Geld & Recht alle pijlers

Rondkomen met 1200 euro!

12-03-2018 09:22 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden heb ik een topic gemaakt over hoe ik rond moet komen met 1400 in m'n eentje.

Nu is m'n situatie gewijzigd namelijk:

1. Ik wil m'n ouderlijk huis verlaten met m'n kleine zusje.
2. Ik begin een studie volgend jaar.

Ik en m'n kleine zusje krijgen beide studiefinanciering en ik ben nu druk bezig met het zoeken van een sociale huurwoning voor ons beide. Want dat is uiteraard goedkoper.
Ik en m'n zusje kunnen heel goed koken. We hebben dat beide geleerd toen we 12 waren en nu ben ik best wel goed daarin. Ook met schoonmaken moet het wel lukken.😁

Alleen de vraag is kunnen we wel rondkomen?
Don't put the key to your happiness in someone else's pocket.
Dat hangt van jullie inkomsten en uitgaven af.
Simpel hè?

Hoeveel stufi krijgen jullie, werken jullie erbij, krijg je toeslagen, wat zijn de vaste lasten, etc.

Honderdduizenden jong volwassenen gaan uit huis en redden het. Soms met een paar extra baantjes en soms gaat het even mis, maar uiteindelijk lukt het.
Alle reacties Link kopieren
M’n zusje en ik.

Als je netjes doet kan je daar prima van rondkomen met z’n tweetjes. Ik ken mensen die het met meer van minder doen.
Alle reacties Link kopieren
Jullie krijgen studiefinanciering? Dan zijn jullie student? Waarom ook niet kijken naar een studentenkamer? Moet dit samen in 1 huis?

Kijk dus niet alleen naar de sociale woningbouw, maar ga ook eens praten met studentenhuisvesting.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het is me niet duidelijk wat de inkomsten zijn van jullie samen. 1200 voor alleen jezelf? of voor jullie samen? In het eerste geval is dat prima te doen, ik kom zelf van 1100 prima rond met nog genoeg om studieschuld af te lossen én te sparen én op vakantie te gaan. Ik heb wel huursubsidie en zorgtoeslag- zonder dat zou het wel veel schraler zijn dus kijk even goed wat de voorwaarden zijn om huursubsidie te krijgen met zijn tweetjes.

Als student had ik geen huursubsidie, betaalde wat meer, wat ik dan leende van de DUO. Ik heb daar geen spijt van, de terugbetaalvoorwaarden zijn zo schappelijk, en de rente is nu bijna 0. Kan veranderen natuurlijk. ik begon met 4,8% rente, en dan ben je alleen je rente aan het aflossen zowat, dat is wel zuur.

Maar als je creatief bent en weinig eisen stelt kan het zelfs met minder. Een stagiair van mijn werk komt rond van 500,-/maand. Ik kan me dat niet voorstellen, en ze eet ook geregeld droge pasta, maar het lukt haar, en ze bezuinigt niet op biertjes in de kroeg.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 12-03-2018 09:37
1.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, net als honderdduizenden andere studenten.
Zoek gewoon een kamer of studentenwoning
Neem een leuk bijbaantje.

Een sociale huurwoning zal vast een stuk lastiger worden, ivm inkomenseisen en de enorm lange wachtrij. Dat is zo goed als onmogelijk. Maar een studentenkamer of woning moet best lukken.
Alle reacties Link kopieren
Samen krijgen we 1200 euro.
Wij willen NIET in een studentenhuis vereniging omdat het veel duurder is dan een sociale huurwoning met huurtoeslag en zorgtoeslag.

Onze vaste lasten:
Huur 500
Gas water elektriciteit ongeveer 100 moet wel kunnen of minder hoop ik.
Internet 25 euro.
Inboedelverzekering 5 euro (studenten)
Zorgverzekering samen 200
Boodschappen: samen 200

1030

Plus we krijgen ongeveer 430 terug van de belastingdienst.

In de vakanties willen we sowieso werken.
Don't put the key to your happiness in someone else's pocket.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
12-03-2018 09:36
Inderdaad, net als honderdduizenden andere studenten.
Zoek gewoon een kamer of studentenwoning
Neem een leuk bijbaantje.

Een sociale huurwoning zal vast een stuk lastiger worden, ivm inkomenseisen en de enorm lange wachtrij. Dat is zo goed als onmogelijk. Maar een studentenkamer of woning moet best lukken.
Momenteel werk ik nu en begin volgend jaar mn studie.
Heb de afgelopen jaren best wel veel verdiend hoor. En ik woon nog bij mn ouders.
Don't put the key to your happiness in someone else's pocket.
het hangt er vanaf waar je die sociale huurwoning wil, meestal zijn er ellenlange wachtlijsten. Daarom wonen studenten ook zo idioot duur - ze hebben geen keuze. Tegen de tijd dat ze qua wachtlijst in aanmerking komen voor sociale huur, verdienen ze teveel daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
tigri schreef:
12-03-2018 09:35
Het is me niet duidelijk wat de inkomsten zijn van jullie samen. 1200 voor alleen jezelf? of voor jullie samen? In het eerste geval is dat prima te doen, ik kom zelf van 1100 prima rond met nog genoeg om studieschuld af te lossen én te sparen én op vakantie te gaan. Ik heb wel huursubsidie en zorgtoeslag- zonder dat zou het wel veel schraler zijn dus kijk even goed wat de voorwaarden zijn om huursubsidie te krijgen met zijn tweetjes.

Als student had ik geen huursubsidie, betaalde wat meer, wat ik dan leende van de DUO. Ik heb daar geen spijt van, de terugbetaalvoorwaarden zijn zo schappelijk, en de rente is nu bijna 0. Kan veranderen natuurlijk. ik begon met 4,8% rente, en dan ben je alleen je rente aan het aflossen zowat, dat is wel zuur.

Maar als je creatief bent en weinig eisen stelt kan het zelfs met minder. Een stagiair van mijn werk komt rond van 500,-/maand. Ik kan me dat niet voorstellen, en ze eet ook geregeld droge pasta, maar het lukt haar, en ze bezuinigt niet op biertjes in de kroeg.
Schuld aflossen, vakantie, sparen. Maar wel zorg- en huurtoeslag vangen. Het wordt echt tijd dat dit systeem op de schop gaat...
Alle reacties Link kopieren
Wat is je leeftijd?

Onder de 23 krijg je geen huurtoeslag voor een huis met een huur van € 500,00. Je kan dan alleen huurtoeslag krijgen voor een huis met een maximale huur van 400 nog wat euro.

Zonder huurtoeslag wordt het dan te krap.

Ben je ouder dan 23 dan krijg je wel huurtoeslag en moet het kunnen.
Een bijstandsgezin doet het er geloof ik ook van.
Er zijn weinig studies waarbij je niet gewoon tijd hebt voor een bijbaantje voor een dag in de week. Ik had met 2 studies tegelijk zelfs nog wel tijd voor een bijbaantje. Ik zou dat wel doen, zodat je wat meer marge hebt om leuke dingen te doen, eens kleren te kopen, een telefoon, uitgaan, reisgeld, kadootjes, eigen risico zorg, inboedel. Je studententijd hoeft niet alleen maar afzien te zijn toch.
anoniem_65325db34735a wijzigde dit bericht op 12-03-2018 09:53
6.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lowlife schreef:
12-03-2018 09:37
Samen krijgen we 1200 euro.
Wij willen NIET in een studentenhuis vereniging omdat het veel duurder is dan een sociale huurwoning met huurtoeslag en zorgtoeslag.

Onze vaste lasten:
Huur 500
Gas water elektriciteit ongeveer 100 moet wel kunnen of minder hoop ik.
Internet 25 euro.
Inboedelverzekering 5 euro (studenten)
Zorgverzekering samen 200
Boodschappen: samen 200

1030

Plus we krijgen ongeveer 430 terug van de belastingdienst.

In de vakanties willen we sowieso werken.
TV?
Mobiel?
Gemeentelijke belastingen?
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan hoe uitgebreid jullie gaan koken en hoeveel jullie gaan eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Niet goed gelezen!
anoniem_636a100800946 wijzigde dit bericht op 12-03-2018 09:51
96.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gelden die gemeentelijke regelingen/voordelen ook voor studenten?
Alle reacties Link kopieren
Voor de woningbouw vragen ze een inkomensverklaring, ik weet niet of je als student daarvoor wel in aanmerking komt.

Ik mis nog een hoop in je uitgavenlijstje:
Jullie krijgen allebei 92 euro zorgtoeslag, dus zorgverz. word dan 16 euro.
Boodschappen is erg weinig, maak daar maar 300 van.
Kleding? Uitgaan? Kadootjes? Kapper? Schoolgeld? Boeken?

Je kan ook bijlenen bij duo.
Btw, onze dochter is student en werkt nog 2 dagen per week, verdient ze 600 per maand mee.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 12-03-2018 09:54
10.85% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik mis kosten als boeken en collegegeld in je lijstje, of zijn die er van af?
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
Alle reacties Link kopieren
Dus met toeslag zijn de inkomsten per maand 1630 euro? Naar mijn idee zou dat moeten lukken.

Wel een paar dingetjes:
Jaarlijks terugkerende belastingen, zoals de gemeentelijke belasting (afvalstoffenheffing/rioolheffing) en de waterschapsbelasting. Kijk hoeveel dat in jouw gemeente is en maak daar een potje voor.

GWL hangt helemaal af van jouw verbruik, wat ook weer samenhangt met hoe goed je woning is geïsoleerd. Er loopt een topic over met veel uiteenlopende situaties. Dat het 100 euro zou kosten is dan moeilijk te zeggen.

Hebben jullie nu geld voor een simpele uitzet en apparatuur? In deze regio worden woningen ook vaak kaal opgeleverd, dus vloeren/verf/gordijnen moet allemaal nog gedaan worden. Hoe is dat in jullie regio?

Gaan jullie wat sparen? Of leuke dingen doen?
"I love not Man the less, but Nature more..."
waarom gaan jullie niet anti kraak wonen? vaak zoeken ze twee mensen voor een heel huis. Dat is goedkoop en sociale huurwoning is wel heel lastig ivm wachttijden. je kunt ook gewoon particulier huren, dat hoeft echt geen 900 euro per maand te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor antikraak gaan.
Of je moet voor een particuliere verhuurder gaan.

Meeste woningbouwverenigingen nemen geen studenten als bewoners gezien stufi niet als inkomen word gezien.
Lowlife schreef:
12-03-2018 09:37
Samen krijgen we 1200 euro.
Wij willen NIET in een studentenhuis vereniging omdat het veel duurder is dan een sociale huurwoning met huurtoeslag en zorgtoeslag.

Onze vaste lasten:
Huur 500
Gas water elektriciteit ongeveer 100 moet wel kunnen of minder hoop ik.
Internet 25 euro.
Inboedelverzekering 5 euro (studenten)
Zorgverzekering samen 200
Boodschappen: samen 200

1030

Plus we krijgen ongeveer 430 terug van de belastingdienst.

In de vakanties willen we sowieso werken.
Ik vind het internet heel goedkoop. Ik mis een telefoonabonnement/prepaid per maand, gemeentelijke belastingen, rechtsbijstandverzekering (aanrader!), kies een woonverzekering ipv studenteninboedelverzekering, uitvaartverzekering, evt doorlopende reisverzekering. Hou je ook rekening met huishoudelijke apparaten die aangeschaft/vervangen moeten worden (waterkoker, stofzuiger, ed).

Ik vind de boodschappen ook krap, maar dat zou wel moeten lukken.

Ik denk dat je nog even een nieuwe berekening moet maken, waarbij je rekening houdt met enkele van bovenstaande vaste lasten. Kijk eens naar anti-kraak. Sociale woningbouw heeft lange wachtlijsten. Ik zou ook nog echt een keer nadenken of je echt met je zusje wilt gaan samenwonen. Hoe goed mijn band ook is, ik hoef echt niet te weten hoe vaak ze zichzelf dronken drinkt, hoeveel jongens ze mee naar huis neemt.
Alle reacties Link kopieren
Sta je überhaupt ingeschreven bij een woningbouwvereniging? En hoe makkelijk is het in jouw regio om een woning te krijgen? Verruim je blik. Antikraak is ook een goede optie.

De meesten studenten spenderen gemiddeld iets wat maximaal 25 uur per week aan de studie (min reistijd, lummeltijd, tussenuren maar dan kan je studeren) maar contacturen en studeren en heb je dus tijd om ook buiten de vakanties te werken.

Wat zijn de kosten van de studie? De ene studie is duurder (materialen, boeken, etc) dan een andere studie.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
minnimouse schreef:
12-03-2018 09:46
TV?
Mobiel?
Gemeentelijke belastingen?
Gemeentelijke belastingen worden volgens mij kwijtgescholden bij een laag inkomen.
TV abonement vind ik niet noodzakelijk je kan tegenwoordig alles terugkijken via internet en je laptop op de tv aansluiten.
Zelf zet ik mijn tv haast nooit meer aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven