Geld & Recht alle pijlers

Wajong vakantiegeld berekenen

08-05-2012 23:44 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog heel even en dan krijg ik voor het eerst vakantiegeld van m'n wajong-uitkering. In mijn hoofd allang opgemaakt, maar ben bang dat het lager uitvalt dan dat ik kan gebruiken



Ben al maanden zo af en toe aan het zoeken hoe ik er nou achter kom hoeveel het zou kunnen zijn ( en ik weet dat ik uwv gewoon kan bellen, maar blijkbaar is dat te eng want ik ben het ontzetten aan het vermijden).



Heb inmiddels begrepen dat het 8% is van je nettoloon. Ik krijg met toeslagen ongeveer 1100 euro per maand. Dus ( 1100: 100 =11, dan dat keer 8= 88 en dat keer 12 =) 1056.



Leek me erg veel, zeker gezien mijn buurvrouw van de week vertelde dat ze rond de 600 kreeg met een 38-urige werkweek en een salaris van 1500 pm. Dus zou het ook bijna lullig vinden als ik met een uitkering veel meer zou krijgen. Niet dat ik lui op m'n gat zit geld te vangen want ik ben volop in therapie meerdere dagen per week, maar toch.



Nu las ik dat er nog zo"n 33 % aan premies afgaat. Dan kom ik op 700 ongeveer uit. Lijkt me dan een realistischer bedrag. Maar klopt deze berekening dan? Want van je netto maandbedrag zijn al premies afgedragen toch? Dus nu lijkt het alsof er dubbel premies worden betaald, of zie ik dat verkeerd?



Begrijp me goed, ben met 6 a 700 euro al heel gelukkig hoor, als/dat ik dat met een uitkering mag ontvangen. Maar moet nog zoveel rekeningen betalen ermee. En voordat ik dat van die 33% aan premies had gelezen had ik toch het hogere bedrag in mijn hoofd. En om me toch een enigszins teleurgesteld gevoel te besparen zou ik het graag ongeveer weten voordat het 23 mei is.Dan kan ik ook even kijken met welke rekeningen ik nog kan schuiven.



De beller is sneller, ik weet het. Maar niet durven bellen heeft ook te maken met mijn problematiek waarvoor ik de wajong heb toegewezen gekregen, vandaar.



Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt in ieder geval.
...
anoniem_126812 wijzigde dit bericht op 23-05-2018 14:15
Reden: ...
98.12% gewijzigd
Vakantiegeld wordt in eerste instantie zwaarder belast omdat er geen rekening is gehouden met de loonheffingskorting. Later, in je belastingaangifte wordt alles op de grote hoop geveegd en als je dan teveel belasting hebt betaald krijg je dat weer terug.
Over welke toeslagen heb je het trouwens?
Alle reacties Link kopieren
wajong staat toch los van de toeslagen en vakantiegeld wordt toch alleen berekend over de wajong?
Alle reacties Link kopieren
En wat bedoel je met 'toeslagen'?

Toch niet huur- en zorgtoeslag? Want dat is uiteraard geen loon, en telt ook niet mee voor je vakantiegeld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Foutje.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even voor je nagezocht: Ik heb wajong, was vorig jaar 23 en kreeg toen ongeveer 600 euro.
Alle reacties Link kopieren
quote:flower_power_girl schreef op 08 mei 2012 @ 23:53:

Helaas. Je krijgt inderdaad niet het bedrag wat je berekend heb.

Het ligt aan je leeftijd. Maar als je boven de 23 ben krijg je ongeveer 500/600 euro.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij krijg je trouwens een brief van het UWV waar het bedrag in vermeld staat.



En ik weet niet hoe lang je wajong hebt, maar daar hangt het volgens mij ook vanaf. Aangezien het zoveel procent van je loon is. Als je dus minder lang dan een jaar wajong hebt, heb je ook minder vakantiegeld 'opgespaard'. Bij langer dan een jaar maakt het niks uit, maar aangezien je zei dat je voor het eerst vakantiegeld van de wajong krijg, meld ik het maar even.
Je krijgt elk jaar hetzelfde bedrag.

700 euro is een te hoge schatting.

Je zal rond de 500 euro krijgen als je een volledige Wajong hebt.
Ik ken wel iemand die 1100 euro vakantiegeld krijgt met haar Wajong.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik bedoelde alleenstaande ouder toeslag. Enkelvoud dus ook eigenlijk.

Ben 29 en heb sinds vorig jaar mei wajong, maar toen dus idd nog geen recht op vakantiegeld.



Ben bang dat ik die brief krijg rond de dag dat het geld gestort wordt, heb iig nog niks voorbij zien komen.



Qua belasting...daar snap ik sowieso nooit zoveel van. Maar zal het vragen hoe dat in mijn geval zit aan mijn belasting-hulp.



Ik dacht dat ik had gelezen dat ik die 8 % over het netto bedrag moest berekenen. Bij bruto komt er idd wat anders uit natuurlijk. Moet ik nog even uitzoeken dan morgen hoe het nou zit.

Ailien:

Is diegene miss ook alleenstaande ouder en ouder dan 23?
Je zult net onder of rond de Eur 500,- uitkomen meer zal het echt niet zijn. Vakantiegeld gaat meestal de helft naar de belasting.
Over alleenstaandeoudertoeslag krijg je natuurlijk geen vakantiegeld. Dat krijg je alleen over je bruto salaris/uitkering.
Alle reacties Link kopieren
Het was bij mij vorig jaar 657,-



Nellaaa,volgens mij krijg je over de allst.oudertoesl.van uwv wel vakantiegeld maar dit weet ik niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bedoel je de toeslag van de Toeslagenwet. Daarover krijg je ook gewoon vakantiegeld. Hoeveel het netto is kan ik je zo niet zeggen.

Overigens moet je wel belastingaangifte doen, want door de heffingskortingen krijg je (bijna) al je belasting/premies weer terug.
...
Alle reacties Link kopieren
Krijg je serieus vakantiegeld over een uitkering???......... Wauw
Alle reacties Link kopieren
Joost, je klinkt alsof je dat belachelijk vindt. Maar wat maakt het uit of ze dat geld uitsmeren over het jaar of in mei wat extra geven?

Zo veel is de wajong overigens nou ook weer niet.
Laat ik het dan zo zeggen, over alle toeslagen die uitbetaald worden door de belastingdienst krijg je geen vakantiegeld.
Alle reacties Link kopieren
Heb een vergelijkbaar inkomen en krijg ca. 600 euro. Dus pas dat bedrag in je hoofd maar vast aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 08:21:

Krijg je serieus vakantiegeld over een uitkering???......... WauwWant mensen met een uitkering hebben het hele jaar al vakantie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Je Krijgt over toeslagen sowieso geen vakantiegeld volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
De toeslag waar TO het over heeft is van de Toeslagenwet en vult aan tot het sociaal minimum (zeg maar aavulling tot bijstandsniveau). Daarover krijg je vakantiegeld.



Ik schat dat je ongeveer 700-800 netto extra krijgt.



Overigens neem ik aan dat je ook alle toeslagen (zorg/huur/kinder) van de Belastingdienst krijgt? En dat je belastingaangifte doet? En vrijstelling gemeentelijke lasten hebt?
...
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 09 mei 2012 @ 09:25:

[...]

Want mensen met een uitkering hebben het hele jaar al vakantie? Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Eerlijk gezegd vind ik het zeer ongepast als je nagaat hoeveel bv klein zelfstandigen en zzp-ers zich geen vakantie kunnen veroorloven. Vakantie is in mijn ogen een extra iets, een luxe dat niet in een financieel opvangnet thuis hoort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven