Gezondheid alle pijlers

Eczeem dreumes

11-12-2017 09:50 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter heeft al vanaf dat ze 4 maanden oud is last van eczeem. Ging eerst nog makkelijk mrt smeren weg maar gaat steeds moeilijker weg. Hebben nu ook hormoonzalf gebruikt. Hielp eerste keer goed maar nu niet meer. Smeren er al een aantal weken mee (op advies van huisarts) maar geen verschil. Ze heeft zoveel jeuk. Steeds krabben. Slaapt zeer onrustig. De eczeem zit op haar rug buik benen armen Rn sinds van de week ook op haar gezichtje. Vanmiddag weer naar de huisarts en hoop nu verwijzing voor dermatoloog te krijgen.

Krijgen van de huisarts meestal te horen het hoort bij haar en de tijd van het jaar maar zoveel jeuk is gewoon zielig.

Ze gaat maar 1 keer in de week in bad zonder zeep. Al haar kleding hebben we al opnieuw gewassen met neutral.

Wat ik met dit topic wil is gewoon even van me afschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Wat ontzettend sneu is dat voor zo'n kleintje. Onze kinderen hebben er ook last van en wij lopen al een tijdje bij de dermatoloog. Wij hebben van de dermatoloog een sterkere hormoonzalf voorgeschreven gekregen en ook een fijn vaseline creme om tussendoor te smeren om de huid minder uit te laten drogen. Ik zou proberen om er bij de huisarts een beetje op aan te dringen dat je een verwijzing krijgt want de dermatoloog kan wellicht ook bij jouw kinderen helpen. Ik hoop voor je dat het snel beter gaat.

Wat je overigens ook nog kan proberen is om ze in bad te doen met Balneum, dat werkt hier ook wel om de huid wat minder uit te laten drogen door het water.
Alle reacties Link kopieren
Ah, sneu. Welk type hormoonzalf heb je gehad? Er zijn verschillende sterktes. Bij ons schreven ze eerst type 1 voor, maar toen dat niet goed genoeg werkte op een gegeven moment type 3. Die is een stuk zwaarder, maar als we daar een weekje mee smeerden was het eczeem weer helemaal onder controle, terwijl je anders met die type 1 maanden aan het smeren bent zonder veel resultaat. Verder heel goed vet houden met lanette met 20% vaseline, wij merkten het meteen als we even minder goed smeerden. Het lastige is dat je in een vicieuze cirkel terecht kunt komen als het eczeem zodanig is dat ze eraan krabben, want daar wordt het erger van en dan gaat het ook weer meer jeuken, etc.

Mijn zoon is er rond zijn 2e jaar vanaf gekomen (hoewel het nu het winter is met 5 jaar opeens weer een beetje opkomt) en mijn dochter heeft sinds haar 2e jaar alleen nog maar 1 plekje dat met lanette goed onder controle is.

Sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Hier ook gehad, nu is ze zeven en gaat het beter. Soms nog een plekje op de rug. Ik smeerde in ieder geval in de winter met Lipikar, kan je bij de apotheek zonder recept krijgen. Voorkomt uitdrogen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon had hetzelfde. Omdat in mijn schoonfamilie eczeem en psoriasis voorkomt wilden wij zo min mogelijk hormoonzalf gebruiken. Het maakt je huid dunner. Van iedereen allerlei goedbedoelde adviezen, zemelen of oliebad etc. Creme zus of zo. Ik ben voor Purolzalf gegaan. Die dikke gele zalf. Alleen op de plekken zelf voorzichtig zacht insmeren. Gelukkig geen allergische reachties of opvlammingen. Maar ik herken je machteloze gevoel. Jeuk is zo erg. Mijn zoon had continu sokjes om zijn handen. Kleding waste ik zoveel mogelijk alleen met water. Toen hij ouder werd ben ik zuivel gaan minderen en gingen we altijd op vakantie naar warme landen met een lage luchtvochtigheid. Zon en zeewater zijn ook helend voor zijn huid. Sterkte ermee.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 11-12-2017 10:04
0.47% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
MHvdW schreef:
11-12-2017 09:59
Wat je overigens ook nog kan proberen is om ze in bad te doen met Balneum, dat werkt hier ook wel om de huid wat minder uit te laten drogen door het water.
Dat ook ja, wij hadden extra vettende Balneum in bad. Dat zorgt voor een beschermlaagje, terwijl water (ook zonder zeep, goed dat je dat al weg laat) uitdroogt.
Ach wat sneu dat ze zoveel jeuk heeft. Hoe oud is je dochter nu? Kun je haar al leren zo min mogelijk te krabben?

Wordt er ook goed uitgezocht waar het eczeem vandaan zou kunnen komen of is dat wat je bij de dermatoloog hoopt te gaan doen? Vaak is eczeem gelinkt met allergie, bijvoorbeeld voor iets simpels als ei, en het kan zelfs een uiting zijn van glutenintolerantie.

Succes met de zoektocht naar een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hebben we type 2 nu. De lichtste deed niks toen een iets zwaardere gekregen. Die hielp de eerste keer maar nu niet meer. Huisarts had wat anders voorgeschreven maar die mocht pas vanaf de 2 jaar.

We hebben ook vette crème van de huisarts volgens mij cetamacrogol (als ik het goed type) smeren haar daarmee minimaal 3x per dag mee in.

Ik zal eens kijken baar baldeum is dat een beetje hetzelfde als inoil?
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
11-12-2017 10:02
Onze zoon had hetzelfde. Omdat in mijn schoonfamilie eczeem en psoriasis voorkomt wilden wij zo min mogelijk hormoonzalf gebruiken. Het maakt je huid dunner.
Ik heb dit zelf aan de huisarts voorgelegd, want hier was ik ook bang voor. Maar die zei dat je beter een paar dagen / week met een behoorlijk sterke zalf kunt smeren en dat het dan weer goed onder controle is dan dat je aanmoddert zonder zalf of met een te lichte zalf en het steeds erger laat worden en uiteindelijk veel langere tijd moet smeren met een nog veel sterkere zalf. Het hangt er maar net vanaf wat werkt: als het met een vette zalf onder controle is en niet rood wordt of erg jeukt dan doen wij het net als jou, maar als het wel echt opvlamt dan is dat niet genoeg en kun je het het beste zo snel mogelijk in de kiem smoren. Van een weekje hormonenzalf wordt de huid niet dunner vertelde de huisarts me, dat is alleen zo als je het maanden/jarenlang smeert.
Alle reacties Link kopieren
Erizon ze is 14 maanden nog echt te jong om dat af te leren. Ik hoop idd dat de dermatoloog dat doet. De huisarts vermoed dat ze hooikoorts gaat krijgen en asmatisch is aangelegd.

De vakantie in okt naar Lanzarote heeft haar ook goed gedaan. Zei al tegen mijn man ik ga een vakantie boeken
83angel wijzigde dit bericht op 11-12-2017 10:42
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je dochter! Ik zou ook kijken of een dernatoloog wat meer kan betekenen en evt de oorzaak kan achterhalen. In bad met havermout schijnt ook te kunnen helpen bij eczeem.

Mijn zoontje zat opeens ook helemaal onder, armen, benen, buik en rug. Dat is op komen zetten na een ochtendje zwemmen in het zwembad. Dacht dat het daarvan kwam maar zijn al poos niet gaan zwemmen en blijft opkomen. We gingen om de dag in bad, soms elke dag voor een rust en speelmomentje maar dat doet het geen goed dus nu 1x per week. Verder veel smeren met vaseline lannette. Hij heeft er gelukkig geen last/jeuk van.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Wat sneu voor je dochtertje zeg. Ik zou staan op een doorverwijzing en geen genoegen nemen met dat het bij haar hoort en bij de tijd van het jaar. Daar heeft hij wel gelijk in maar dat wil niet zeggen dat er niet alles aan gedaan moet worden. Rot hoor als een arts het niet zo serieus neemt, eczeem is echt gekmakend. Ik heb het ook op mijn handen, inmiddels weet ik aardig wat de triggers zijn en smeer ik zodra ik iets merk hormoonzalf. Hormoonzalf is rot spul maar je kunt beter direct goed smeren dan is het vaak zo weg dan wanneer je aan blijft modderen en je nog veel langer met sterkere middelen moet smeren. Sowieso is afwachten voor mij geen optie, als ik niets doe barst mijn huid op den duur gewoon open.

Met balneum heb ik ook goede ervaringen met mijn kinderen. Een van mijn kinderen had een extreem droge huid en balneum hielp daar goed bij.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Heb zelf enorm psoriasis. Kreeg toen van iemand met veel eczeem de tip om mezelf 2 keer per dag goed in te smeren met kokosolie en dat helpt.
Houdt mijn huid beter op orde/vetter dan vaseline-lanette of cetomacrogol. Heb nu nog zelden hormoonzalf nodig.

Kokosolie haal ik in potten bij Holland en Barett (voorheen De Tuinen). Gaat erom dat je kokosolie hebt die zo min mogelijk bewerkt hebt. Voor gebruik verwarm ik wat olie waardoor het smeerbaar wordt en smeer ik mezelf er mee in.

Veel succes en sterkte met je dochtertje, niets is zo vervelend als jeuk!
Alle reacties Link kopieren
En inderdaad zon en zoute zee. Ik knap altijd enorm op van Egypte omdat het zoutpercentage in de zee daar 60% is. Wanneer ik een opvlamming heb, ga ik ook nu dus, nog gewoon naar Egypte.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter zat uiteindelijk ook helemaal onder, het enige wat de huisarts deed was hormoonzalf voorschrijven. Uiteindelijk ben ik gestopt met het geven van melk en melkproducten. Gewoon om uit te proberen, na twee weken was het voor 90% weg, na een maand helemaal. Zo stom dat er nooit gekeken is naar de oorzaak, dat had veel ellende gescheeld.
Alle reacties Link kopieren
Idd een sterkere hormoonzalf.
Als hier weer een uitbraak komt smeer ik daar mee en is het gelijk weg en daarna veel beter onder controle te houden.
Vette zalven of vaseline kan ik juist niet tegen dan krijg ik enorme jeuk en word het eczeem erger.
In bad met balneum en zemelen werkt hier heel goed trouwens!
De zemelen in een washandje en dan uitwringen over de eczeem heen.

Sterkte ermee, als ik al merk hoe erg ik er zelf last van heb dan is het voor zo'n kleintje helemaal vervelend.
83angel schreef:
11-12-2017 10:14
Reuzin
.
o_o autocorrect?
Alle reacties Link kopieren
groenebroek schreef:
11-12-2017 10:34
En inderdaad zon en zoute zee. Ik knap altijd enorm op van Egypte omdat het zoutpercentage in de zee daar 60% is. Wanneer ik een opvlamming heb, ga ik ook nu dus, nog gewoon naar Egypte.

Ja dat werkt voor veel mensen ook goed. Het schijnt ook goed te werken als je zelf een zout bad maakt met zeezout dat gebruikt wordt voor zeeaquaria, dus niet van dat spul van de supermarkt. Zelf nooit geprobeerd maar ik ken wel iemand die dat doet.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
11-12-2017 10:37
.
o_o autocorrect?
Foutje was idd autocorrect van mijn telefoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga 1x per week naar de zoutkamer. Werkt fantastisch tegen mijn astma en de eczeem. En geen hormonen. Er zijn 3 zoutkamers in Nederland geloof ik.
Proberen kan geen kwaad.
Alle reacties Link kopieren
Zo’n zoutkamer leek me wel wat om uit te proberen maar er zit er geen in de buurt en er moet rust daar zijn. Dat gaat met mijn zeer ondernemende dreumes niet lukken die zit geen 5sec stil
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig in bad met een beetje zeezout icm met l-peptidecreme van Daro heeft voor mijn dochter wonderen gedaan
Alle reacties Link kopieren
eczeem heeft vrijwel altijd voedselallergie als oorzaak, misschien kun je daar eens mee aan de slag? als kind zat ik ook onder de eczeem en pas na jaren werd ontdekt dat ik allerlei allergieën had, wel overheen gegroeid grotendeels maar als ze dat eerder hadden geweten had dat een hoop gescheeld.
Alle reacties Link kopieren
Wat Schorpioentje 29 schrijft; Voedselallergie? En ik zou naar een goede dermatoloog gaan.....
Alle reacties Link kopieren
83angel schreef:
11-12-2017 11:17
Zo’n zoutkamer leek me wel wat om uit te proberen maar er zit er geen in de buurt en er moet rust daar zijn. Dat gaat met mijn zeer ondernemende dreumes niet lukken die zit geen 5sec stil
Voor dit soort specifieke dingen, zoals een klein kind, of dat je erg bloot moet, daar maken ze waar ik naartoe ga aparte privé afspraken voor. Dan stoor je niemand. Volgens mij niet eens duurder.

Er zijn inderdaad maar 3 plekken in Nederland. Je kunt het treffen dat je meer dan een uur onderweg bent.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven