Citytrip Februari

24-09-2016 04:41 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin en ik zouden graag begin februari een citytrip maken naar een Centraal / Oost-Europese stad. Hiervoor hebben we 2 redenen; de eerste reden is dat we dit absoluut eens willen doen omdat we tot nog toe enkel nog maar West-Europese steden hebben bezocht.

Onze tweede reden is dat het prijspeil daar aanzienlijk lager zou liggen dan in onze contreien en dit spreekt ons als student zijnde dan ook enorm aan.

We weten ook dat het in Centraal- & Oost-Europa 's winters erg koud kan worden maar dit deert ons niet! Zolang het niet elke dag hevig regent hierbij zijn we erg tevreden.

Ik had al even gezocht en ben tot de volgende steden gekomen: Boekarest, Riga, Krakau, Vilnius, Sofia, Praag en Boedapest. Voor een 4-daagse trip variëert de prijs voor een vlucht en een basic hotel tussen €70 en €110. Dit vinden vinden we prima.

Omdat we echter nog nooit een stad in dit deel van Europa bezocht hebben vroeg ik me af of jullie ons misschien wat raad kunnen geven.

De steden die we in West-Europa boeiend vonden zijn Londen, Valencia, Milaan en Bologna. Minder leuk vonden we Napels, Rome en Parijs.

Pluspunten vinden we veel winkelmogelijkheden, weinig (massa)toerisme en een veilig gevoel in de stad - ook 's avonds.



Indien jullie ons verder kunnen helpen horen we dit graag want momenteel zitten we een beetje op een dood spoor wat betreft knopen doorhakken. Jullie mogen uiteraard ook zelf eventuele andere steden voorstellen!



Alvast bedankt

Jesse
Alle reacties Link kopieren
Ja de steden die nog over zijn, zijn gelijkwaardig in prijs (ongeveer allemaal €100 - €110). Terrasjes zitten er in februari niet in, maar we hebben iig geen zin om ons blauw te betalen voor een zonnige bestemming. Sint-Petersburg is geen optie omdat de prijs van de vlucht zonder hotel waarschijnlijk al het dubbele bedraagt van de andere pakketten. Voeg Warschau ook maar toe, dit is ook een mogelijkheid
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen porto of lissabon

Goedkoop en wat warmer....
--
Alle reacties Link kopieren
quote:liubi schreef op 24 september 2016 @ 14:50:

Maar dat zijn alle steden in Oost Europa natuurlijk in februari. Dan kun je beter naar Athene of Istanboel als je beter weer wil.Koud zou ik zelf niet zo erg vinden, maar ik zou dan wel een stad kiezen waar de kans op regen klein is. De voorbije jaren was het in Boedapest in Februari echt sch**tweer.
Alle reacties Link kopieren
quote:tinnifin schreef op 24 september 2016 @ 18:23:

Waarom geen porto of lissabon

Goedkoop en wat warmer.... Hmm, liever Oost-Europa! Koude deert ons echt niet ;) gewoon eens iets anders dan hetgene wat we gewoon zijn aan een nog zachter prijsje.
Alle reacties Link kopieren
quote:nephthys schreef op 24 september 2016 @ 18:45:

[...]





Koud zou ik zelf niet zo erg vinden, maar ik zou dan wel een stad kiezen waar de kans op regen klein is. De voorbije jaren was het in Boedapest in Februari echt sch**tweer.Voorbeelden? Regen zou wel echt de vakantie verpesten.. koude is geen probleem maar regen zou de pret wel behoorlijk bederven...
Ik heb jarenlang in Leipzig gewoond (ok een aanrader!) en februari was altijd de maand van regen, kou en natte sneeuw. Net als in Praag bijv.

Februari is niet echt een goede maand voor Oost Europa
Alle reacties Link kopieren
quote:-Jesse- schreef op 24 september 2016 @ 23:50:

[...]





Voorbeelden? Regen zou wel echt de vakantie verpesten.. koude is geen probleem maar regen zou de pret wel behoorlijk bederven...WeatherUnderground heeft een Calender-functie . Daar kun je zien hoe het weer was in een bepaalde maand in een bepaald jaar. Daar kijk ik altijd als ik de kans op regen wil inschatten.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik was in januari in Boedapest en vond het juist een geweldige stad in de kou, zeker met de thermale baden! Lekker warm terwijl de lucht heerlijk koud is. Maar wij hadden er wel een zonnetje bij op de meeste dagen, dus misschien gewoon mazzel gehad
Alle reacties Link kopieren
Budapest vind ik helemaal niet zo goedkoop eerlijk gezegd. Niet veel goedkoper dan Wenen(daar woon ik). Als goedkoop belangrijk is, zou ik voor krakau gaan, is ook echt een leuke stad.
Tja, je weet van te vorennatuurlijk nooit wat het weer doet maar het regent bijna nooit de hele dag dus dan kan je daar je dagprogramma op afstemmen toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 25 september 2016 @ 22:07:

Tja, je weet van te vorennatuurlijk nooit wat het weer doet maar het regent bijna nooit de hele dag dus dan kan je daar je dagprogramma op afstemmen toch?Zeker wel! Laatst gingen we nog samen naar Manchester en toen hebben we ondanks de vele regen toch de beste tijd van ons leven beleefd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben deze zomer zowel in Praag als Boedapest geweest en vond Boedapest - tegen mijn verwachtingen in - niet merkelijk goedkoper dan Praag. Krakau heb ik vorig jaar bezocht. Dat was wel een stuk goedkoper.

Praag was erg mooi, maar ook erg toeristisch. Het lijkt me dat het in februari wel sowieso een stuk rustiger zal zijn dan in de zomer, dus om het massatoerisme zou ik me minder zorgen maken.

Boedapest beviel me persoonlijk minder, maar vriend was dolenthousiast. Smaken verschillen.

Krakau heeft zonder een bezoek aan Auschwitz ook wel voldoende te bieden voor een citytrip van vier dagen imo. Gezellig stadje. Eventueel kan je nog een dagje naar de zoutmijnen in Wieliczka.



Ik ben zelf geen grote shopper op reis, dus daar kan ik helaas geen tips over geven.
Alle reacties Link kopieren
boedapest is een geweldige stad,kan je je makkelijk een lang weekend vermaken(of langer).heeft ook een leuke winkelstraat.

warschau is ook leuk.vlakbij het station zit een overdekt winkelcentrum.

wij waren dr wel in de lente/zomer dus geen ervaring in de winter
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de voorbije dagen nog eens aandachtig rondgekeken en ben tot het volgende lijstje gekomen:

- Warschau / 1* - € 65 / 3* - € 85 / 4* - € 100

- Boekarest / 3* - € 67,50

- Praag / 3* - € 90

- Madrid / 1* - € 100 / 2* - € 120

- Berlijn / 1* - € 120 / 2* - € 100 (1* hotel ziet er beter uit )

- Dublin / 3* - € 105

- Sofia / 2* - € 105

- Boedapest / 2* - € 110 / 3* - € 110 / 3* met ontbijt - € 130

- Lissabon / 2* - € 120

- Nantes / 3* - € 125



Dit zijn alle prijzen voor een heenvlucht in de ochtend, een terugvlucht 's avonds (Brussels Airlines of Ryanair) en een degelijk hotel (tripadvisor 4/5), gerangschikt volgens sterren en bijbehorende prijzen. Nu zou ik graag weten met welke stad we echt een deal kunnen maken en een fantastische tijd beleven



Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jesse
Ik zou met alle tips die je hebt gekregen een eigen keuze maken. Gezien je budget en dat je er heerlijk kan eten en drinken zou ik kiezen voor een stad in oost europa ipv dublin (mooi maar wel prijziger) of Lissabon (vond ik persoonlijk wat tegenvallen)
Alle reacties Link kopieren
quote:-Jesse- schreef op 28 september 2016 @ 23:52:

Ik heb de voorbije dagen nog eens aandachtig rondgekeken en ben tot het volgende lijstje gekomen:

- Warschau / 1* - € 65 / 3* - € 85 / 4* - € 100

- Boekarest / 3* - € 67,50

- Praag / 3* - € 90

- Madrid / 1* - € 100 / 2* - € 120

- Berlijn / 1* - € 120 / 2* - € 100 (1* hotel ziet er beter uit )

- Dublin / 3* - € 105

- Sofia / 2* - € 105

- Boedapest / 2* - € 110 / 3* - € 110 / 3* met ontbijt - € 130

- Lissabon / 2* - € 120

- Nantes / 3* - € 125



Dit zijn alle prijzen voor een heenvlucht in de ochtend, een terugvlucht 's avonds (Brussels Airlines of Ryanair) en een degelijk hotel (tripadvisor 4/5), gerangschikt volgens sterren en bijbehorende prijzen. Nu zou ik graag weten met welke stad we echt een deal kunnen maken en een fantastische tijd beleven



Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jesse



Ik vind het aantal sterren helemaal niet interessant bij de keuze voor een hotel. Bij een stedentrip kijk ik eerder of er een bus- of metrohalte voor de deur is. En of er wat leuke restaurantjes zijn in de buurt. Een winkeltje is ook handig.



Bij een keuze voor de bestemming zou ik vooral kijken naar de hoeveelheid regen in februari. En of er genoeg binnen te doen is. Steden die vooral leuk zijn om doorheen te wandelen, maar verder weinig te bieden hebben vallen dan af.
.
Alle reacties Link kopieren
De prijs van Boekarest is momenteel belachelijk laag! Doen of niet??
En heb je geboekt?
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 09 oktober 2016 @ 09:01:

En heb je geboekt?



Nee toch maar niet, Boekarest leek ons niet de juiste stad ... Maar we blijven verder kijken

Ons lijstje is nu:

- Warschau

- Praag

- Berlijn

- Edinburgh

- Boedapest

- Hamburg

- Lissabon

- Madrid

- Sevilla



Boekarest, Krakau, Porto, Glasgow, Dublin en Riga hebben we dus al opgegeven
Ik ken niet veel mensen die het zo lastig vinden om te kiezen... De vliegprijzen veranderen ook steeds kies gewoon 1 en ga de volgende keer weer naar een andere stad van het lijstje

de meeste vluchtprijzen worden trouwens duurder als je langer wacht.
Alle reacties Link kopieren
ik stem ook voor Budapest, prachtige stad en leuk winkelen. De Poolse steden waar ik ben geweest (oa Warschau, Gdansk, Poznan) vond ik weinig aan, in een middag ben je er wel uitgekeken. Gdansk heeft een paar mooie straten, maar daar buiten moet je niet komen (tenzij je naar Sopot gaat om aan het strand te zitten). Ik zou voor een weekend trip dus niet snel naar Polen gaan. Het centrum van het Tsjechische Brno vond ik ook niet zo bijzonder.



Moskou is echt leuk om eens te zien, eens wat anders dan anders. het rode plein, Kremlin en St. Basil Cathedral zijn erg indrukwekkend, en je kunt daar ook leuk winkelen.

wat het weer betreft: in Istanbul sneeuwt het in de winter ook gewoon, is het ook koud. Je moet overal wat geluk hebben met het weer. Voor een weekend trip is het fijn als het droog is, kou kun je je tegen kleden.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
o zie nu steden van je in een posting staan waar ik over heen gelezen had. Mijn top 3 uit jouw lijstje:

1. edinburgh: sfeervol, veel winkels, mooi kasteel, alles dicht bij elkaar

2. budapest

3. praag



Lissabon en madrid staan nog op mijn to-do lijstje :-)
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
quote:Marloes85 schreef op 09 oktober 2016 @ 15:55:

Ik ken niet veel mensen die het zo lastig vinden om te kiezen... De vliegprijzen veranderen ook steeds kies gewoon 1 en ga de volgende keer weer naar een andere stad van het lijstje

de meeste vluchtprijzen worden trouwens duurder als je langer wacht.



Haha ja het is onze eerste citytrip samen (buiten Manchester - maar die bestemming lag onmiddellijk vast door de goedkope vliegtickets en de mogelijkheid om in Engeland WEL een hotel te boeken als 17-jarige) en we willen toch echt wel een leuke stad bezoeken die echt ons ding is.. We hebben immers maar 1 weekje vakantie ;) PLUS in de praktijk moeten we echter nog wachten tot 3 november, wanneer zij 18 wordt, geen hoge nood dus ;)



Voorlopig blijft het nog bij rondneuzen maar op 4 november wordt er toch wel zeker geboekt! :D
Alle reacties Link kopieren
Sofia is een vd goedkoopste steden van Europa. Heb me geen moment onveilig gevoeld.

Ook erg veel winkelmogelijkheden! Qua musea hoef je er niet veel van te verwachten helaas, maar de sfeer in de stad is erg leuk.

Wij waren er in de zomer, heerlijk weer, hebben ons goed vermaakt door door de stad te dwalen.

We hadden n erg grauwe stad verwacht maar dat was echt helemaal niet zo.

Sofia wordt ook weinig aangeraden omdat bijna niemand erheen gaat; wij zijn bijna geen andere toeristen tegengekomen!



PS. Nu ik erover nadenk zou ik Sofia vooral in de zomer aanraden. Wat voor ons juist heel veel sfeer gaf waren alle verstopte restaurantjes in tuinen en de biertuinen (een soort buitencafes). Het ronddwalen bracht ons op prachtige plekken. In de winter is het er denk ik heel koud en dan dwaal je toch minder lekker door de stad heen haha. Het eten was in Sofia trouwens ook erg goed (is voor ons heel belangrijk) en erg goedkoop.. Voor een 3 gangen menu met 3 cocktails pp in een duur restaurant waren we 15 euro pp kwijt)
Alle reacties Link kopieren
quote:elisabethrose schreef op 10 oktober 2016 @ 19:55:

Sofia is een vd goedkoopste steden van Europa. Heb me geen moment onveilig gevoeld.

Ook erg veel winkelmogelijkheden! Qua musea hoef je er niet veel van te verwachten helaas, maar de sfeer in de stad is erg leuk.

Wij waren er in de zomer, heerlijk weer, hebben ons goed vermaakt door door de stad te dwalen.

We hadden n erg grauwe stad verwacht maar dat was echt helemaal niet zo.

Sofia wordt ook weinig aangeraden omdat bijna niemand erheen gaat; wij zijn bijna geen andere toeristen tegengekomen!



PS. Nu ik erover nadenk zou ik Sofia vooral in de zomer aanraden. Wat voor ons juist heel veel sfeer gaf waren alle verstopte restaurantjes in tuinen en de biertuinen (een soort buitencafes). Het ronddwalen bracht ons op prachtige plekken. In de winter is het er denk ik heel koud en dan dwaal je toch minder lekker door de stad heen haha. Het eten was in Sofia trouwens ook erg goed (is voor ons heel belangrijk) en erg goedkoop.. Voor een 3 gangen menu met 3 cocktails pp in een duur restaurant waren we 15 euro pp kwijt)Oh oké bedankt ik begin toch wel serieus te neigen naar Berlijn.. Het lijkt een supercoole wereldstad :D zeker groot genoeg om onszelf 4 dagen te vermaken! .... & slechts €20 voor een retourtje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven