Geld & Recht alle pijlers

Procedure tegen mijn vader beginnen?

13-10-2018 15:43 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben nu 20 jaar oud en ik twijfel heel erg of ik een civiele procedure tegen mijn vader wil beginnen. Ik kom erachter dat ouders verplicht zijn te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van 21 nog niet hebben bereikt (artikel 1:395a lid 1 BW). Mijn ouders zijn al 9 jaar gescheiden en ik heb nooit iets van mijn vader gekregen. Ik ga ook nooit bij hem langs om eerlijk te zijn, maar dit komt omdat ik hem het een en ander niet heb kunnen vergeven. Mijn broer gaat wel af en toe langs, maar ook hij krijgt nooit geld/cadeau op de verjaardag. Mijn broer heeft wel namens mij gevraagd of hij wilde iets wilde bijdragen aan mijn studie, maar hij heeft nooit iets gegeven. Nu ben ik echt benieuwd waar ik recht op heb.... Wel is het zo dat mijn moeder nooit alimentatie heeft gekregen, omdat mijn vader toen der tijd een uitkering kreeg. Ik weet nu dus ook niet of hij nog steeds een uitkering krijgt en dat dit van belang is weet ik zelf ook aangezien je wel draagkracht moet hebben. Ik vraag me dus ook af of er een manier is om erachter te komen of hij werk heeft/draagkracht heeft. Nee vragen is geen optie, want dat zou hij toch nooit vertellen. Ook vraag ik me af of het een vereiste is dat ik contact heb met mijn vader... het lijkt me van niet, maar ik weet het niet zeker.

Ik vind het eerlijk gezegd ook eng om gewoon maar te proberen en naar de rechter te gaan, onder andere omdat een civiele procedure redelijk duur is. Neem aan dat ik wel een pro-deo advocaat kan krijgen aangezien ik gewoon studeer en een bijbaan heb, maar niet al te veel verdien. Ik weet alleen niet of ik uberhaupt kans maak.

Ik weet dat mensen nu zullen denken dat ik alleen maar gratis geld wil , maar het is toch dat ouders er samen voor kiezen om kinderen te krijgen en dan hoor je naar mijn mening bij te dragen aan het levensonderhoud. Daarnaast is studeren heel erg duur en doe ik echt mijn best om alles te kunnen betalen. Ik wil gewoon weten waar ik recht op heb en aangezien ik er zelf niet uitkom hoop ik dat er misschien een advocaat/rechter/juridisch medewerker is op dit forum die mij advies wilt geven.

alvast bedankt voor de mensen die willen meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Leef je onder een brug?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Je broer moet aan je vader vragen of je vader mee gaat betalen aan je studie? Waarom doe je dat zelf niet?
En wat vind je moeder er van?
Komt er geen hoop oud zeer los voor beide?
Alle reacties Link kopieren
Wat erg dat jij die man zijn geld wilt maar al 9 jaar niets met hem te maken wil hebben.


Ik hoop voor jou dat wanneer je ooit kinderen krijgt ze jou wel willen zien tot de dood jullie scheidt en niet alleen maar een storting op hun rekening van je willen
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen gratis geld, dit is juist erg duur geld.
Geld dat meer gezeik oplevert, dan het wellicht waard is. Besef je dat heel goed.
Ik kreeg ook nooit geld op mijn verjaardag. Zal ik mijn bejaarde moeder van 80j (vader is allang dood) nu aanklagen?
Waar is je eer. Eerst al die jaren (over en weer) niks van je laten weten en wrok koesteren en dan ineens geld gaan eisen omdat je ergens wat gelezen hebt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-10-2018 15:53
Dit is geen gratis geld, dit is juist erg duur geld.
Geld dat meer gezeik oplevert, dan het wellicht waard is. Besef je dat heel goed.
Waaronder juridisch gezeik. TO is niet de eerste die dit probeert :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem bepaalde zaken niet vergeten en je wilt hem niet zien maar hij mag wel voor je betalen?
Ben je tegen hem opgezet door je moeder?
Alle reacties Link kopieren
Nou, nou, beetje rustig naar TO
Pas 20, een klote scheiding van ouders achter de rug
Vader jaren niet gezien
Studeert, en dat is duur, ik snap best, dat je ook wel eens iets terug wil zien.
Maar ben wel erg bang, dat het vooral veel narigheid zal brengen. Juridisch en emotioneel
Alle reacties Link kopieren
Pfoeeeee... daar zou ik toch nog even 3x over na denken. Zo’n procedure is niet niks, je wil niks met ‘m te maken hebben maar wel zijn geld. Komt verkeerd over als ik eerlijk ben. Naief ook en beetje (alsof je een lucratieve inkomstenbron ziet) zonder oog voor mogelijke gevolgen.

Red je het nu financieel?
Wat en armoe :(
Pergamon schreef:
13-10-2018 15:59
Pfoeeeee... daar zou ik toch nog even 3x over na denken. Zo’n procedure is niet niks, je wil niks met ‘m te maken hebben maar wel zijn geld. Komt verkeerd over als ik eerlijk ben. Naief ook en beetje (alsof je een lucratieve inkomstenbron ziet) zonder oog voor mogelijke gevolgen.

Red je het nu financieel?
Ze kan net als vele een studielening aanvragen of een bijbaan nemen.
Dus voor €1000,- wil je je vader aanklagen? Je bent nu 20 jaar dus hij zou nog de helft van 1 schooljaar moeten betalen. Daarna ben je 21 en kan je de rest van je studie dan wel zelf bekostigen?
Alle reacties Link kopieren
Dus omdat de rechtshulp toch gratis is voor jou, ga je deze kansloze missie aan?

Als mensen zo gaan denken dan begrijp ik wel dat er getornd gaat worden aan het recht op gratis rechtshulp. Wat is er mis met gewoon eens contact op gaan bouwen met je vader? Als je een civiele procedure opstart, echt, waar haal je het vandaan, dan leg je wel een bom onder iedere kans op goed contact in de toekomst.

Maar je wilt geen goed contact, je wilt gratis geld. Succes met je studie. Jij komt er wel.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-10-2018 15:58
Nou, nou, beetje rustig naar TO
Pas 20, een klote scheiding van ouders achter de rug
Vader jaren niet gezien
Studeert, en dat is duur, ik snap best, dat je ook wel eens iets terug wil zien.
Maar ben wel erg bang, dat het vooral veel narigheid zal brengen. Juridisch en emotioneel
Ik snap TO best, emotioneel. Maar mijn vraag was serieus. Voorzien in levensonderhoud gaat niet over verjaardagscadeaus. Als ze onder een brug leeft heeft ze echt een punt. Maar of ze heel kansrijk is nu ze kennelijk gewoon kan studeren, waag ik, met jurisprudentie in de hand, te betwijfelen. En dan haalt ze zich vooral veel moeite en gedoe op de hals.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Vraag je je eens af wanneer je gelukkiger bent. Als je geld krijgt waar je (misschien) recht op hebt, na een juridische procedure en een hoop confrontatie met een man waar je geen contact mee wil? Of als je het laat rusten, en die energie die een procedure steekt misschien wel steekt in meer inkomen, meer ontspanning of je studie. Het is aan jou, ik heb voor het tweede gekozen.
Ik snap best dat je baalt dat je (hoge) studiekosten helemaal voor je eigen rekening komen.

Ik denk ook dat veel forummers hebben gestudeerd in de tijd dat de studiefinanciering een stuk hoger was dan het nu is.

Maar van een kale kip kun je niet plukken.
De vriendelijkheid was op op deze zonnige zaterdag middag?
anoniem_309749 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 16:14
84.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat mensen hier een mening over hebben is ook niet gek, maar besef je wel dat je met die paar regels die ik typte niet alles over de situatie weet. Ik wil niet alles over mijn leven op internet zetten, maar stel je voor dat je vader je heeft mishandeld en je daarom geen contact meer met hem wil, dat je moeder een uitkering heeft en daarom niet kan bijdragen, maar dat je wel bij haar thuis mag wonen.

Ik heb een baan en met een lening bij DUO red ik het financieel ook wel. Maar geloof me het is best zwaar. En tuurlijk zijn er mensen die het zwaarder hebben, maar ik vraag me gewoon af wanneer je in aanmerking komt voor zo'n jongerenalimentatie.

@jollyrider : Over welke jurisprudentie heb je het? Heb wel het een en ander gevonden, maar ik vind het redelijk lastig.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
13-10-2018 16:03
Ik snap TO best, emotioneel. Maar mijn vraag was serieus. Voorzien in levensonderhoud gaat niet over verjaardagscadeaus. Als ze onder een brug leeft heeft ze echt een punt. Maar of ze heel kansrijk is nu ze kennelijk gewoon kan studeren, waag ik, met jurisprudentie in de hand, te betwijfelen. En dan haalt ze zich vooral veel moeite en gedoe op de hals.
Ben ik met je eens hoor, ik val meer over de harde woorden die hier tegen een nog jonge TO worden geuit.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat je vader geen alimentatie hoefde te betalen, geeft al aan dat hij geen geld heeft. Jij vond het niet nodig om 9 jaar lang geen contact te hebben, en nu wil je geld zien. Geld wat er niet is.. als je ballen hebt ga je langs bij je vader voor een gesprek. En je broertje het laten vragen scoort al helemaal geen punten. Stop je energie in je studie en een bij baan daar heb je meer aan.
Alle reacties Link kopieren
En bij een scheiding hebben beide ouders een aandeel, en vrees ik dat je alleen je moeders kant van het verhaal kent.
Alle reacties Link kopieren
anoniempjexxx3 schreef:
13-10-2018 16:14
Dat mensen hier een mening over hebben is ook niet gek, maar besef je wel dat je met die paar regels die ik typte niet alles over de situatie weet. Ik wil niet alles over mijn leven op internet zetten, maar stel je voor dat je vader je heeft mishandeld en je daarom geen contact meer met hem wil, dat je moeder een uitkering heeft en daarom niet kan bijdragen, maar dat je wel bij haar thuis mag wonen.

Ik heb een baan en met een lening bij DUO red ik het financieel ook wel. Maar geloof me het is best zwaar. En tuurlijk zijn er mensen die het zwaarder hebben, maar ik vraag me gewoon af wanneer je in aanmerking komt voor zo'n jongerenalimentatie.

@jollyrider : Over welke jurisprudentie heb je het? Heb wel het een en ander gevonden, maar ik vind het redelijk lastig.
Geen bedrag is het waard, om hem weer in je leven te krijgen
Echt, laat die deur dicht
Alle reacties Link kopieren
anoniempjexxx3 schreef:
13-10-2018 16:14
@jollyrider : Over welke jurisprudentie heb je het? Heb wel het een en ander gevonden, maar ik vind het redelijk lastig.
anoniem_361296 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 19:47
69.54% gewijzigd
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven