Een tweede kindje financieel onhaalbaar: wie heeft die besli

18-03-2018 22:38 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel paste niet helemaal. Er moet staan: Een tweede kindje financieel onhaalbaar: wie heeft die beslissing ook zo genomen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen over deze keuze.

Mijn situatie is namelijk als volgt: ik ben getrouwd en samen hebben we een dochter van bijna 3.

Financieel redden we het nu eigenlijk niet. We houden altijd wel een stukje maand over om het zo te zeggen.

Echter heb ik stiekem wel de wens voor nog een kindje (mijn man ook wel).

We zijn 36 en 41 en hebben dus nog maar beperkt de tijd om deze beslissing te maken.

Ik vind het een erg moeilijke beslissing. We moeten nu al elk dubbeltje omdraaien, dat wordt met twee kindjes alleen maar nog lastiger.

Maar wat als we het niet doen? Krijgen we daar spijt van?

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook voor zo,n beslissing stonden en hebben besloten het niet te doen? Of misschien juist wel?
marjolein853 schreef:
18-03-2018 23:01
Als je het niet doet krijg je spijt. Het wordt met 2 de tering naar de nering zetten!
Gezinnen in de bijstand hebben ook meerdere kinderen. Makkelijk? Vast niet, onmogelijk? Ook niet.
Heb je de OP wel gelezen?
Het gaat hier niet over het tijdelijk gebruik van een sociaal vangnet maar over een nagenoeg onveranderbaar inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Dit is echt een ratio versus gevoel kwestie.
Mijn verstand zegt: niet doen! Maar ja dat gevoel he? 🙄
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:11
Dit is echt een ratio versus gevoel kwestie.
Mijn verstand zegt: niet doen! Maar ja dat gevoel he? 🙄
Kies maar met verstand en wijsheid ipv met gevoel.
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:11
Dit is echt een ratio versus gevoel kwestie.
Mijn verstand zegt: niet doen! Maar ja dat gevoel he? 🙄
Bedenk je wat jullie dochter straks extra tekort gaat komen met de komst van een broertje of zusje. Verdient ze dat?
Alle reacties Link kopieren
Je weet het antwoord eigenlijk al. Denk ik. Je wil er alleen nog niet aan. Je hart houdt de deur nog op een kier voor een tweede kindje.

Ik zeg niet doen.
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:01
Ik werk niet vanwege ziekte/ arbeidsbeperking.
Is het haalbaar voor jou om wel voor 2 kinderen te zorgen?

In je OP schrijf je dat jullie het financieel niet redden nu, dan bouw je toch schulden op? Met een kind erbij gaat dit alleen maar erger worden en er wordt meer van jou gevraagd dan met 1 kind. Hoe veel komen jullie nu maandelijks tekort? Hoe oud is jullie kind nu?

Kan je man (wellicht via zijn werk) nog opleiding doen om op termijn meer mogelijkheden voor zichzelf te creëren wat betreft andere baan/andere functie/andere verantwoordelijkheden?
Alle reacties Link kopieren
Als het mijn droom is een tweede kind groot te brengen dan zou ik daarvoor gaan en hemel en aarde bewegen om wat meer inkomsten te genereren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:11
Dit is echt een ratio versus gevoel kwestie.
Mijn verstand zegt: niet doen! Maar ja dat gevoel he? 🙄
Volg je verstand.
Gevoel is tijdelijk en als de rook is opgetrokken, zit je in de harde realiteit.

Als deze situatie is wat het is en zo zal blijven, lijkt het mij niet verstandig... maar wie zijn wij?
Alle reacties Link kopieren
mabelle schreef:
18-03-2018 23:13
Je weet het antwoord eigenlijk al. Denk ik. Je wil er alleen nog niet aan. Je hart houdt de deur nog op een kier voor een tweede kindje.

Ik zeg niet doen.
Je hebt gelijk . Ik vind het moeilijk te aanvaarden. Verdrietig ook wel.
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:11
Dit is echt een ratio versus gevoel kwestie.
Mijn verstand zegt: niet doen! Maar ja dat gevoel he? 🙄
Is het ook niet een "gevoel" dat je je dochter nu nog enigszins een toekomst kan geven?
Moeilijk, maar op één of andere manier raak je er elke maand nog net.

Hoe happy zal zij straks zijn als ze wel een broer of een zus heeft, maar er helemaal totaal niks meer kan?

Als je weer es twijfelt ... kijk naar haar.
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:16
Je hebt gelijk . Ik vind het moeilijk te aanvaarden. Verdrietig ook wel.
Het is even rouwen, maar je leven is er niet minder leuk om. Zelfs wat makkelijker.
Skidamarink schreef:
18-03-2018 23:16
Je hebt gelijk . Ik vind het moeilijk te aanvaarden. Verdrietig ook wel.
Verdrietig is het en ook een dappere keuze mocht je toch niet voor een 2e gaan.
Alle reacties Link kopieren
Kan je man s avonds nog een cursus doen of bijleren? Dan kan hij ook meer gaan verdienen. En wat houdt jou arbeidsbeperking in? S ochtends 3 uurtjes de post rondbrengen zou dat lukken?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
18-03-2018 23:14
Is het haalbaar voor jou om wel voor 2 kinderen te zorgen?

In je OP schrijf je dat jullie het financieel niet redden nu, dan bouw je toch schulden op? Met een kind erbij gaat dit alleen maar erger worden en er wordt meer van jou gevraagd dan met 1 kind. Hoe veel komen jullie nu maandelijks tekort? Hoe oud is jullie kind nu?

Kan je man (wellicht via zijn werk) nog opleiding doen om op termijn meer mogelijkheden voor zichzelf te creëren wat betreft andere baan/andere functie/andere verantwoordelijkheden?
Vooralsnog geen schulden want we spreken nu telkens het spaargeld aan (maar dat is natuurlijk geen bodemloze put). We komen nu maandelijks zo,n €100 euro tekort.

En dan is mijn dochter nog geen 3 en zijn er nog geen grote kosten zoals iemand hierboven al opsomde.

Mijn man is wel aan het informeren en uit te kijken naar een betere baan. Maar dat is geen garantie of zekerheid . En veel meer dan nu zal hij was niet gaan verdienen ben ik bang.

Of ik zelf het aankan om twee kinderen op te voeden: daar ben ik wel positief over. Dat lukt wel denk ik (voor zover je dat in kan schatten)
Madeliefjees schreef:
18-03-2018 23:22
Kan je man s avonds nog een cursus doen of bijleren? Dan kan hij ook meer gaan verdienen. En wat houdt jou arbeidsbeperking in? S ochtends 3 uurtjes de post rondbrengen zou dat lukken?
En waar laat ze de baby en dochter dan?
Ana_Isabel2 schreef:
18-03-2018 23:24
En waar laat ze de baby dan?
En kind 1?

Die is nog geen 4, dus die kan nog niet naar school.
Tornacense schreef:
18-03-2018 23:25
En kind 1?

Die is nog geen 4, dus die kan nog niet naar school.
Aangepast :)
Alle reacties Link kopieren
Ga op baby's passen. Verdien je ook nog wat.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus naar mijn hart luisteren en wél voor een tweede gaan. Ik vond de kosten juist heel erg meevallen. koken voor drie of vier personen maakt nauwelijks iets uit. Je huis hoeft waarschijnlijk ook niet groter (daar ga ik even van uit). Kleding kan van het ene naar het andere kind gaan en de kringloop is een fantastische uitvinding. Met een minimumloon en toeslagen kan het. Maar: dat moet je er dan wel voor over hebben, je moet goed met geld kunnen omgaan en het niet erg vinden dat je kind een tweedehands fiets en kleding heeft. Dus wil je het echt? Ga er dan gewoon voor!
Beter een half motto....
Bim schreef:
18-03-2018 23:27
Ik zou dus naar mijn hart luisteren en wél voor een tweede gaan. Ik vond de kosten juist heel erg meevallen. koken voor drie of vier personen maakt nauwelijks iets uit. Je huis hoeft waarschijnlijk ook niet groter (daar ga ik even van uit). Kleding kan van het ene naar het andere kind gaan en de kringloop is een fantastische uitvinding. Met een minimumloon en toeslagen kan het. Maar: dat moet je er dan wel voor over hebben, je moet goed met geld kunnen omgaan en het niet erg vinden dat je kind een tweedehands fiets en kleding heeft. Dus wil je het echt? Ga er dan gewoon voor!
Als ze nu al elke maand 100 euro te kort komt ...

Van welk geld moeten er dan pakweg 3 jaar lang luiers gekocht worden?
Wat als borstvoeding niet lukt en er flesvoeding nodig is?
Wat als het een jongetje is? Of in een volledig ander seizoen geboren wordt?

Enzovoort.

Ze komt nu al niet toe met 1 kind.
Een tweede kind kost - zeker de eerste jaren - toch écht extra.
En die 2de schoolrekening komt er na 4 jaar toch ook echt bij.
Tornacense schreef:
18-03-2018 23:31
Als ze nu al elke maand 100 euro te kort komt ...

Van welk geld moeten er dan pakweg 3 jaar lang luiers gekocht worden?
Wat als borstvoeding niet lukt en er flesvoeding nodig is?
Wat als het een jongetje is? Of in een volledig ander seizoen geboren wordt?

Enzovoort.

Ze komt nu al niet toe met 1 kind.
Een tweede kind kost - zeker de eerste jaren - toch écht extra.
En die 2de schoolrekening komt er na 4 jaar toch ook echt bij.
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Bim schreef:
18-03-2018 23:27
Ik zou dus naar mijn hart luisteren en wél voor een tweede gaan. Ik vond de kosten juist heel erg meevallen. koken voor drie of vier personen maakt nauwelijks iets uit. Tot het pubers zijn en zes boterhammen pp mee naar school nemen en een hele lap vlees eten 's avonds. Je huis hoeft waarschijnlijk ook niet groter (daar ga ik even van uit). Nee, maar er moet wel een kamer behangen worden en je kunt ze moeilijk in 1 bed leggen. De laatste tijd nog weleens een - goed - matras gekocht en zo ? Kleding kan van het ene naar het andere kind

Altijd leuk; je zoon in de jurken van zijn oudere zus.



gaan en de kringloop is een fantastische uitvinding. Met een minimumloon en toeslagen kan het. Maar: dat moet je er dan wel voor over hebben, je moet goed met geld kunnen omgaan en het niet erg vinden dat je kind een tweedehands fiets en kleding heeft. Dus wil je het echt? Ga er dan gewoon voor!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft berekend dat één kind gemiddeld 17 procent van het besteedbaar inkomen kost. Twee kinderen kosten gemiddeld 26 procent van het inkomen, drie kinderen 33 procent en vier kinderen 40 procent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Uw besteedbaar inkomen bestaat uit al uw inkomstenbronnen bij elkaar opgeteld. Dat betekent naast de maandelijkse inkomsten, ook de kinderbijslag, het kindgebonden budget, het vakantiegeld en andere toeslagen.

Deze percentages van de kosten geven een globaal beeld van de kosten. Wilt u voor uw situatie precies weten wat u kwijt ben aan uw kinderen, is het belangrijk om eens alle (verwachte) kosten op een rij te zetten. De Geldwijzer Kinderen & Scholieren van het Nibud helpt u alle kosten van kinderen in kaart te brengen.

https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-uw-kind/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
https://financieel.infonu.nl/geld/11828 ... maand.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven