Overig
alle pijlers
Hoe zwaar trappen met e-bike?
donderdag 30 augustus 2018 11:42
Mijn dochter is al een hele tijd onverklaarbaar ziek, tenminste, ze is al een half jaar zo moe dat ze bijna niets kan. Ook niet naar school fietsen dus. De busverbinding is niet zo best en elke keer brengen en halen gaat ook niet. Nu had ik bedacht dat een e-bike misschien wel een oplossing zou kunnen zijn, maar het probleem is dat ze gewoon fietsen in heel langzaam tempo hooguit een half uurtje volhoudt (dat is dan 8 km per uur of zo en op een “goede” dag) en dan alsnog helemaal kapot is.
Met een e-bike moet je zelf meetrappen, is dat heel licht zodat je vrijwel niks hoeft te doen of merk je het lichamelijk alsnog wel? Ik heb er zelf nog nooit op gezeten. Voor een scooter is ze helaas nog te jong.
De school is trouwens een kilometer of 9 hier vandaan.
Met een e-bike moet je zelf meetrappen, is dat heel licht zodat je vrijwel niks hoeft te doen of merk je het lichamelijk alsnog wel? Ik heb er zelf nog nooit op gezeten. Voor een scooter is ze helaas nog te jong.
De school is trouwens een kilometer of 9 hier vandaan.
donderdag 30 augustus 2018 11:55
En dan even een echt proefritje, niet alleen één rondje rond de fietsenwinkel. Het voelt namelijk in eerste instantie alsof je echt niets hoeft te doen en dat klopt niet helemaal.
Ik fiets naar mijn werk altijd met maximale ondersteuning en dat is niet ‘zwaar’ maar ook niet dat ik niets doe.
Ik fiets naar mijn werk altijd met maximale ondersteuning en dat is niet ‘zwaar’ maar ook niet dat ik niets doe.
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
donderdag 30 augustus 2018 11:57
Ja, dat klopt. De vermoeidheid kwam een paar uur na de vaccinatie en is niet meer weggegaan, zie ook een topic hier over de HPV-vaccinatie.
Maar goed, ik ga wel eens met haar kijken voor een proefrit .Ben alleen een beetje bang dat er iets mee gebeurt als hij op school staat, aangezien het klauwen met geld kost.
donderdag 30 augustus 2018 12:01
Ik kreeg toevallig reclame onder ogen van Bike totaal waar je met eens soort lease of huurconstructie een ebike zou kunnen rijden. Inclusief diefstal en schadeverzekering. Maar ik heb me nog niet verdiept in de kleine lettertjes, dus weet niet of het echt wat is. Maar zo kan je misschien een tijdje proberen of het wat is ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 30 augustus 2018 12:15
donderdag 30 augustus 2018 12:24
Zelf heb ik toen overwogen om gewoon illegaal te gaan worden en dan de boete maar te betalen maar daar voelde in me ook niet in thuis dus maar niet gedaan. Een gewone e-bike was voor mij geen optie. Ik kon niet aantrappen. Verder ook een elektrische step overwogen maar daar mag je helemaal niet mee op de openbare weg, en dan heb je nog het scootmobiel maar dat was mijn eer te na.
Dan moet het maar zoals het kan
donderdag 30 augustus 2018 12:31
Ja; je moet net als bij een gewone fiets eerst een paar keer steppen om zoveel vaart te krijgen dat de motor aanslaat. Volgens de info toen.
Dan moet het maar zoals het kan
donderdag 30 augustus 2018 12:38
Ik heb net een nieuwe met middenmoter en je hoeft niet meer aan te trappen. Je krijgt gelijk ondersteuning. Ik heb best een hele dure maar daar rij ik met gemak mee tegen de wind in. Je moet wel wat doen. Het is niet zo dat je alleen je benen moet bewegen zonder kracht te zetten. Maar het voelt een beetje alsof je de wind flink in de rug hebt. Ik vind het ideaal. Mijn werk is 10.1 km en ik rij dat in 22 minute (met stoplichten etc).
donderdag 30 augustus 2018 12:40
Ik heb ook een e-bike, omdat ik ook onverklaarbaar moe was en daardoor de zeven kilometer ben en terug niet meer naar de middelbare school kom fietsen. Ik heb toen samen met mijn moeder proefritten gemaakt. Zij een fiets en ik een fiets en dan halverwege omwisselen. Bij sommige fietsen zit namelijk de motor voorin en bij andere achterin of in het midden. Bij dat eerste heb je het idee dat je getrokken wordt en bij de ander alsof je geduwd wordt. De één vindt het ene prettiger dan het ander, dus dat is uitproberen.
Verder zit er inderdaad echt verschil in de fiets, waarbij ik bij mijn fiets bijvoorbeeld een keer rond moet trappen om de motor aan te laten slaan, omdat ik het niet fijn vindt als hij gelijk begint bij een stoplicht bijvoorbeeld.
Laat maar weten als ik kan helpen. Ik weet, helaas, hoe het is.
Verder zit er inderdaad echt verschil in de fiets, waarbij ik bij mijn fiets bijvoorbeeld een keer rond moet trappen om de motor aan te laten slaan, omdat ik het niet fijn vindt als hij gelijk begint bij een stoplicht bijvoorbeeld.
Laat maar weten als ik kan helpen. Ik weet, helaas, hoe het is.
donderdag 30 augustus 2018 12:42
Dat is een goed bericht. Ooit heeft iemand een motortje op mijn fiets gezet en toen lukte dat niet. Misschien probeer ik het dan ooit.wolkie schreef: ↑30-08-2018 12:38Ik heb net een nieuwe met middenmoter en je hoeft niet meer aan te trappen. Je krijgt gelijk ondersteuning. Ik heb best een hele dure maar daar rij ik met gemak mee tegen de wind in. Je moet wel wat doen. Het is niet zo dat je alleen je benen moet bewegen zonder kracht te zetten. Maar het voelt een beetje alsof je de wind flink in de rug hebt. Ik vind het ideaal. Mijn werk is 10.1 km en ik rij dat in 22 minute (met stoplichten etc).
Dan moet het maar zoals het kan
donderdag 30 augustus 2018 12:46
donderdag 30 augustus 2018 12:54
Er zijn verschillende vormen van ondersteuning, bij een kracht sensor hoef je niet 'aan' te trappen en bij een rotatiesensor moet je eerst een ronde met je trappers maken voordat de motor aangaat. Laat je goed voorlichten in de fietsenwinkel en probeer beide types goed uit.
Verder heb je voorwiel, midden- en achterwiel motor. Zelf vind ik een voorwielmotor niet zo prettig omdat ik dan met bv glad wegdek of een zandweg sneller wegschiet met mijn voorwiel. Met een middenmotor is dat wat minder snel.
De voorwielmotoren zijn over het algemeen wat goedkoper in aanschaf.
Verder heb je voorwiel, midden- en achterwiel motor. Zelf vind ik een voorwielmotor niet zo prettig omdat ik dan met bv glad wegdek of een zandweg sneller wegschiet met mijn voorwiel. Met een middenmotor is dat wat minder snel.
De voorwielmotoren zijn over het algemeen wat goedkoper in aanschaf.
donderdag 30 augustus 2018 13:00
Met de fiets van een kennis zijn wij er recentelijk achter gekomen dat er ook verschillende soorten software bestaan. Dezelfde fiets kan dus de een of de andere software hebben - weet niet of alle merken dit hebben.
Je hebt de mogelijkheid om zelf te trappen en daarbij lichte of zwaardere ondersteuning te hebben.
Maar ook dat je de fiets in een bepaalde stand zet en dan fiets je automatisch 14km per uur, stand hoger 18km etc. Onafhankelijk van hoe hard je zelf trapt. Dit werd seniorenondersteuning genoemd.
Je hebt de mogelijkheid om zelf te trappen en daarbij lichte of zwaardere ondersteuning te hebben.
Maar ook dat je de fiets in een bepaalde stand zet en dan fiets je automatisch 14km per uur, stand hoger 18km etc. Onafhankelijk van hoe hard je zelf trapt. Dit werd seniorenondersteuning genoemd.
every journey starts with a single step
donderdag 30 augustus 2018 13:13
Ik heb er net 1 aangeschaft. Ik heb een “domme” elektrische fiets, zoals de winkel het noemde. Die heeft gewoon 5 standen en dus stapsgewijs meer ondersteuning. Er zijn ook “slimme” fietsen, die leren continu bij aan de hand van je fietsgedrag en moet je ook updaten enz. Die zijn wel een stuk duurder.
Ik heb een voorwielmotor, vind het een erg fijne fiets. Ik heb de Batavus X-posure E-go deluxe. Ik fiets meestal op versnelling 5 (van de 7) en dan ondersteuning op 3. Dan moet ik wel nog wat doen, maar het fiets een stukje lichter. Voor bv een brug op, zet ik hem op 5. Dat fiets op een vlakke weg heel erg licht. Je moet wel blijven trappen, anders doet de motor niks. Maar het kost weinig kracht. Nadeel is wel dat hij daarmee heel snel leeg is natuurlijk. Ik heb een grotere accu erbij gekocht ook, mijn werk is 14km enkele reis ongeveer. Maar op de accu kan ik geen 2 dagen op en neer. Ik moet hem dus wel elke keer opladen.
Ik heb een voorwielmotor, vind het een erg fijne fiets. Ik heb de Batavus X-posure E-go deluxe. Ik fiets meestal op versnelling 5 (van de 7) en dan ondersteuning op 3. Dan moet ik wel nog wat doen, maar het fiets een stukje lichter. Voor bv een brug op, zet ik hem op 5. Dat fiets op een vlakke weg heel erg licht. Je moet wel blijven trappen, anders doet de motor niks. Maar het kost weinig kracht. Nadeel is wel dat hij daarmee heel snel leeg is natuurlijk. Ik heb een grotere accu erbij gekocht ook, mijn werk is 14km enkele reis ongeveer. Maar op de accu kan ik geen 2 dagen op en neer. Ik moet hem dus wel elke keer opladen.