Gezondheid alle pijlers

Gebroken enkel - rolstoel?

19-05-2019 21:15 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag erachter gekomen dat mijn enkel gebroken is na een misstap. Ik mag het been 6 weken niet belasten. Nooit eerder iets gebroken of verstuikt ofzo.

Heel onhandig ivm de zorg voor onze meervoudig gehandicapte zoon ook.

Ik heb krukken meegekregen maar vind dat echt heel pittig. Dat ik 20kg overgewicht heb zal vast niet helpen. Overdag zal ik me toch veel zelf moeten behelpen. Hoe regel ik bijvoorbeeld een kopje koffie? Man zal gewoon aan het werk zijn. Ik wil ook niet de hele tijd voor alles afhankelijk zijn van anderen. Daarom opperde ik om een rolstoeltje te huren. Dan kan ik ieg ook even naar de supermarkt 500m verderop.

Man vindt het niet nodig en zegt je hebt toch krukken. Is het heel gek? Ons huis is ieg rolstoel aangepast.
boannan wijzigde dit bericht op 19-05-2019 21:17
5.52% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Ik zou niet alles met de rolstoel doen, omdat anders je andere been ook nog slapper wordt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Als jij denkt dat je jezelf beter kunt redden met een rolstoel, kun je dat toch doen? Ik heb ooit moeten revalideren en heb toen ook een tijdje een rolstoel gehad omdat ik te zwak was om stukjes te kunnen lopen. Ik kon via mijn zorgverzekering bij een medipoint (of zoiets) in de buurt een rolstoel lenen, zodat iemand toch even met mij naar buiten kon.
Je man heeft geen gebroken enkel, dus die beslist niet of je wel of geen rolstoel nodig hebt.
Informeer morgen gewoon even bij de thuiszorgwinkel. Als het kan, prima toch?
Alle reacties Link kopieren
Ja rolstoel is handig voor eventjes.
Paar keer aan voet geopereerd en ook wel eens een rolstoel geleend.

Wat betreft koffie zetten en brood smeren etc dat deed ik op een barkruk bij het aanrecht en nam koffie etc in een thermoskan en brood in broodtrommel in rugzak mee naar de woonkamer.
gizzmo-returns schreef:
19-05-2019 21:19
Informeer morgen gewoon even bij de thuiszorgwinkel. Als het kan, prima toch?
Haar man vind het niet nodig.
6 weken niet belasten is wel lang zeg!
Wellicht kun je er platen/schroeven in laten zetten? Dit is bij een kennis van mij gebeurd en die kon na een week verplichte rust met loopgips weer aan de wandel.
Alle reacties Link kopieren
Zou ik absoluut doen.

Toevallig vorig jaar van dichtbij gezien. Rolstoel zeker 4 weken intensief gebruikt (breuk was wel erg gecompliceerd).
Bed op de begane grond en inderdaad maak het jezelf makkelijk.

Je man heeft idd niet te zeggen dat hij het niet nodig vindt. Onzin.
Wat heeft je man daar nou mee te schaften? Jij heb je enkel gebroken hoor, niet hij.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het ook pittig om met krukken te lopen naar de fysio, ook zo’n 500 meter. Was blij dat er halverwege een bankje stond :P

Maar ik denk dat je je ook niet moet vergissen in rijden in een rolstoel, ook dat is pittig en vermoeiend en lastig manoeuvreren.

En in huis is het aanpassen. Een krukje in de keuken zetten en daar je koffie opdrinken?

Een waterkoker bij de bank/je bed zetten en zakjes oploskoffie en thee neerzetten?

Als ik wat moest verplaatsen deed ik een linnen tas om mijn nek en daar vervoerde ik het eea in. :)

Beterschap, 6 weken is best lang..
je hoeft niet geopereerd te worden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het zeker doen!
waarom jezelf kwellen als het kan en bestaat.
Beterschap
Theamuts schreef:
19-05-2019 21:20
Haar man vind het niet nodig.
Nou en? Die is de baas?
Alle reacties Link kopieren
Zeker doen! Ik heb vorig jaar hetzelfde gehad (het was toen wel 36 graden), maar ik kon echt alleen binnenhuis met die krukken overweg. Voor de rest de rolstoel en kleine stukjes met krukken, zeker de eerste week als je nog geen loopgips hebt. Ik had continu een rugzak bij me. Dan hobbelde ik naar de keuken, maakte een boterhammetje, en deed deze in de rugzak, en hobbelde weer terug. Hetzelfde met koffie of thee, maar dan in een thermofles.

Als je loopgips hebt (zit je trouwens tot je knie in het gips), wordt het echt wel wat makkelijker. Maar het is en blijft zwaar, na het huis stofzuigen ben ne dan echt wel even toe aan wat rust.
himalaya schreef:
19-05-2019 21:24
Ik vond het ook pittig om met krukken te lopen naar de fysio, ook zo’n 500 meter. Was blij dat er halverwege een bankje stond :P

Maar ik denk dat je je ook niet moet vergissen in rijden in een rolstoel, ook dat is pittig en vermoeiend en lastig manoeuvreren.

En in huis is het aanpassen. Een krukje in de keuken zetten en daar je koffie opdrinken?

Een waterkoker bij de bank/je bed zetten en zakjes oploskoffie en thee neerzetten?

Als ik wat moest verplaatsen deed ik een linnen tas om mijn nek en daar vervoerde ik het eea in. :)

Beterschap, 6 weken is best lang..
je hoeft niet geopereerd te worden?
Als je niet aan een elektrische kan komen is dat idd enorm zwaar. Je bent dat soort zware armoefening tenslotte niet gewend.
Oh wat rot!
Als jij denkt dat een rolstoel fijn is, zou ik die zeker (laten) regelen.
Gebruik je die rolstoel uiteindelijk toch niet of weinig, dan kun je ´m nog altijd terugbrengen.
redbulletje schreef:
19-05-2019 21:26
Als je niet aan een elektrische kan komen is dat idd enorm zwaar. Je bent dat soort zware armoefening tenslotte niet gewend.
Je kan met het ene been heel handig je voortduwen, andere voet op de voetplank. ( die andere haal je er dus af)
Krukken kan best handig zijn om op plekken te raken waar een rolstoel moeilijker door kan.

Maar ik zou absoluut ook voor een rolstoel gaan voor daarnaast en voor 't comfort.

Na een hele dag op krukken had ik gegarandeerd blaren op mijn handen.
Alle reacties Link kopieren
Rolstoel kan je lenen (max 6 mnd)
Bel de vegro, medipoint, welzorg, joerns zoiets of ga langs bij de thuiszorgwinkel/uitleenpunt. En mocht je telefonisch wat bestellen: aangeven dat je een beensteun nodig hebt.
Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-05-2019 21:23
Wat heeft je man daar nou mee te schaften? Jij heb je enkel gebroken hoor, niet hij.

Dat niet alleen, JIJ bent de hele dag alleen thuis. En er is voor veel zaken vast een oplossing (koffie in zo'n afgesloten koffiebeker) maar je kunt het toch eerst proberen? Gebruik je hem toch niet, dan laat je 'm weer halen.
Later is nu
Mijn vader had vorig jaar ook een voet in het gips en kreeg krukken maar heeft ook een rolstoel geregeld want dat was toch makkelijker, ook voor m'n moeder. Kon hij zich in huis beter redden en toch mee de hond uitlaten.

Informeer eens bij een thuiszorg winkel. Mijn vader mocht de rolstoel gratis lenen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man die heeft 3 weken geleden zijn knie gebroken.En is verleden week geopereerd en mag er ook 6 weken niet op steunen.Wij hebben sinds vrijdag een rolstoel maar deze gebruiken wij alleen voor buiten.Helaas hebben wij een huis met 2 trappen dus in huis is het voor ons niet handig.Maar gelukkig is mijn man niet zwaar en kan die goed met de krukken overweg.Maar ik zou iig voor een rolstoel gaan al is het alleen maar dat je wat makkelijker naar buiten kan.Heel veel sterkte iig
Alle reacties Link kopieren
O mijn man heeft nu een handgestuurde rolstoel idd gratis geleend bij medipoint.Maar idd het is wel erg pittig als je het niet gewend bent.Maar als jou huis rolstoel vriendelijk is zou ik zeker voor een rolstoel kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een rolstoel huren. Laat hem zelf eens een uur alles doen met je zoon op krukken.

En voor in huis is een trippelstoel handiger. Die kun je ook huren. Die beweeg je voort met je goede been. Het rijdt lichter, wendbaarder en is in hoogte verstelbaar zodat je bij het aanrecht kunt.

https://www.medipoint.nl/producten/trip ... lenen.html
dropdrop wijzigde dit bericht op 19-05-2019 21:42
9.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een voordeel is dat we gelijkvloers is en alles ruim omgezet is juist voor een rolstoel. Mijn zoontje zit namelijk in een rolstoel en dat is tegenwoordig ook geen klein stoeltje meer.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven