Krijtverf heeft niet goed gehecht, wat nu? (Wood&Wall Gamma)

17-04-2016 08:11 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kast geschilderd met Gamma's Wood&Wall krijtverf. Ik heb hem volledig schoon gemaakt, met ammoniak ontvet, geschuurd, stofvrij gemaakt. En een dag later volledig met de krijtverf geschilderd. En nu kan ik de verf er gewoon af krabben. Niet goed gehecht dus ????

Ik ben terug naar de Gamma geweest, daar werd me verteld dat het erbij hoort bij hun krijtverf. Huh? Verf er zo af kunnen krabben hoort erbij? Dat zou wel heel vreem zij. Dat verwachte ik niet.

Nu gaan ze nog nabellen of deze Wood en Wall pot wellicht onderdeel van een slechte batch was, maar ondertussen zit ik met een volledig geschilderd kast met slecht gehechte verf.

Wie heeft er tips om het weer 'beter' te maken? Helemaal kaal schuren zie ik niet zitten (véél werk).
Stond de kast in de olie of was voor je hem schilderde?
Alle reacties Link kopieren
Van welk materiaal is de kast?

Als je het echt beter wilt maken zal wel de huidige laag krijtverf eraf moeten. Kast weer schoonmaken, een primer erop en dan weer krijtverf. Krijtverf beschadigt wel erg makkelijk, in die zin is het ook wel zo dat het er inderdaad een klein beetje bij hoort. Maar een primer zou ht wel beter moeten maken.
Alle reacties Link kopieren
wood en wall verf is op waterbasis. Als je meubel gebeitst of geolied was dan pakt het minder goed. Dan had je hem eerst kaal moeten halen. Ook zou een oorzaak kunnen zijn geweest dat er nog teveel amonia resten op het meubel zaten. Als je het dus mooi wil krijgen zal je hem volledig kaal moeten gaan halen.



Succes met kaal krabben!
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Heb je grondverf gebruikt? Want dat mis ik in je verhaal? Ik heb meerdere meubels gedaan met krijtverf, oa ook van gamma, en die zijn keurig gedekt (na ontvetten, schuren, ontvetten, grondverf en 2x aflakken - met voldoende droogtijd en licht opschuren+ontvetten tussen de 3 lagen verf). Ik heb geen poging gedaan om het eraf te krabben, maar volgens mij zit het er gewoon strak en stevig op.



Overigens heb ik ook een keer een stoel met Annie Sloan krijtverf gedaan en daar krast alles enorm op. Daar zou ik dus een wat hardere verfsoort op doen de volgende keer (of aflakken ipv afwaxen).
Oh en je zult echt weer opnieuw moeten beginnen en de kast helemaal opnieuw moeten schuren... Anders ga je verder op een niet goed gehechte basis en blijf je dit probleem houden
Alle reacties Link kopieren
Was de toplaag niet toevallig een heel harde fabrieksmatige coating? Dat hecht niet al te best. Ik grond dergelijke meubelen altijd eerst met primer bestemd voor kunststof oppervlakken. Dat kan je in busjes kopen voor grotere meubels en ook in spuitbussen (Action) voor tafels, kastjes e.d.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig een echt houten tafel staan (nou ja fineer op het blad) en die is kindvriendelijk voorzien van een keiharde coating. Die kan je niet zomaar lakken maar moet je voorbehandelen voor de hechting.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De kast was een echt houten, wit gelakt kast. Die verf zat er al jaren op.

Ik gebruik altijd grondverf, alleen nu niet omdat op t blik staat dat t niet hoeft bij reeds goed erop zittende verf :( ontvetten en schuren zou volgens t blik voldoende zijn. Echt heel balen.



Maar ik zoek dus een oplossing.

Annie Sloan verf krast ook? Ik dacht misschien nog aan een toplaag, maar ja, als de basis niet goed is.
Alle reacties Link kopieren
Ach als je heel secuur die krasjes bijwerkt en heel voorzichtig doet met die kast zal het vermoedelijk vrij lang zo blijven zitten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Welke kwasten of rollers heb je gebruikt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ik dacht misschien nog aan een toplaagHet uiterlijk verandert door vernis drastisch. Maar je kan het altijd proberen op een proefplankje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:hanglamp schreef op 17 april 2016 @ 08:44:

De kast was een echt houten, wit gelakt kast. Die verf zat er al jaren op.

Ik gebruik altijd grondverf, alleen nu niet omdat op t blik staat dat t niet hoeft bij reeds goed erop zittende verf :( ontvetten en schuren zou volgens t blik voldoende zijn. Echt heel balen.



Maar ik zoek dus een oplossing.

Annie Sloan verf krast ook? Ik dacht misschien nog aan een toplaag, maar ja, als de basis niet goed is.ik heb een kast geverfd met Annie Sloan en die heb ik alleen ontvet, verder helemaal niet. 2 keer met verf erover en daarna een waxlaagje met een doek erop. Werkt prima.
Annie Sloan krast bij mij op een stoel, waar je dus echt met een enorm aantal kilo's op zit en met bv het beslag van je spijkerbroek overheen schuurt. Op kastjes doet de verf het prima!



Ik snap dat je geen grondverf hebt gebruikt als staat dat t niet nodig is, maar ik doe t vaak wel voor de zekerheid, dat werkt dan toch nog net ff beter
Alle reacties Link kopieren
Stop met krabben.
Matte lak kopen. Ik vond verschil niet echt storend. Ik heb uiteindelijk ook de krijtverf aan de kant gedaan en Le Noie et blanc gekocht bij de Karwei voor mijn kast en kist. Is nog steeds mooi mat en dat is zelfs met matte kleurloze vernis erop.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat kan natuurlijk ook. Stoppen met krabben, haha.

Alleen als je al de sleutel omdraait om de deur te openen en je komt er nét met je nagel langs, hopla, kras.



Ik heb op een proefplankje parketlak geprobeerd, komt er weer af :(
Alle reacties Link kopieren
Andere vraag, stel dat ik het eraf wil halen, bestaat er een wondermiddel dat ik er zo op kan spuiten en dan met een doekje de verf er zo, hopla, af gaat?

Of kan het alleen dmv schuren? (Komt er wel makkelijk af, dat dan weer wel )
Acrylverf (wat de krijtverf is) zal nooit zomaar hechten op alkyd (terpetinegedragen verf)



Dat is als mayo met water willen mengen;)



Dat is overigens niet de fout van de bouwmarkt/verf maar van de gebruiker die hier vaak geen rekening mee houdt;)
Alle reacties Link kopieren
quote:Franjestaart schreef op 17 april 2016 @ 09:50:

Acrylverf (wat de krijtverf is) zal nooit zomaar hechten op alkyd (terpetinegedragen verf)



Dat is als mayo met water willen mengen;)



Dat is overigens niet de fout van de bouwmarkt/verf maar van de gebruiker die hier vaak geen rekening mee houdt;)



Wie zegt dat de vorige laag alkyde was?

En als het dat al was, dan geldt alleen voor als de vorige laag recent geschilderd is. Deze kast is al aren oud.



Dit is niet t eerste meubel wat ik opknap. Maar wel m'n eerste keer met krijtverf.
quote:hanglamp schreef op 17 april 2016 @ 09:42:

Andere vraag, stel dat ik het eraf wil halen, bestaat er een wondermiddel dat ik er zo op kan spuiten en dan met een doekje de verf er zo, hopla, af gaat?

Of kan het alleen dmv schuren? (Komt er wel makkelijk af, dat dan weer wel )Nee sorry dit kan ook niet. Schuren of krabben waarbij je bij krabben moet uitkijken dat je het hout niet beschadigd
quote:hanglamp schreef op 17 april 2016 @ 09:57:

[...]





Wie zegt dat de vorige laag alkyde was?

En als het dat al was, dan geldt alleen voor als de vorige laag recent geschilderd is. Deze kast is al aren oud.



Dit is niet t eerste meubel wat ik opknap. Maar wel m'n eerste keer met krijtverf.

Dat zeg ik adhv jou beschrijving en 11jaar verfwinkel ervaring;)



Plus 95% van de gebruikte verf (zowel thuis als in fabrieken is terpentine verf)



Plus dat van "recent" is pertinent niet waar!
Nu kan acryl VAAK wel over alkyd maar soms niet en dat zie je vaak met "speciaal verven"



?Test Als u wilt weten of uw huis geschilderd is met acrylverf of met alkydverf, kunt de volgende test doen: Wrijf met een doek met spiritus over het schilderwerk. Als de verf plakkerig wordt, dan is het acrylverf. Is dit niet het geval, dan is het alkydverf.
Alle reacties Link kopieren
Eerder nooit problemen mee gehad, met acryl lakken op oud schilderwerk. Maar dan kan t door deze 'speciaalverf' komen?

Weer wat geleerd.



Maar t helpt me niet zo verder in de situatie die er al is...
quote:hanglamp schreef op 17 april 2016 @ 10:14:

Eerder nooit problemen mee gehad, met acryl lakken op oud schilderwerk. Maar dan kan t door deze 'speciaalverf' komen?

Weer wat geleerd.



Maar t helpt me niet zo verder in de situatie die er al is...

Umm je verlies nemen:(

Schuren, helemaal kaal tot je overal hout ziet en dan opnieuw beginnen.



Je zou ook een ander merk krijtverf kunnen proberen (eerst testen op een klein stukje, bv gewoon de goedkope van de action)



Ook muurverf (ja echt) geeft een krijt effect maar ook dat blijft wel kwetsbaar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven