Gezondheid alle pijlers

Gebroken enkel - rolstoel?

19-05-2019 21:15 153 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag erachter gekomen dat mijn enkel gebroken is na een misstap. Ik mag het been 6 weken niet belasten. Nooit eerder iets gebroken of verstuikt ofzo.

Heel onhandig ivm de zorg voor onze meervoudig gehandicapte zoon ook.

Ik heb krukken meegekregen maar vind dat echt heel pittig. Dat ik 20kg overgewicht heb zal vast niet helpen. Overdag zal ik me toch veel zelf moeten behelpen. Hoe regel ik bijvoorbeeld een kopje koffie? Man zal gewoon aan het werk zijn. Ik wil ook niet de hele tijd voor alles afhankelijk zijn van anderen. Daarom opperde ik om een rolstoeltje te huren. Dan kan ik ieg ook even naar de supermarkt 500m verderop.

Man vindt het niet nodig en zegt je hebt toch krukken. Is het heel gek? Ons huis is ieg rolstoel aangepast.
boannan wijzigde dit bericht op 19-05-2019 21:17
5.52% gewijzigd
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
19-05-2019 21:29
Je kan met het ene been heel handig je voortduwen, andere voet op de voetplank. ( die andere haal je er dus af)
Maar dat krijg je ook niet voor elkaar om zo 500 meter naar de winkel te gaan, en 500 terug.
Ik gebruik dagelijks een rolstoel maar die heeft elektrische ondersteuning. Dat terwijl ik een lichtgewicht, volledig aangepaste rolstoel heb. Vergis je niet in de kracht die het kost, vooral als je hier niet handig mee bent. Stoepen zijn altijd scheef waardoor je met je ene hand heel hard hoepelt terwijl je andere hand afremt, dit om te voorkomen dat je de weg op rolt. Zelfs voor mij is dat soms nog zwaar, gebruik elektrische ondersteuning en handschoenen tegen blaren/branden maar dan nog.

Maar zou zeker voor de rolstoel gaan. Wellicht kan er eens iemand met je mee. 6 weken thuiszitten is ook niks (zeg ik uit ervaring), dan kan een blokje om al een verademing zijn.

Beterschap gewenst!
Alle reacties Link kopieren
Boannan, hoe ga je dat doen, alleen thuis met je zoon? Is dat niet compleet onmogelijk als je zelf op krukken loopt of in een rolstoel zit?
Bij de thuiszorg winkel kun je eventueel ook een douche stoel lenen en zo'n hoes voor om je been. Kun je ook zelf kopen natuurlijk, hebben m'n ouders gedaan, maar lenen kan ook als het nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega heeft laatst 6 weken met een scootmobiel zich mogen redden. Voornamelijk omdat ze eigenwijs is en vindt dat ze onmisbaar is op de werkvloer als manager, en onze werkvloer is een aantal vierkante kilometer.
Thuis gebruikte ze een rolstoel binnen, op kantoor haar krukken en op de werkvloer dus de scootmobiel.

Misschien is die scootmobiel wel heel fijn voor de boodschappen doen, want je met krukken of een rolstoel 500 meter verplaatsen is keizwaar!

Sterkte!
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
19-05-2019 21:42
Boannan, hoe ga je dat doen, alleen thuis met je zoon? Is dat niet compleet onmogelijk als je zelf op krukken loopt of in een rolstoel zit?
We hebben zorgverleners via het PGB in dienst. Die gaan we nu gewoon wat meer inzetten. Behalve hem eten geven of - als ik een rolstoel heb - wat klaarmaken zoals medicijnen enzo - kan ik natuurlijk niet zo veel. Geen verzorging ofzo. Echt heel onhandig en k*t.

Ik krijg ook volgens mij geen loopgips. Tenminste dat zei de arts vandaag.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik snap overigens niet dat een man die een kind in een rolstoel heeft én een volledig aangepast huis zo moeilijk doet over een rolstoel voor zijn vrouw die 6 weken immobiel is.

Moest hij nu nog een rolstoel van dichtbij hebben gezien of jullie huis totaal ongepast zijn voor een rolstoel zou ik het snappen.
Maar nu ... wat is zijn probleem? Jij moet de dag toch doorkomen? Niet hij.

Het zou hier dus ook een vlammende discussie opleveren.
Alle reacties Link kopieren
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2019 22:36
Reden: op de man
98.23% gewijzigd
Ja wie weet loopt ie zo weg, met zijn dwarslaesie.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2019 22:59
Reden: qoute verwijderd
65.28% gewijzigd
Wat is de reden dat je geen loopgips krijgt maar eveneens geen operatie met schroeven/platen?
Ik hoop dat die operatie voor je zoon nu niet net nu - één van de komende weken - gepland stond?
Alle reacties Link kopieren
Ik stem voor scootmobiel, gaat je buitenshuis veel meer gemak opleveren.
Binnenshuis wat anderen ook al opperden: rugtasje en alles in bakjes en flessen.
Vraag overigens na een week nog eens na of je nog steeds het been 0% mag belasten. Meestal mag je na 1 of meerdere weken wel weer het been laten rusten op de grond (dus een loopbeweging maken zonder dat je op het been steunt). Dat scheelt alweer aanzienlijk in de inspanning.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zwaar ongepaste opmerking. @(
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2019 23:42
Reden: quote verwijderd
71.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat is dit nou voor rare reactie?
Of mis ik de grap?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2019 23:00
Reden: qoute verwijderd
64.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je gestaft, wat een compleet ongepaste reactie is dit.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2019 22:59
Reden: qoute verwijderd
60.65% gewijzigd
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik heb bij zoiets wel eens een bureaustoel op wielen gebruikt voor binnenshuis
Zanahoria schreef:
19-05-2019 21:57
Ik stem voor scootmobiel, gaat je buitenshuis veel meer gemak opleveren.
Binnenshuis wat anderen ook al opperden: rugtasje en alles in bakjes en flessen.
Vraag overigens na een week nog eens na of je nog steeds het been 0% mag belasten. Meestal mag je na 1 of meerdere weken wel weer het been laten rusten op de grond (dus een loopbeweging maken zonder dat je op het been steunt). Dat scheelt alweer aanzienlijk in de inspanning.
Zou ik ook zeker doen ja! Veel praktischer. Even gegoogled en je hebt ze al voor 4,99 per dag.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd voor buitenshuis een scootmobiel huren, kan vaak ook via thuiszorgorganisatie. Met een rolstoel kom je echt niet bij de supermarkt. Ik zou voor binnenshuis het met krukken en evt trippestoel/bureaustoel op wielen doen en voor buiten een scootmobiel!
Alle reacties Link kopieren
alkemade schreef:
19-05-2019 21:54
Wat een verschrikkelijke opmerking. Ik ga hier melding van maken. Gaat echt veel te ver.

TO, ik zou zeker informeren voor een rolstoel. Baat het niet dan schaad het niet. En idd je hebt er recht op vanuit je zorgverzekering.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Rolstoel zou ik zeker doen.
Misschien een triplestoel voor in huis?
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
19-05-2019 22:01
Ik heb je gestaft, wat een compleet ongepaste reactie is dit.
ah iemand was me voor. Mooi zo!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Vanwaar deze zeer ongepaste opmerking? Hoe krijg je het je toetsenbord uit?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-05-2019 22:54
Reden: quote verwijderd
55.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat met je arts bespreken. Zes weken je benen niet gebruiken is een flinke aanslag op je spieren. Zeker als je overgewicht hebt loop je het risico dat je straks weer nieuwe klachten krijgt als je weer twee benen tot je beschikking hebt.

Ga dat niet zomaar zelf besluiten en kijk of je arts dit een goed idee vindt.

Gebruik ook altijd twee krukken om rugklachten te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou die rolstoel gewoon doen. Een vriendin met gebroken voet heeft ook een rolstoel staan. Ze loopt voornamelijk met krukken maar met drie kinderen heb je nou eenmaal soms je handen nodig.

Als ik haar gezelschap houdt mag ik de koffie dragen ;-D .

Beterschap :rose:
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje rijdt trouwens 360m in 6min. Dat appte de kinderfysio laatst. Ze doen nu wekelijks rolstoelvaardigheids training. En hij heeft echt een hele zware rolstoel van 27kg
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
19-05-2019 22:12
Mijn zoontje rijdt trouwens 360m in 6min. Dat appte de kinderfysio laatst. Ze doen nu wekelijks rolstoelvaardigheids training. En hij heeft echt een hele zware rolstoel van 27kg
Heeft hij geen elektrische of scootmobiel?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven