Kinderen
alle pijlers
Voorlopen in AVI niveau en dyslexie?
maandag 11 februari 2019 21:31
Mijn zoon van bijna 9 is op school slim (iq test was wisselend tussen gemiddeld, boven gemiddeld en ver boven gemiddeld) maar ook relatief traag met dingen; een onderzoek naar ADD wordt nog overwogen. We hebben tussendoor besprekingen met IB'er en juf, en kortgeleden kwam in zo'n gesprek naar voren dat de juf toch wel tekenen van Dyslexie ziet, en dat het zinvol kan zijn om dit te laten testen. Er waren ook al eerder vermoedens. Maar vandaag is er AVI getest, en vertelde zoon toen hij in bed lag ineens dat hij van begin 5 naar niveau 6 is gegaan, waarmee hij nu dus ineens voorloopt op zijn klas. Kan dit wel als er sprake is van dyslexie, of sluit het dat eigenlijk uit? Voorheen liep hij juist best wel achter qua AVI niveau; hij maakte geen fouten maar was gewoon te traag...
maandag 11 februari 2019 21:41
maandag 11 februari 2019 22:28
Niet perse, het duurt max 3 minuten. Als ze (in elk geval bovenbouw) genoeg woorden van kaart 3 lezen hoeven ze kaarten 1&2 niet te doen
Verder kan je, zoals al werd gezegd, heel goed dyslexie hebben en toch goed lezen. De intelligentie heeft hij waarschijnlijk mee. Goed dat de leerkracht er wel op let. Je zou ook naar de spelling kunnen kijken, maar ook dat zegt niet altijd iets over dyslexie.
Een baksteen is nooit alleen
maandag 11 februari 2019 22:35
Ha bedankt. Ik dacht eerlijk gezegd dat het niveau sowieso bepaald wordt door zo'n soort test met een stopwatch... Ik zal het eens aan de school vragen; vorig jaar kregen we bij het gesprek keurig een uitdraai van de hele Cito, maar dit jaar alleen wat mondelinge scores en avi moest toen nog. Begrijpend lezen was prima maar rekenen was gezakt en de juf wilde nog uitzieken hoe dat kon; of het door de verhaaltjes sommen kwam...
dinsdag 12 februari 2019 09:10
@tiana Ha ha; ik weet er zo weinig van omdat school erg weinig met ons deelt over dit soort scores enzo, dus jouw advies komt blijkbaar van iemand met een heel andere ervaring op school.
Maar de IB'er van dit jaar is wel een stuk welwillender dan het loeder dat gelukkig met pensioen is gegaan, dus ik zal er eens naar vragen. We hebben sowieso afgesproken om samen uitgangspunten (vragen) te formuleren voor de aanvraag van onderzoek dat o.a. op ADD gericht is, dus we zijn in gesprek, maar ze hebben natuurlijk niet eindeloos tijd om alles uit te leggen dus soms loopt je weet eens tegen iets aan dat je moet uitzoeken. Maar als er toch al gemeente-geld rolt voor GGZ-onderzoek, zal zo'n dyslexie test er vast wel bij kunnen.
Zoon is eigenlijk nog steeds aan het inlopen; in groep 3 was zijn CITO-testresultaat gewoon dramatisch (ook omdat hij wegens gebrek aan concentratie gewoon niet alles kon maken). Sindsdien maakt hij op steeds meer gebieden inhaalsprongen waarmee hij in een klap van achterloper een voorloper wordt, of in ieder geval weer gemiddeld is.
Maar de IB'er van dit jaar is wel een stuk welwillender dan het loeder dat gelukkig met pensioen is gegaan, dus ik zal er eens naar vragen. We hebben sowieso afgesproken om samen uitgangspunten (vragen) te formuleren voor de aanvraag van onderzoek dat o.a. op ADD gericht is, dus we zijn in gesprek, maar ze hebben natuurlijk niet eindeloos tijd om alles uit te leggen dus soms loopt je weet eens tegen iets aan dat je moet uitzoeken. Maar als er toch al gemeente-geld rolt voor GGZ-onderzoek, zal zo'n dyslexie test er vast wel bij kunnen.
Zoon is eigenlijk nog steeds aan het inlopen; in groep 3 was zijn CITO-testresultaat gewoon dramatisch (ook omdat hij wegens gebrek aan concentratie gewoon niet alles kon maken). Sindsdien maakt hij op steeds meer gebieden inhaalsprongen waarmee hij in een klap van achterloper een voorloper wordt, of in ieder geval weer gemiddeld is.
dinsdag 12 februari 2019 11:13
Nee dat kan niet.
Je kan zoveel verschillende bruggetjes maken (om de dyslexie te compenseren) maar AVI hoger dan de klas, nee dat gaat echt niet.
Sowieso moet hij 3x cito begrijpend lezen E gescoord hebben en extra oefening vanuit school, wil hij in aanmerking komen voor onderzoek voor Dyslexie.
Als hij een onderzoek voor ADD krijgt, dan kan hij niet voor Dyslexie getoetst worden, omdat eerst de ADD onder controle moet zijn (anders heeft het testen geen zin namelijk en ook voor de training Dyslexie niet)
Je kan zoveel verschillende bruggetjes maken (om de dyslexie te compenseren) maar AVI hoger dan de klas, nee dat gaat echt niet.
Sowieso moet hij 3x cito begrijpend lezen E gescoord hebben en extra oefening vanuit school, wil hij in aanmerking komen voor onderzoek voor Dyslexie.
Als hij een onderzoek voor ADD krijgt, dan kan hij niet voor Dyslexie getoetst worden, omdat eerst de ADD onder controle moet zijn (anders heeft het testen geen zin namelijk en ook voor de training Dyslexie niet)
dinsdag 12 februari 2019 13:02
Dit klopt niet.Zeepdoos25 schreef: ↑12-02-2019 11:13Nee dat kan niet.
Je kan zoveel verschillende bruggetjes maken (om de dyslexie te compenseren) maar AVI hoger dan de klas, nee dat gaat echt niet.
Sowieso moet hij 3x cito begrijpend lezen E gescoord hebben en extra oefening vanuit school, wil hij in aanmerking komen voor onderzoek voor Dyslexie.
dinsdag 12 februari 2019 13:02
Dan gaat die nog een keer tegen de lamp lopenblijmetmij schreef: ↑12-02-2019 12:59oh; op begrijpend lezen doet hij het juist heel erg goed. Hij gebruikt daarbij wel een truc; hij leest niet de hele tekst, maar alleen het deel dat bij de vraag genoemd staat waar hij het antwoord kan vinden (regel zus tot zoveel).
dinsdag 12 februari 2019 13:49
Ik denk dat je bedoelt op technisch lezen? Want dyslexie heeft in principe niets met begrijpend lezen te maken. Natuurlijk: als je niet goed technisch kunt lezen, is begrijpend lezen vaak moeilijk. Maar je kunt als dyslect toch heel sterk zijn in begrijpend lezen! Om dyslexieonderzoek te kunnen doen, kijkt men naar de scores op technisch lezen en spelling.Zeepdoos25 schreef: ↑12-02-2019 11:13Nee dat kan niet.
Je kan zoveel verschillende bruggetjes maken (om de dyslexie te compenseren) maar AVI hoger dan de klas, nee dat gaat echt niet.
Sowieso moet hij 3x cito begrijpend lezen E gescoord hebben en extra oefening vanuit school, wil hij in aanmerking komen voor onderzoek voor Dyslexie.
Als hij een onderzoek voor ADD krijgt, dan kan hij niet voor Dyslexie getoetst worden, omdat eerst de ADD onder controle moet zijn (anders heeft het testen geen zin namelijk en ook voor de training Dyslexie niet)
dinsdag 12 februari 2019 14:01
Sorry maar het klopt echt niet wat je zegtZeepdoos25 schreef: ↑12-02-2019 11:13Nee dat kan niet.
Je kan zoveel verschillende bruggetjes maken (om de dyslexie te compenseren) maar AVI hoger dan de klas, nee dat gaat echt niet.
Sowieso moet hij 3x cito begrijpend lezen E gescoord hebben en extra oefening vanuit school, wil hij in aanmerking komen voor onderzoek voor Dyslexie.
Als hij een onderzoek voor ADD krijgt, dan kan hij niet voor Dyslexie getoetst worden, omdat eerst de ADD onder controle moet zijn (anders heeft het testen geen zin namelijk en ook voor de training Dyslexie niet)
dinsdag 12 februari 2019 15:20
Begrijpend lezen kun je heel goed oefenen thuis. En dan met name op techniek, heb ik ook gedaan met mijn oudste. Die associeerde heel veel en gebruikte dan haar feitjeskennis om vragen te beantwoorden. Heb echt met haar moeten trainen om de vraag te beantwoorden met behulp van de tekst. En dus niet op wat zij het meest logische antwoord vond. Is prima gelukt, begrijpend lezen is echt een kunstje. Als ze dat doorhebben, maakt dat andere vakken ook een stuk gemakkelijker. Geschiedenis bijvoorbeeld.blijmetmij schreef: ↑12-02-2019 14:37Mij leek het ook niet de bedoeling, maar de juf en de IB'er zeiden dat het wel slim geanalyseerd was, en dat de meeste kinderen zulke links niet leggen. Dus ze waren niet negatief...
dinsdag 12 februari 2019 16:41
Die van mij heeft het dus wel door; hij krijgt een tekst, maar gaat meteen naar de vraag, waar staat: het antwoord vindt je in zin 5-7. Daarna leest hij alleen dat stuk, en haalt het antwoord er uit.Tiana_76 schreef: ↑12-02-2019 15:20Begrijpend lezen kun je heel goed oefenen thuis. En dan met name op techniek, heb ik ook gedaan met mijn oudste. Die associeerde heel veel en gebruikte dan haar feitjeskennis om vragen te beantwoorden. Heb echt met haar moeten trainen om de vraag te beantwoorden met behulp van de tekst. En dus niet op wat zij het meest logische antwoord vond. Is prima gelukt, begrijpend lezen is echt een kunstje. Als ze dat doorhebben, maakt dat andere vakken ook een stuk gemakkelijker. Geschiedenis bijvoorbeeld.
dinsdag 12 februari 2019 17:10
Ik hoop dat hij tegen die tijd weer zoveel makkelijker leest, dat het ook niet erg is om de rest te lezen... Tot nu toe is hij nergens in blijven hangen gelukkig, en ik heb zijn lerares verteld dat dit nu zijn strategie was.
dinsdag 12 februari 2019 18:02
Dat werkt dus straks niet meer. Dan krijgen ze vragen als: Waar gaat de tekst vooral over? Welke dieren worden er genoemd? Zet de stukjes in de goede volgorde (soort samenvatting van de tekst).blijmetmij schreef: ↑12-02-2019 16:41Die van mij heeft het dus wel door; hij krijgt een tekst, maar gaat meteen naar de vraag, waar staat: het antwoord vindt je in zin 5-7. Daarna leest hij alleen dat stuk, en haalt het antwoord er uit.
dinsdag 12 februari 2019 18:36
Wat idioot dan dat ze de regels erbij benoemen (ik ben verder totaal niet bekend met Cito). Dan vraag je er toch om dat kinderen alleen de bewuste regels lezen?blijmetmij schreef: ↑12-02-2019 16:41Die van mij heeft het dus wel door; hij krijgt een tekst, maar gaat meteen naar de vraag, waar staat: het antwoord vindt je in zin 5-7. Daarna leest hij alleen dat stuk, en haalt het antwoord er uit.