Kosten Bruiloft??

10-07-2008 22:59 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Mijn vriend en ik hebben het steeds vaker over trouwen en willen dit graag binnen een paar jaar gaan doen (mits ik een officieel aanzoek krijg :-d ).



Alleen, de kosten! Heb onderhand het idee dat je minstens E10.000 euro op de bank moet hebben om uberhaupt te kunnen trouwen 8-P !



Mijn vraag: wat hebben jullie ongeveer uitgegeven aan de bruiloft en hoe zag ie eruit?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel je uit wilt geven, is helemaal afhankelijk van wat je wilt. Sommige mensen trouwen met een budget van 1.000 euro en anderen hebben een budget van 50.000 euro.



Onze bruiloft kostte 12 jaar geleden 24.000 gulden. Kleding, kerk, gemeentehuis, koets, receptie, diner en feest met buffet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi 1983,



Een bruiloft kun je zo duur maken als je zelf wilt. Kan me zelf niet meer precies herinneren hoeveel het gekost heeft, maar we hielden het een beetje low-budget. Zaaltje was niet duur, en je kan vaak zelf bepalen welke drank er wel en niet wordt geschonken. Dus bij ons geen dure cocktails, die drinken ze maar ergens anders. Bier en wijn was er natuurlijk wel. Trouwjurk was kado van paps en mams, en eten deden we met een select groepje. Een heleboel vrienden van mij hielden het nog veel meer low-budget, wij als vrienden brachten dan salades mee bijvoorbeeld, dus iedereen nam iets te eten mee. En we kozen simpele ringen uit, geen bling bling in ieder geval. Op het feest geen dure band, maar een deejay. Uitnodigingen hebben we zelf gemaakt en geprint. Wat ik wil zeggen, ook als je het wat bescheidener houdt kun je er een geweldige trouwdag van maken! Succes en veel plezier met de voorbereidingen straks (als je vriend je vraagt uiteraard :-p )
Alle reacties Link kopieren
Klopt helemaal Bagheera, 't is maar net wat je van plan bent, maar met alles erop en eraan zit je al gauw aan die 10.000 euro. Die van mij was 9 jaar geleden ruim 20.000 gulden. Je bent het zo kwijt, maar je kan het zo duur of goedkoop maken als je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Bagheera schreef op 10 juli 2008 @ 23:02:

Hoeveel je uit wilt geven, is helemaal afhankelijk van wat je wilt. Sommige mensen trouwen met een budget van 1.000 euro en anderen hebben een budget van 50.000 euro.
Nah het kan nog minder hoor, in de diverse topics die hierover geweest zijn is al naar voren gekomen dat er veel zijn die ongeveer net zo getrouwd zijn als ik. Klein, geleende jurk, geen nieuw pak voor manlief, op het gratis half uurtje, geen receptie of groot feest en dan komt het budget nog onder de 1000 euro uit X-D Onze ringen waren het duurst ;-]
Alle reacties Link kopieren
kevertje1 schreef op 10 juli 2008 @ 23:08:

Klopt helemaal Bagheera, 't is maar net wat je van plan bent, maar met alles erop en eraan zit je al gauw aan die 10.000 euro. Die van mij was 9 jaar geleden ruim 20.000 gulden. Je bent het zo kwijt, maar je kan het zo duur of goedkoop maken als je wilt.
Ik weet nog wel dat het bedrag behoorlijk snel opliep, ja. Want wij hebben inderdaad geen extravagante dingen gedaan voor die 24.000 gulden.
Alle reacties Link kopieren
Aah, fijn om te horen Mik! Maar hebben jullie dan alleen het officiele gedeelte gedaan zeg maar (de plechtiheid)? Ik bedoel hebben jullie het ook gevierd en lekker gegeten en gefeest met vrienden en familie en een huwelijksnacht ergens gehad?
Alle reacties Link kopieren
Of wil ik dan teveel voor weinig geld :)?
Alle reacties Link kopieren
10.000 kan je wel een bruiloftje van doen, mits je het niet te gek maakt
Alle reacties Link kopieren
- Jurk (gemaakt door mijn moeder) 60 euro materiaalkosten

- Kleding man: 150 euro

- Ceremonie op maandagmorgen, dus gratis

- Feest in de kroeg op de hoek (75 man): 1750 euro



Wij waren dus voor minder dan 2000 euro klaar en ik heb er echt superleuke herinneringen aan.

Zoals al eerder gezegd, je kunt het zo gek maken als je zelf wil.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
ben ook van plan te gaan trouwen

en ik reken op minimaal 20.000 euro, die heb ik (nog) niet, maar dat gaan we wel met de "wederzijdse ouders" regelen
Alle reacties Link kopieren
elodita schreef op 11 juli 2008 @ 01:16:

ben ook van plan te gaan trouwen

en ik reken op minimaal 20.000 euro, die heb ik (nog) niet, maar dat gaan we wel met de "wederzijdse ouders" regelen
bedoel je dat je je schoon- ouders laat betalen voor jullie feestje, wat raar zeg. Ik vind dat wanneer je een feestje wilt geven je dit ook zelf moet kunnen bekostigen
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of je mijn ervaring en kosten wilt horen :-) ...



20 jaar geleden ben ik getrouwd voor pak hem beet 12.000.00



Het zaaltje met diner en feest was rond de 6000.00



Jurk kreeg ik van mijn moeder.



Pak, man vondt Hugo Boss een goede keus rond de $800.00



Bloemen werden gedaan door een vriendin dus ik betaalde voor alles inkoopsprijs (ze had het direct van de veiling gehaald).



Auto's 1500.00



Foto/video rond de 800.00



Lunch voor de gasten thuis, 200.00 (denk broodjes, beleg, koffie etc)



Taart 5 etages kreeg ik van mijn vriendin, haar man is banketbakker



Band voor de avond, 450.00



Kaarten kreeg ik goedkoop via een bevriende drukker 200.00



Dan heb je nog wat van die losse kosten, diadeem, schoenen, cumberband, fooien, vul maar in...ik weet niet of je je boeket professioneel wilt laten drogen, stomen van de jurk enz enz.



Een goede tip, zorg dat je een goede fotograaf neemt, daar moet je echt niet op bezuinigen!!!
anoniem_68627 wijzigde dit bericht op 11-07-2008 01:37
Reden: shoot..vergeet ik de ringen te vermelden maar ja die draag ik ook niet meer :-) ringen waren 300.00
% gewijzigd
trouwen:gratis

jurk, marktplaats: 40 euro

high tea in een galerie midden in de polder: 200 euro

leges gemeentehuis: 40 euro

schoenen marktplaats:15 euro



herinneringen: onbetaalbaar.....
Alle reacties Link kopieren
De kosten lopen enorm uit elkaar. Het is echt net wat je zelf wil. Wij zijn 8 weken geleden getrouwd, en waren rond de 10.000/12.000 euro kwijt.

Het loopt enorm op, maar wij hebben dan ook wel redelijk flink uitgepakt. Wij zijn op een vrijdag getrouwd (dus niet gratis) hebben onze daggasten een lunch en een rondvaart aangeboden en hebben daarna een receptie voor 100 man gehad. Daarna onze daggasten gegeten (ongeveer 30 man) (geen fancy diner, gewoon een lopend buffet) en daarna een feestje (ook 30 man)

Mijn jurk was niet duur, rond de 1000 euro (inclusief schoenen) en het pak van mijn man was gehuurd.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ons huwelijk heeft ± E5000 all inn gekost. Wij zijn in Sri Lanka getrouwd. Die E 5000 is dus ook inclusief vliegtickets, hotel, vertalingen, legalisaties, en nog 4 weken vakantie op Sri Lanka. Mijn outfit (jurk+accessoires) heeft me E 150 gekost, de outfit van mn man (pak, schoenen,) ook.

Je hoeft echt geen E 10.000 te besteden hoor, een huwelijk kun je zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

Voor mooie (budget)ringen zou je trouwens eens naar www.juwelencentrum.nl moeten surfen.
Alle reacties Link kopieren
elodita schreef op 11 juli 2008 @ 01:16:

ben ook van plan te gaan trouwen

en ik reken op minimaal 20.000 euro, die heb ik (nog) niet, maar dat gaan we wel met de "wederzijdse ouders" regelen
Redelijk a-sociaal om de wederzijdse ouders voor zo'n bedrag op te laten draaien. 8-P
Alle reacties Link kopieren
In sommige streken van het land is het echt niet raar om dit nog steeds door de wederzijdse ouders te laten betalen. Dus om het dan gelijk a-sociaal te noemen is ook een beetje overdreven denk ik.

Mijn ouders hebben als trouwcadeau de auto en de taart betaald. Mijn schoonouders niets, die wilden ons gewoon een cadeau geven.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Alle reacties Link kopieren
1983, je hebt de kosten zelf in de hand inderdaad. Wil je het volledige pakket met alles erop en eraan (dure jurk, duur pak, dure trouwauto of koets, dure locatie, duur feest, dure ringen, dure band) dan zit je zo op 12.000 euro.



Je moet je afvragen wat voor jou echt belangrijk is op je trouwdag. Wil je "prinsesje spelen" (met alles duur, duur, duur) of wil je een trouwdag die bij je past. Een leuke high tea of BBQ kan ook heel leuk zijn. Een standtent afhuren en daar gezellig feesten kan ook heel leuk zijn.



Ik zou inderdaad niet bezuinigen op de fotograaf en op je ringen. Maar de rest kun je zo duur maken als je wilt.



Ik ben bijna 2 jaar geleden getrouwd. Enigszins afwijkend, in het buitenland zonder familie/vrienden. Dit was ongeveer ons kostenplaatje:

- jurk en accessoires: 400 euro

- pak man: 150 euro

- ringen: 600 euro (aanbieding juwelier, heren ring voor 50%)

- papierwinkel rondom trouwen: 125 euro

- trouwreis + vakantie in één: 3200 euro

(inclusief vliegreis, *****-hotel en luxe kamer, fotograaf, getuigen, bruidsboeket en corsage, trouw vervoer, plechtigheid ter plaatse)

- etentje voor 16 personen bij thuiskomst: 500 euro



In totaal heeft ons huwelijk ongeveer 5000 euro gekost.
Alle reacties Link kopieren
Thanx! Fijn om jullie ervaringen te horen! Ik hoef idd niet t prinsesje te spelen die dag, hihi. En idd: een jurk zelf maken lijkt me bv heel leuk. Verder een bbq of een strandtentje afhuren, helemaal leuk! Meeer, meer, meer ideeen :)!
Er zijn natuurlijk heel veel dingen waar je op kunt besparen.

Wij hadden wel dure kleding (jurk 1800, pak 1100), maar vierden het feest in de tuin in grote partytenten. Aangekleed met gehuurde tafels met chique tafelkleden. De auto (old timer) leenden we van de familie en ook een familielid was de fotograaf. Een vriend was DJ en verder hebben we lekker gebbq-ed. Andere (iets verdere) vrienden deden de catering. Het was hierdoor erg persoonlijk allemaal en we hebben ook iedereen de hele dag uitgenodigd.

Overigens zijn we op maandag ochtend in het stadhuis getrouwd (gratis) en op vrijdag voor het "echie" in de kerk.

Helaas kun je het mooie weer niet kopen en omdat de fotgraaf dus familie was heeft hij ons niet gepushed om toch in de regen foto's te gaan maken. Dat is het enige dat jammer was.

Verder was het wel een heel geregel, maar een super feest.

Ik denkd at we alles bij elkaar zo'n 5000 euro kwijt waren, waarvan dus de helft al aan kleding.

Heel veel succes en plezier!
Alle reacties Link kopieren
OP foto's en jurk zou ik niet besparen persoonlijk



Een beetje fotograaf kost 1500 euro, maar dan heb je er ook zo'n onwijs mooi album bij........dat is voor de rest van je leven, daar zou ik niet op bezuinigen.



Maar verder hoeft het natuurlijk niet meteen 20.000 euro te gaan kosten. Hoewel het volgens mij wel zo werkt dat als je eenmaal 1 weg inslaat (dus: mooie jurk, mooie taart) dat de rest dan automatisch ook duur wordt

Volgens mij is het bij trouwen echt het 1 of het ander.

Dus of je gaat voor goedkoop (geen groot feest, jurk van markyplaats) of je doet duur maar dan loopt het ook meteen richting de 15.000 euro inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
De bruiloft heeft ons in totaal 2500 euro gekost.

Het ligt er helemaal aan wat jezelf wilt. Ik geef helemaal niets om een jurk van honderden euro's, die van mij was 80 euro. Schoenen waren 5 euro. Pak van mijn man was 50 euro.

Bruidsboeket en bruidstaart hebben we niet gedaan, vinden we de grootste onzin die er bestaat. Ben helemaal geen bloemenmens, dus waarom zou ik dan op mijn bruiloft de hele dag met een bosje bloemen gaan lopen?

De trouwauto was de cadillac van de neef van mijn man, die helaas 2 maanden later plotseling is overleden aan een zware hersenbloeding.

De fotograaf was mijn neef, die zelf ook fotograaf is. Die heeft het voor niets gedaan. De ringen hebben we als cadeau van mijn ouders gekregen en zijn gemaakt door mijn beste vriendin die goudsmid is. Ik geef veel meer om de herinnering aan die dag, en wordt die dag nu echt zoveel mooier als je een jurk aan hebt van 800 euro en een bruidsboeket van 200 euro in je handen hebt? Ik denk het niet, maar dat is voor andere mensen weer heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 3 jaar geleden getrouwd en waren zo'n 7000 euries kwijt denk ik, we hadden geen band, enkel een receptie.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn 1 jaar geleden getrouwd en dat kostte ons 20.000 euro. We hebben het klein gehouden (30 man) maar hebben dan ook nergens op bespaard ...



Heb een keer een bruiloft gehad in een strandtent. Was volgens mij niet heel duur en wel ontzettend leuk.



En dat wederzijdse ouders mebetalen (bij ons niet trouwens) is helemaal niet raar in bepaalde streken en landen, daar hoef je echt niet meteen denigrerend over te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven