Werk & Studie alle pijlers

Vorige week ontslag ingediend , gisteren enkel gebroken..

04-10-2017 08:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
..
moderatorviva wijzigde dit bericht op 15-10-2017 09:30
Reden: TO heeft een waarschuwing gekregen voor het verwijderen van de OP
99.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom bel je het uwv niet?
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
waarom 6 weken uit de running?

kan je niet vanuit huis werken, of regelen dat een collega je haalt / brengt of een taxi?

natuurlijk de eerste dagen heb je te veel pijn, maar na een tijdje zijn er beroepen waar je weer aan het werk kan. zo kan je je taken goed overdragen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou zeggen: bel het uwv.

Maar... bestaat jouw werk enkel en alleen uit werk waarbij je moet staan/lopen? Zo niet, dan heb je kans dat ze zeggen: mevrouw, vraagt u maar om aangepaste werkzaamheden.
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_93992 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 12:07
Reden: ...
98.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_93992 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 12:07
Reden: ...
96.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wanneer je nieuwe contract ingaat, als dat aansluit op je vorige contract ligt het probleem bij je werkgevers.
Je bent immers niet werkeloos.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_93992 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 12:08
Reden: ...
97.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan heeft het UWV er verder geen bemoeienis mee.
Heb iets vergelijkbaars meegemaakt, echt super lullig om zo bij je nieuwe baas te beginnen maar daar kan je verder niks aan doen...
Beterschap!
Alle reacties Link kopieren
Neem contact op met je nieuwe werkgever. Mijn nicht heeft hetzelfde gehad alleen dan 2 dagen voordat ze met haar nieuwe baan begon. Zij heeft wel een kantoorbaan, maar ze mocht zelf niet autorijden en vervoer was lastig. Ze is uiteindelijk 2 maanden later alsnog begonnen, ook nog eerst gecarpoold. Uiteraard was de nieuwe werkgever er niet blij mee, maar zij kon er uiteindelijk ook niets aan doen.
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_93992 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 12:08
Reden: ...
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ziek melden bij huidige werkgever, waarschijnlijk ga je ziek uit dienst. Dan krijg je of van UWV een ZW uitkering of als je huidige werkgever eigen risico-drager is (vaak zo, maar even navragen) betalen zij je ZW uitkering. Misschien mag je iets later aan je nieuwe baan beginnen?
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Als je een aansluitend contract hebt dan heeft het uwv er niets mee van doen en krijg je betaald door je nieuwe werkgever.

Het kan wel zo zijn dat je werkgever er zo van baalt dat ze je al wel vast moeten betalen terwijl je niet kan werken dat ze je op de eerste werkdag ontslaan. Dat kan omdat je dan nog in je proeftijd zit. Dan zal je alsnog ww moeten aanvragen. Maar omdat je dan ziek uit dienst bent gegaan moet je je ziek melden bij het uwv en dan krijg je een ziektewetuitkering en wordt je ww opgeschort tot je weer beter bent. Die ziektewetuitkering geldt alleen als je langer dan 13 weken ziek bent anders krijg je gewoon ww.

Hopelijk wil de nieuwe werkgever je zo graag hebben dat zij je loon gewoon doorbetalen en je mag beginnen als je weer beter bent.
sugarmiss wijzigde dit bericht op 04-10-2017 09:03
17.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
..
anoniem_93992 wijzigde dit bericht op 13-10-2017 12:09
Reden: ...
99.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, wel op ziektewet, je bent immers niet werkloos, maar ziek.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wel want je hebt toch geen ontslag genomen omdat je niet meer wilde werken maar omdat je een nieuwe baan had.
Als je dan in de proeftijd ontslagen wordt omdat je een gebroken enkel hebt kan je daar niets aan doen.
Je hebt bij je nieuwe baan toch geen ontslag genomen. Overigens krijg je pas ziektegeld van het uwv en wordt je ww uitkering opgeschort als je langer dan 13 weken ziek bent.

Dus als je nieuwe werkgever je ontslaat in je proeftijd krijg je ww en geen ziektegeld als je verwacht binnen 13 weken weer aan het werk te kunnen. Overigens moet je je wel binnen 2 dagen ziek melden dus stel dat je nieuwe werkgever je wel ontslaat dan tegelijkertijd met de ww aanvraag ook het uwv bellen dat je ziek bent. Je weet maar nooit hoe lang het echt duurt met een gecompliceerde breuk.
Ik zou nu al wel gelijk open kaart spelen met je nieuwe werkgever en deze gelijk informeren dat je later start ivm ziekte. Dat geeft hun de tijd om daarop te anticiperen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
04-10-2017 08:55
Volgens mij wel want je hebt toch geen ontslag genomen omdat je niet meer wilde werken maar omdat je een nieuwe baan had.
Als je dan in de proeftijd ontslagen wordt omdat je een gebroken enkel hebt kan je daar niets aan doen.
Je hebt bij je nieuwe baan toch geen ontslag genomen. Overigens krijg je pas ziektegeld van het uwv en wordt je ww uitkering opgeschort als je langer dan 13 weken ziek bent.

Dus als je nieuwe werkgever je ontslaat in je proeftijd krijg je ww en geen ziektegeld als je verwacht binnen 13 weken weer aan het werk te kunnen. Overigens moet je je wel binnen 2 dagen ziek melden dus stel dat je nieuwe werkgever je wel ontslaat dan tegelijkertijd met de ww aanvraag ook het uwv bellen dat je ziek bent. Je weet maar nooit hoe lang het echt duurt met een gecompliceerde breuk.
Als je ziek uit dienst gaat krijg je direct ZW en geen WW.
Ab imo pectore
Alle reacties Link kopieren
ik dacht te lezen tijdens een opleiding dat je ex-werkgever 4 weken na uit dienst verantwoordelijk is voor uitbetaling ziektewet. ik ga dit ff opzoeken
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie info :)
Alle reacties Link kopieren
In principe heeft uwv en allerlei uitkeringen er niks mee te maken, je gaat gewoon naar een nieuwe werkgever. En ja, daarvoor is het wel een beetje lullig, maar ik neem aan dat je het niet expres gedaan hebt, dus niks aan te doen. Een oid-collega van mij brak zijn nek vier dagen voor hij bij een nieuwe werkgever ging beginnen. Dat duurde maanden voor hij weer helemaal ok was (is gelukkig wel helemaal hersteld).

Vraag me alleen af hoe het dan zit met evt proeftijd. Als ik als werkgever iemand aanneem, en die kan niet beginnen met werken want gebroken enkel. Ik neem mijn verantwoordelijkheid als werkgever, en laat het contract dan toch beginnen en betaal netjes 'door' tijdens de ziekte. Dan zou het wel heel lullig zijn als ik dan ook nog eens geen gebruik mag maken van een nuttige proeftijd (want eerste maand niks van te zeggen want werknemer is een helemaal niet). Maar geen idee hoe dat geregeld is.
Alle reacties Link kopieren
Mamavanvier heeft gelijk. Ziek binnen 28 dagen na uitdienst komt op de conto van je oude werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
04-10-2017 09:34
Mamavanvier heeft gelijk. Ziek binnen 28 dagen na uitdienst komt op de conto van je oude werkgever.
Tenzij je een WW-uitkering hebt aangevraagd of inmiddels bent gestart bij een nieuwe werkgever. Deze 4 weken staan in de wet om iemand te beschermen als je tussen einde dienstverband bij werkgever 1 en start dienstverband bij werkgever 2 iets overkomt.
Voor TO: je nieuwe contract zal vast niet ingaan, want dan word je risico voor die nieuwe werkgever. Wel kan die natuurlijk besluiten je contract in te laten gaan na je herstel, tenslotte wilden ze je nu ook hebben. Ik zou zo snel mogelijk contact opnemen, dat geeft aan dat jij je verantwoordelijkheid hierin pakt. In overleg is er veel mogelijk.
Je bent arbeidsongeschikt geworden in dienst van je huidige werkgever. Die is daarmee voor de komende 104 weken (zolang je arbeidsongeschikt blijft tenminste) verantwoordelijk voor je doorbetaling. Na einde dienstverband kan het zijn dat die verantwoordelijkheid overgaat naar het UWV om de 104 weken vol te maken, maar veel werkgevers zijn eigenrisicodragers en blijven dus zelf de begeleiding doen of dragen dit over naar bijvoorbeeld een verzekeraar. In alle gevallen is het streven om je zo snel mogelijk weer werkzaamheden te laten verrichten, voor zover je dit lichamelijk kan. Je kan dus tijdelijk ander werk toegewezen krijgen om in ieder geval 'in de running' te blijven.
Je nieuwe werkgever is niet verantwoordelijk voor je re-integratie of je doorbetaling, simpel omdat je daar nog niet in dienst bent.
Beterschap!
mamavanvier schreef:
04-10-2017 09:13
ik dacht te lezen tijdens een opleiding dat je ex-werkgever 4 weken na uit dienst verantwoordelijk is voor uitbetaling ziektewet. ik ga dit ff opzoeken
Klopt dat is de wet BEZAVA. Ex werkgever kan een rekening van het UWV krijgen, tenzij je een nieuwe werkgever hebt of een WW uitkering. De WW uitkering gaat niet lukken op 1 november vanwege de enkel is TO niet beschikbaar voor arbeid. TO gaat in dienst bij de nieuwe werkgever per 1 november en is dan gelijk ziek en krijgt ziekengeld (gewoon loon dus) van deze werkgever, eventueel maar 70% als dat zo in de cao staat of in de arbeidsovereenkomst.
Als TO in de nieuwe arbeidsovereenkomst een proeftijd heeft staan (mits het contract langer dan zes maanden is mag dat overeengekomen zijn) dan kan werkgever het risico nemen om TO in de proeftijd te ontslaan, maar dat is een groot risico ivm discriminatie. Ook kan werkgever ervoor kiezen om de baan nog voor ze begint in te trekken, maar ook dan een groot risico op discriminatie. Mogelijk heeft TO dan recht op een schade vergoeding.

Wat je zou kunnen doen is afspreken met de nieuwe werkgever dat je een maand later begint en dat je huidige werkgever een maand langer in dienst blijft. Dat kost je huidige werkgever natuurlijk wel geld, maar misschien kan je in de eindafrekening hier nog wat mee spelen (vakantiegeld en vakantiedagen). Je huidige werkgever heeft dan ook minder risico op problemen met de BEZAVA als de nieuwe werkgever toch de baan in zou trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ok , dank voor de uitgebreide uitleg . Hier kan ik echt wat mee , heb contact gehad met het Uwv , die stelde voor om mijn vraag via mail te stellen zodat ik het antwoord altijd bij de hand had . Dat intussen ook gedaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven