Werk & Studie alle pijlers

werken in de thuiszorg

21-09-2017 12:37 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wie werkt er in de thuiszorg als huishoudelijke hulp? Graag zou ik willen wat er leuk en niet leuk is aan het werken in de thuiszorg. Als jullie tips hebben hoor ik ze graag!

İk begin volgende week met werken en heb nog geen ervaring, ben thuis wel veel bezig met het huishouden..

alvast bedankt iedereen.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je precies aan tips? Ik zou zeggen vooral naar de wens van de hulpbehoevende luisteren...vaak hadden deze zelf een schoonmaakplan/rooster.
Alle reacties Link kopieren
yourlocalhero schreef:
21-09-2017 12:38
Wat wil je precies aan tips? Ik zou zeggen vooral naar de wens van de hulpbehoevende luisteren...vaak hadden deze zelf een schoonmaakplan/rooster.
Bedankt voor je reactie!

Met tips bedoel ik belangerijke aandachtspunten waar je vooral op moet letten.. :)
Alle reacties Link kopieren
Eylem1172 schreef:
21-09-2017 12:40
Bedankt voor je reactie!

Met tips bedoel ik belangerijke aandachtspunten waar je vooral op moet letten.. :)
Bovenstaande dus.
:-O$
Alle reacties Link kopieren
Luister idd naar wat ze willen. Voor de ene is het huishouden een bijzaak (al moet dit natuurlijk wel gebeuren) en willen ze vooral gezelschap van je. De ander wil een perfect gepoetst huis op hun manier ( en ja soms kom je hele vreemde manieren tegen :biggrin: )
Ik vond het vreselijk, andermans zooi opruimen. Maar de tips die ik heb: luister goed naar de cliënt, heb veel geduld en trek je niks persoonlijk aan. Je hebt er helaas hele chagrijnige mensen tussen zitten die je dag verzieken, maar je hebt ook heel lieve dankbare mensen. En dan heb je nog de écht rare snuiters waar je maar zoveel mogelijk vriendelijk tegen lacht ook al snap je geen hol van wat ze bedoelen. Qua volgorde in t poetsen rol je daar vanzelf wel in, hoe het voor jou het best en snelst gaat.
Oh en neem nooit geld of spullen aan, hoe goed bedoeld het ook is! Dit mag echt niet en kan je een hoop ellende opleveren.
Alle reacties Link kopieren
NovaNila schreef:
21-09-2017 13:32
Ik vond het vreselijk, andermans zooi opruimen. Maar de tips die ik heb: luister goed naar de cliënt, heb veel geduld en trek je niks persoonlijk aan. Je hebt er helaas hele chagrijnige mensen tussen zitten die je dag verzieken, maar je hebt ook heel lieve dankbare mensen. En dan heb je nog de écht rare snuiters waar je maar zoveel mogelijk vriendelijk tegen lacht ook al snap je geen hol van wat ze bedoelen. Qua volgorde in t poetsen rol je daar vanzelf wel in, hoe het voor jou het best en snelst gaat.

Bedankt voor je reactie!!!
Alle reacties Link kopieren
mieksie schreef:
21-09-2017 13:06
Luister idd naar wat ze willen. Voor de ene is het huishouden een bijzaak (al moet dit natuurlijk wel gebeuren) en willen ze vooral gezelschap van je. De ander wil een perfect gepoetst huis op hun manier ( en ja soms kom je hele vreemde manieren tegen :biggrin: )
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Thuis het huishouden doen is niet te vergelijken met schoonmaken bij iemand anders. Je hebt bijvoorbeeld een vast aantal uren waarin je bepaalde dingen moet doen.
In 3 uur zou je bijvoorbeeld een heel huis moeten kunnen poetsen en dan ook nog bed verschonen , was ophangen etc.
Spreek met de mensen af wat ze wekelijks willen, wat ze het meest belangrijke vinden en wat ze eventueel nog zelf doen.

Of het nog zo is weet ik niet want ik ben al 5 jaar weg bij de thuiszorg maar bij onze cliënten lag een map waarin dat soort afspraken stonden.
Wat ik leuk vind:
- Vrijheid (tot op zekere hoogte)
- Het contact met de client.
- Flexibel

Wat ik minder vond:
- Regelmatig geen fatsoenlijke pauze
- Het werk kan best zwaar zijn
- Last minute gebeld worden of je die dag/morgen ergens kan invallen.

Het grootste gedeelte van de clienten is blij dat je komt en laat je vaak je gang gaan als het maar gedaan wordt. Maar je hebt ook control freaks en enorme sloddervossen. De laatste categorie vond ik niet zo leuk omdat het dweilen met de kraan open was.
En een enkeling heeft liever dat je een praatje maakt i.p.v. schoonmaken.

Tips qua schoonmaken zelf heb ik niet echt want dat wijst zich vanzelf en hangt af van de client.
Alle reacties Link kopieren
Een tip : bewaak je grenzen. Ga geen zware koelkasten oid verschuiven. Hang niet uit ramen om die te wassen. En zorg dat er fatsoenlijk, schoon, materiaal is om mee te werken.

En je bent nog altijd bij iemand in zijn huis. Toon respect maar laat niet over je lopen.
Ja grenzen bewaken is heel belangrijk, soms kun je best eens wat extra's doen wat eigenlijk niet hoeft maar je moet er voor waken dat men geen misbruik van je maakt. En geef aan dat men soms geen wonderen moet verwachten.

Zo heb ik eens een client gehad die wel wilde dat ik uit het raam ging hangen om de buitenkant te wassen, heb toen geweigerd en uitgelegd waarom, client boos. Ook een keer een client gehad die wilde dat ik alles met chloor deed. Gezegd dat ik daar niet mee mag werken en waarom niet. Wederom een client boos. Tja jammer dan mijn gezondheid en veiligheid gaat voor en wie gaat het vergoeden als ik mijn kleding verpest met chloor? En natuurlijk heb je ook de poppen aan het dansen als er spullen van client verpest worden door de chloor.
Goguma schreef:
21-09-2017 18:47
Wat ik leuk vind:
- Vrijheid (tot op zekere hoogte)
- Het contact met de client.
- Flexibel

Wat ik minder vond:
- Regelmatig geen fatsoenlijke pauze
- Het werk kan best zwaar zijn
- Last minute gebeld worden of je die dag/morgen ergens kan invallen.

Het grootste gedeelte van de clienten is blij dat je komt en laat je vaak je gang gaan als het maar gedaan wordt. Maar je hebt ook control freaks en enorme sloddervossen. De laatste categorie vond ik niet zo leuk omdat het dweilen met de kraan open was.
En een enkeling heeft liever dat je een praatje maakt i.p.v. schoonmaken.

Tips qua schoonmaken zelf heb ik niet echt want dat wijst zich vanzelf en hangt af van de client.

Niets aan toe te voegen! Ik werk zelf ook in de thuiszorg tot februari, heb dit werk ook gedaan. Blijf er op letten dat je niet over je grenzen gaat!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het jaren geleden gedaan, vreselijk was het de smeerigste huizen, zeikend volk en vieze oude mannen die denken dat ze alles kunnen flikken want ja je bent wel echt heel sexy gekleed hoor spijker broek gympen en een dikke diche lange trui dat was een zijn excuus tegen het hoofd kantoor toen ik een klacht in diende bij hem vond ik ook allemaal seks spullen onder het bed gewoon echt brrrr voor mij nooit meer.
Geen ervaring in de thuiszorg, maar wil je even veel plezier en succes wensen in je nieuwe baan! :cheer2:
Laat je plezier bij voorbaat niet ontnemen of afschrikken door de reactie van Lavendel; dat klinkt niet echt als de beste reclame. Maar kan me slecht voorstellen dat iedere cliënt zo is. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen zijn de cliënten lieve oude mensen ( meestal dames) en er zit een enkele haaibaai of creep tussen. Ik kan zeggen, met mijn dik 15 jaar ervaring, dat ik de echt rare of vervelende op 1 hand kan tellen. In al die tijd heb ik 3x overplaatsing aangevraagd. 2x omdat het gewoon echt niet klikte en 1 x omdat ik ergens terecht kwam wat mijn pet te boven ging. ( Lees een schizofreen met een psychose).

Maak goede afspraken en zorg dat je op de hoogte bent van de regels van jouw instantie.
Ik heb er echt prima tijden gehad maar ik wilde na zoveel tijd iets anders.
dolfje schreef:
22-09-2017 08:15
Over het algemeen zijn de cliënten lieve oude mensen ( meestal dames) en er zit een enkele haaibaai of creep tussen. Ik kan zeggen, met mijn dik 15 jaar ervaring, dat ik de echt rare of vervelende op 1 hand kan tellen. In al die tijd heb ik 3x overplaatsing aangevraagd. 2x omdat het gewoon echt niet klikte en 1 x omdat ik ergens terecht kwam wat mijn pet te boven ging. ( Lees een schizofreen met een psychose).

Maak goede afspraken en zorg dat je op de hoogte bent van de regels van jouw instantie.
Ik heb er echt prima tijden gehad maar ik wilde na zoveel tijd iets anders.
Hebben ze je dit van tevoren gemeld? Bij mij niet, ik heb ook in een situatie gezeten met een vrouw die borderline had, en haar 3 kinderen hadden allemaal een beperking waarbij de jongste ook nog een jaar in een gesloten inrichting had gezeten en zonder begeleiding niet bij zijn moeder mocht komen. Wat wel gebeurde want ze omzeilden de regels.
En dit alles wist ik pas na afloop, toen er wat vervelende dingen gebeurd waren. Later zeiden ze pas: "Oh, maar ze heeft borderline"
Nu had ik wel het idee dat er meer aan de hand was, maar ik had dit graag van tevoren geweten.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist volgens mij wel het eea van te voren maar niet precies hoe en wat. Kwam na een aantal keer daar in een vervelende situatie.

Bij ons was in het begin het beleid dat je als je een nieuw adres kreeg op kantoor van de teamleider /manager op de hoogte werd gesteld van de situatie. Later door bezuinigingen etc was dat niet meer zo. Dan kreeg je te horen " je moet naar mevrouw Jansen, alleenstaande vrouw van 80" en dat was het dan.
Zo kwam ik een keer bij iemand die kanker had en net weduwe was geworden. Had ik graag van te voren geweten. En zulke voorbeelden heb ik nog meer.

Zulke dingen en op het laatste moment horen of je wel of niet ergens heen moest of regelmatig voor een dichte deur staan heeft er voor mij voor gezorgd dat het plezier in het werk bij mij ver te zoeken was en daarom op zoek gegaan naar een andere baan. Heb het nog 3/4 jaar gecombineerd maar dat werd te zwaar.
Ik heb het altijd met superveel plezier gedaan. En nu heb ik zelf thuiszorg en het valt me op dat er echt slechter wordt gezorgd voor de werknemer. Alles moet supersnel, tijd voor een kopje thee is er nauwelijks, soms heb je 1 uur en een kwartier om een huis te doen, en vaste contracten worden niet aangeboden. Maar goed, ik vond het super om zo veel verschillende mensen van verschillende culturen zo goed te leren kennen, heb er echt wel een paar lieve surrogaatoma's aan overgehouden.

Wat ik, nu aan de ontvangende kant, fijn vind, is als mensen ook zelf kijken wat er gedaan kan worden. Even het bed opdekken of de kussentjes opschudden, of de randjes boven de deuren afnemen, dat soort singen zijn (als je er tijd voor hebt) een luxe! Ik merk ook dat er veel verlegen types tussen zitten die ruim een uur in de keuken bezig zijn, en een paar minuutjes in de woonkamer, vermoedelijk omdat ik daar zit- misschien zie ik spoken maar ik stoor me daar toch een beetje aan. Niet dat ik zo onwijs wil kletsen, je hebt een klik of niet, maar nou ja. Ook heel fijn en m.i. normaal is om de spullen en schoonmaakdingen weer te leggen waar je het vandaan had. Het zijn kleine dingen maar dat gaat vaak niet goed merk ik.

Verder gewoon vragen wat er gedaan moet worden. Verder vind ik persoonlijk dat je ook weer niet heel paniekerig over giften hoeft te doen, je weet zelf wel of het appropriate is of niet. Een potje huisgemaakte sambal, een doosje bonbons... Prima en leuk. Ik ben ook eens uitgenodigd voor een indonesisch kerstfeest met de hele familie, misschien ook niet helemaal appropriate maar was supercool! Je kan echt best close worden en dat is m.i. voor beide partijen alleen maar leuk.
tigri schreef:
22-09-2017 10:04
Ik heb het altijd met superveel plezier gedaan. En nu heb ik zelf thuiszorg en het valt me op dat er echt slechter wordt gezorgd voor de werknemer. Alles moet supersnel, tijd voor een kopje thee is er nauwelijks, soms heb je 1 uur en een kwartier om een huis te doen, en vaste contracten worden niet aangeboden. Maar goed, ik vond het super om zo veel verschillende mensen van verschillende culturen zo goed te leren kennen, heb er echt wel een paar lieve surrogaatoma's aan overgehouden.

Wat ik, nu aan de ontvangende kant, fijn vind, is als mensen ook zelf kijken wat er gedaan kan worden. Even het bed opdekken of de kussentjes opschudden, of de randjes boven de deuren afnemen, dat soort singen zijn (als je er tijd voor hebt) een luxe! Ik merk ook dat er veel verlegen types tussen zitten die ruim een uur in de keuken bezig zijn, en een paar minuutjes in de woonkamer, vermoedelijk omdat ik daar zit- misschien zie ik spoken maar ik stoor me daar toch een beetje aan. Niet dat ik zo onwijs wil kletsen, je hebt een klik of niet, maar nou ja. Ook heel fijn en m.i. normaal is om de spullen en schoonmaakdingen weer te leggen waar je het vandaan had. Het zijn kleine dingen maar dat gaat vaak niet goed merk ik.

Verder gewoon vragen wat er gedaan moet worden. Verder vind ik persoonlijk dat je ook weer niet heel paniekerig over giften hoeft te doen, je weet zelf wel of het appropriate is of niet. Een potje huisgemaakte sambal, een doosje bonbons... Prima en leuk. Ik ben ook eens uitgenodigd voor een indonesisch kerstfeest met de hele familie, misschien ook niet helemaal appropriate maar was supercool! Je kan echt best close worden en dat is m.i. voor beide partijen alleen maar leuk.
Ben het met je eens hoor, maar waar ik werkte had je echt een fiks probleem als ze erachter kwamen en kreeg je n boete. Zo heb ik ooit een briefje van 50 in mn tas gevonden als "fooi", en dat vond ik heel lief maar ook heel ongemakkelijk want ik wist dat ik het terug moest geven. Was een dementerende client, voor hetzelfde geld had ze me beschuldigd van diefstal en ik had echt geen zin in een claim aan mn broek. Het is heel jammer dat er zo panisch over gedaan word, maar dat is blijkbaar wel met een reden.
dolfje schreef:
22-09-2017 09:18
Ik wist volgens mij wel het eea van te voren maar niet precies hoe en wat. Kwam na een aantal keer daar in een vervelende situatie.

Bij ons was in het begin het beleid dat je als je een nieuw adres kreeg op kantoor van de teamleider /manager op de hoogte werd gesteld van de situatie. Later door bezuinigingen etc was dat niet meer zo. Dan kreeg je te horen " je moet naar mevrouw Jansen, alleenstaande vrouw van 80" en dat was het dan.
Zo kwam ik een keer bij iemand die kanker had en net weduwe was geworden. Had ik graag van te voren geweten. En zulke voorbeelden heb ik nog meer.

Zulke dingen en op het laatste moment horen of je wel of niet ergens heen moest of regelmatig voor een dichte deur staan heeft er voor mij voor gezorgd dat het plezier in het werk bij mij ver te zoeken was en daarom op zoek gegaan naar een andere baan. Heb het nog 3/4 jaar gecombineerd maar dat werd te zwaar.
Ik herken het helemaal. 4 of 5 jaar geleden ook als huishoudelijke hulp gewerkt, en die organisatie was echt super. Als ik een nieuw adres kreeg, kreeg ik gelijk een mailtje als er bijzonderheden waren. Heel fijn.
Tegenwoordig gebeurt dat heel soms nog maar.
@NovaNila, Oh ja een briefje van 50 gaat wel te ver idd, helemaal als ze dementeert. Of sierraden ofzo.

Nu had ik zelf de ervaring dat een hulp mijn huisvuil niet goed wegzette en ik daarvoor een boete kreeg. Geklaagd natuurlijk, en toen zei de thuiszorg: ja hulp x zegt dat ze het gewoon goed heeft aangeboden en wij willen onze medewerkers graag geloven. Ja, dat wil ik ook wel, maar zelf kon ik het gewoon niet gedaan hebben, dus...
Gelukkig kreeg ik van de gemeente coulance en hoefde het niet te betalen. Blijkbaar hangt het erg af van de organisatie hoe ze haar werknemers verantwoordelijk houdt.
Qua vervelende mannetjes heb ik geen ervaring, wel eens een playboy of iets dergelijks zien liggen maar verder niks. Wel mannen die juist afstand hielden.

Een enkele keer werd ik ingelicht naar wat voor client ik ging maar meestal niet. Dat zorgde wel eens voor vervelende situaties.
- Lichtelijk allergisch voor katten -> client heeft er minstens 4.
- Rook zelf niet dus werk liever niet op plekken waar gerookt wordt -> staat blauw van de rook.
- Heb niks met drugs -> Client die blowt waar ik bij ben.
- Kwam een keer bij iemand die onder behandeling was voor kanker en daar is een speciaal protocol voor maar ze vertelde dus pas over de kanker toen ik al klaar was met m'n werk. Was best boos dat mijn werkgever dat niet had verteld.

Heb ook wel eens om overplaatsing gevraagd maar daar werd altijd moeilijk over gedaan want je moet overal inzetbaar kunnen zijn. Dus moest ik met de kettingrokers en katten liefhebbers in gesprek. En tja je kunt niemand verbieden te roken in eigen huis en katten kunnen ze ook niet even weg brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg ook woorden met de organisatie omdat ik om een rookvrije werkplek vroeg. Kijk ik kan best tegen een beetje rook en je kan mensen niet verbieden te roken in hun eigen huis. De meeste hielden er ook gewoon rekening mee maar dit ene gezin zat (met bezoek ook nog)in de woonkamer flink te paffen en ze verwachtten dat ik daar in ging poetsen en ze waren oh zo netjes. Jaja.Serieus de spinrag was bruin van de rook en het water liep zwart van de ramen. Ze hadden al meer dan een jaar hulp. Ik heb dus geen idee wat mijn voorgangster daar gedaan heeft..
En maar roken en roken..alles was vies en klef en plakte.
En toen nieste ik 1x van het stof en de hond en kat waar ik allergisch voor was en toen moest ik een mondkapje op :O

Het was voor 3 weken tijdens een vakantie maar ik heb dit toen wel aangegeven en als ik niet zou gaan zou het werk weigering zijn..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven