smartphonegebruik op feestjes

13-12-2018 19:34 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik van de oude stempel (veertiger), maar ik erger mij dus aan het gebruik van smartphones op feestjes. (verjaardagen met familie bedoel ik in dit geval).
Als ik zelf op bezoek ga, laat ik mijn telefoon in mijn tas en ga gezellig kletsen met de mensen om mij heen. Mijn kinderen mogen ook niet op beeldschermen als er visite is.
Alleen nu hadden wij laatst een verjaardag thuis, en de helft van het bezoek (alle leeftijden), waren geregeld bezig met hun telefoon. Het was verder wel gezellig en men was ook sociaal bezig met elkaar.
Toen dacht ik, misschien moet ik er niet zo moeilijk over doen. Maar toch vind ik het irritant. Ik probeer mijn kinderen voor te leven dat je niet gaat zitten appen etc tijdens het eten etc, maar ben ik daar nu heel ouderwets in, of is mijn omgeving minder sociaal?

smartphone gebruiken op feestje is asociaal

Totaal aantal stemmen: 64

ja, super aso (50%)
doodnormaal, doe niet zo moeilijk (22%)
je mag bezoek vragen hun telefoon niet te gebruiken want jouw huis, jouw regels (9%)
respecteer het smartphone gebruik van je bezoek, ook als je je er aan stoort (19%)
Je kunt contacten in Whatsapp en eigen toontje geven. Ik hoor dus of mijn kinderen appen of mijn moeder. Alle anderen hebben een algemene toon, die kunnen wachten. Sommige groepen hebben ook een dringende toon, andere staan op stil.
Andersom schreef:
13-12-2018 20:56
Je kunt contacten in Whatsapp en eigen toontje geven. Ik hoor dus of mijn kinderen appen of mijn moeder. Alle anderen hebben een algemene toon, die kunnen wachten. Sommige groepen hebben ook een dringende toon, andere staan op stil.
Da’s wel een goed idee idd. Nooit over nagedacht.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Andersom schreef:
Dat werkt alleen als kinderen en moeder dan ook echt alleen over dringende zaken appen.
Ik zie het probleem ook niet zo eigenlijk. Smartphones zijn nu eenmaal onderdeel van het sociaal verkeer geworden, wen er maar aan. En er zit natuurlijk nogal een verschil tussen de hele avond als een zombie op dat ding turen of je telefoon onder in je tas laten zitten.
Nothing happens for a reason
Nitflex schreef:
13-12-2018 21:06
Dat werkt alleen als kinderen en moeder dan ook echt alleen over dringende zaken appen.
Opzich kan je in noodgevallen natuurlijk ook gewoon bellen. Dat had onze oppas ook gedaan, we hadden wel 30 gemiste oproepen ofzo. Da’s echt niet leuk je telefoon terugkrijgen als je net een paar maanden moeder bent.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
xylo schreef:
13-12-2018 20:25
Vroeger kwam je toch ook gewoon thuis en luisterde daar naar je antwoordapparaat?
Vroeger, je zegt het zelf.

Onze interacties zijn gewoon veranderd, we houden veel frequenter sneller en met veel meer mensen contact.
Dat kan dankzij de smartphone.

Dat zou nooit lukken met de traditionele vaste telefoon, dan zou je de hele avond aan de telefoon hangen.
Ik laat hem in mijn tas. Als vriendinnen of familie er wel op zitten, moeten ze dat zelf weten. Soms moet er iets geregeld worden of stuurt iemand even snel een berichtje. Ik vind dat wel prima. Echt spelletjes gaan zitten spelen of uren gaan instagrammen ofzo vind ik wel aso. Maar dat maak ik eigenlijk nooit mee.
Dat hangt ervan af wie dat doet.

Ik vraag me altijd af wat ze voor interessants doen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Andersom schreef:
En dit vind ik dan weer irritant: mensen die hun telefoon niet op stil hebben staan in gezelschap. Telkens een toontje horen omdat iemand een berichtje krijgt werkt enorm op m’n zenuwen.
Overigens snap ik het idee erachter wel hoor, maar zo wil iedereen dus wat anders.
gizzmo-returns schreef:
13-12-2018 19:44
En als je er niet aan houdt, dan wat?
Dan heeft die persoon een probleem met mij! :proud: :P
World of Warcraft: Legion
nlies schreef:
13-12-2018 19:47
En dan maak je facebookvrienden, maar je bent dus geen vriend meer van de gastvrouw. Welke vriend is belangrijker?
Er moet een afspraak zijn om wat Facebookcontacten te leggen. Anders valt dat onder ongewenst smartphonegebruik.
MargjeM schreef:
13-12-2018 20:19
Hier worden de smartphones vaak gebruikt om foto's te laten zien. Zou het erg geforceerd vinden als dat ineens niet meer zou kunnen.

Verder: zelfs als er een ongemakkelijke stilte is doordat het saai is en iedereen zijn telefoon heeft gepakt, wordt het er niet gezelliger op door beklag te gaan doen door andermans telefoongebruik.

Dat het gezellig en sociaal is vind ik belangrijker dan telefoongebruik.
Wel mee eens. Gisteren was er een verjaardagsfeest. Een paar besloten om wat foto's en video's te bekijken. Dat kan... Ik heb toen mijn eigen smartphone niet gebruikt.
PhoebeBananahammock schreef:
14-12-2018 12:57
En dit vind ik dan weer irritant: mensen die hun telefoon niet op stil hebben staan in gezelschap. Telkens een toontje horen omdat iemand een berichtje krijgt werkt enorm op m’n zenuwen.
Overigens snap ik het idee erachter wel hoor, maar zo wil iedereen dus wat anders.

Tja, dat heb ik dus niet. Als mijn telefoon een toontje geeft is het meestal wel zo belangrijk dat ik even kijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven