Citytrip Februari

24-09-2016 04:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zouden graag begin februari een citytrip maken naar een Centraal / Oost-Europese stad. Hiervoor hebben we 2 redenen; de eerste reden is dat we dit absoluut eens willen doen omdat we tot nog toe enkel nog maar West-Europese steden hebben bezocht.

Onze tweede reden is dat het prijspeil daar aanzienlijk lager zou liggen dan in onze contreien en dit spreekt ons als student zijnde dan ook enorm aan.

We weten ook dat het in Centraal- & Oost-Europa 's winters erg koud kan worden maar dit deert ons niet! Zolang het niet elke dag hevig regent hierbij zijn we erg tevreden.

Ik had al even gezocht en ben tot de volgende steden gekomen: Boekarest, Riga, Krakau, Vilnius, Sofia, Praag en Boedapest. Voor een 4-daagse trip variëert de prijs voor een vlucht en een basic hotel tussen €70 en €110. Dit vinden vinden we prima.

Omdat we echter nog nooit een stad in dit deel van Europa bezocht hebben vroeg ik me af of jullie ons misschien wat raad kunnen geven.

De steden die we in West-Europa boeiend vonden zijn Londen, Valencia, Milaan en Bologna. Minder leuk vonden we Napels, Rome en Parijs.

Pluspunten vinden we veel winkelmogelijkheden, weinig (massa)toerisme en een veilig gevoel in de stad - ook 's avonds.



Indien jullie ons verder kunnen helpen horen we dit graag want momenteel zitten we een beetje op een dood spoor wat betreft knopen doorhakken. Jullie mogen uiteraard ook zelf eventuele andere steden voorstellen!



Alvast bedankt

Jesse
Praag is heel toeristisch en ook duur geworden. Riga is erg mpoi maar minder winkelmogelijkheden. Ik zou voor Boedapest gaan.
Boedapest is erg mooi..

Niet al te duur ook.. qua eten etc..

In Praag weten ze inderdaad al vd prijzen af.. en heeeel veel toeristen.

In Boedapest heb je ook toeristen bij de trekpleisters maar dat is bij iedere stad bijna hetzelfde. Alleen wel in mindere mate dan in Praag.



Wat ik ook heel leuk vond waren die thermen. Wij hadden eeen erg drukke dag en het was die dag -7.. en s'avonds naar dir thermen om uit te rusten. En dan lig je buiten in zo'n warm bad met -7.. heerlijk relaxen. Behalve het moment dat je er uit wil en je badjas niet kan vinden



In ieder geval al veel plezier met t uitzoeken van je bestemming. Das al leuke voorpret :-)
Boedapest is erg mooi. Ik zou niet voor een hotel gaan, maar airbnb. Vaak goedkoper, plus fijn dat je zelf wat boodschappen kunt doen en tevens een woonkamer hebt na je uitjes. Ipv op een hotel kamer moeten zitten. Voor 5 nachten Boedapest, appartement in centrum, voor 2 personen, waren wij 120,- kwijt (totaal prijs). En zaten heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond Praag erg duur en heb me mateloos geërgerd aan de toeristen op Segwaytours in het oude stadscentrum..



Maar met de rest van je genoemde steden heb ik geen ervaring, dus geen vergelijkingsmateriaal.
Ik zou voor Berlijn gaan, maar die staat er niet tussen. Geweldige stad zeker als het lekker koud is!
Alle reacties Link kopieren
Boedapest! En met het heerlijke Hongaarse eten kun je tussendoor lekker opwarmen
Alle reacties Link kopieren
Grappig, we zijn het eens Ik wilde ook Budapest zeggen.
Zonder oorzaak geen gevolg
Wij houden van oost europa! Riga vonden wij tegenvallen door alle dronken engelsen die daar hun vrijgezellenfeest vieren. De Letten zelf zijn ook niet bepaald vriendelijk en het shoppen viel ook tegen...



Praag vind ik erg mooi en gezellig maar als je de toeristen (en bijbehorende prijzen) wil mijden moet je wel weten waar je moet zijn.



Boedapest is prachtig, kan je goed winkelen en de thermen zijn ook een bezoek waard.



Roemenië is leuk, heel goed eten, lekkere witte wijnen en betaalbaar. Boekarest heeft wel wat delen van de stad waar ik mij avonds niet prettig voel. Je zou ook naar cluj-napoca of timisuara kunnen kijken. Beide hele leuke studentensteden.



Je andere opties ben ik niet geweest, wel in Wroclaw wat we ook erg mooi en gezellig vonden, vooral het grote marktplein.



Tip, kijk voor vluchten ook eens op de site van wizzair. Je kan daar lid worden waardoor je vaak met de eerste vlucht al veel goedkoper uit bent en als je niet te laat boekt zitten er soms hele mooie prijzen bij. Wij zijn regelmatig voor rond de 20euro heen en weer gevlogen.
Inderdaad: Praag is heel erg mooi, maar toeristisch en prijzig; een beetje het Parijs van Oost-Europa.



Ik heb zelf goede ervaringen met Krawoc en Wroclaw. Polen klinkt dan misschien wat minder aantrekkelijk, ik vond beide steden verbazingwekkend 'hipster' met leuke tweedehands winkeltjes/marktjes, kunstgalerietjes, koffietentjes en heerlijk en spotgoedkoop eten uit alle hoeken van de wereld.



Haha, ben nu helemaal in de mood om zelf ook maar weer een vliegticket te boeken..!
Alle reacties Link kopieren
Krakau, Praag en Boedapest zijn mij erg goed bevallen. Praag en Boedapest wel toeristisch maar ook wel erg mooi. Sofia en Riga vond ik beiden ook erg leuk, maar aanzienlijk minder 'grootse' bezienswaardigheden. Deze heb ik beiden in 4 dagen gedaan (2 reisdagen, 2 volledige dagen daar). Die andere steden zou ik zelf wat meer tijd voor nemen maar voor Sofia en Riga is het voldoende.

Laatst ik Gdanks geweest en dat is ook een prima plek voor een korte citytrip.
Alle reacties Link kopieren
Warschau is ook een optie.
--
Alle reacties Link kopieren
Praag is mooi maar erg toeristisch en niet altijd goedkoop. Krakau vond ik geweldig. Riga was erg goedkoop maar niet superboeiend. We zijn daar wel in de buurt wezen bobsleeen. Dat was wel leuk om mee te maken. Budapest staat nog op mijn lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Wow thanks voor alle snelle reacties!

Praag wordt dus onmiddellijk geschrapt, ondanks het eigenlijk onze voorkeur wegdroeg. Maar we hebben inderdaad geen zin om prijzen te betalen die je kan vergelijken met Parijs of Londen.

Berlijn werd ook geopperd maar we vonden het OV daar behoorlijk duur in vergelijking met andere steden en ook de hotels daar rekenen ook goed door in vergelijking met pakweg Boekarest of Sofia.

Riga valt dan ook af als je er niet goed kunt shoppen want dit vinden we beiden erg leuk als afwisseling

Ook Boekarest laten we vallen als je daar geen veilig gevoel hebt, wat ik ook op voorhand wel verwacht had.

Warschau leek ons ook een leuke stad maar die vlucht is erg vroeg waardoor je meestal heel moe op je bestemming aankomt en je alsnog die dag, die je op voorhand als gewonnen zag, verloren ziet gaan. Dit hadden wij voor in Manchester.

Krakau leek me erg mooi maar we zijn in ieder geval niet van plan Auschwitz te bezoeken. We hebben zin in een goede vakantiesfeer dus dit laten we volgens ons beter voor wat het is. Is het dan ook nog de moeite?

Over blijven dus nog Vilnius, Sofia, Boedapest & Krakau.

Steden als Brno, Debrecen en Lublin zijn ook nog opties maar ik denk dat deze niet genoeg te bieden hebben voor een lange citytrip.
Alle reacties Link kopieren
En timisoara?
--
Alle reacties Link kopieren
quote:tinnifin schreef op 24 september 2016 @ 12:07:

En timisoara?



Ja dit was nog een optie, maar de terugvlucht vertrekt helaas redelijk vroeg..



Edit: het kan eventueel wel, maar het zou even duur zijn als Boedapest en dat vinden we er toch over gaan. Zeker omdat we dan vanuit Zaventem kunnen vliegen, wat voor ons beter bereikbaar is dan Charleroi.
Brno is erg leuk maar zou idd niet mijn voorkeur hebben voor een weekend omdat er minder te zien is. De andere opties ken ik niet.



Ben benieuwd wat het gaat worden!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 24 september 2016 @ 12:52:

Brno is erg leuk maar zou idd niet mijn voorkeur hebben voor een weekend omdat er minder te zien is. De andere opties ken ik niet.



Ben benieuwd wat het gaat worden!Ja dat dachten we ook al, Zagreb zou eventueel ook nog kunnen..
Riga vond ik qua stad idd ook niet zo boeiend.
Geen Europa, wel de moeite: Sint Petersburg



Warschau vond ik ook erg leuk.

Het veel geopperde Boedapest is een favoriet.
Alle reacties Link kopieren
Sofia is niet erg groot. Er is een leuke winkelstraat met veel terrasjes, wij konden ons daar prima een dag mee vermaken. Andere dag kun je nog wat kerken e.d. bezoeken. De Alexander nevsky is erg mooi, maar je bent hier niet erg veel tijd kwijt, er zijn geen wachtrijen, dus je loopt er even in. Verder zijn er weinig grootse bezienswaardigheden zoals in steden als Praag en Boedapest (hoewel Praag duurder is vind ik de prijzen echt niet vergelijkbaar met Parijs en Londen, het is echt nog wel goed betaalbaar).

Hoewel ik me prima heb vermaakt in Sofia is het niet een van mijn favorieten in je rijtje. Maar omdat er goedkope vluchten zijn en het daar ook erg betaalbaar is, is het erg aantrekkelijk en dus een prima stad voor een paar dagen. En een nog een stuk goedkoper qua verblijf dan bijv Boedapest. Als je van wandelen houdt kun je ook een naastgelegen berg op wandelen waar je een erg mooi uitzicht schijnt te hebben, dit hebben wij niet gedaan, maar ik denk dat je er zo een dagdeel kunt vermaken. Sofia is nog niet erg toeristisch, dat vind ik zelf wel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Budapest is heel leuk, maar in februari is het vaak echt verschrikkelijk slecht weer, heel veel regen, of heel veel sneeuw. Ik vind de stad ook veel leuker in de zomer, leuke terrasjes enzo.
Maar dat zijn alle steden in Oost Europa natuurlijk in februari. Dan kun je beter naar Athene of Istanboel als je beter weer wil.
Sint Petersburg/Moskou zijn erg duur, je kunt Boedapest ook combineren met Bratislava. Of misschien Sarajevo?
Istanboel is 's winters ook erg koud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven