Haat-liefde verhouding met smartphone

14-11-2018 16:03 33 berichten
Ik vraag me af of dit herkenbaar is of niet.

Ik heb een haat-liefde verhouding met mijn smartphone.
Vaak ben ik wel blij met dat ding, het is handig, zo'n alles in één apparaat. Ik kan er foto's mee maken, mijn afspraken bij houden, What's App waardoor ik makkelijk op de hoogte blijf van iedereen en nog meer.
Maar soms vervloek ik dat ding echt, als ik weer eens zoveel Appjes binnen krijg, dat iedereen steeds met dat ding in z'n handen zit en niemand meer écht aandacht lijkt te hebben voor elkaar, het altijd maar bereikbaar zijn, de instant gratification en dat ik mezelf er ook op betrap er veel te vaak op te kijken, vooral als ik ergens moet wachten.
Dan kijk ik op Facebook en staat er weer zoveel domme onzin op dat ik de App maar afsluit en wenste dat er geen smartphones waren en het leven lekker eenvoudig was en niemand weet waar ik ben.
Maar dat duurt niet lang of ik vind het toch weer een handig ding omdat ik even snel ergens een foto van kan maken en doorsturen.

We hebben thuis wel regels mbt smartphones en iPads en andere elektronica, en dat werkt goed, vaak raak ik dat ding uren niet aan, totdat ik even niks te doen heb.
En dan kan ik wel eens weemoedig worden en terug denken aan de eenvoudige jaren 90 zonder mobiele telefoons en laptops en zonder internet en social media. Een stuk rustiger zonder al die dingen en je wist niet alles en dat was goed.
Maar dan wil ik even snel wat opzoeken en klap ik mijn laptop open en ben ik toch blij dat ik gewoon even snel kan googelen, thuis of zelfs ergens onderweg.

Ben ik de enige met deze haat-liefde verhouding en is dit herkenbaar of totaal niet?
Waarom denk je?

Is dit herkenbaar voor je?

Totaal aantal stemmen: 45

Ja (64%)
Nee (36%)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het eigenlijk alleen vervelend als anderen continue op dat ding zitten in een sociale setting. Verder ben ik niet vergroeid met mijn smartphone, dus geen herkenning.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een (moest van de familie) en die ligt altijd in een la.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel hoor want ik pak dat ding ook zo vaak.
En dan denk ik een boek lezen zou voor echte ontspanning zorgen en dan toch weer die mobiel pakken en scrollen.
chocolol schreef:
14-11-2018 16:10
Ik vind het eigenlijk alleen vervelend als anderen continue op dat ding zitten in een sociale setting. Verder ben ik niet vergroeid met mijn smartphone, dus geen herkenning.

Ik ben er ook niet mee vergroeid, maar als het ding begint te piepen wordt je wel nieuwsgierig.
En dan stuurt je moeder weer een aantal Appjes met van alles en dan begint ze te zeuren dat ik het wel gelezen heb maar geen antwoord geef en dan heb ik wel eens zin dat ding uit het raam te gooien. :@@:
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-11-2018 16:16
Ik ben er ook niet mee vergroeid, maar als het ding begint te piepen wordt je wel nieuwsgierig.
En dan stuurt je moeder weer een aantal Appjes met van alles en dan begint ze te zeuren dat ik het wel gelezen heb maar geen antwoord geef en dan heb ik wel eens zin dat ding uit het raam te gooien. :@@:
Ik heb hem tegenwoordig vaak op vliegtuigstand staan, geeft veel rust.
En de blauwe vinkjes kan je uitzetten, dan kunnen ze niet zien dat je de app's gelezen hebt.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ach ja, de jaren '90. Toen je nog alle telefoonnummers van je vrienden uit je hoofd kende (minder dan tien cijfers!). :)
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-11-2018 16:16
Ik ben er ook niet mee vergroeid, maar als het ding begint te piepen wordt je wel nieuwsgierig.
En dan stuurt je moeder weer een aantal Appjes met van alles en dan begint ze te zeuren dat ik het wel gelezen heb maar geen antwoord geef en dan heb ik wel eens zin dat ding uit het raam te gooien. :@@:

Die druk leg jij jezelf op natuurlijk. Als je wat minder aan social media op dat ding besteedt, voel je je vast minder verplicht om te kijken bij ieder piepje.
chocolol schreef:
14-11-2018 16:25
Die druk leg jij jezelf op natuurlijk. Als je wat minder aan social media op dat ding besteedt, voel je je vast minder verplicht om te kijken bij ieder piepje.

Ik heb mijn Apps van Facebook en Instagram meestal uit staan.
Maar WhatsApp daarentegen, en dan mensen die voor echt alles Appen en dan ook verwachten dat je antwoord geeft.
Maar WhatsApp is dan ook wel weer erg handig, zeker als je iets wilt melden aan een hele groep.
Misschien mijn smartphone ook wat vaker in de vliegtuigstand te zetten.
We hebben nog steeds een vaste telefoon, dus in nood weten ze me heus wel te bereiken als ze dat willen.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-11-2018 16:35
Misschien mijn smartphone ook wat vaker in de vliegtuigstand te zetten.
We hebben nog steeds een vaste telefoon, dus in nood weten ze me heus wel te bereiken als ze dat willen.
En die blauwe vinkjes uit.

https://www.iculture.nl/tips/blauwe-vin ... schakelen/
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Dank je!
Deels herkenbaar.
anoniem_375012 wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:04
94.52% gewijzigd
Ik vind mijn telefoon heerlijk! Boek lezen? Staat op mn telefoon. De krant van vandaag? Komt binnen op mn telefoon. In de krant gelezen over een toneelstuk dat ik wel wil zien? Meteen even tickets boeken met mn telefoon. enz enz

Ik ben er alleen helemaal niet aan verslaafd en herken het niet dat mensen wel eens zeggen veel tijd kwijt te zijn met uit verveling door facebook/pinterest/instagram scrollen. En mensen weten ook dat ik vaak druk ben dus dat ik niet altijd direct antwoord, en niemand neemt me dat kwalijk.
Het lijkt me dat de dingen die fijn zijn en de dingen waar je je aan stoort, prima los van elkaar te zien zijn. Waarom sturen mensen te veel onzinnige appjes? Ik kreeg dat bijvoorbeeld wel van collega's en heb aangegeven dat ze me voor werk dingen echt moeten mailen.
En als je op de trein staat te wachten beslis je zelf of je op je telefoon een boek leest, of facebook. Jouw keus.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen enkele relatie met een smartphone. Klein onhandig scherm. Ik hoef ook nooit ergens info op te gaan zoeken. Tegenwoordig krijg ik er vooral reclame op en ik heb zo ongeveer alle apps gedeinstalleerd om te kijken wie die reclame downloadt. Dus ik moet hem resetten waar ik geen zin in heb. Tot die tijd is hij te onhandig om te gebruiken. Dus ik kan niet met je meevoelen; sorry. Misschien als ik ergens op een onbewoond eiland of in een crashend vliegtuig zat dat ik hem ging waarderen. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Iets kopen doe ik ook niet zomaar spontaan. Daar gaat minstens twee avonden zoeken en vergelijken aan vooraf. Comfortabel op mijn laptop en intussentijd lekker kletsend en naar de tv kijkend.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
chocolol schreef:
14-11-2018 16:10
Ik vind het eigenlijk alleen vervelend als anderen continue op dat ding zitten in een sociale setting. Verder ben ik niet vergroeid met mijn smartphone, dus geen herkenning.
Precies hetzelfde hier.
Alle reacties Link kopieren
Totaal niet herkenbaar, vooral dat gemekker over de illusie dat mensen “vroeger” zoveel meer aandacht voor elkaar hadden.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een smartphonefanaat, maar ik erger me er soms echter aan, hoe anderen het gebruiken, vooral:
- in een sociale setting als een feest, verjaardagsfeest, in reisgezelschap, anders dan even iets in de agenda zetten, of mailen. Daarvoor moet een duidelijke aanleiding zijn. Een voorbeeld: een groep mensen op een feest wil een afspraak maken om weer ergens te ontmoeten. Dan kan ik me voorstellen dat men even de smartphone pakt om de datum en tijd erin te zetten. Of dat men bij een meeting om een mailadres vraagt om zakelijke redenen. Dan vind ik dat het wel kan (anderen zonder een smartphone pakken hun fysieke agenda of notitieboekje). Maar niet voor social media, spelletjes;
- in het verkeer (dat ding mag echt nooit worden gebruikt, ook niet voor mailtjes, apjes, agenda controleren of iets in de agenda zetten. Gewoon. Niet!) Dat is toch wel de grootste ergernis.

Ik vind het een fantastisch ding. Ik gebruik hem overal voor, maar niet in bovengenoemde situaties.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Die smartphone is het probleem niet LAgirl82, dat ben je zelf. Het kan die smartphone geen drol schelen of jij wel of niet reageert op piepjes. Die zijn ook gewoon uit te zetten. En als mensen verwachten dat jij reageert... nou, dan doen ze dat toch lekker? Lig ik niet wakker van. Als ze daar moeilijk over doen dan ga ik alleen maar minder reageren.

Als je dit anders wilt dan moet je dus jezelf veranderen, niet je smartphone-instellingen. Oh, een piepje? Boeiend. Een appje dat je iets wel gelezen hebt, maar je reageert niet? Geen last van! Als ze er mee zitten dan komen ze maar langs. En als je tussendoor een foto wilt nemen? Nou, dan doe je dat en daarna leg je 'm weer weg. Bij mij ligt dat ding regelmatig in een andere kamer en ik stuur regelmatig pas een dag later een reactie op whatsapp. En ik ben er nog geen enkele vriend door kwijtgeraakt hoor.
Ik was pas op één van de mooiste plekken van Nederland.
Daar liepen mensen naar hun mobieltje te kijken. Ze zaten op een bank op hun smartphone te kijken.
Alleen een verliefd stelletje liep zonder smartphone. Zij keken naar elkaar, toen naar de mooie bomen, weer naar elkaar, naar het water.
JollyRider schreef:
15-11-2018 08:51
Totaal niet herkenbaar, vooral dat gemekker over de illusie dat mensen “vroeger” zoveel meer aandacht voor elkaar hadden.
Dit.
Je kiest er toch zelf voor om hem aan te zetten/geluid aan te zetten/te kijken en te antwoorden?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een smartphone, maar ik laat 'm bewust dom :-D

Daarmee bedoel ik dat ik geen internet (en dus ook geen wifi) gebruik op mijn mobiel. Ik heb geen enkele app geïnstalleerd. Mijn mobiel gebruik ik om te bellen, wat te smsen en om foto's te maken. De enige reden dat ik een smartphone heb is dus het foto's kunnen maken met je mobiel, dat vind ik wel echt een toevoeging.

Ik ben ontzettend blij dat ik niet mee doe aan whats-app en alle overige social media (en probeer dat maar eens uit te leggen als je begin 30 bent!) Heerlijk. Ik ben zó blij dat ik daarin nooit ben meegegaan. Als ik dit vertel zeggen mensen vaak dat ze dit eigenlijk ook wel graag zouden willen.
Nokie schreef:
15-11-2018 20:10
Ik heb een smartphone, maar ik laat 'm bewust dom :-D

Heb jij een Nokie ja? ;-D
Alle reacties Link kopieren
Nokie schreef:
15-11-2018 20:10
Daarmee bedoel ik dat ik geen internet (en dus ook geen wifi) gebruik op mijn mobiel. Ik heb geen enkele app geïnstalleerd. Mijn mobiel gebruik ik om te bellen, wat te smsen en om foto's te maken. De enige reden dat ik een smartphone heb is dus het foto's kunnen maken met je mobiel, dat vind ik wel echt een toevoeging.
En muziek! Bij mij is het 90% voor muziek. Wat dat betreft scheelt het wel dat ik maar één apparaat nodig heb. Alleen kon mijn losse mp3 speler vroeger gerust een week lang (24 uur per dag) muziek afspelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven