Gillend gek

16-06-2018 21:37 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze kinderen waren vanaf geboorte af aan makkelijke slapers. Ik legde ze weg als het bedtijd was en ze sliepen redelijk snel en makkelijk in en echt vroege vogels waren het ook nooit.
Onze 9 jarige zoon is nog steeds een makkelijke slaper. En uiteraard komt het sporadisch eens voor dat hij de slaap niet kan vatten, maar dat hebben we allemaal wel eens.
Onze dochter daarentegen haalt de laatste tijd het bloed onder onze nagels vandaan. Ze gaat lief naar bed, we lezen samen of ze leest alleen nog even en dan is het tijd om te gaan liggen. We hebben nooit de druk op slapen zelf gelegd want ik ben zelf een lastige slaper en ik weet dat als je moet slapen dat soms ook het inslapen lastiger maakt maar ik wil wel dat ze in haar bed gaat liggen. Ze mag met haar knuffels spelen, zachtjes liedjes zingen en weet ik wat ze bedenkt maar als ze het maar liggend in haar bed doet.
Sinds enkele weken is er ineens het roepen. Om de meest stomme dingen:
-het randje bij mijn nagel doet pijn. (Niks aan de hand trouwens)
-ik kan niet lekker liggen.
-is het erg als ik laat slaap? (X10)
-heb je tips over hoe ik lekker kan slapen? (Ja echt die kwam ook)
-dekken jullie me wel toe als jullie gaan slapen?
-ik denk steeds dat er een mug zit
-ik heb pijn in mijn been/neus/voet/grote teen/bil/knie/oor/wang/weetikveel wat, streep door wat van toepassing is.
-mag ik over drie dagen dit of dat mee naar school nemen.

Nou ja, het is duidelijk denk ik, het zijn geen echte vragen maar alleen veel onzin en aandachtsvragen.

Vooropgesteld: we zijn nog nooit, maar dan echt nooit boos op haar geworden omdat ze laat in slaap viel.
Maar inmiddels ben ik het wel spuugzat. We staan om de 5 minuten bij de trap omdat ze weer een vraag heeft en net zo lang blijft roepen tot we antwoorden of vervolgens over gaat tot huilen omdat we niet antwoorden. Ze slaapt geen dag voor 21.30 uur. Ze is 7 en moet gewoon naar school, ze houdt zichzelf wakker door al dat gedoe en dat kan niet gezond zijn.

Wie herkent dit? Is het een faaaaase waar ik een hele lange adem voor moet hebben?

Net hebben we haar heel duidelijk gemaakt dat we hier niet mee door gaan zo. Nog voor mijn man de kamer uit was vroeg ze weer: maar het is toch niet erg als ik laat slaap?

Het is geen aandacht tekort oid. Ze zijn veel thuis, krijgen veel aandacht en ook 1 op 1 aandacht. Ik ben het zo zat, we zijn uren bezig met haar s’avonds. Ik wil niet boos op haar worden maar ik weet het niet meer. Tips zijn enorm welkom!!
biol wijzigde dit bericht op 16-06-2018 21:38
Reden: Het zijn onze kinderen.. niet alleen van mij
0.36% gewijzigd
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ga ermee naar de huisarts. Als ik lang slecht slaap doe ik dat ook. Ik lees niks wat jullie als ouders fout doen, maar het lijkt me voor haar erg vervelend dat ze zich er zo druk om maakt.
Alle reacties Link kopieren
Is het wel donker genoeg in haar kamer? Kan ze al klokkijken? Dat ze bijv. Niet meer dan 1x per half uur on aandacht mag vragen?
Alle reacties Link kopieren
(Ik ben trouwens zelf zo'n enorm makkelijke/fijne slaper die ineens moeilijk en klagerig ging doen, met een moeder die vanalles probeerde en uiteindelijk geïrriteerd reageerde van machteloosheid. Huisarts heeft echt geholpen.)
Alle reacties Link kopieren
Ja haar kamer is goed donker, ze kan ook klok kijken, maar op haar verzoek hebben we die afgeschermd want “als ik zie dat het al laat is kan ik ook niet slapen”
Dat laatste snap ik, als ik niet kan slapen en ik zie de minuten wegtikken dan werkt dat ook niet mee.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Naar de huisarts omdat mama bij iedere vraag weer naar boven huppelt? Misschien eens consequent worden, zou best kunnen helpen.
Alle reacties Link kopieren
Vikhui schreef:
16-06-2018 21:43
(Ik ben trouwens zelf zo'n enorm makkelijke/fijne slaper die ineens moeilijk en klagerig ging doen, met een moeder die vanalles probeerde en uiteindelijk geïrriteerd reageerde van machteloosheid. Huisarts heeft echt geholpen.)
Wat bracht dat dan? Oprechte vraag hoor want ik snap niet wat er ineens gebeurd is. Als je het niet hier wil zetten mag je me ook pb’en. Ik wil je niet in verlegenheid brengen of je “dekmantel” aftrekken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Zolang jij antwoord geeft blijft zij vragen stellen. Zolang ze nadenkt over vragen die gesteld kunnen worden komt ze niet tot de rust die nodig is om in slaap te vallen. Dus 10 minuten na bedtijd worden er geen vragen meer beantwoord. Dan moet het maar wachten tot morgen.
Never judge a book by its cover.
Luisterboek
Hoelang is 'de laatste tijd'?
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
16-06-2018 21:45
Naar de huisarts omdat mama bij iedere vraag weer naar boven huppelt? Misschien eens consequent worden, zou best kunnen helpen.
Ik huppel niet naar boven, geen een keer trouwens. Ik reageer bij de trap en als we niet reageren gaat ze huilen (waarmee ze haar broer ook wakker houdt/maakt)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
O zo herkenbaar.

Mijn oudste slaapt redelijk snel, hoor je nooit en leest hooguit nog even een boekje.

Bij de jongste heb ik me er maar bij neergelegd dat hij gewoon niet voor 21:30 slaapt. Enige hele duidelijke afspraak is wel; er wordt niet geroepen tenzij er brand is, en hij mag niet meer naar beneden. Af en toe roep ik even naar boven dat hij moet gaan slapen (dan hoor ik hem spelen), maar verder laat ik het gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-06-2018 21:46
Hoelang is 'de laatste tijd'?
Nu een week of 3 denk ik.. misschien iets langer, misschien iets korter.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Zet een rustige (reclamevrije) film op op de sleeptimer. Val je makkelijker bij in slaap dan in het donker naar 't plafond liggen staren.
Alle reacties Link kopieren
En probeer het niet als een probleem te zien dat opgelost moet worden. Ja, het is jammer dat je wakker ligt, maar het is niet anders. Zo lang je in bed ligt rust je gelukkig toch wel uit. Zo haal je de stress eruit.
Never judge a book by its cover.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-06-2018 21:49
Zet een rustige (reclamevrije) film op op de sleeptimer. Val je makkelijker bij in slaap dan in het donker naar 't plafond liggen staren.
Ze is 7, ze heeft (gelukkig) nog geen tv op haar kamer 😀
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
16-06-2018 21:48
Nu een week of 3 denk ik.. misschien iets langer, misschien iets korter.

Goed dat ik het eerst vraag voordat ik met allerlei tips aan kom zetten.
Drie weken en je wordt nu al gillend gek... :|
Alle reacties Link kopieren
seroni schreef:
16-06-2018 21:49
En probeer het niet als een probleem te zien dat opgelost moet worden. Ja, het is jammer dat je wakker ligt, maar het is niet anders. Zo lang je in bed ligt rust je gelukkig toch wel uit. Zo haal je de stress eruit.
Maar dat is het dus ook he; dat slapen is geen must. Ze moet vooral rustig doen wat ze wil en ontspannen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
biol schreef:
16-06-2018 21:51
Ze is 7, ze heeft (gelukkig) nog geen tv op haar kamer 😀
Jammer juist toch? Ik slaap daar goed bij in (vandaar ook sleeptimer zodat ik niet na verloop van tijd terug wakker kan worden door het geluid en licht ;-D )
Alle reacties Link kopieren
De mijne van 8 heeft precies hetzelfde. Ook pas sinds een week of 3. Ze slaapt niet voor 22.00.

Mijn dochter is gewoon op; oververmoeid; eind van het schooljaar. Ze is een zeer leergierig en perfectionistisch meisje en haar emmer is vol.

Misschien ook zo bij de jouwe?
Ik kan me herinneren dat The Nanny hier een slaaptechniek voor had. Wie weet is dat wel op Youtube te vinden.
Een luisterboek aanzetten zodat ze met haar ogen dicht kan luisteren?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
16-06-2018 21:52
Goed dat ik het eerst vraag voordat ik met allerlei tips aan kom zetten.
Drie weken en je wordt nu al gillend gek... :|
Je mag er alleen last van hebben als het al 6 maanden bezig is?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik merk elk jaar rond deze tijd dat de kinderen moeilijker inslapen. Het is ook gewoon lang licht en bij mezelf merk ik dat ik minder slaap nodig heb in juni dan in pakweg december (scheelt een half uur ofzo per nacht). Mijn oudste van 7 slaapt nu ook vrijwel elke avond pas na 21 of 21.30, dus ik zou meer kijken of ze er ook last van lijkt te hebben? Daarnaast: kan je misschien afspreken dat ze 3 vragen mag stellen op een avond? Mag ze zelf kiezen wanneer en welke, maar niet meer 1034 nutteloze vragen zodat je telkens naar boven moet.
Haar leren dat ze jullie niet nodig heeft om in te slapen. Kan op twee manieren, afbouwen of in een keer om.

Afbouwen:
Koop een speelgoed telefoon zet die naast haar bed en bij jullie. Ze mag niet roepen, ze mag niet naar beneden ze mag alleen bellen. Doet ze dat toch niet dan stuur je haar terug om te bellen.

In het begin geef je antwoord, daarna stuur je haar in zelf een antwoord vinden, vervolgens zeg je niks meer terug. Daarna neem je niet eens meer op en vindt zij zelf een oplossing voor haar 'probleem'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven