Cito-paniek bij ouders zorgt voor wildgroei aan bijlesbedrij

22-02-2019 11:39 191 berichten
Zien jullie dit als iets negatiefs? Met enig regelmaat hoor ik dat kinderen niet meer goed kunnen rekenen en spellen. Je zou zeggen dat het positief is dat ouders meer geld besteden aan bijles.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... fenen-geld
Alle reacties Link kopieren
Bijles stijgt al jaren. Je krijgt er wel een tweedeling van, ouders die het willen&kunnen betalen, en de rest. Klopt niet helemaal met het idee van BASISonderwijsvoor iedereen gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij worden er in het artikel best goede argumenten genoemd waarom deze ontwikkeling niet wenselijk is:

- Kinderen die het niet kunnen betalen, worden op achterstand gezet

- De wil (van ouders!!!) om hun kind beter te laten presteren op de eindtoets, maakt ook dat ouders er meer geld aan uitgeven.

- De toets meet dan namelijk niet meer wat het moet meten

- Dat de eindtoets überhaupt wordt geoefend, toont aan dat er nog altijd veel druk ligt op deze toets.


Je argument dat het goed zou zijn voor rekenen en taal is natuurlijk een kul-argument. Het onderwijs in rekenen en taal zou sowieso goed moeten zijn en niet bijgespijkerd moeten worden met bijles.
De cito toets meet vooral hoe goed een gemiddeld kind de cito manier van toetsen onder de knie heeft.

Naar mijn mening wordt er nog veel teveel op op de cito uitslagen geleund, niet gek dus dat ouders dan het heft in handen nemen om in elk geval de vraagstelling bij de cito toetsen vantevoren te oefenen.
Alle reacties Link kopieren
En aangevuld: je krijgt een hoop kinderen op een niveau waar ze niet horen te zitten. Misschien redden ze 't net met bijles om op dat niveau te komen, maar vervolgens moeten ze het hele jaar veel te hard werken om het niveau te halen, komt de pubertijd om de hoek kijken die zorgt voor een gebrek aan motivatie en ontzettend veel frustratie dat ouders en docenten continu zitten te zeuren dat ze hun huiswerk moeten maken/meer moeten leren/beter moeten plannen. Kortom: een kind met hangen en wurgen op een hoger niveau krijgen worden alleen de ouders blij van, want die kunnen trots zeggen dat hun kind op havo of vwo zit i.p.v. het vmbo.
Alle reacties Link kopieren
Het zegt wel iets over de teleurstelling bij veel ouders over het onderwijssysteem. 16 jaar geleden begon oudste op school (leuke school, leuke leerkrachten). Maar HET onderwijs, is op veel gebieden niet meer van deze tijd.
Ik lees hier vaak over maar herken dit niet in mijn omgeving. Ouders zijn tevreden met school en het schooladvies. Ook vindt niemand het vmbo te min voor hun kinderen.
Rejoy schreef:
22-02-2019 11:47
- Kinderen die het niet kunnen betalen, worden op achterstand gezet
- De wil (van ouders!!!) om hun kind beter te laten presteren op de eindtoets, maakt ook dat ouders er meer geld aan uitgeven.
- De toets meet dan namelijk niet meer wat het moet meten
- Dat de eindtoets überhaupt wordt geoefend, toont aan dat er nog altijd veel druk ligt op deze toets.

Dat zijn allemaal argumenten in het belang van het collectief. Helemaal waar hoor, maar als er een belang is voor het individu om goed te scoren op de cito-toets is het niet raar dat mensen ervoor kiezen om dat te doen.

Het onderwijs in rekenen en taal zou sowieso goed moeten zijn en niet bijgespijkerd moeten worden met bijles.

Dat sowieso. Maar het is een stuk eenvoudiger om je kind extra te trainen dan fatsoenlijk onderwijs af te dwingen.
anoniem_306851 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 11:53
0.17% gewijzigd
Het onderwijs holt achteruit. Daar geef ik de leerkrachten niet perse de schuld van maar Den Haag waar men meent om de zoveel jaar weer een nieuw experiment los te laten op het (primair) onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
22-02-2019 11:52
Dat zijn allemaal argumenten in het belang van het collectief. Helemaal waar hoor, maar als er een belang is voor het individu om goed te scoren op de cito-toets is het niet raar dat mensen ervoor kiezen om dat te doen.





Dat sowieso. Maar het is een stuk eenvoudiger om je kind extra te trainen dan fatsoenlijk onderwijs af te dwingen.
Maar wat is het individuele belang dan om een kind op een hoger niveau te krijgen dan hij/zij eigenlijk thuis zou horen?
*
anoniem_376240 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 17:33
0.00% gewijzigd
Hoezo worden kinderen van ouders die het niet kunnen betalen op achterstand gezet? Dat iemand bijles krijgt benadeelt een ander toch niet? Het is wel sneu als die kinderen dan inderdaad minder mogelijkheden hebben, maar het staat wel los van elkaar. Het is niet zo dat er maar een X aantal kinderen goed kunnen scoren.
watdachtjehiervan schreef:
22-02-2019 11:52
Ik lees hier vaak over maar herken dit niet in mijn omgeving. Ouders zijn tevreden met school en het schooladvies. Ook vindt niemand het vmbo te min voor hun kinderen.
In mijn omgeving vaak ouders die niet tevreden waren met het schooladvies, veelal hoogopgeleide ouders.
Gisteren sprak ik nog een moeder die ik al een tijd niet gezien had. Ze vroeg naar mijn zoon, op welke school hij nu zit en kon het nauwelijks haar strot uitkrijgen dat haar zoon nu op het VMBO zit.
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
22-02-2019 11:54
Maar wat is het individuele belang dan om een kind op een hoger niveau te krijgen dan hij/zij eigenlijk thuis zou horen?

Opstromen is in Nederland uiterst ingewikkeld. Wij selecteren daardoor kinderen op 11-jarige leeftijd bijna definitief. Als die definitieve selectie laag uitpakt is dat een beslissing voor een groot deel van het leven; ouders zien doorgaans liever dat hun kind nog de kans heeft op een hogere opleiding dan dat die weg wellicht onterecht wordt afgesloten.

Nog los van het argument dat onderwijs kinderen niet altijd hun potentieel laat bereiken; als bijles dat wel kan is dat ten zeerste in het belang van het individu.
Alle reacties Link kopieren
Door betaalde bijles verdwijnen toch die gelijke kansen? Kinderen met rijke ouders hebben meer kansen dan kinderen met ouders die de bijlessen niet kunnen betalen.
damesbril schreef:
22-02-2019 12:05
In mijn omgeving vaak ouders die niet tevreden waren met het schooladvies, veelal hoogopgeleide ouders.
Gisteren sprak ik nog een moeder die ik al een tijd niet gezien had. Ze vroeg naar mijn zoon, op welke school hij nu zit en kon het nauwelijks haar strot uitkrijgen dat haar zoon nu op het VMBO zit.
Wat erg! Die zoon voelt dat ook.
Rejoy schreef:
22-02-2019 12:06
Door betaalde bijles verdwijnen toch die gelijke kansen? Kinderen met rijke ouders hebben meer kansen dan kinderen met ouders die de bijlessen niet kunnen betalen.
Dat is als je ervan uitgaat dat het zonder bijles niet mogelijk is om passend te scoren. Er wordt ook de minder rijke kinderen prima onderwijs aangeboden.

Wie weet gooien al die ouders hun geld wel weg en heeft die bijles op termijn helemaal geen zin.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 12:09
20.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
22-02-2019 12:06
Door betaalde bijles verdwijnen toch die gelijke kansen? Kinderen met rijke ouders hebben meer kansen dan kinderen met ouders die de bijlessen niet kunnen betalen.

Kinderen met rijke ouders worden bevoordeeld, kinderen met armere ouders worden niet benadeeld. Maar dat maakt het onderscheid uiteraard niet wenselijker.
Rejoy schreef:
22-02-2019 12:06
Door betaalde bijles verdwijnen toch die gelijke kansen? Kinderen met rijke ouders hebben meer kansen dan kinderen met ouders die de bijlessen niet kunnen betalen.
Kinderen met rijkere ouders hebben sowieso al meer kansen, soms zelfs genetisch en de ouders zijn vaker hoogopgeleid. Soms lijkt het bijna alsof het leven niet eerlijk is.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
22-02-2019 12:05
Opstromen is in Nederland uiterst ingewikkeld. Wij selecteren daardoor kinderen op 11-jarige leeftijd bijna definitief. Als die definitieve selectie laag uitpakt is dat een beslissing voor een groot deel van het leven; ouders zien doorgaans liever dat hun kind nog de kans heeft op een hogere opleiding dan dat die weg wellicht onterecht wordt afgesloten.

Nog los van het argument dat onderwijs kinderen niet altijd hun potentieel laat bereiken; als bijles dat wel kan is dat ten zeerste in het belang van het individu.
Volgens mij wordt de weg naar een hogere opleiding nooit afgesloten, maar moet een kind een andere route nemen. Door kinderen op basisschoolleeftijd (vaak een leeftijd waarop kinderen nog relatief makkelijk te motiveren zijn omdat ze nog niet aan het puberen zijn) eigenlijk boven hun daadwerkelijke kunnen te laten presteren, plaats je een kind op een hoger niveau dan het eigen aan kan. Dan komt de pubertijd waarin over het algemeen alles belangrijker is dan school. Volgens mij kun je een kind dan beter op zijn daadwerkelijke niveau laten beginnen, de middelbare school tijdens de pubertijd laten doorlopen en vervolgens hbo achter mbo plakken bijvoorbeeld. Dan zijn ze klaar met puberen en zie je veel beter wat er in het vat zit.
Scheelt het kind een hoop frustratie, scheelt de school een hoop frustratie en het scheelt ouders een hoop frustratie.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, kinderen die uiteindelijk toch op hun plek terecht zijn gekomen waar ze hadden moeten zitten, maar ik denk oprecht dat deze groep veel groter is dan de groep afstromers.
Pandax schreef:
22-02-2019 12:05
Opstromen is in Nederland uiterst ingewikkeld. Wij selecteren daardoor kinderen op 11-jarige leeftijd bijna definitief. Als die definitieve selectie laag uitpakt is dat een beslissing voor een groot deel van het leven; ouders zien doorgaans liever dat hun kind nog de kans heeft op een hogere opleiding dan dat die weg wellicht onterecht wordt afgesloten.
Mijn ma zei begin maar op het atheneum dan kun je nog twee niveaus zakken
Rejoy schreef:
22-02-2019 12:06
Door betaalde bijles verdwijnen toch die gelijke kansen? Kinderen met rijke ouders hebben meer kansen dan kinderen met ouders die de bijlessen niet kunnen betalen.
Ik denk zeker dat kinderen met rijke ouders meer kansen krijgen.
Dat verschil is er ook op de middelbare school.
Die het kan betalen kan op b.v. huiswerkbegeleiding of bijles.
In vergelijking met toen ik vroeger op school zat en mijn kinderen nu op het middelbaar onderwijs is het meer regel dan uitzondering dat ze extra ondersteuning regelen.
Pandax schreef:
22-02-2019 12:05
Opstromen is in Nederland uiterst ingewikkeld. Wij selecteren daardoor kinderen op 11-jarige leeftijd bijna definitief. Als die definitieve selectie laag uitpakt is dat een beslissing voor een groot deel van het leven; ouders zien doorgaans liever dat hun kind nog de kans heeft op een hogere opleiding dan dat die weg wellicht onterecht wordt afgesloten.

Nog los van het argument dat onderwijs kinderen niet altijd hun potentieel laat bereiken; als bijles dat wel kan is dat ten zeerste in het belang van het individu.

Helemaal eens.
Alle reacties Link kopieren
Rejoy schreef:
22-02-2019 12:10
Volgens mij wordt de weg naar een hogere opleiding nooit afgesloten, maar moet een kind een andere route nemen.

Ik zal zo even een linkje voor je opzoeken. Opstromen in Nederland is uiterst lastig; dat in combinatie met onze vroege selectie is een van de zaken waar ons onderwijssysteem internationaal op bekritiseerd wordt.

Door kinderen op basisschoolleeftijd (vaak een leeftijd waarop kinderen nog relatief makkelijk te motiveren zijn omdat ze nog niet aan het puberen zijn) eigenlijk boven hun daadwerkelijke kunnen te laten presteren, plaats je een kind op een hoger niveau dan het eigen aan kan.

Maar dan ga je ervan uit dat het basisonderwijs kinderen per definitie laat presteren op het niveau van hun potentieel. Dat is niet zo. Tien jaar geleden kreeg een derde van de kinderen al een VO-advies waar ze drie jaar later niet meer op functioneerden, dat was ruim voor de Cito-training-hype.
anoniem_377206 wijzigde dit bericht op 22-02-2019 12:18
0.15% gewijzigd
lilalinda schreef:
22-02-2019 11:45
Bijles stijgt al jaren. Je krijgt er wel een tweedeling van, ouders die het willen&kunnen betalen, en de rest. Klopt niet helemaal met het idee van BASISonderwijsvoor iedereen gelijk.
Dit, en vergeet ook niet dat de ouders vaker klagen over schooladvies.
https://www.trouw.nl/home/ouder-is-nodi ... ~ae90e4a2/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven