Geld & Recht alle pijlers

Wajong vakantiegeld berekenen

08-05-2012 23:44 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nog heel even en dan krijg ik voor het eerst vakantiegeld van m'n wajong-uitkering. In mijn hoofd allang opgemaakt, maar ben bang dat het lager uitvalt dan dat ik kan gebruiken



Ben al maanden zo af en toe aan het zoeken hoe ik er nou achter kom hoeveel het zou kunnen zijn ( en ik weet dat ik uwv gewoon kan bellen, maar blijkbaar is dat te eng want ik ben het ontzetten aan het vermijden).



Heb inmiddels begrepen dat het 8% is van je nettoloon. Ik krijg met toeslagen ongeveer 1100 euro per maand. Dus ( 1100: 100 =11, dan dat keer 8= 88 en dat keer 12 =) 1056.



Leek me erg veel, zeker gezien mijn buurvrouw van de week vertelde dat ze rond de 600 kreeg met een 38-urige werkweek en een salaris van 1500 pm. Dus zou het ook bijna lullig vinden als ik met een uitkering veel meer zou krijgen. Niet dat ik lui op m'n gat zit geld te vangen want ik ben volop in therapie meerdere dagen per week, maar toch.



Nu las ik dat er nog zo"n 33 % aan premies afgaat. Dan kom ik op 700 ongeveer uit. Lijkt me dan een realistischer bedrag. Maar klopt deze berekening dan? Want van je netto maandbedrag zijn al premies afgedragen toch? Dus nu lijkt het alsof er dubbel premies worden betaald, of zie ik dat verkeerd?



Begrijp me goed, ben met 6 a 700 euro al heel gelukkig hoor, als/dat ik dat met een uitkering mag ontvangen. Maar moet nog zoveel rekeningen betalen ermee. En voordat ik dat van die 33% aan premies had gelezen had ik toch het hogere bedrag in mijn hoofd. En om me toch een enigszins teleurgesteld gevoel te besparen zou ik het graag ongeveer weten voordat het 23 mei is.Dan kan ik ook even kijken met welke rekeningen ik nog kan schuiven.



De beller is sneller, ik weet het. Maar niet durven bellen heeft ook te maken met mijn problematiek waarvoor ik de wajong heb toegewezen gekregen, vandaar.



Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt in ieder geval.
Pffffffff ik heb een wia uitkering en neem maar van mij aan dat ik

a, heel graag zou willen werken en

b, van die 5-600 euro echt niet op vakantie kan.

Ben al blij dat ik straks mijn eigen bijdrage van ZF kan betalen.

Financieel vangnet is echt niet iets om vrolijk van te worden hoor.
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 09:44:

[...]





Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Wil je mijn vakantie hebben? Dat zeker weer niet he? Is het dan wel vakantie? Bovendien is de wajong een uitkering die aanvult wat je niet kunt werken. Er zijn dus heel veel mensen die wel een aantal uur werken.
Alle reacties Link kopieren
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 09:44:

[...]

Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Eerlijk gezegd vind ik het zeer ongepast als je nagaat hoeveel bv klein zelfstandigen en zzp-ers zich geen vakantie kunnen veroorloven. Vakantie is in mijn ogen een extra iets, een luxe dat niet in een financieel opvangnet thuis hoort.Oh, en goedverdienende ZZP'ers geven natuurlijk ook een groot deel van hun goede geld aan mensen met een uitkering, want die kunnen zich geen mooie auto, flatscreen TV of etentjes veroorloven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
van de site van het UWV



Hoeveel vakantiegeld krijg ik bij een Wajong-uitkering?



Uw vakantiegeld is 8 procent van uw brutouitkering. Van uw vakantiegeld trekken wij loonbelasting en premies af, net als bij uw uitkering. Het nettobedrag dat overblijft, maakt UWV over op uw rekening.



Voor de berekening van de loonbelasting en de premies die wij aftrekken van uw vakantiegeld moeten wij de tabel bijzondere beloning gebruiken. Het percentage dat wij aftrekken van uw vakantiegeld is daarom (meestal) hoger dan het percentage dat wij van uw uitkering aftrekken.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 09 mei 2012 @ 10:04:

[...]





Oh, en goedverdienende ZZP'ers geven natuurlijk ook een groot deel van hun goede geld aan mensen met een uitkering, want die kunnen zich geen mooie auto, flatscreen TV of etentjes veroorloven?Correct, want na aftrek van alle belastingen over de winst betaal je nog eens een hoog tarief belasting als het naar de persoonlijke rekening overmaakt terwijl zulke mensen vrijwel geen recht hebben op de bescherming en voordeeltjes die werknemers en werkloze genieten.
Alle reacties Link kopieren
quote:carola1978 schreef op 09 mei 2012 @ 09:54

Financieel vangnet is echt niet iets om vrolijk van te worden hoor.Is ook niet gemaakt om vrolijk van te worden.
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 09:44:

[...]





Eerlijk gezegd vind ik het zeer ongepast als je nagaat hoeveel bv klein zelfstandigen en zzp-ers zich geen vakantie kunnen veroorloven. Jij vergeet 1 ding: voor zzp-er of kleine zelfstandige zijn kies je zelf, voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering niet. De zzp-er/kleine zelfstandige kan morgen besluiten om te solliciteren en in loondienst te gaan. Heeft 'ie ook recht op een vakantie-uitkering.
Alle reacties Link kopieren
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 10:19:

[...]

Correct, want na aftrek van alle belastingen over de winst betaal je nog eens een hoog tarief belasting als het naar de persoonlijke rekening overmaakt terwijl zulke mensen vrijwel geen recht hebben op de bescherming en voordeeltjes die werknemers en werkloze genieten.



Je begrijpt heel goed hoe ik het bedoel Joost.

In tijden van overvloed voor ZZP"ers is er ook niemand geweest die een deel van zijn meer-dan-goede uurloon af heeft gestaan, Daar hebben ze toen zelf ook terecht van geprofiteerd, en was vaak the sky the limit. Als je het nu dan minder hebt, is dat het risico van het vak. Dat weet je als je als zelfstandige aan het werk gaat. Je kunt er goed van profiteren maar ook goed mee de mist in gaan.



Als je dat risico niet wilde nemen, had je net als het gepeupel in loondienst moeten gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
reken je niet rijk,toeslagen moet je niet meerekenen .

denk dat je hoogstens 500 krijgt ,alles wat daar boven zit is meegenomen.
Alle reacties Link kopieren
quote:achnein schreef op 09 mei 2012 @ 09:59:

[...]



Wil je mijn vakantie hebben? Dat zeker weer niet he? Is het dan wel vakantie? Bovendien is de wajong een uitkering die aanvult wat je niet kunt werken. Er zijn dus heel veel mensen die wel een aantal uur werken.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

@Joost, je mag eens een jaar in de Wajong. Kijken hoe je dan piept.
Toeslagen worden nooit meegerekend bij vakantiegeld want staan er echt helemaal los van. Je krijgt alleen vakantiegeld over je wajang uitkering en dat zal tussen de 500 en 600 euro liggen.
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 09:44:

[...]





Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Eerlijk gezegd vind ik het zeer ongepast als je nagaat hoeveel bv klein zelfstandigen en zzp-ers zich geen vakantie kunnen veroorloven. Vakantie is in mijn ogen een extra iets, een luxe dat niet in een financieel opvangnet thuis hoort.Wat een enorme kul. Ik BEN ZZP er en de eerste Z staat nog steeds voor Zelfstandig. Dat is nu eenmaal het risico van het vak. Als ze zich geen vakantie kunnen veroorloven dan is dat maar jammer en moeten ze maar ergens in vast dienstverband gaan. Maar vooral niet gaan liggen jammeren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Oriane schreef op 09 mei 2012 @ 10:55:

Toeslagen worden nooit meegerekend bij vakantiegeld want staan er echt helemaal los van. Je krijgt alleen vakantiegeld over je wajang uitkering en dat zal tussen de 500 en 600 euro liggen.Ik denk dat er verwarring is wb die toeslag,die komt van uwv en daar krijg je wel vakantiegeld over.Over toeslagen van de belastingdienst idd niet.
Ik heb altijd 600 euro en een beetje gekregen. Mijn wajong is altijd 900 euro. Nu werk ik en wordt het aangevuld tot de 900 euro.



@ joost Ik zou zo willen ruilen! Ik word een beetje moe van van die mensen die jaloers zijn op mensen met een uitkering. Niet alle mensen met een uitkering doen niet hun best. Ik ben hele dagen moe, ik werk 2 dagen maar naar 2 jaar kan ik pas toe geven dat het nog teveel uren achter elkaar is. Altijd ben ik onzeker dat de Wajong eruit gaat en ik niet meer rond kan komen, want het is niet zo dat als ik geen geld meer krijg ik opeens wel fulltime kan werken. Ik voel mij altijd schuldig naar mijn vriend toe dat ik niet werk, ik wil mijn steentje bijdragen. Ook weet ik niet of ik later een kindje kan krijgen financieel omdat als ze kijken naar het huishoudinkomen dan heb ik een probleem. Ik zou dolgraag "normaal" willen zijn. Ik heb er veel verdriet van. En Ik zie genoeg werkenden die een grote mond hebben, maar als zij zich moe voelen.... Wees blij dat jij je leven op kan bouwen. Ik met mijn 2 dagen doe even mijn best als jij. En de rest van de dag doe ik geen leuke dingen. Dan lig ik in bed.
Volgens mij is het iets rond de 600 euro.

@ Joost:

Een wajong is voor mensen die arbeidsongeschikt zijn. Dat betekend dat je dus niet kan werken. Het is dan zeker niet zo dat je het hele jaar vakantie hebt. Want als het echt zou voelen als vakantie en je zou kunnen doen als of het vakantie is dan zou je ook kunnen werken en dan krijg je deze uitkering dus ook niet.

Het is echt niet leuk om thuis te zitten en niets te kunnen doen.



Als je jaloers hierop bent durf ik te wedden dat er genoeg mensen met een wajong graag met je willen ruilen.
TO, vakantiegeld is 8% van je bruto uitkering en hier gaat de belasting nog van af. Dit zal ongetwijfeld in de lagere tarieven zitten dus 33% eraf is een goede inschatting.
quote:sartan schreef op 09 mei 2012 @ 14:48:

TO, vakantiegeld is 8% van je bruto uitkering en hier gaat de belasting nog van af. Dit zal ongetwijfeld in de lagere tarieven zitten dus 33% eraf is een goede inschatting.Laat ik eens een inschatting maken: 900 netto is eh, laten we zeggen 1200 bruto of zo? * 12 voor je bruto jaarinkomen is dan 14400 euro, hiervan 8% is 1152 euro. Ongeveer een derde er vanaf, kom ik op 767 euro.
Alle reacties Link kopieren
vakantietoeslag is 5 % van je netto inkomen van de werkgever of uitkeringsinstantie.

dus bij een netto inkomen van ¤ 900 per maand is het

12 x 45 = ¤ 540 per jaar netto.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de berekening gemakkelijk:



1100 netto = 1280 bruto



1280 * 8% * 12 = 1228 bruto vakantiegeld



Optellen bij bruto salaris: 1280+1228 = 2508 bruto



Omzetten naar netto - maandelijkse uitkering:



2508 bruto = 1826 netto - 1100 netto uitkering = 726 netto uitkering
Alle reacties Link kopieren
hoe komt u aan 2508 bruto = 1826 netto?
Alle reacties Link kopieren
quote:doradora456 schreef op 09 mei 2012 @ 16:00:

hoe komt u aan 2508 bruto = 1826 netto?http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop reacties, bedankt! Ik ga maar uit van een lager bedrag dan kan het in het gunstigste geval nog meevallen.

Die toeslag krijg ik trouwens van het uwv, aanvullend op de wajong.



Wat voordeeltjes betreft valt dat nogal tegen hoor, moet regelmatig op zoek naar statiegeldflessen om nog een avondmaaltijd op tafel te zetten, dus zo rijk ben ik echt niet geworden. En als het regent loop ik soms op natte sokken omdat er een gat in m'n schoen zit en ik nog geen nieuwe kan kopen. Etc etc.



En na m'n therapie hoop ik ook als zzp-er aan de slag te gaan, dus dan ben ik er weer net zo slecht aan toe als jou Joost, misschien geeft die gedachte je wat verlichting.
Alle reacties Link kopieren
quote:-joost- schreef op 09 mei 2012 @ 09:44:

[...]





Zo zou je het ook kunnen verwoorden. Eerlijk gezegd vind ik het zeer ongepast als je nagaat hoeveel bv klein zelfstandigen en zzp-ers zich geen vakantie kunnen veroorloven. Vakantie is in mijn ogen een extra iets, een luxe dat niet in een financieel opvangnet thuis hoort.Dat vakantie geld gaat hier ook niet op aan vakantie hoor. Maar rekeningen, een weekendje weg en de rest op de spaarrekening voor onvoorziene uitgaven.. dat was t dan weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook best begrip voor situaties waarin mensen zitten waar ze niet voor kiezen, uiteraard moet hiervoor gezorgd worden dat ze niet op straat hoeven te leven of iets dergelijks. Maar in hoeverre moet een ander hiervoor betalen? Ik vind de term vakantiegeld zeer misplaatst, los van het geld zelf. Dat komt voornamelijk voort uit het feit dat ik teveel zelfstandigen ken met lichamelijk klachten of burnouts die niet naar een dokter kunnen omdat ze dan stil gezet worden en hun bedrijf kwijtraken, terwijl ze in loondienst een jaar betaald hadden kunnen uitrusten thuis. Ben er zelf ook 1 van en ik post liever niet teveel details hier maar met de uren die ik moet draaien en een inkomen onder het minimumloon wil je echt niet ruilen.
Dat zijn risico's die je zelf genomen hebt door zelfstandige te worden, Joost. Eigen keuze dus. Ziekte is nooit een keuze.



Daarnaast: als je van dat inkomen onder het minimumloon (wat een Wajonguitkering óók is) gewoon netjes elke maand 8% apart houdt en dat samen met het loon van mei aan jezelf overmaakt, heb jij ook vakantiegeld. Fijn hè? Zo werkt dat met uitkeringen dus ook. Je krijgt gewoon elke maand nóg iets minder en in mei krijg je dan een sigaar uit eigen doos. En dan blijf je dus nog steeds ónder het minimumloon. Met als verschil dat een ondernemer daar dus wél een keuze in heeft kunnen maken en een Wajonger dus níet.



Maar blijf jij vooral lekker zielig doen hoor. Ga ik even mijn zegeningen tellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven