dat mag niet.
In deze situaties wordt er vooraf geen toestemming gevraagd, dus dat is wel anders.
Dat is een groot misverstand. Vooral de controle is verscherpt.

Dank je! Zeer duidelijk.
Het gaat wel over herkenbare persoonsgegevens, dus ik ga hem niet zomaar op Internet zetten. Op zich zal het bedrijf het wel fijn vinden om de foto's in de openbaarheid te zien (dan maak ik toch een beetje reclame voor hen). Maar voor die ene foto ga ik even specifieke toestemming vragen.
Dank jullie voor de input!
Alle reacties Link kopieren
Wat volgens mij hier meespeelt is of je een individueel persoon bent of een bedrijf. Als je bedrijfsmatig deze foto hebt gemaakt moet je je aan de AVG houden en mag je hem niet zonder meer plaatsen. Als individueel persoon zonder relatie met het bedrijf of een eigen bedrijf mag je hem gewoon plaatsen. Of het netjes is is een 2e maar de AVG geldt niet voor individuen die foto's of gegevens verwerken maar voor bedrijven (ook eenmanszaken uiteraard)
gordijn87 schreef:
20-05-2019 08:12
Wat volgens mij hier meespeelt is of je een individueel persoon bent of een bedrijf. Als je bedrijfsmatig deze foto hebt gemaakt moet je je aan de AVG houden en mag je hem niet zonder meer plaatsen. Als individueel persoon zonder relatie met het bedrijf of een eigen bedrijf mag je hem gewoon plaatsen. Of het netjes is is een 2e maar de AVG geldt niet voor individuen die foto's of gegevens verwerken maar voor bedrijven (ook eenmanszaken uiteraard)

Ik ben nog amateur (dus individueel persoon), maar heb wel professionele ambities. Dus zelfs al zou het mogen is me er wel wat aan gelegen om fatsoenlijk te handelen en een goede relatie met zo'n bedrijf op te bouwen. :)
girasole3 schreef:
20-05-2019 07:57
De AVG is veel strenger. Ik maak ook regelmatig foto’s en mensen mogen er alleen onherkenbaar opstaan, in de zin van op hun rug gezien of vanaf een grote afstand. Iemand die duidelijk herkenbaar bij een apparaat staat dat mag niet.
In deze situaties wordt er vooraf geen toestemming gevraagd, dus dat is wel anders.
Nee hoor. Inhoudelijk is de wet al heel wat jaren hetzelfde. Het grote verschil is dat er nu gecontroleerd wordt en er boetes worden uitgedeeld.
@Jawlensky, ik heb een paar professionele fotograven in mijn netwerk die hier mee bezig zijn geweest en volgens mij delen zij heel makkelijk (hun AVG info dan hè). Als je wil kan ik jullie via het andere kanaal wel bij elkaar brengen. :P
GenieInABottle schreef:
20-05-2019 08:17
@Jawlensky, ik heb een paar professionele fotograven in mijn netwerk die hier mee bezig zijn geweest en volgens mij delen zij heel makkelijk (hun AVG info dan hè). Als je wil kan ik jullie via het andere kanaal wel bij elkaar brengen. :P

Dat zou ik heel fijn vinden! Ik moet me hier echt in gaan verdiepen.
Jawlensky schreef:
20-05-2019 08:19
Dat zou ik heel fijn vinden! Ik moet me hier echt in gaan verdiepen.
Ik kijk straks even voor je. Wil je me even eraan herinneren? Ik ben op sommige gebieden momenteel een wandelende zeef ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige die als eerste dacht dat het over het fotograferen van aardappelen vlees en groente ging 8-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet van gediend zijn als ik een van die bezoekers was. Ik weet niet of ik de publicatie zou tegenhouden; ik zou me onder druk gezet voelen om geen spelbreker te zijn maar ik krijg wel steeds grotere weerzin tegen al die camera's om me heen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven