Gezondheid alle pijlers

Nachtzweten

09-12-2018 10:50 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben een jonge vrouw van 26. Af en toe heb ik last van
nachtzweten, sinds een jaar of twee drie. Voor zover ik weet ben ik niet in de overgang,
ben laatst nog bij de gynaecoloog geweest voor een inwendige
echo (andere reden) en die zei dat ze gezonde eierstokken zag.
Aan het baarmoederslijmvlies te zien zei ze dat ik rondom de
eisprong moest zitten. Maar eitjes heeft ze niet geteld.

Ik vraag me dan toch wel erg af waar dat nachtzweten van
komt. Bij mijn weten geen hormonale afwijkingen of diabetes.
Wel ben ik stressgevoelig en heb ik nachtmerries/vreemde dromen.
Het is maar af en toe, maar vraag me wel af of ik er dan toch niet
mee heen moet.
Ga naar de huisarts
Alle reacties Link kopieren
huisarts kan beoordelen of dat er een lichamelijke oorzaak is.

Hoe hoog staat de verwarming in je slaapkamer? En wat voor kwaliteit dekbed en matras heb je? Ieder mens zweet 's nachts, dat is normaal. Bij een broeierig dekbed en of matras merk je er wel veel meer van.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
S-Meds schreef:
09-12-2018 10:53
Ga naar de huisarts
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
ouwewijsneus schreef:
09-12-2018 11:03
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
Toch kan nachtzweten een aanwijzing zijn voor hele ernstige problemen. Kan ook iets onschuldigs zijn maar dat weten we niet
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
09-12-2018 11:02
huisarts kan beoordelen of dat er een lichamelijke oorzaak is.

Hoe hoog staat de verwarming in je slaapkamer? En wat voor kwaliteit dekbed en matras heb je? Ieder mens zweet 's nachts, dat is normaal. Bij een broeierig dekbed en of matras merk je er wel veel meer van.
De verwarming staat uit. Ventilatie is misschien niet altijd optimaal. Het is een pocketverenmatras, geen idee wat er verder inzit.
Dekbed is van wol, het overtrek altijd katoen. Dus daar kan het niet aan liggen lijkt me.
https://www.gezondheidsnet.nl/slapen/8- ... achtzweten
ouwewijsneus schreef:
09-12-2018 11:03
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
Laat me raden: jij vind pms en last hebben van de overgang ook maar onzin?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
09-12-2018 11:04
Toch kan nachtzweten een aanwijzing zijn voor hele ernstige problemen. Kan ook iets onschuldigs zijn maar dat weten we niet
Eens! Op jonge leeftijd zo transpireren hoort niet en zal beoordeeld moeten worden, dus naar je huisarts.

Ik spoel snachts ook mijn bed uit, verschoon minimaal 1x mijn natte nachthemd. Lang leve de overgang! Pffff hoe lang nog???
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Senseo schreef:
09-12-2018 11:22
Eens! Op jonge leeftijd zo transpireren hoort niet en zal beoordeeld moeten worden, dus naar je huisarts.

Ik spoel snachts ook mijn bed uit, verschoon minimaal 1x mijn natte nachthemd. Lang leve de overgang! Pffff hoe lang nog???
Ja, dat hoor bij de overgang I know. Maar daar zit ik volgen mij nog niet in, althans mijn gyn zei er niks over.
Alleen gezonde eierstok en mooi opgebouwd baarmoederslijmvlies, geen aanwijzingen voor PCOS (geen cyste-eitjes).

Ben wel gevoelig voor een lage bloedsuiker, dat heb ik snel. Heb een verbrandingsmotor als en turbo.
Het kan alles zijn, of niks. Ik ga er sws dan wel mee naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
09-12-2018 11:03
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
Nachtzweten is niet lollig
En TO geeft aan strssgevoelig te zijn en dan flink te dromen, wellicht kan huisarts haar daar ook even voor doorverwijzen.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
09-12-2018 11:03
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
Niet grappig, m’n man zweette elke nacht als een otter en ging er toch maar mee naar de huisarts. 2 uur later zaten we bij de oncoloog en een week later bleek hij stadium 4 kanker te hebben. Maar heel grappig hoor.
S-Meds schreef:
09-12-2018 11:04
Toch kan nachtzweten een aanwijzing zijn voor hele ernstige problemen. Kan ook iets onschuldigs zijn maar dat weten we niet
Dit. Je weet nooit. Bij mij was het foute boel.
Ik zweet ook al vanaf mijn twintiger jaren als een otter s nachts.( nu 45+),
Geen aanwijsbare reden. Wat wel hielp was een andere matras, dat heeft het zeker verminderd.
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
09-12-2018 12:32
Dit. Je weet nooit. Bij mij was het foute boel.
Daarom als het extreem is even langs de huisarts om na te laten kijken. Beter een keer teveel dan te laat.
Ik doe mijn best
Alle reacties Link kopieren
Of je in de overgang bent kan je niet op een echo zien Nachtzweten bij mij werd veroorzaakt door eierstokkanker.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
09-12-2018 12:32
Dit. Je weet nooit. Bij mij was het foute boel.
Ja, ik weet dat je bij lymfeklierkanker kan nachtzweten. Ik bel morgen de HA
sowieso wel. Ik zweet gelukkig incidenteel, maar je weet maar nooit.
Van lymfeklieren heb ik chronisch last (gezwollen), al jaaaren. Omdat ik destijds
ook al vreesde dat het iets van kanker kon zijn, ben ik naar de HA gegaan.
Toen was het niks verontrustends. In tussentijd geen nieuwe klieren ontdekt en de
blijvende zijn niet gegroeid, maar ja, toch even laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een aantal jaar last gehad van zweetaanvallen en het werd steeds erger. Eerst deed het zich 's nachts voor vlak voor en tijdens mijn menstruatie. Op een gegeven moment kreeg ik hier ook overdag last van. Twee jaar geleden heb ik besloten om met de anticonceptiepil te stoppen. Daarna had ik er na 2 a 3 maanden geen last meer van.

Sowieso is een bezoekje aan de huisarts een goed idee.
The only difference between the animals we love and the animals we eat, is our perspective.
Alle reacties Link kopieren
fayanna schreef:
09-12-2018 12:42
Of je in de overgang bent kan je niet op een echo zien Nachtzweten bij mij werd veroorzaakt door eierstokkanker.
Bij mij is een inwendige echo gedaan. Volgens mij kan je dan ook de eitjes tellen. Weinig eiblaasjes duidt op overgang.
Ik heb ook getest op verhoogde aanwezigheid van FSH in de urine (twee keer) en de
uitkomst was negatief.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts; toen ik dat had waren er problemen met mijn schildklier, hoeft het helemaal niet zo te zijn, maar goed om naar te laten kijken.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
09-12-2018 11:50
Niet grappig, m’n man zweette elke nacht als een otter en ging er toch maar mee naar de huisarts. 2 uur later zaten we bij de oncoloog en een week later bleek hij stadium 4 kanker te hebben. Maar heel grappig hoor.
Nee, zeker niet grappig. Zeer ongepaste opmerking.
Nachtzweten is ook een symptoom van tuberculose, trouwens.
Alle reacties Link kopieren
ouwewijsneus schreef:
09-12-2018 11:03
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
Achterlijke reactie zeg. Bij mijn moeder was nachtzweten het voornaamste, veel te lang niet serieus genomen, signaal van de longkanker waaraan ze recent is overleden. Denk eens na voordat je iets post.

TO, grote kans dat het niets is of er geen oorzaak voor gevonden kan worden, dat is in de meeste gevallen zo. Maar nachtzweten kán een slecht teken zijn, dus sowieso even naar de huisarts!
ouwewijsneus schreef:
09-12-2018 11:03
dag meneer (mevrouw) de huisarts,
ik heb er af en toe last van dat ik 's nachts zweet en dan heb ik vreemde dromen.
:rofl:
Doe niet zo raar. Dit kan een symptoom zijn van een aantal kankersoorten. Nogal misplaatst om TO het gevoel te geven dat ze zich aanstelt. Haal je reactie maar snel weg, want het staat nogal gek.
Alle reacties Link kopieren
Nachtzweten kan zoveel oorzaken hebben. Van mentaal ( stress/spanning/angsten ) tot lichamelijk ( overgang/schildklier/kanker )

Ik heb het ook heel erg, bij mij is de voornaamste oorzaak slaap apneu, ook hierdoor ga je snachts zweten. Misschien het waard om eens op te zoeken.

Ook heb ik overgangs klachten als 30-er. Laag oestrogeen gehalte, rare menstruaties, pijnlijke borsten etc. Ik zit er ook over na te denken om er nog eens mee heen te gaan. Mijn oestrogeen waarde was destijds lager dan bij iemand in de overgang maar dit was ook tijdens het jarenlange gebruik van de prikpil. Geen idee hoeveel invloed dat heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook last van. Bij mij is het duidelijk gekoppeld aan mijn cyclus: de laatste dagen voor ik ongesteld wordt, heb ik het. Verder: slik je medicijnen? Bij sommige medicatie kan het een bijwerking zijn. Zoals bijvoorbeeld antidepressiva.
Vertrouwen - als je alles loslaat, heb je twee handen vrij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven