smartphonegebruik op feestjes

13-12-2018 19:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik van de oude stempel (veertiger), maar ik erger mij dus aan het gebruik van smartphones op feestjes. (verjaardagen met familie bedoel ik in dit geval).
Als ik zelf op bezoek ga, laat ik mijn telefoon in mijn tas en ga gezellig kletsen met de mensen om mij heen. Mijn kinderen mogen ook niet op beeldschermen als er visite is.
Alleen nu hadden wij laatst een verjaardag thuis, en de helft van het bezoek (alle leeftijden), waren geregeld bezig met hun telefoon. Het was verder wel gezellig en men was ook sociaal bezig met elkaar.
Toen dacht ik, misschien moet ik er niet zo moeilijk over doen. Maar toch vind ik het irritant. Ik probeer mijn kinderen voor te leven dat je niet gaat zitten appen etc tijdens het eten etc, maar ben ik daar nu heel ouderwets in, of is mijn omgeving minder sociaal?

smartphone gebruiken op feestje is asociaal

Totaal aantal stemmen: 64

ja, super aso (50%)
doodnormaal, doe niet zo moeilijk (22%)
je mag bezoek vragen hun telefoon niet te gebruiken want jouw huis, jouw regels (9%)
respecteer het smartphone gebruik van je bezoek, ook als je je er aan stoort (19%)
Alle reacties Link kopieren
Hou ik ook niet van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit zelf ook heel irritant. En ben dan pas 23. Valt me ook op dat wanneer ik met vrienden ergens ga eten dat ze, zelfs tijdens het eten, er ook op zitten.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens feestjes e.d. liever geen smartphonegebruik. De smartphone mag wel even worden gebruikt om Facebookvrienden te maken of iets in de agenda te noteren. Het gesprek kort daarvoor moet een aanleiding daarvoor zijn. Maar verder geen smartphonegebruik alsjeblieft.

Voor de rest ben ik trouwen wel een smartphonefanaat. Er zijn echter sociale regels daarover.
World of Warcraft: Legion
Iemand die zoiets stelselmatig doet, krijgt volgende keer gewoon geen uitnodiging meer. Of daar ga ik niet meer mee op stap.
Als je dan toch met iedereen behalve mij en de aanwezigen wil bezig zijn ... blijf dan gewoon thuis.
hans66 schreef:
13-12-2018 19:42
Tijdens feestjes e.d. liever geen smartphonegebruik. De smartphone mag wel even worden gebruikt om Facebookvrienden te maken of iets in de agenda te noteren. Het gesprek kort daarvoor moet een aanleiding daarvoor zijn. Maar verder geen smartphonegebruik alsjeblieft.

Voor de rest ben ik trouwen wel een smartphonefanaat. Er zijn echter sociale regels daarover.
En als je er niet aan houdt, dan wat?
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa had op de uitnodiging voor zijn 75e verjaardag een mobieltje staan met een kruis erdoor, duidelijk voor iedereen :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
Of het was een saai feestje?
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
13-12-2018 19:42
Tijdens feestjes e.d. liever geen smartphonegebruik. De smartphone mag wel even worden gebruikt om Facebookvrienden te maken of iets in de agenda te noteren. Het gesprek kort daarvoor moet een aanleiding daarvoor zijn. Maar verder geen smartphonegebruik alsjeblieft.

Voor de rest ben ik trouwen wel een smartphonefanaat. Er zijn echter sociale regels daarover.
En dan maak je facebookvrienden, maar je bent dus geen vriend meer van de gastvrouw. Welke vriend is belangrijker?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik vind het prima als mijn 11 jarige even wil tiktokken of appen met haar vriendin als ze op een saaie familie verjaardag zit.

Vroeger nam ik een boek mee. Anders werd ik altijd ingezet als oppasser van andermans kinderen.

Of het zijn leuke verjaardagen waar mensen ook moeite doen om het gezellig te hebben met elkaar en dat met haar vooral doen.

Maar meestal zitten op dat soort verjaardagem de ouderen alleen met elkaar te beppen. En dan zit zij er stil tussen.

Maar gelukkig gaan we gewoon niet meer naar zulke verjaardagen. Ik vind er zelf ook weinig aan en heb geen zin meer in elk weekend families afklepperen.

Weinig opzitten bij familie en dan meer tijd voor de veel leukere feestjes bij vrienden. ;)
Dan komt de telefoon ook helemaal niet te voorschijn.

Of ze blijft thuis, vind ik ook prima.
gizzmo-returns schreef:
13-12-2018 19:44
En als je er niet aan houdt, dan wat?
Voor straf de afwas doen.
Het was gezellig, iedereen deed sociaal. Wat is dan het probleem?
Tijdens etentjes of gewoon uit gaan of koffiedrinken/ visite heb ik mijn telefoon altijd ergens onder in de tas. En de rest ook. Ken niemand die dan zomaar op zijn telefoon gaat zitten langer dan even snel kijken af en toe.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-12-2018 19:47
Of het was een saai feestje?
Wat denk jij van een 75e verjaardag? Bejaardendisco, maar opa was blij en dat telt!
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
13-12-2018 19:49
Het was gezellig, iedereen deed sociaal. Wat is dan het probleem?
+1

Als ik een ping hoor zal ik ook wel even kijken als het past.
Dat duurt maar een paar seconden. En vaak wordt dat dan weer een gespreksonderwerp: "ja, ik wou toch even checken want mijn broer/moeder blablabla..."
Ik vind de mogelijkheden in de poll heel zwart-wit: óf het gebruik is super asociaal óf het is helemaal prima en je moet niet zeuren. Naar mijn mening ligt de waarheid in het midden. Constant op je smartphone kijken vind ik niet gezellig, dan vraag ik me af waarom je gekomen bent. Maar als je even buiten de gesprekken valt of even een momentje voor jezelf nodig hebt (of een belangrijk berichtje verwacht), zie ik niets kwaads in even op je smartphone kijken af en toe.
Jouw huis, jouw regels vind ik dan trouwens (heel zwart-wit) echt een debiele uitspraak. Dat is leuk voor kinderen, maar als volwassene zou het precies zo voelen: alsof ik als een kind behandelt wordt. Het zou niet bepaald gastvrij voelen zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind (mening) dat in situaties dat je met anderen bent je niet de hele tijd naar je telefoon staart.
Dus aan tafel onder het eten, op een verjaardag, tijdens een vergadering enz
Even kijken hoe laat het is
Je agenda checken wanneer je een volgende feestje hebt vind ik tot daar aan toe
Verder gewoon weg dat ding
Voor kinderen ligt het er aan
In principe geldt hetzelfde maar bij een verjaardag bij zijn overgroot oma laatst met alleen maar 90+ers en dure meubelen waar hij eigenlijk alleen maar stil op een stoel kan zitten maak ik een uitzondering en mag hij een spelletje op de telefoon doen
Alle reacties Link kopieren
Hier worden de smartphones vaak gebruikt om foto's te laten zien. Zou het erg geforceerd vinden als dat ineens niet meer zou kunnen.

Verder: zelfs als er een ongemakkelijke stilte is doordat het saai is en iedereen zijn telefoon heeft gepakt, wordt het er niet gezelliger op door beklag te gaan doen door andermans telefoongebruik.

Dat het gezellig en sociaal is vind ik belangrijker dan telefoongebruik.
Alle reacties Link kopieren
Ja op zich zou even kijken op je smartphone voor een appje ofzo niet zo'n probleem of stoorzender hoeven zijn. Maar tegelijkertijd vind ik het raar: waarom zou je meteen op elk bliepje moeten reageren? Of meteen iemand toevoegen op FB? Vroeger kwam je toch ook gewoon thuis en luisterde daar naar je antwoordapparaat? Waarom zo'n pavlovreactie altijd op die bliepjes?
Gedurende een avond bekijk ik mijn telefoon echt wel. Ik zit niet uitgebreid te appen, maar ik kijk wel als ik een berichtje krijg.

En misschien zoek ik even op wanneer mijn laatste trein naar huis vertrekt ofzo. Of in gesprek over een film zoeken we op hoe die ene actueel heet. Ik zit echt niet obsessief op m’n telefoon, maar telefoons zijn volledig verweven in de maatschappij.
Dus er zat geen visite de hele tijd naar een telefoon te staren en het was nog gezellig en mensen deden sociaal?

Je zeurt.
Ik vind ondertussen het gezeik over smartphones op feestjes vervelender dan de smartphone zelf.

Ik had pas familiereünie, neven en nichten, sommigen jaren niet gezien. Iedereen had foto's van zijn kinderen mee, van zijn huis, van zijn bedrijf etc Niet in een mapje maar op zijn telefoon. Leuk toch?

Heb ik ook zo'n tante die maar zit te miepen over die telefoons. Digibeet uit overtuiging, super ongezellig.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt er helemaal vanaf. Als ik op een feestje ben met man en de oppas kan de spenen niet vinden en zit daardoor met een baby die meer dan 2.5 uur buiten zinnen is en niet kan slapen, omdat ik mijn telefoon niet heb, vind ik dat best wel heel erg vervelend en onnodig.

Dat is echt gebeurd en dat doe ik dus niet meer. Als checken of het thuisfront in orde is betekent dat de vriendschap over is, prima, dan niet.

En hij zal maar een gat in z’n hoofd vallen en naar het ziekenhuis moeten ofzo. Je kan tegenwoordig ook geen vast nr van de gastheer/vrouw meer geven voor noodgevallen, want niemand heeft een vaste lijn.

Vond het al kinderachtig maar na die ervaring: nee. Als je uitgebreid gaat zitten facebooken ipv je tafelgenoot spreken ofzo vind ik dat wel heel aso, maar ik check gewoon mijn telefoon om te zien of het niet de oppas is. Als het niet de oppas is stop ik de telefoon weer weg.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Oh en als ik me verveel ga ik ook wel eens (kort!) appen trouwens. Sommige feestjes zijn nu eenmaal moetjes en dan is het best lekker om je ff in een hoekje terug te kunnen trekken. Vroegah ging ik dan buiten ff roken. Ik ga nu soms ook wel buiten staan.

Sociaal gebruik van de telefoon; foto’s maken, laten zien, elkaar toevoegen aan contacten, samen iets opzoeken, dat vind ik juist heel normaal.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
13-12-2018 20:52
Oh en als ik me verveel ga ik ook wel eens (kort!) appen trouwens. Sommige feestjes zijn nu eenmaal moetjes en dan is het best lekker om je ff in een hoekje terug te kunnen trekken. Vroegah ging ik dan buiten ff roken. Ik ga nu soms ook wel buiten staan.

Sociaal gebruik van de telefoon; foto’s maken, laten zien, elkaar toevoegen aan contacten, samen iets opzoeken, dat vind ik juist heel normaal.
Helemaal met je eens :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven