Bullet Journaling

26-09-2016 14:47 50 berichten
Vandaag ben ik gestuit op het begrip 'Bullet Journal', het bijhouden van to do's, een week- en/of dagplanning, een toekomstige 'ooit' planning en lijstjes in één notitieboek.



Ik ben enthousiast, want ik houd van lijstjes. Het idee dat alles terug te vinden is op één plek en het geen verzameling is van lijstjes op de telefoon, een notitie op een post-it op de bodem van je tas en honderd pins op Pinterest, lijkt me ideaal.



Maar... is het echt zo ideaal? Wordt je er productiever van, blijf je er echt dichter van bij jezelf? Dat vraag ik me af. Daarnaast vraag ik me af of ik niet het gevoel krijg over te lopen door alleen al visueel te zien wat ik nog 'moet'.



Wie kent (en doet/deed) het en zou me de voors - en tegens kunnen vertellen?



Voor wie het niet kent: www.bulletjournal.com Voor het visuele aspect, een plaatje.



Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een heel gaaf concept, echter heb ik geen consequent handschrift en weet dat ik mezelf hieraan ga ergeren (om nog maar te zwijgen over doorkrassen en/of typex)



Ik las toevallig onlangs een blog over dit onderwerp, met een paar mooie voorbeelden (geen spam, is niet mijn eigen blog).
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier een groot fan! Mijn BJ helpt me enorm om met de chaos in mijn hoofd om te gaan. Ik schrijf werkelijk elke scheet die ik moet onthouden op, en dat alleen helpt me al enorm om het te onthouden. Ik ben er echt veel productiever door geworden.



Ik heb het zo ingericht, dat ik in één oogopslag kan zien of iets werk of privé is en hoe dringend het is. Die overzichtelijkheid helpt heel erg om de juiste dingen op het juiste moment te doen.



Een BJ is voor mij echt veel handiger dan een gewone agenda.
Slik die kikker!
Ik hou van lijstjes maken, de ideale bezigheid om hetgeen ik werkelijk zou moeten doen, uit te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel fijn, maar ik besteed niet zo veel aandacht aan hoe mooi het journal er uit moet zien als je soms op pintrest ziet. Het voordeel vind ik dat je het kan doen wanneer je wil en op je eigen manier, het niet iedere dag bijhouden is niet erg. Je maakt je eigen indeling dus kan zelf kiezen wat je wel en niet er in wil en kan de ene dag 3 pagina's vol maken en de andere dag 2 regels schrijven. De enige nadelen vind ik dat je de neiging heb het te leuk en mooi te maken en dat er dan veel tijd in gaat zitten en dat het soms even duurt voordat je door heb wat voor jou wel en niet goed werkt qua manier om het te doen. Al met al vind ik het leuk en handig, anders was ik er al lang mee opgehouden.
Alle reacties Link kopieren
Dichter bij jezelf blijven? Hoe zie je dat voor je?

Ik denk ook niet dat je er productiever van wordt, behalve als je nu je To do lijstjes kwijt raakt. Mijn productiviteitsprobleem ligt meer in het uitvoeren van die lijstjes.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
De bulletjournals die ik op pinterest tegenkom zien er geweldig uit, met mooi geschreven teksten en leuke (door de gebruiker gemaakte) tekeningen. Ik kan dat niet. Ik schrijf lelijk, heb geen mooie kleurtjespen (nou ja, heb ik wel, maar meestal niet voorhanden) en kan niet tekenen. En voor het hele concept, hoe leuk bedoeld ook, heb ik toch geen geduld.



Maar: ik houd -sinds ik kennismaakte met bulletjournaling- wel een boekje bij. En daarin schrijf ik regelmatig dingen. To-do-lijstjes, krabbels bij een telefoongesprek, aantekeningen van vergaderingen of lessen. En ik schrijf de datum erboven.

Het helpt me wel bij het ordenen van mijn gedachten. Maar ik ben niet obsessief-compulsief genoeg om het zo gestructureerd te doen als het systeem voorschrijft.
quote:Monatala schreef op 26 september 2016 @ 14:59:

Dichter bij jezelf blijven? Hoe zie je dat voor je?

Ik denk ook niet dat je er productiever van wordt, behalve als je nu je To do lijstjes kwijt raakt. Mijn productiviteitsprobleem ligt meer in het uitvoeren van die lijstjes.

Ik ben snel afgeleid en ik vergeet veel. Voor mij is het een ideale manier om in één oogopslag te zien wat ik nog moet doen die dag en wil ik iets gaan doen, dan kan ik dat terugzien.



Juist omdat ik altijd wel bezig ben is het voor mij een fijne reminder en zal mij ook wat rust in het hoofd geven. Althans, op basis wat ik vandaag gezien en gelezen heb.
quote:Hamzter schreef op 26 september 2016 @ 15:00:

De bulletjournals die ik op pinterest tegenkom zien er geweldig uit, met mooi geschreven teksten en leuke (door de gebruiker gemaakte) tekeningen. Ik kan dat niet. Ik schrijf lelijk, heb geen mooie kleurtjespen (nou ja, heb ik wel, maar meestal niet voorhanden) en kan niet tekenen. En voor het hele concept, hoe leuk bedoeld ook, heb ik toch geen geduld.



Maar: ik houd -sinds ik kennismaakte met bulletjournaling- wel een boekje bij. En daarin schrijf ik regelmatig dingen. To-do-lijstjes, krabbels bij een telefoongesprek, aantekeningen van vergaderingen of lessen. En ik schrijf de datum erboven.

Het helpt me wel bij het ordenen van mijn gedachten. Maar ik ben niet obsessief-compulsief genoeg om het zo gestructureerd te doen als het systeem voorschrijft.

Fijn dat het deels voor je werkt! Het kleuren en dergelijke moet je wel liggen inderdaad.

Voor mezelf geen probleem, ik heb altijd getekend en ben het nu op aan het pakken, dus kan ik het combineren met elkaar ook nog.
Ik stuitte anderhalf jaar geleden voor het eerst op de term bullet journal en ben er toen mee begonnen. In eerste instantie heel saai alles met pen en vooral to do lijstjes. Tot ik een paar maanden geleden per toeval op pinterest leuke plaatjes tegenkwam en sindsdien ben ik helemaal los aan het gaan met stickers, washi tape, gekleurde pennen enzovoort. Ik vind het een enorm leuke hobby en tegelijk is het nog nuttig ook, omdat je dingen beter kunt onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt, ik heb weer lopen Pinteresten en nu wil ik straks een boekje halen bij de HEMA en toch maar beginnen
Ik heb een soortgelijk concept in mijn leven moeten invoeren tijdens een revalidatie traject. Ik werk in een gewone agenda met verticale dagen en werk heel OCD in kleuren. Werk/college's/sport/leuke dingen/eten/taken. Vierkantje voor de taken zodat ik een goed overzicht heb wat af is en wat niet. Elke zaterdag of zondag maak ik hem voor de week daarop. Wat je er allemaal in wilt is natuurlijk persoonlijk, zo is het eten voor mij voortgekomen uit iets medisch. Ik vind het heerlijk. De revalidatie is al een jaar geleden maar ik blijf dit doen. Ik heb alleen gekleurde pennen omdat ik dat 'gezellig' en overzichtelijk vindt. Hier en daar nog een sticker voor bepaalde belangrijke data en dat is het verder wel. Ben verder niet zo pinterest waardig.
Alle reacties Link kopieren
Maar het fijne van lijstjes maken, is lekker hard doorstrepen en ze verscheuren!
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 26 september 2016 @ 15:33:

Maar het fijne van lijstjes maken, is lekker hard doorstrepen en ze verscheuren!

Mwah, weet ik niet. Ik vind het ook fijn om naderhand te kunnen zien dat ik toch echt best druk ben geweest.

En aantekeningen die ik maak bij telefoongesprekken of vergaderingen heb ik later vaak nog nodig, die wil ik niet verscheuren!
Alle reacties Link kopieren
quote:mariposita schreef op 26 september 2016 @ 14:58:

Ik hou van lijstjes maken, de ideale bezigheid om hetgeen ik werkelijk zou moeten doen, uit te stellen.



Ja en dan als je iets gaat doen de leuke dingen er uit pikken, en de rest blijft nog staan.

Ik was ook eens op vakantie met een vriend die nogal van de lijstjes was. Vond dat ik dat ook moest doen, want dat was zo handig.

Op het lijstje stond onder meer: Moeder bellen en nagels knippen. Nou voordat ik een pen heb gevonden om dat op te schrijven zijn mijn nagels geknipt, en mijn moeder belde al voor ik de kans had. ( Nu is ze al een paar jaar overleden dus dat hoeft ook niet meer op de lijst)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel erg van de lijstjes, planmatig werken, is ideaal in mijn baan.

Ik heb overal protocollen en afstreeplijsten voor.

Maar ook prive. Ik heb bestanden voor elke gelegenheid. Weekendje weg, 3 weken op vakantie, kinderverjaardag, mijn verjaardag (wie uitnodigen, wat drinkt/eet hij) etc.



Maar zo´n journal zou niks toevoegen, ziet er leuk uit hoor (niet met mijn handschrift trouwens...) dat is voor mij een beetje lijstje maken om het lijstjes maken, ben ik dan weer te pragmatisch voor
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe doe je dat dan? Reserveer je nu alvast ruimte om voor elke week een 'week agenda' of een maandoverzicht te kunnen maken of schrijf je alles door elkaar?
ik doe dat al in mijn agenda
quote:ann3 schreef op 26 september 2016 @ 17:58:

Maar hoe doe je dat dan? Reserveer je nu alvast ruimte om voor elke week een 'week agenda' of een maandoverzicht te kunnen maken of schrijf je alles door elkaar?Ik heb een agenda met tijdvakken dus als ik al iets weet dan schrijf ik het er gewoon op de juiste tijd in enneh die gekleurde pennen zitten altijd in mijn etui in mijn tas
quote:ann3 schreef op 26 september 2016 @ 17:58:

Maar hoe doe je dat dan? Reserveer je nu alvast ruimte om voor elke week een 'week agenda' of een maandoverzicht te kunnen maken of schrijf je alles door elkaar?Als je het op de 'officiele' manier doet maak je voorin een ruimte waarin je afspraken kunt zetten die wat verder in de toekomst zijn. Per maand maak je een maandkalender en dan vervolgens per week een overzicht en per dag van die week een overzicht van taken. Het is inderdaad minder vastgelegd dan een agenda, maar dat maakt het juist heel flexibel en prettig om mee te werken, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben veel te slordig om zulke nette boekjes bij te houden (op het cruciale moment heb ik wel een verkreukeld kassabonnetje, maar zeker niet dat boekje en mijn zeventien gekleurde pennen) maar ik las er dit blog over: http://lifehacker.com/the ... tually-a-reall-1786382012 en dat wilde ik jullie niet onthouden.
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Leuk! Zinvol en je kunt er op je eigen manier vorm aan geven. Ik ga een poging wagen om uit te vinden of het blijvend kan zijn voor mij
Ja, ik doe mee! Net een notitieboek gekocht. Ik ben van bijna overdreven gedisciplineerd en orderlijk naar 'la ma waaie' gegaan en dat was nou ook weer niet nodig.



Ik betwijfel alleen of ik zo'n instagramachtig kunstwerk ga maken, het moet wel nuttig blijven.
Alle reacties Link kopieren
tvp
wij schapen hebben doorgaans een gans ander soort esprit
Alle reacties Link kopieren
Goed ik kruip ook eens onder mijn steen vandaan. Ik kwam deze term vandaag pas tegen. Echt wat voor mij! Morgen wat dingetjes kopen ervoor.



Zijn er ondertussen hier nog mensen die ermee bezig zijn?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven