Discretie bij apotheek

10-07-2018 01:23 25 berichten
Vandaag bij de apotheek geweest om iets op te halen. Niks ernstigs, een zalf voor mijn eczeem. Tijdens het wachten, in de niet al te grote apotheek, was er een van de assistentes die normaal niet bij de balie staat nu wel bij de balie iemand te helpen. Het viel me op dat alle andere assistentes hard genoeg spraken maar net niet verstaanbaar voor de wachtenden, maar dat die desbetreffende mevrouw tot twee keer toe op een luide toon het woord "psychiater" zei. Ik zag de jonge vrouw die zij hielp een beetje voorover buigen en iets vroeg, en daarna maar alles in de tas stopte en weg ging.

Edit: bij mij ging het dan om iets onschuldigs. Maar wat als je iets ernstigs of gênante hebt?

Vond het erg ongemakkelijk voor die jonge vrouw. Of zou dat niet ongemakkel moeten zijn in deze situatie? Wat vinden jullie?
anoniem_63c7b2baa592d wijzigde dit bericht op 10-07-2018 01:25
6.34% gewijzigd
Oops
Als je het mij vraagt: ik vind privacy een belangrijk goed en dit is een goed voorbeeld van niet professioneel gedrag van die apotheker.
Het gaat niemand wat aan en als er een heel verhaal bij moet zou de apotheek daar een aparte spreekruimte voor moeten hebben zodat je ook je 'genante' vragen of zaken die gewoon niemand wat aangaan daar kunt bespreken.

Overigens één van de redenen waarom ik een apotheek heb gekozen die altijd bezorgd in de avonduren. Als ik uitleg wil of vragen heb bel ik wel.
Maar eerlijk is eerlijk: ik ben vnl overgestapt omdat ik het wel makkelijk vind, gewoon alles bezorgd krijgen ipv 3 kwartier wachten op....?
Geen idee, soms stond ik gewoon te wachten terwijl er 1 persoon voor me was.

Echt 3 kwartier, dat is me te gek. Dan wacht ik liever thuis tussen 7 -9 kan ik nog wat leuks doen.

Bij de meeste huisartsen is het loket van de assistente ook in de wachtkamer; ik kan me voorstellen dat je bepaalde vragen liever niet stelt terwijl er een paar mensen uit de straat zich voorover buigt om te horen wat er aan scheelt :)
Maar ook dan zou ik bellen, nu ook, heb medicijnen gehad waarvan ik meer wil weten. Dus bel ik morgen even al zou ik ook langs kunnen gaan.

Zowel de doktersass. als de apotheek zullen me vast verder kunnen helpen met een telefoontje. Opgelost!
Vond dit zelf ook heel onprettig toen ik in een apotheek werkte. Veel klanten houden helemaal geen rekening met andermans privacy en gaan er gewoon naast staan. :facepalm: Stuurde dat soort types altijd weg. Voor hele gênante gesprekken nam ik de klant apart, maar de meeste gesprekken werden gewoon aan de balie gevoerd.
nachtvlinder1977 schreef:
10-07-2018 01:57
Vond dit zelf ook heel onprettig toen ik in een apotheek werkte. Veel klanten houden helemaal geen rekening met andermans privacy en gaan er gewoon naast staan. :facepalm: Stuurde dat soort types altijd weg. Voor hele gênante gesprekken nam ik de klant apart, maar de meeste gesprekken werden gewoon aan de balie gevoerd.
Denk ook niet dat die verantwoordelijkheid bij de klant hoort te liggen, maar bij de apotheek.

Oftewel een duidelijke streep op de grond waar men achter hoort te wachten, als je bezig bent met een klant. Zo dat dit voor iedereen duidelijk is.
Of privacy gevoelige informatie achter een gesloten deur vertellen.
Alle reacties Link kopieren
De eerste die wist dat ik zwanger was (buiten mijn man en ik) was de buurvrouw, die stond namelijk in de apotheek toen de assistente door het pand krijste dat ik nu ik zwanger was wel op moest letten met medicatie.

Buurvrouw probeerde nog wel beleefd te doen of ze het niet gehoord had, maar dat had geen zin.
Had het toch graag eerst aan mijn ouders verteld, heb er ook wat van gezegd.
florence13 schreef:
10-07-2018 06:50
De eerste die wist dat ik zwanger was (buiten mijn man en ik) was de buurvrouw, die stond namelijk in de apotheek toen de assistente door het pand krijste dat ik nu ik zwanger was wel op moest letten met medicatie.

Buurvrouw probeerde nog wel beleefd te doen of ze het niet gehoord had, maar dat had geen zin.
Had het toch graag eerst aan mijn ouders verteld, heb er ook wat van gezegd.

Goed zo. Dit is toch erg?
Bij apotheek, en ook mijn huisarts is privacy ver te zoeken.
De balie van de huisarts zit naast de wachtkamer. Je zit ongeveer 2 meter af van de balie, en ondanks de radio kan je alles horen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg pas van de huisarts van die eitjes voor een schimmel infectie huisarts had netjes uitgelegd hoe wat en waar. Alleen omdat dit de eerste keer was dat ik dat kwam ophalen werd nog gevraagd of ik nog vragen had over...... dat werd in mijn ogen dus danig hard gedaan dan alle mensen die daar stonden te wachten wisten welk probleem ik heb. Toen ik het gesprek probeerde af te kappen nam de apothekers assistente daar geen genoegen mee en legde nog even iets te hard uit dat ik het ei diep in moet brengen.
Heb er nu wel een melding van gemaakt want dit vond ik dus absoluut niet fijn of prettig. Twijfel nog om over te stappen.
Ongelooflijk Rooiekater. Zal wel een soort bedrijfsblindheid zijn.

Maar de apotheken zijn er zo op ingericht dat het meeste aan de balie wordt uitgelegd. En ook al staat er een streep, als je een meter achter iemand staat hoor je net zo goed wat er gezegd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit vind ik ook altijd raar. Ik heb een tijd slaapmedicatie geslikt en ipv de naam van het medicijn te noemen keihard schallen; kijk uw slaappilletjes mevrouw. U moet ze wel zelf betalen die slaappilletjes.
ywtje schreef:
10-07-2018 06:36
Denk ook niet dat die verantwoordelijkheid bij de klant hoort te liggen, maar bij de apotheek.

Oftewel een duidelijke streep op de grond waar men achter hoort te wachten, als je bezig bent met een klant. Zo dat dit voor iedereen duidelijk is.
Of privacy gevoelige informatie achter een gesloten deur vertellen.
Dat ligt niet alleen bij de apotheek vind ik. Je snapt als klant toch ook dat je een ander privacy moet geven.
Hoezitdit schreef:
10-07-2018 07:18
Goed zo. Dit is toch erg?
Bij apotheek, en ook mijn huisarts is privacy ver te zoeken.
De balie van de huisarts zit naast de wachtkamer. Je zit ongeveer 2 meter af van de balie, en ondanks de radio kan je alles horen.
Hier zit de assistente van de huisarts in eigen 'kamertje' (met glazen raam zodat je kan zien of ze aan het telefoneren is of er iemand staat) voorheen - voor ze verhuisd waren naar de nieuwbouw - kon iedereen mee luisteren als iemand belde voor een afspraak of face-2-face bij assistente stond. Dit is wel veel beter voor de privacy.

Apotheek heeft een privacy-streep, plus hier zijn ze erg discreet. Dat was in mijn studentenstad wel anders, kon iedereen meegenieten.
Alle reacties Link kopieren
Er is bij mijn apotheek wel een spreekkamer en er hangt opgeplakt dat je daar gebruik van kan maken ivm privacy.
watdachtjehiervan schreef:
10-07-2018 07:40
Dat ligt niet alleen bij de apotheek vind ik. Je snapt als klant toch ook dat je een ander privacy moet geven.
Dat zou je verwachten ja, maar dat is de ideale werkelijkheid. Zo gaat dat niet. Zeker omdat er zo ontzettend veel mensen zijn die er hele andere normen en waarden op na houden.
Thuis-in-eigen-huis schreef:
10-07-2018 07:45
Hier zit de assistente van de huisarts in eigen 'kamertje' (met glazen raam zodat je kan zien of ze aan het telefoneren is of er iemand staat) voorheen - voor ze verhuisd waren naar de nieuwbouw - kon iedereen mee luisteren als iemand belde voor een afspraak of face-2-face bij assistente stond. Dit is wel veel beter voor de privacy.

Apotheek heeft een privacy-streep, plus hier zijn ze erg discreet. Dat was in mijn studentenstad wel anders, kon iedereen meegenieten.

Zie, het kan dus wel. Je kan je medewerkers er in trainen dat ze voorzichtig omgaan met je privacy.
Anderzijds klagen we veel te weinig hierover. Mensen vinden het vervelend, maar zolang niemand het zegt gaat er weinig veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zit de huisarts assistente ook appart in een ruimte met glas er voor daarbij zit tussen de wachtkamer en ruimte waar de assistente belt en dingen afhandelt nog een ruimte die niet voor patiënten is.

Bij de apotheek staat geen eens een streep.
Wachttijden bij apotheek hoor ik vaak als klacht. Toch lijkt mij dat, ondanks zelf niet werkzaam in een apotheek, zeer verklaarbaar. Het is een vak waarbij veiligheid en precisie uiterst centraal staat. Goede controle, dat zie ik ook vaak meerdere medewerkers bij elkaar doen, en zorgvuldigheid is van levensbelang. Dat kost tijd. Prima. Acceptabel wat mij betreft!

Zaken bespreken aan de balie, not done. Doe dat op gedempte toon en in bedekte termen.
Wel ben ik van mening dat wij als klanten/patiënt daarin zelf ook actie moeten ondernemen. Wanneer deze medewerker niet op de hoogte is van die blinde vlek kan deze er ook niets aan wijzigen. Dus mededelen. Voor jezelf, echter ook voor een ander. Dat zou ik doen.
Alle reacties Link kopieren
Bij het Kruitvat wist de verkoopster de vaginale-schimmel-tabletten niet te vinden. 'Dàt moet ik aan mijn collega vragen,' zei ze, terwijl ze haar microfoontje induwde. Ik dacht echt even dat ze het zou omroepen ;-D maar haar collega bleek een oortje te hebben.

Heel erg zou ik het niet hebben gevonden. Zo'n infectie kan iedereen overkomen, daar schaam ik me niet voor.

Dat geldt wat mij betreft voor de meeste ziektes en aandoeningen. Ook psychiatrische aandoeningen. Je kan er niks aan doen, dus hoef je je ook niet te schamen als iemand het toevallig hoort. Zwangerschappen, geslachtsziekten of morning-after pillen vind ik een ander verhaal. Dat soort verhalen zou ik in een kamertje apart doen. Maar voor de rest ... zolang een apotheker of assistente op een normale toon uitleg geeft, vind ik het prima. Het gaat erom dat je die informatie krijg.
Ik zou hier ook absoluut niet van gediend zijn. Bepaalde zaken zijn privé en enig gevoel voor decorum zijn dan wel op z'n plaats. Ik heb bij mijn vorige apotheek gelukkig nooit dergelijke problemen gehad, wel een keer een fout advies maar dat heeft hier niks mee te maken. Ik haalde vroeger regelmatig pakken depends voor mijn menstruatie, toen had je die broekjes bij de drogist nog niet, nou ja goed, dat ziet wel iedereen. Ik schaam me gelukkig niet zo snel, we zijn allemaal mensen denk ik dan maar.

Ik zou het zelf overigens niet fijn vinden als ik zou horen dat degene voor mij iets besmettelijks heeft, hypochondrisch als ik ben weet ik dat gewoon liever niet dat dat ik de week erna continu in de stress zit of het misschien is overgesprongen. Maar dat is weer persoonlijk.

De streep vind ik vrij zinloos, hier staat de streep zo dicht op de balie dat je je voorganger alsnog in de nek staat te hijgen en alles kan horen. Ik ga dan ook meestal verder naar achteren staan om degene voor mij privacy te gunnen.

Apothekersassistentes zouden hier wel beter op moeten letten.
Bij mijn apotheek is het niet zo groot dus staan de stoeltjes vlakbij de balie. Je hoort dan wel eens gesprekken. De apotheker praat dan vaak niet zo hard maar de persoon die de medicijnen ophaalt wel :hihi: Ach ene oor in andere oor uit.

Mijn huisarts heeft ook lang in een gehorig oud gebouw gezeten. Vanaf de wachtkamer kon je niet horen wat er besproken werd maar soms stonden mensen ook op de gang (bij gebrek aan ruimte) of liep men naar de wc verderop in de gang en dan kon je wel horen wat er gezegd werd. Hoopte altijd maar dat er niemand langs liep of op de gang stond als ik in de spreekkamer zat,
Ttroeteltje schreef:
10-07-2018 08:20
Wachttijden bij apotheek hoor ik vaak als klacht. Toch lijkt mij dat, ondanks zelf niet werkzaam in een apotheek, zeer verklaarbaar. Het is een vak waarbij veiligheid en precisie uiterst centraal staat. Goede controle, dat zie ik ook vaak meerdere medewerkers bij elkaar doen, en zorgvuldigheid is van levensbelang. Dat kost tijd. Prima. Acceptabel wat mij betreft!

Zaken bespreken aan de balie, not done. Doe dat op gedempte toon en in bedekte termen.
Wel ben ik van mening dat wij als klanten/patiënt daarin zelf ook actie moeten ondernemen. Wanneer deze medewerker niet op de hoogte is van die blinde vlek kan deze er ook niets aan wijzigen. Dus mededelen. Voor jezelf, echter ook voor een ander. Dat zou ik doen.
Dat vind ik gedeeltelijk zo, veiligheid staat voorop en dan vind ik wachten niet zo erg. In mijn huidige woonplaats zijn 2 apotheken, over 1 daarvan regent het klachten. De wachttijden zijn daar absurd en als het koffiepauze is dan gaan ze koffiedrinken, ongeacht hoe druk het is en mensen hebben maar te wachten. Ondanks de vele klachten wordt er niks aan gedaan.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
10-07-2018 08:26
Bij het Kruitvat wist de verkoopster de vaginale-schimmel-tabletten niet te vinden. 'Dàt moet ik aan mijn collega vragen,' zei ze, terwijl ze haar microfoontje induwde. Ik dacht echt even dat ze het zou omroepen ;-D maar haar collega bleek een oortje te hebben.

Heel erg zou ik het niet hebben gevonden. Zo'n infectie kan iedereen overkomen, daar schaam ik me niet voor.

Dat geldt wat mij betreft voor de meeste ziektes en aandoeningen. Ook psychiatrische aandoeningen. Je kan er niks aan doen, dus hoef je je ook niet te schamen als iemand het toevallig hoort. Zwangerschappen, geslachtsziekten of morning-after pillen vind ik een ander verhaal. Dat soort verhalen zou ik in een kamertje apart doen. Maar voor de rest ... zolang een apotheker of assistente op een normale toon uitleg geeft, vind ik het prima. Het gaat erom dat je die informatie krijg.

Ik vind privacy en schaamte niet per se tot elkaar gerelateerd: ik schaam me niet voor wat ik op de wc doe, en toch hoeft niemand dat te weten.
Ik schaam me niet voor mijn menstruatie, en toch steek ik de schone tampon in mijn mouw als ik naar het toilet ga.

Hier in België kies je je apotheek zoals je supermarkt, je kunt dus elke keer naar een andere gaan.
Degene die voor de hele straat naar haar collega roept of ze nog wel genoeg Ritalin hebben (ik koop het telkens voor mij en 2 kinderen voor 3 maand in 1 keer) die heeft me toch nooit meer terug gezien.
En nee dan stuur ik daar geen mailtje achteraan, ik vind niet dat ik die mensen sociale normen moet bijbrengen - al snap ik wel dat als je niks zegt er sowieso niks verandert.

Ik schaam me niet voor mijn ADD maar ik beslis zelf wel wie dat iets aangaat, en dat zijn niet de random omstaanders die toevallig op dat moment ook in de apotheek zijn.

Wat betreft die zwangerschap: mijn huidige apotheek geeft dat als een van de eerste zaken aan zijn assistenten mee: dat zij vaak een van de eersten zijn die op de hoogte zijn van zwangerschappen maar ook van andere kwalen, tot zelfs kanker toe, en hij drukt zijn mensen wel op het hart daar zeer discreet mee om te gaan.
Hier trouwens geen streep maar een van de drie kassa's zit wat uit het zicht (grote plant ervoor) en je loopt vanzelf naar die kassa voor gevoeliger zaken.
Bedankt voor alle reacties! Erg interessant om zo te lezen. Wat ergens is gezegd: gaat niet om schaamte, maar om privacy. Helemaal mee eens. Vooral omdat het toch vaak mensen uit de buurt zijn.
ywtje schreef:
10-07-2018 06:36
Denk ook niet dat die verantwoordelijkheid bij de klant hoort te liggen, maar bij de apotheek.

Oftewel een duidelijke streep op de grond waar men achter hoort te wachten, als je bezig bent met een klant. Zo dat dit voor iedereen duidelijk is.
Of privacy gevoelige informatie achter een gesloten deur vertellen.
Natuurlijk moet je zelf als klant ook het fatsoen hebben om afstand te houden. Die streep stond er, maar daar hadden veel mensen schijt aan.
Bij ons zijn ze gelukkig ook erg discreet, daar ben ik erg blij mee. Ik ben bijvoorbeeld meestal best open over dingen waar ik medicatie voor gebruik, maar dan wel op de momenten en tegen de mensen die ik kies graag.
ywtje schreef:
10-07-2018 06:36
Denk ook niet dat die verantwoordelijkheid bij de klant hoort te liggen, maar bij de apotheek.

Oftewel een duidelijke streep op de grond waar men achter hoort te wachten, als je bezig bent met een klant. Zo dat dit voor iedereen duidelijk is.
Of privacy gevoelige informatie achter een gesloten deur vertellen.
Maar dan nog. Wat andere setting, maar ook privacygevoelig: ik heb een tijd bij de gemeente gewerkt aan de balie. Je wilt niet weten hoe vaak mensen, terwijl je net bezig bent met het uitreiken van een document of naar het cjg bellen dat hun afspraak er is, aan komen lopen om 'even tussendoor wat te vragen, kan toch wel?' Nee, dat kan dus niet, zo vlak ernaast komen staan als iemand geholpen wordt. Niet bij de gemeente, niet bij de apotheek. Maar geen streep die helpt tegen mensen met een betonnen muur voor hun hoofd ... En ja, dan moet je ze dus weg sturen. Sommige mensen vinden dat nog raar ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven