Werk & Studie alle pijlers

Wat is eerlijk? Salaris naar leeftijd of scholing/ ervaring?

19-07-2017 16:54 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Momenteel werk ik al 4 jaar bij dezelfde organisatie. Het is een klein bedrijf (6 mensen totaal incl 2 eigenaren) en daardoor ben je een manusje van alles. Hier terecht gekomen tijdens bbl opleiding (mbo 4) en nu bijna klaar met hbo (deeltijd).

Het enige wat me ontzettend steekt is dat ik naar leeftijd wordt betaald en dus niet naar opleidingsniveau of werkervaring. Ik ben 20 jaar en het minimumloon voor een 20-jarige is € 1.095,80 bruto. Ik zit hier nog geen € 200,- bruto boven. Was eerst meer, maar door verhoging jeugdloon vanaf 1 juli 2017 moest ik wat inleveren... Ik werk overigens 40 uur in de week en er zijn verder geen extra's of secundaire arbeidsvoorwaarden. Kortom; hiermee moet ik het doen.
Ik snap dat het voor een bijbaantje prima is om naar leeftijd betaald te worden, evt met wat extra's naar werkervaring, maar dat dit in het echte leven toch wel anders in elkaar steekt. +4 jaar relevante werkervaring, veel verantwoordelijkheden..

Wat vinden jullie? Wat is eerlijk; als fulltime medewerker naar leeftijd of naar functie/ werkervaring betaald worden?

Salaris naar leeftijd of opleidingsniveau/ werkervaring?

Totaal aantal stemmen: 31

Salaris naar leeftijd (3%)
Salaris naar opleidingsniveau/ werkervaring (97%)
gelderka schreef:
19-07-2017 16:56
Salaris naar toegevoegde waarde.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Salaris naar toegevoegde waarde idd. Hoe beter iemand presteert, hoe hoger het salaris. Leeftijd zegt mij helemaal niks. Iemand van 25 kan beter functioneren dan iemand van 60 en andersom. Leeftijd en opleiding/werkervaring hangt vaak met elkaar samen. Hoe ouder iemand is, hoe meer scholing diegene heeft gehad en hoe meer jaren ervaring hij of zij heeft.
Alle reacties Link kopieren
Je zit bijna 200 Euro boven het minimum van nog geen 1100 Euro; dat is 18% boven het minimum. Eerlijk gezegd vind ik dat best redelijk.
Verder zeg je dat je 20 bent en na een mbo 4 opleiding nu bijna klaar bent met een deeltijd hbo opleiding; dat kan toch helemaal niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat mensen die het zelfde werk doen het zelfde salaris moeten verdien.

Dus niet dat iemand die ouder is meer verdient. Als een mbo'er en een Hbo'er exact hetzelfde werk doen vind ik ook niet dat de hbo'er meer hoeft te verdienen.

Puur kijken naar de functie en welke beloning daarbij past.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-07-2017 17:02

Verder zeg je dat je 20 bent en na een mbo 4 opleiding nu bijna klaar bent met een deeltijd hbo opleiding; dat kan toch helemaal niet?
Scherp
Alle reacties Link kopieren
Ligt er misschien ook aan in welke sector je werkt, maar ik vind het bar weinig voor fulltime werk. Ik zou zelf naar een ander bedrijf ook gaan kijken. Betalen zij je opleiding?
Van alles een combi. Op leeftijd na.

Ervaring en echt toevoegde waarde komen meestal wel met de jaren.... Niet altijd maar dan voeg je niks toe.

Salaris gaat namelijk ook gewoon over het werk dat je doet. Dus je kan best met je HBObaan een lager niveau denkwerkbaan hebben. Dan hoor je niet meer te verdienen dan iemand met een lager opleidingsniveau.

Dus je ervaring en soort werk en hoe je dat uitvoert.. en dus uiteindelijk de toegevoegde waarde idd. En je opleiding niet per se.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 19-07-2017 17:08
17.70% gewijzigd
girasole3 schreef:
19-07-2017 17:02
Je zit bijna 200 Euro boven het minimum van nog geen 1100 Euro; dat is 18% boven het minimum. Eerlijk gezegd vind ik dat best redelijk.
Verder zeg je dat je 20 bent en na een mbo 4 opleiding nu bijna klaar bent met een deeltijd hbo opleiding; dat kan toch helemaal niet?
Bijzonder idd.
Alle reacties Link kopieren
Voor elk functieprofiel staat er een bepaald salaris gebied. Je moet een minimaal opleidings/ervaringsniveau hebben om in die functie te mogen werken. Binnen het salarisgebied zit er dan nog wat verschil op basis van dienstjaren.

Het enige waar jij nu tegenaan loopt is dat je nog onder de jeugdloon wetgeving valt. Je bent namelijk in die baan gekomen op basis van jouw opleiding toen. Nu je beter geschoold bent, wordt het dus ook tijd om een andere baan te zoeken die naar jouw nieuwe niveau is waarbij je zorgt dat je betaald wordt conform de functieprofiel en niet meer conform jeugdloon regeling. Daar begin je dan weer onderaan het opbouw profiel.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-07-2017 17:05
Scherp
Of ze heeft 2 opleidingen gedaan en is met beide ongeveer tegelijkertijd gestart (17-18, 18-19, 19-20 20-soon 21?) Dan havo-diploma als vooropleiding...
Of een mbo 4 opleiding en erna een 2 jarige HBO opleiding (associate degree).
En anders gewoon een liegebeest :P
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
toegevoegde waarde dus

heb je afspraken gemaakt over salarisverhoging en dit besproken tijdens de functioneringsgesprekken?

omdat jij een HBO opleiding doet, wil niet zeggen dat je baas daar automatisch ook een loonsverhoging tegenover stelt.

misschien is je functie nog gewoon MBO. natuurlijk wanneer je ergens langer werkt, krijg je meer ervaring en vaak ook meer verantwoordelijkheden. daar hoort voor een deel bij een normaal werkproces.

verder kan ik ook niet kijken in de boeken van het bedrijf. staan ze er financieel gezond voor? hebben ze eigenlijk al meer personeel dan wat gezond is? of maken ze per jaar heel veel winst?

ga praten, maar ze zijn niet verplicht om je meer salaris te geven, of je moet onder een CAO vallen. en dan is het jou of dat je dit accepteert of dat je naar een andere baan gaat zoeken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
19-07-2017 17:11
Of ze heeft 2 opleidingen gedaan en is met beide ongeveer tegelijkertijd gestart (17-18, 18-19, 19-20 20-soon 21?) Dan havo-diploma als vooropleiding...
Of een mbo 4 opleiding en erna een 2 jarige HBO opleiding (associate degree).
En anders gewoon een liegebeest :P
Misschien met een havo diploma? Maar naast een BBL ( = 4 dagen werken en 1 dag school) nog een hbo opleiding doen lijkt me sterk. Wellicht is TO gestart met 15 jaar en toen 15 - 19 (mbo). En nu de hbo gestart met 19 t/m 20? Ik ben wel erg beniewd TO wat je nu daadwerkelijk hebt gedaan! :)
Alle reacties Link kopieren
sneazydwarf schreef:
19-07-2017 17:18
Misschien met een havo diploma? Maar naast een BBL ( = 4 dagen werken en 1 dag school) nog een hbo opleiding doen lijkt me sterk. Wellicht is TO gestart met 15 jaar en toen 15 - 19 (mbo). En nu de hbo gestart met 19 t/m 20? Ik ben wel erg beniewd TO wat je nu daadwerkelijk hebt gedaan! :)
Had ik misschien even uit kunnen leggen haha! Ik was 15 toen ik begon met het mbo (vmbo-t gedaan), 1 jaar bol gedaan en 2e jaar gestart met bbl. Ik kon daardoor een versneld traject volgen en was op mijn 17e klaar! Het was een 3 jarige opleiding die ik door een jaar bol te hebben gedaan in 2 jaar kon en mocht afronden.

Toen heb ik een jaar cursussen gevolgd en ben ik op mijn 18e begonnen met een deeltijdopleiding hbo. Wil straks mijn minor combineren met laatste semester en daardoor loop ik weer een halfjaar in.

Ik ben een vroege leerling dus altijd al een jaar jonger geweest dan de rest.. :-)
girasole3 schreef:
19-07-2017 17:02
Je zit bijna 200 Euro boven het minimum van nog geen 1100 Euro; dat is 18% boven het minimum. Eerlijk gezegd vind ik dat best redelijk.
Dit dus. Als je alleen naar leeftijd betaald zou worden zou je dat minimum loon hebben gehad, maar je zit er bijna 200 euro boven.
Over het algemeen vallen functies in een bepaalde salarisschaal en als je goed functioneert ga je per jaar 1 trede binnen die schaal omhoog, Als 16-jarige zonder ervaring zal je in trede 0 starten. Als je elk jaar een trede omhoog gaat is dat ook nog geen 200 euro in 4 jaar.
Als je inmiddels een HBO opleiding hebt afgerond en een functie met meer verantwoordelijkheden hebt gekregen kun je natuurlijk altijd proberen te onderhandelen bij je volgende functioneringsgesprek.
Je kunt er van alles van vinden, maar als je werkgever dat niet zo vindt, zit er niets anders op dan te solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-07-2017 17:03
Ik vind dat mensen die het zelfde werk doen het zelfde salaris moeten verdien.
Dat moet iets preciezer: mensen die hetzelfde werk doen en hetzelfde presteren en dezelfde toegevoegde waarde bieden voor de organisatie moeten hetzelfde verdienen. Hetzelfde werk zegt niet zoveel.
Alle reacties Link kopieren
gelderka schreef:
19-07-2017 16:56
Salaris naar toegevoegde waarde.
Precies. Wat is de impact op de organisatie als je opstapt. Ben je makkelijk te vervangen, dan ben je niet zoveel waard voor een organisatie. Ben je daarentegen de persoon die intern en extern er aan bijdraagt dat de missie, visie en strategie wordt uitgedragen en gerealiseerd wordt, dan ben je goud waard. Ongeacht het functieniveau.
Alle reacties Link kopieren
viva1966 schreef:
19-07-2017 18:35
Precies. Wat is de impact op de organisatie als je opstapt. Ben je makkelijk te vervangen, dan ben je niet zoveel waard voor een organisatie. Ben je daarentegen de persoon die intern en extern er aan bijdraagt dat de missie, visie en strategie wordt uitgedragen en gerealiseerd wordt, dan ben je goud waard. Ongeacht het functieniveau.
Ik ben oa verantwoordelijk voor de Fin. Administratie, in de organisatie ben ik de enige die met dit systeem kan werken/ werkt. Als ik weg zou gaan moet ik hen inwerken om het over te kunnen nemen.. heel slecht maar niemand voelt zich geroepen om het te leren. En ja, als ik ziek of op vakantie ben neemt niemand het over.

Maar goed, uiteindelijk is iedereen te vervangen, alleen is het lastig om binnen een maand een nieuw iemand te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Lady96 schreef:
19-07-2017 18:49
Ik ben oa verantwoordelijk voor de Fin. Administratie, in de organisatie ben ik de enige die met dit systeem kan werken/ werkt. Als ik weg zou gaan moet ik hen inwerken om het over te kunnen nemen.. heel slecht maar niemand voelt zich geroepen om het te leren. En ja, als ik ziek of op vakantie ben neemt niemand het over.

Maar goed, uiteindelijk is iedereen te vervangen, alleen is het lastig om binnen een maand een nieuw iemand te hebben.
Maar dan nog; er zijn vast een heleboel mensen -buiten het bedrijf- die wel met dat of een soortgelijk programma kunnen werken en dus jouw werk zo over zouden kunnen nemen.
Het feit an sich dat er in een zeer kleine organisatie maar 1 persoon dat doet -en kan- zegt niet zo veel.

Zoals door anderen ook al is gezegd: de functie bepaalt het salaris. Als je hamburgerbakker bij McDonalds bent en je hebt een universitaire opleiding afgerond, zal het salaris toch echt bij de functie passen en niet bij het opleidingsniveau.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
19-07-2017 19:01
Maar dan nog; er zijn vast een heleboel mensen -buiten het bedrijf- die wel met dat of een soortgelijk programma kunnen werken en dus jouw werk zo over zouden kunnen nemen.
Het feit an sich dat er in een zeer kleine organisatie maar 1 persoon dat doet -en kan- zegt niet zo veel.

Zoals door anderen ook al is gezegd: de functie bepaalt het salaris. Als je hamburgerbakker bij McDonalds bent en je hebt een universitaire opleiding afgerond, zal het salaris toch echt bij de functie passen en niet bij het opleidingsniveau.
Dat klopt, maar het is niet de vraag of mijn salaris hoort bij mijn werkzaamheden. Een gelijke collega (5 jr ouder) verdient namelijk het dubbele. Het is niet zo dat zij ander werk doet of daar beter in is.

Dus dat komt weer terug op mijn stelling; is het eerlijk dat ik voor hetzelfde werk de helft minder betaald krijg omdat ik bijna 21 ben en mijn collega 26? Oh, en zij werkt trouwens geen 40 uur, maar 36. En niet dat het ertoe doet, mevrouw heeft geen hogere opleiding afgerond.
Alle reacties Link kopieren
Lady96 schreef:
19-07-2017 19:11
Dat klopt, maar het is niet de vraag of mijn salaris hoort bij mijn werkzaamheden. Een gelijke collega (5 jr ouder) verdient namelijk het dubbele. Het is niet zo dat zij ander werk doet of daar beter in is.

Dus dat komt weer terug op mijn stelling; is het eerlijk dat ik voor hetzelfde werk de helft minder betaald krijg omdat ik bijna 21 ben en mijn collega 26? Oh, en zij werkt trouwens geen 40 uur, maar 36. En niet dat het ertoe doet, mevrouw heeft geen hogere opleiding afgerond.
Je zegt net dat jij de enige bent die jouw werkzaamheden doet (tijdens jouw vakantie is er niemand die jouw taken kan doen). Hoe kan die collega dan hetzelfde werk doen?
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
OpenHaardVuur schreef:
19-07-2017 19:23
Je zegt net dat jij de enige bent die jouw werkzaamheden doet (tijdens jouw vakantie is er niemand die jouw taken kan doen). Hoe kan die collega dan hetzelfde werk doen?
Op de fin. administratie na. In plaats daarvan doet zij klachtafhandeling. Voor de rest komt het dus op hetzelfde neer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet zo zwart wit als jij stelt. Ik vind het vrij logisch dat je salaris bepaald wordt op basis van zowel je leeftijd als werkervaring.
Anders zou je toch altijd zelfde salaris hebben en niet groeien?
Alle reacties Link kopieren
Na je diploma als een gek doorsolliciteren, zo kun je toch nooit op jezelf gaan wonen?? Zo'n 8 euro bruto per uur, kom op zeg tijdens mijn studentenbaantje in de horeca verdiende ik nog meer O_O
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets. En dan heb ik eigenlijk al teveel gezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven