Kosten Bruiloft??

10-07-2008 22:59 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo! Mijn vriend en ik hebben het steeds vaker over trouwen en willen dit graag binnen een paar jaar gaan doen (mits ik een officieel aanzoek krijg ).

Alleen, de kosten! Heb onderhand het idee dat je minstens E10.000 euro op de bank moet hebben om uberhaupt te kunnen trouwen !

Mijn vraag: wat hebben jullie ongeveer uitgegeven aan de bruiloft en hoe zag ie eruit?
quote:Pinksterbloempje schreef op 11 juli 2008 @ 08:27:

Je moet je afvragen wat voor jou echt belangrijk is op je trouwdag. Wil je "prinsesje spelen" (met alles duur, duur, duur) of wil je een trouwdag die bij je past. Een leuke high tea of BBQ kan ook heel leuk zijn. Een standtent afhuren en daar gezellig feesten kan ook .Kennelijk is een bruiloft die bij je past maar wat meer geld kost -omdat sommige mensen nu eenmaal andere keuzes maken in het leven- "prinsesje spelen".
Dat is weer dat typisch nederlandse "doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg" en "kijk haar eens overdreven doen met d'r jurk van 2000 euro"

Vaak gewoon jaloers die mensen omdat ze zelf met een plak zelfgebakken cake in een linnen strandjurkje vande H&M hun dag doorgebracht hebben (niks mis mee hoor, maar dan moet je ook niet denigrerend gaan doen over mensen die er WEL een grote happening van maken...ieder zijn ding toch??)
quote:marjanNH schreef op 11 juli 2008 @ 15:34:

En dat wederzijdse ouders mebetalen (bij ons niet trouwens) is helemaal niet raar in bepaalde streken en landen, daar hoef je echt niet meteen denigrerend over te doen.Waar dan? Is oprechte interesse hoor, maar kan me er niks bij voorstellen!
Bij ons hebben ze het ook zeker aangeboden en ik heb minstens 4 bruiloften gehad waarbij de ouders/schoonouders mee hebben betaald. Dat was in Engeland, Nederland en Griekenland. Echt niet heel raar en al zeker niet asociaal ofzo.

Maar, ben het eens met americagirl en bagheera.

Je kunt het zo goedkoop en ze duur maken als je zelf wilt.
quote:Bagheera schreef op 11 juli 2008 @ 15:41:

[...]

Kennelijk is een bruiloft die bij je past maar wat meer geld kost -omdat sommige mensen nu eenmaal andere keuzes maken in het leven- "prinsesje spelen".

Eh, het was niet raar bedoeld hoor. Ik heb het hier zo neergezet omdat ik de term de lading goed vond dekken en het helemaal niets voor mij zou zijn. Sorry als mensen zich aangesproken voelen, no offence intended. Prinsesje spelen kan ook bij je passen.

Mijn beste vriendin had ook een pakket met droomjurk, oldtimer en trouwkasteeltje. Leuk voor haar, niets voor mij.
Ik ben het ermee eens dat je op de fotograaf niet moet bezuinigen. Mijn familielid is ook fotograaf, maar doet normaal geen bruidsfotografie. Ook al zijn de foto's die gemaakt zijn prachtig, dan nog zou ik voor 'n profbruidsfotograaf gaan als ik het over moest doen.
.
Ook mee eens. Ik wilde er geen want vond het niet nodig. Uiteindelijk is er eentje voor ons geregeld en dat is toch wel heel geweldig geweest.
Wij hebben ook geen toeters en bellen gedaan; we wilden graag trouwen maar hadden geen zin om dat heel duur te maken, we hadden ook net nieuwe een auto gekocht, dus het geld was ook n beetje op haha

mijn jurk was 150

pak van mijn man was ook rond de 150

trouwen kostte 100

trouwboekje etc was bij elkaar 50

uitnodigingen zelfgemaakt 25

high tea voor de gasten (waren er 25 ongeveer, geen zin in grote groep) was rond de 400

totaal dus ongeveer 900 euro

En we hebben een superleuke en ongedwongen dag gehad!

Het zal best dat mensen 20.000 aan één dag willen besteden, wij hadden ze ten eerste niet (die 20.000) en vonden het bovendien niet nodig.
[
quote:Pinksterbloempje schreef op 11 juli 2008 @ 17:11:

[...]

Prinsesje spelen kan ook bij je passen.

Kennelijk kan je het toch niet laten om te benadrukken dat het een kinderachtig spelletje is voor mensen.
Ok, onze onkosten op een rijtje... Ik ben bang dat ik zelf heel erg ga schrikken!!!!

Jurk 1550 (kado van oma)

schoenen 40

sieraden 80

boeket en corsages voor de gasten 150

kapper en make-up 80

lingerie en kouseband 180 (kado van schoonzusje)

Pak en alle toebehoren ??? (kado van schoonouders)

Trouwen 200 (weet niet meer precies eigenlijk)

auto 250

bloemstuk op de auto ??? (kado van schoonpa, normaal 75)

Jurkjes en schoentjes bruidskindjes 50

high tea voor 120 gasten ongeveer 3000 euro (weten we nog niet precies, de drankjes hebben we zo heel ruim genomen maar het zou duurder uit kunnen vallen.)

trouwringen 1000

bbq 40 gasten 600 (schatting...)

bruidstaart 200

suite in hotel 250

huwelijksreis 4000 (12 dagen Bali in luxe hotel)

uitnodigingen 250

fotograaf 600

Optellen durf ik niet, haha!

We hebben niet overal het duurste genomen. De auto hebben we via een dealer, een oldtimer kan wel 500 euro kosten of veel meer. De fotograaf is een collega van me die ons ontzettend matst. Ze is trouwens wel professioneel fotografe. De huwelijksreis en de ringen zijn aan de dure kant (hoewel het nog wel veel gekker kan natuurlijk) omdat we dit het geld wel waard vonden. Zoals je ziet hebben wij heel veel kado gekregen. De jurk had ook goedkoper geworden maar ik was helemaal verliefd op deze. Ik heb ook een hele mooie jurk aangehad voor 700 euro bij een zaak die ermee ophield. Echt een prachtige jurk! (maar lang niet zo mooi als deze, haha) Maar goed, het is al met al duur genoeg. Hiervoor hebben we wel twee dagen feest trouwens. 1 dag high tea met de hele club en de volgende dag een groot tuinfeest met bbq bij mn ouders met alleen vrienden. Voor mij duurt het niet zo lang meer, vandaag nog precies 4 weken. Toch wel een beetje spannend als ik er zo aan denk
enneh, ik heb een redelijk stoere bruidsjurk eigenlijk. We trouwen wel in een kasteeltje (is ons lokale gemeentehuis).

Ben ik nou ook een prinses?

aaaaaah, toe nou???

Onze bruiloft is duur maar dat heeft niks met prinses (willen) zijn te maken. Wij hebben gewoon best graag veel mensen om ons heen en kunnen niet kiezen. Dus alle ooms en tantes en neven en nichten. En al onze vrienden, ook de vrienden die we niet wekelijks (of maandelijks) zien. En ja, dan lopen de kosten wel op. En de reis is ook heel duur. Hadden we wel verdiend vonden we, omdat we ook zo veel geld uitgeven aan onze gasten.

Ik had ook wel kleiner willen trouwen in het buitenland. maar dan had ik toch de ouders, broer, zus, aanhang en beste vrienden mee willen nemen en was het (minstens) net zo duur geweest. Niks prinses spelen voor mij dus.
Ik ga ook over een tijdje een dag 'prinsesje spelen' (heeeeerlijk!)

Wij pakken die dag voor ons doen echt grandioos uit: een mooie auto, mooie sieraden, voor ons beide duurdere kleding dan we óóit hebben aangehad, ceremonie en diner met 35 lieve mensen, feest met aansluitend buffet voor nog eens 100 gasten meer. Een speciaal voor ons gemaakte taart, foto's en video van onze dag, daarna lekker naar een bruidssuite en even later op huwelijksreis.

Alles bij elkaar (dus ook met de huwelijksreis) komen wij net onder de 10.000 euro (in de praktijk echter niet, want de jurk en accessoires a 1800 krijg ik kado).

Ik zou écht niet weten waar ik het nog gekker kan maken, voor ons doen is dit echt gigantisch uit de band springen in alle opzichten. Ik vind het trouwens heerlijk om dit voor deze ene keer te kunnen en mogen doen (goed excuus toch?)

Misschien dat de kosten ook per regio nog verschillen? Dat het in de Randstad misschien duurder is?
Ow, leukleukleuk! Alvast een hele fijne dag gewenst Kaetje! En prinsesje spelen of niet, ieder zn ding idd! Zonde om over 1 zinnetje of woordje moeilijk te doen toch? In ieder geval vind ik het erg leuk (en ik denk/hoop met mij meerderen) om ieders verhaal van de bruiloft te horen, duur en goedkoop!!
Leuk om te lezen. Wij willen ook graag trouwen (ik nog iets liever dan vriend ) Alleen de kosten houden ons, en vooral hem ontzettend tegen... helaas. Nou moet ik zeggen dat we er ook niet echt voor sparen...we sparen natuurlijk wel, maar doen verder allerlei leuke dingen om het weer uit te geven: vakanties, nieuwe badkamer, renoveren voor- en achtertuin, etc. etc. Voor dat geld hadden we ook kunnen trouwen, maar ja...

Als we gaan trouwen willen we in ieder geval een feest met vrienden en familie, met een bandje ofzo. Kleding mag best 2ehands, duur boeket en taart hoeft ook niet. Fotograaf weer wel (helaas niemand in de kennisenkring die dit op zich kan nemen) Ringen hoeven ook niet superduur wat ons betreft. Nou ja, al met al zouden we met gemak 5000 tot 8000 euro kwijt zijn, en dan is toch wel veel.... Ik heb het er wel voor over, alleen vriend minder.

Ik wacht nog steeds tot de staatsloterij op de stoep staat!
quote:1983 schreef op 11 juli 2008 @ 20:28:

Ow, leukleukleuk! Alvast een hele fijne dag gewenst Kaetje! En prinsesje spelen of niet, ieder zn ding idd! Zonde om over 1 zinnetje of woordje moeilijk te doen toch? In ieder geval vind ik het erg leuk (en ik denk/hoop met mij meerderen) om ieders verhaal van de bruiloft te horen, duur en goedkoop!!

Ik val erover omdat ik het denigrerend vind je zo uit te laten over iets wat voor een ander wel belangrijk is. En het was opzettelijk en vervolgens werd het nogmaals ingewreven. Ik snap dat niet. Wat de een belangrijk vindt, kan de ander geen bal schelen, maar daar hoeft toch niet direct zo'n oordeel over geveld te worden.

Ik vind ook dat ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik ken mensen die echt alleen de kosten van de uittreksel uit het geboorteregister hadden en mensen die een 3-daags feest op een landgoed hebben gegeven. Mensen maken keuzes in het leven en ik vind het kinderachtig en neigen naar kift om je daar neerbuigend over uit te laten.

Zo.

En voor de rest: zoals ik al eerder zei: je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt, het is maar net wat jij en je aanstaande belangrijk vinden.... Tenslotte is het jullie trouwfeest.
Weet je wat het (bij mij) is met geld uitgeven:

na een jaar ben je vergeten dat het zoveel geld heeft gekost (als je tenminste geen lening hebt afgesloten), maar ben je zeker niet vergeten wat je ervoor terug hebt gekregen. (als je het tenminste goed hebt uitgegeven)

Het allerbelangrijkste is dat je je niet ongemakkelijk voelt doordat iets veel geld kost; zorg ervoor dat je ervan geniet, dan is het het waard!
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 11 juli 2008 @ 08:18:

In sommige streken van het land is het echt niet raar om dit nog steeds door de wederzijdse ouders te laten betalen. Dus om het dan gelijk a-sociaal te noemen is ook een beetje overdreven denk ik.

Mijn ouders hebben als trouwcadeau de auto en de taart betaald. Mijn schoonouders niets, die wilden ons gewoon een cadeau geven.In sommige streken van dit land? Waar dan? In Drenthe? Het is geen nederlands gebruik om de bruiloft door de wederzijdse ouders te laten betalen.
quote:elodita schreef op 11 juli 2008 @ 01:16:

ben ook van plan te gaan trouwen

en ik reken op minimaal 20.000 euro, die heb ik (nog) niet, maar dat gaan we wel met de "wederzijdse ouders" regelenWeten de wederzijdse ouders al dat je hun ervoor op wil laten draaien?
quote:revival schreef op 11 juli 2008 @ 21:07:

Nou moet ik zeggen dat we er ook niet echt voor sparen...we sparen natuurlijk wel, maar doen verder allerlei leuke dingen om het weer uit te geven: vakanties, nieuwe badkamer, renoveren voor- en achtertuin, etc. etc. Voor dat geld hadden we ook kunnen trouwen, maar ja...

Nieuwe badkamer en een gerenoveerde tuin heb je elke dag plezier van...Een duur trouwfeest is 1 dag geweldig, en dan heb je wel leuke herrinneringen, maar het geld ben je kwijt

t is maar net wat je belangrijker vindt
'Tell people there's an invisible man in the sky who created the universe, and the vast majority will believe you. Tell them the paint is wet, and they have to touch it to be sure.' -George Carlin
quote:meds schreef op 12 juli 2008 @ 01:05:

[...]

In sommige streken van dit land? Waar dan? In Drenthe? Het is geen nederlands gebruik om de bruiloft door de wederzijdse ouders te laten betalen.

Is Drenthe geen Nederland??? Je doet net of Drenthe een of andere boerenuithoek is waar mensen nog volgens de tradities uit de middeleeuwen leven ofzo. En nee, in Drenthe is het niet de gewoonte. Hoewel het best zal gebeuren. In Overijsel wordt het nog best veel gedaan. En in het zuiden ook wel. En in Belgie zeker. In Duitsland ook trouwens. En een collega van mij heeft met haar man de bruiloft van al haar dochters betaald. Grote bruiloften! Iedereen in gala etc meer dan 100 gasten voor diner, grote receptie, feest, dat slag. En das in Groningen. Net als Drenthe hoort dat ook bij Nederland.

Wat een gezeur zeg. Het ligt er toch maar net aan wat bij jou de gewoonten zijn in de familie? Mijn oma had het pak van mijn broer betaald 3 jaar geleden. Ik wist dus dat ze mijn jurk ook zou betalen hoewel ze dit niet gezegd had ofzo. Toen vriend me ten huwelijk gevraagd had zei ze het en kwamen de tranen bij mij evengoed hoor!
quote:Bagheera schreef op 11 juli 2008 @ 19:12:

[...]

Kennelijk kan je het toch niet laten om te benadrukken dat het een kinderachtig spelletje is voor mensen.

Ik zeg alleen dat het een noemer is waar zo'n totaalpakket voor mijn gevoel onder valt (fabelachtige jurk, romantische trouwlocatie, koets/mooie auto = sprookjesachtig, prinsesse-achtig). Ik zeg niet dat het kinderachtig is. Dat maak jij ervan. En als iemand het wel zo opvat, dan heb ik me daar voor verontschuldigd. Als je je dan nog aangevallen voelt, dan is dat jouw probleem.

En kift? Niet echt. Ik heb mijn eigen keuze gemaakt en ben in het buitenland getrouwd, op de manier die mijn man en ik wilden.
quote:Bagheera schreef op 11 juli 2008 @ 19:12:

[...]

Kennelijk kan je het toch niet laten om te benadrukken dat het een kinderachtig spelletje is voor mensen.Wat is het anders dan prinsesje spelen dan? Het is toch 1 dag de mooiste zijn van het bal in een prachtige jurk, met een prachtig kapsel en make-up etc? Je wil toch een dagje de mooiste van allemaal zijn?
quote:Bagheera schreef op 11 juli 2008 @ 23:16:

[...]

Ik val erover omdat ik het denigrerend vind je zo uit te laten over iets wat voor een ander wel belangrijk is. En het was opzettelijk en vervolgens werd het nogmaals ingewreven. Ik snap dat niet. Wat de een belangrijk vindt, kan de ander geen bal schelen, maar daar hoeft toch niet direct zo'n oordeel over geveld te worden.

Ik vind ook dat ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik ken mensen die echt alleen de kosten van de uittreksel uit het geboorteregister hadden en mensen die een 3-daags feest op een landgoed hebben gegeven. Mensen maken keuzes in het leven en ik vind het kinderachtig en neigen naar kift om je daar neerbuigend over uit te laten.

Zo.

En voor de rest: zoals ik al eerder zei: je kunt het zo duur en zo goedkoop maken als je zelf wilt, het is maar net wat jij en je aanstaande belangrijk vinden.... Tenslotte is het jullie trouwfeest.Moehahahaha overdrijven is ook een vak zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven