Gezondheid alle pijlers

Hoogste tandverzekering maar geen vergoeding??

19-04-2019 14:30 108 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

wegens goede vrijdag kan ik mijn zorgverzekering niet bereiken en naar duidelijkheid vragen, maar ik zit er wel mee.
Zojuist heb ik een factuur ontvangen waarin staat dat van de 427 euro maar rond de 91 euro wordt betaald, terwijl ik de hoogste tandartsverzekering heb (1000,- per kalenderjaar) waarvan 80 procent 20 procent uit mijn eigen zak. Nu kijk ik bij mijn declaraties en staat er dit: "U bent toegelaten tot de Tand Best verzekering, omdat u heeft aangegeven dat u deze kosten niet verwacht. We vergoeden de kosten daarom niet". Maar ondertussen moet ik wel de volle pond betalen? Dit is toch oneerlijk? Ik betaal hoger omdat ik de hoogste tandverzekering heb, ik snap dit echt niet. Snapt iemand de logica hierin? Of iemand die dit meegemaakt heeft
Alle reacties Link kopieren
sinds wanneer heb je deze verzekering? Heb je een wachttijd?
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
19-04-2019 14:34
sinds wanneer heb je deze verzekering? Heb je een wachttijd?
Sinds 1 januari 2019? Ik weet niet van een wachttijd af, het werd gewoon geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat dit iets is wat je had kunnen voorzien, en daarom het eerste jaar van vergoeding is uitgesloten?
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
19-04-2019 14:36
Sinds 1 januari 2019? Ik weet niet van een wachttijd af, het werd gewoon geaccepteerd.
maar daar zullen mogelijk bepaalde voorwaarden aanzitten ….
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat je bij het afsluiten er akkoord mee bent gegaan dat bepaalde grote gebitsproblemen niet te verwachten vielen en dat die er nu wel blijken te zijn?

Een tandartsrekening van 427 euro gaat niet bepaald over het vullen van een klein gaatje ofzo ... .
Alle reacties Link kopieren
Dreamchild schreef:
19-04-2019 14:38
Kan het zijn dat dit iets is wat je had kunnen voorzien, en daarom het eerste jaar van vergoeding is uitgesloten?
Dit is een behandeling bij de parodontoloog en ik ga wel al jaren naar de paro
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
19-04-2019 14:39
Misschien dat je bij het afsluiten er akkoord mee bent gegaan dat bepaalde grote gebitsproblemen niet te verwachten vielen en dat die er nu wel blijken te zijn?

Ja, maar daarom is het toch een verzekering?

Een tandartsrekening van 427 euro gaat niet bepaald over het vullen van een klein gaatje ofzo ... .
Het is idd een behandeling bij de parodontoloog
tja, even de kleine lettertjes lezen in het contract, dan weet je waar je voor getekend hebt.
Alle reacties Link kopieren
In de voorwaarden bij de aanvullende verzekering stond de behandeling die je nu hebt gehad waarschijnlijk als iets waar een wachttijd van minimaal 1 jaar voor is.

De verzekering checkt niet wat jij allemaal al gehad hebt. Je moet zelf de voorwaarden lezen en dan kijken of je wil overstappen.
Alle reacties Link kopieren
hauhauhau schreef:
19-04-2019 14:36
Sinds 1 januari 2019? Ik weet niet van een wachttijd af, het werd gewoon geaccepteerd.

Heb je een verklaring of vragenlijst ingevuld dat je gebit gesaneerd was?
https://www.tandartsverzekering.nl/acceptatie.html
Even naar beneden scrollen naar Acceptatieprocedure.
nounou
Alle reacties Link kopieren
De logica is dat het vrije marktwerking is en tandartsen afspreken met de verzekeraars wat wordt vergoed en wat je zelf moet betalen. En dit deel valt onder de categorie zelf betalen jammer maar helaas. Heb je toevallig op een partij gestemd die voor deze marktwerking is?
Alle reacties Link kopieren
van de website

https://www.unive.nl/zorgverzekering/tandbest

Kiest u voor Tand Best? Dan gelden er acceptatievoorwaarden. Bijvoorbeeld dat u jaarlijks uw gebit laat controleren, geen grote behandelingen verwacht of geen beugel in de planning heeft.

dus.
Voor sommige onderdelen heb je wel eens een wachttijd. Of bepaalde voorwaarden, dus misschien was de parodontoloog uitgesloten voor een bepaalde tijd. Belachelijk. Maar dat is nu eenmaal zo. Elke verzekeraar mag aan de aanvullende verzekeringen zelf huun bizarre voorwaarden stellen. Dus als je overstapt moet je daar gewoon naar kijken.

En bij bepaalde behandelingen heb je ook nog dat ze wel vergoed worden.... Mits je van te voren toestemming hebt gevraagd.

Dus je kan morgen kijken of ze bereikbaar zijn, veel wel op zaterdag. En dit even navragen maar ik gok dat je geen idee hebt wat je hebt getekend en gewoon moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Autistische_Dennis schreef:
19-04-2019 14:46
De logica is dat het vrije marktwerking is en tandartsen afspreken met de verzekeraars wat wordt vergoed en wat je zelf moet betalen. En dit deel valt onder de categorie zelf betalen jammer maar helaas. Heb je toevallig op een partij gestemd die voor deze marktwerking is?
hahaha, ga je lekker???
Alle reacties Link kopieren
Voor een aantal aanvullende verzekeringen geldt een selectie. Dit is vooral bij de hoogste verzekeringen. Als ik kijk bij Tand best is hier ook sprake van. Dus waarschijnlijk heb je bij die selectie aangegeven geen grote ingrepen te verwachten en als je er dan een tijdje later toch een declareert kan dat vragen oproepen. En als iemand niet eerlijk is over het invullen van de selectie hebben ze het recht om het bedrag niet te vergoeden.

Mocht het zo zijn dat je echt pas na de selectie wist van de behandeling, dan kan je dat mogelijk aantonen met een verklaring van je tandarts en de declaratie opnieuw indienen. Maar als je al jaren bij een paradontaloog loopt wordt dat waarschijnlijk lastiger.
Waarschijnlijk was dit een te voorziene ingreep. In de kleine lettertjes van je polis zal waarschijnlijk staan dat te voorziene ingrepen buiten de dekking vallen.

Nogal wiedes overigens, ander sluit iedereen die denkt dat het wel eens in de papieren zou kunnen gaan lopen op 1 januari een tandverzekering af, en dan zijn die verzekeringen er straks dus niet meer, want niet rendabel. Verzekeraars zijn ook niet gek.

Verzekeren doe je voor onverziene, niet te dragen risico’s. Niet voor zaken waar je voor kan sparen.
Alle reacties Link kopieren
Wist je al voor 1 januari 2019 dat je deze behandeling zou moeten ondergaan?
Alle reacties Link kopieren
MevrouwElf schreef:
19-04-2019 14:48
Voor een aantal aanvullende verzekeringen geldt een selectie. Dit is vooral bij de hoogste verzekeringen. Als ik kijk bij Tand best is hier ook sprake van. Dus waarschijnlijk heb je bij die selectie aangegeven geen grote ingrepen te verwachten en als je er dan een tijdje later toch een declareert kan dat vragen oproepen. En als iemand niet eerlijk is over het invullen van de selectie hebben ze het recht om het bedrag niet te vergoeden.

Mocht het zo zijn dat je echt pas na de selectie wist van de behandeling, dan kan je dat mogelijk aantonen met een verklaring van je tandarts en de declaratie opnieuw indienen. Maar als je al jaren bij een paradontaloog loopt wordt dat waarschijnlijk lastiger.
Maar ik snap niet dat als je alleen geen hoge kosten verwacht je wel deze vergoeding mag kiezen? Waarom zou je dat willen dan? Dat is toch alleen in het voordeel van de zorgverzekeraar? Heb ik de mogelijkheid om tussentijds te wijzigen naar een lager tandartsverzerking als het dan toch niet vergoed wordt
Alle reacties Link kopieren
Autistische_Dennis schreef:
19-04-2019 14:46
De logica is dat het vrije marktwerking is en tandartsen afspreken met de verzekeraars wat wordt vergoed en wat je zelf moet betalen. En dit deel valt onder de categorie zelf betalen jammer maar helaas. Heb je toevallig op een partij gestemd die voor deze marktwerking is?
:nope:
Ik vernoed dat je verzekerd bent bij coöperatie VGZ (hier valt oa unive onder). Bij tandartsverzekerkngen met selectie wordt gevraagd of je deze kosten al hebt verwacht of moment een grote behandelingondergaat. Zo ja krijg je de verzekering niet, als je nee hebt ingevuld klopt het dus niet met de praktijk en krijg je het ook niet vergoed.

Je verzekert je tenslotte voor onverziene kosten en als je er al jaren komt is het niet meer onvoorzien.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
19-04-2019 14:39
Misschien dat je bij het afsluiten er akkoord mee bent gegaan dat bepaalde grote gebitsproblemen niet te verwachten vielen en dat die er nu wel blijken te zijn?

Een tandartsrekening van 427 euro gaat niet bepaald over het vullen van een klein gaatje ofzo ... .
Ligt eraan: (Even buiten beschouwing gelaten dat ik tandartsverzekeringen hoe dan ook achterlijk geregeld vind.)
Als die 427 euro om achterstallig onderhoud gaat, zoals meerdere gaatjes, dan kan ik het vanuit het oogpunt van de verzekering wel begrijpen. Alleen was het wel netjes om contact met jou daarover leggen en jou erop wijst dat je dit had kunnen zien aankomen.
Als die 427 euro over een wortelkanaal behandeling gaat omdat een zenuw op de een of andere manier ontstoken is geraakt, dan kan je dat over het algemeen niet van te voren zien aankomen.
hauhauhau schreef:
19-04-2019 14:52
Maar ik snap niet dat als je alleen geen hoge kosten verwacht je wel deze vergoeding mag kiezen? Waarom zou je dat willen dan? Dat is toch alleen in het voordeel van de zorgverzekeraar? Heb ik de mogelijkheid om tussentijds te wijzigen naar een lager tandartsverzerking als het dan toch niet vergoed wordt
Dat is voor dingen die je niet kunt voorzien. Als iemand bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan is dit vaak onverwacht maar wel een hoge kostenpost.
Alle reacties Link kopieren
Lorah schreef:
19-04-2019 14:56
Ligt eraan: (Even buiten beschouwing gelaten dat ik tandartsverzekeringen hoe dan ook achterlijk geregeld vind.)
Als die 427 euro om achterstallig onderhoud gaat, zoals meerdere gaatjes, dan kan ik het vanuit het oogpunt van de verzekering wel begrijpen. Alleen was het wel netjes om contact met jou daarover leggen en jou erop wijst dat je dit had kunnen zien aankomen.
Als die 427 euro over een wortelkanaal behandeling gaat omdat een zenuw op de een of andere manier ontstoken is geraakt, dan kan je dat over het algemeen niet van te voren zien aankomen.
nee het gaat om een behandeling bij de parodontoloog
1-Aapje schreef:
19-04-2019 14:54
Ik vernoed dat je verzekerd bent bij coöperatie VGZ (hier valt oa unive onder). Bij tandartsverzekerkngen met selectie wordt gevraagd of je deze kosten al hebt verwacht of moment een grote behandelingondergaat. Zo ja krijg je de verzekering niet, als je nee hebt ingevuld klopt het dus niet met de praktijk en krijg je het ook niet vergoed.

Je verzekert je tenslotte voor onverziene kosten en als je er al jaren komt is het niet meer onvoorzien.

Maar zou de verzekering in zo'n geval ook niet moeten afwijzen? Nu cashen ze wel maandelijks het bedrag, maar krijgt ze niets vergoed? (Indien ze heeft gelogen bij het vragenformulier is dit natuurlijk niet oneerlijk, maar daar ga ik dan maar even niet vanuit)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven