Gezondheid alle pijlers

Afvallen en stoppen met snacken maar hoe?

27-02-2019 21:07 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik ben een gezonde dame van 23. De laatste tijd ben ik veel aan het werk (50 uur per week) maar heb ik ook veel meer honger. Hierdoor ben ik dus ook aangekomen, ik ben niet dik ofzo maar er vormt zich nu toch een buikje en van die heupen (sorry vind ik niet mooi!). Het lukt me alleen niet zo goed om consequent naar mezelf te zijn en geen ongezonde dingen te snaaien.
Het zwakke moment ligt vooral rond 16:00 en met name na het avondeten voel ik me gewoon niet verzadigd. Het is niet dat ik niet genoeg heb gegeten maar heb gewoon trek in iets; alleen een wortel gaat deze leegte niet opvullen....(en een chippie wel :lol: ).

Hebben jullie hier ervaring mee en tips voor mij om van deze snaai-impulsen af te komen? Niet in huis halen telt wel voor de avond maar niet middag; wanneer er koekjes staan op mijn werk. Ohja, en ik heb een hekel aan sporten (naast dat ik er gewoonweg "geen tijd" voor heb).

Trouwens even over mn leefstijl:
Ik fiets naar mn werk (10 minuten). Ik werk afwisselend staan en zitten, ongeveer 60/40 verhouding. Ik drink geen frisdrank of koffie; alleen water en thee zonder suiker; qua drinken valt er geen winst te behalen. Ik denk dat het vooral ligt aan het snacken tussen de grote maaltijden tussendoor. Ik ben trouwens klein maar wel een grote eter, mijn BMI is 21.
schaapje11 wijzigde dit bericht op 27-02-2019 21:19
17.65% gewijzigd
Bij mij helpt noten eten heel goed. Weinig koolhydraten, meer eiwitten. Op die manier heb je geen honger, en krijg je ook niet zo'n zin om te snaaien.
Noten zit je enorm vol van, zijn gezond. Dus als je trek hebt, neem een handje ongebrande noten. En zorg dat je geen honger krijgt en goed ontbijt, zodat je in de namiddag niet wil gaan snacken.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt 2 keuzes:

Calorie-inname verminderen, of
Meer bewegen/sporten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Meer eiwitten tijdens je lunch.
Magnesium werkt bij mij tegen snaaidrang. Misschien iets om uit te proberen.
Drink je automatenkoffie (of nog erger cappuchino)? Zo ja, schakel om naar thee.
Ga wandelen in je lunchpauze. Zorg dat je niet de hele dag zit. Neem de trap. Ga niet met de auto maar pak de fiets.

En ga toch sporten, zeker als je je tienerfiguur een beetje wil houden.

Ga niet lijnen want dan ga je de rest van je leven aan t jojoen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Babydonthurtme schreef:
27-02-2019 21:09
Bij mij helpt noten eten heel goed. Weinig koolhydraten, meer eiwitten. Op die manier heb je geen honger, en krijg je ook niet zo'n zin om te snaaien.
Noten zit je enorm vol van, zijn gezond. Dus als je trek hebt, neem een handje ongebrande noten. En zorg dat je geen honger krijgt en goed ontbijt, zodat je in de namiddag niet wil gaan snacken.
Dankje voor deze tip! Ga het morgen meteen in de praktijk brengen
Alle reacties Link kopieren
Snaaien komt vaak uit moeheid. Bedenk iets waar je moeheid minder van wordt (blokje om, praatje collega).

Ook wel eens gelezen: als je honger voelt, heb je eigenlijk dorst (dus meer drinken).

En vezelrijk eten rond 12 a 13u.

Het is vooral training van de hersenen (en omdenken) om bij snaaien iets anders te doen dat voor jou ook werkt als beloning of je op een andere manier voedt (duurt lang, kwestie van volhouden).
Alle reacties Link kopieren
Trouwens even over mn leefstijl:
Ik fiets naar mn werk (10 minuten). Ik werk afwisselend staan en zitten, ongeveer 60/40 verhouding. Ik drink geen frisdrank of koffie; alleen water en thee zonder suiker; qua drinken valt er geen winst te behalen. Ik denk dat het vooral ligt aan het snacken tussen de grote maaltijden tussendoor. Ik ben trouwens klein maar wel een grote eter, mijn BMI is 21.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
27-02-2019 21:15
Snaaien komt vaak uit moeheid. Bedenk iets waar je moeheid minder van wordt (blokje om, praatje collega).

Ook wel eens gelezen: als je honger voelt, heb je eigenlijk dorst (dus meer drinken).

En vezelrijk eten rond 12 a 13u.

Het is vooral training van de hersenen (en omdenken) om bij snaaien iets anders te doen dat voor jou ook werkt als beloning of je op een andere manier voedt (duurt lang, kwestie van volhouden).
Aah dankje voor deze tips! Enig idee wat een goede andere beloning zou kunnen zijn om mijn hersenen af te leiden/om te laten denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Heel herkenbaar. Precies dezelfde valkuilen hier. Het toegeven aan snaaidrang is een jarenlange gewoonte geworden, waar ik tot zo ongeveer vlak voor mijn 40e prima mee weg kwam. Of in ieder geval bleef ik slank. Nu begin ik langzaamaan steeds wat zwaarder te worden. Maat 40, dus nog steeds niet dik, maar die maat 40 zit soms toch wat krap. Er moet nu eigenlijk minstens vijf kilo af.
Gezien het snoepen is het eigenlijk een wonder dat ik niet veel dikker ben, maar inmiddels is de gewoonte zo hardnekkig dat ik het lastig vind om te doorbreken.
Goed dat je het dus nu wil aanpakken.

Toch nog een tip dan: ik knaag wel graag in de avond op reepjes paprika. Dat heeft ook dat knapperige. Kauwt lekker weg. Nee, het is niet zo bevredigend als chips eten. Maar voor het goede doel dan maar...
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
27-02-2019 21:09
Je hebt 2 keuzes:

Calorie-inname verminderen, of
Meer bewegen/sporten.
Dit dus.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ben ik nou de enige die vindt dat een BMI 21 gewoon een prima gewicht is?
Alle reacties Link kopieren
Ben benieuwd hoe een buik en heupen eruit zien met een bmi van 21
Meer drinken, nootjes eten, een gekookt eitje, fruit.
En toch echt geen chips, koek etc. in huis halen, blijven alleen de koekjes op je werk over.
Die moeten toch te weerstaan zijn als je zelf voor een bakje fruit, handje amandelen, extra boterham met mager beleg zorgt, liefst nog wat rauwkost/komkommer/tomaat erop. Of juist een boterham (of 2) met iets zoets?

En anders uitrekenen hoeveel van die koekjes zorgen voor een kilo extra op je heupen: alleen die koekjes kunnen ervoor zorgen dat je 2 kilo aankomt of afvalt per jaar.
Chips is echt vette zoute bagger: schrappen uit je menu. Liever wat toast met een lekker kaasje of paté als je nog trek hebt in iets lekkers. Krijg je eerder genoeg van, die zak chips eet je ook gedachteloos leeg als je tv zit te kijken, toastje moet je echt even klaarmaken.

Ben benieuwd hoeveel toastjes je kan eten t.o.v. een zak chips :)
Ook lekker: goede hummus met stukjes komkommer, wortel, soepstengels of ook gewoon toastjes om lekker mee te dippen.
Krijg je ook nog wat voedingstoffen binnen en geen opgeblazen hoofd van het vele zout op de chips. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Je krijgt zo snaaiaanval vaak als je daarvoor te weinig gegeten hebt. Wat eet je voor ontbijt en lunch?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ga eens wandelen naar je werk. 10 minuten fietsen is 20 minuten lopen. Lekker toch, en goede beweging elke dag.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Slaap je genoeg? Je werkt veel, is het ook stressvol?

Ik zou van die 4 uur een snack een klein maar voedzaam 'maaltijdje' maken. Met voldoende eiwitten, maar zeker de (langzame) koolhydraten niet vergeten. Ik bewaar vaak een boterham van de lunch voor rond die tijd, dat is het simpelste. Maar je kunt ook een bakje kwark eten met wat noten of de goede soort granola bijvoorbeeld.

Snacken voor de tv is uiteindelijk vaak een kwestie van gewoonte. Je kunt ook gewoon niets eten. En de escape met wortels/paprika's eten bewaren voor als je echt eens een keer te weinig vulling in je maag hebt, maar niet standaard.

Bij mij komt snaaitrek trouwens vaak doordat ik eigenlijk niet genoeg gegeten heb overdag. En ik voorkom een hoop chocoladehonger door gewoon af en toe eens een boterham met hazelnootpasta te eten en een klein koekje bij de koffie niet altijd af te slaan. Al het eten is ok, alleen de hoeveelheden geven problemen.
Subnautica schreef:
27-02-2019 21:37
Ben benieuwd hoe een buik en heupen eruit zien met een bmi van 21
In mijn geval: niet goed, echt van die moeke-heupen en mijn buik is dan niet meer echt plat maar net alsof ik zojuist veel te veel gegeten heb.
Kan me voorstellen dat als je precies goed bent (of je precies goed voelt) bij een bmi van 19 je dat graag zo wilt houden.
Het gaat niet alleen om het gewicht vind ik, ben ook zwaarder geweest -veel gespierder- en kijk nooit naar een weegschaal. Pas bij de dokter nog vandaar dat ik makkelijk mijn bmi kon opzoeken.
Gek genoeg werd er wel naar leeftijd gekeken maar niet of je traint voor het WK waterpolo, dus het is denk ik toch meer een richtlijn.
Als mijn bmi 24 zou zijn zou ik echt véél en veel te dik zijn (jaja ik heb even zitten spelen en hogere gewichten ingevuld) zoveel woog ik toen ik hoogzwanger was geloof ik, kan ook iets minder zijn geweest.
Dat zou niemand nog normaal vinden denk ik!? Ik moet er i.i.g. niet aan denken om al dat gewicht (of nog meer) mee te moeten sjouwen voor altijd, elke dag..
Ook al zegt mijn bmi dat het prima is. Daar denk ik dan anders over ;)
Alle reacties Link kopieren
Wauw dank allemaal voor jullie reacties! Ik heb maar bewust gekozen om mijn BMI te vermelden en niet mijn lengte met gewicht. Dit omdat ik vaak de opmerking dan (online) krijg dat ik weinig weeg, maar ja vet weegt stukke minder dan spieren....

Ik heb inderdaad ook wel stress, dit probeer ik ook maar zo veel mogelijk te beperken. Ook inderdaad een goede tip om paprika of toastjes (dus iets waar ik moeite voor moet doen) te eten mocht ik echt trek hebben!

Als ontbijt eet ik havermout (gewoon van die goedkope vlokken) met yoghurt en soms een banaan. Als lunch 3 broodjes met kaas, tapenade of hummus. Dan nog in de namiddag een snack (die ik dus moet vervangen) en een appel. Dan 's avonds bijvoorbeeld 2x een bord pasta of bijvoorbeeld 2.5x een volle kom soep.

Wandelen naar het werk zou in de toekomst ook een optie kunnen zijn, nu nog niet want ik ben 's avonds vaak erg moe dus heb ik toch stiekem liever die 25 minuten extra slaap...
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
27-02-2019 21:54
Wauw dank allemaal voor jullie reacties! Ik heb maar bewust gekozen om mijn BMI te vermelden en niet mijn lengte met gewicht. Dit omdat ik vaak de opmerking dan (online) krijg dat ik weinig weeg, maar ja vet weegt stukke minder dan spieren....

Ik heb inderdaad ook wel stress, dit probeer ik ook maar zo veel mogelijk te beperken. Ook inderdaad een goede tip om paprika of toastjes (dus iets waar ik moeite voor moet doen) te eten mocht ik echt trek hebben!

Als ontbijt eet ik havermout (gewoon van die goedkope vlokken) met yoghurt en soms een banaan. Als lunch 3 broodjes met kaas, tapenade of hummus. Dan nog in de namiddag een snack (die ik dus moet vervangen) en een appel. Dan 's avonds bijvoorbeeld 2x een bord pasta of bijvoorbeeld 2.5x een volle kom soep.

Wandelen naar het werk zou in de toekomst ook een optie kunnen zijn, nu nog niet want ik ben 's avonds vaak erg moe dus heb ik toch stiekem liever die 25 minuten extra slaap...
Dan ga je een half uurtje eerder slapen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
27-02-2019 21:54
In mijn geval: niet goed, echt van die moeke-heupen en mijn buik is dan niet meer echt plat maar net alsof ik zojuist veel te veel gegeten heb.
Kan me voorstellen dat als je precies goed bent (of je precies goed voelt) bij een bmi van 19 je dat graag zo wilt houden.
Het gaat niet alleen om het gewicht vind ik, ben ook zwaarder geweest -veel gespierder- en kijk nooit naar een weegschaal. Pas bij de dokter nog vandaar dat ik makkelijk mijn bmi kon opzoeken.
Gek genoeg werd er wel naar leeftijd gekeken maar niet of je traint voor het WK waterpolo, dus het is denk ik toch meer een richtlijn.
Als mijn bmi 24 zou zijn zou ik echt véél en veel te dik zijn (jaja ik heb even zitten spelen en hogere gewichten ingevuld) zoveel woog ik toen ik hoogzwanger was geloof ik, kan ook iets minder zijn geweest.
Dat zou niemand nog normaal vinden denk ik!? Ik moet er i.i.g. niet aan denken om al dat gewicht (of nog meer) mee te moeten sjouwen voor altijd, elke dag..
Ook al zegt mijn bmi dat het prima is. Daar denk ik dan anders over ;)
Hahah ja precies!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-02-2019 21:55
Dan ga je een half uurtje eerder slapen...
Dat gaat helaas niet... Ik kom om 18:30 thuis; dan koken, eten, huishouden, douchen en naar bed.... Dan is de avond al wel weer om. Het knaagt overigens ook wel aan me dat ik geen tijd heb voor mezelf, maar dat is natuurlijk weer een ander topic onderwerp.
Als je ‘s avonds nog tijd hebt om te snacken heb je ook tijd om eerder te gaan slapen.
Alle reacties Link kopieren
Schaapje11 schreef:
27-02-2019 21:18
Aah dankje voor deze tips! Enig idee wat een goede andere beloning zou kunnen zijn om mijn hersenen af te leiden/om te laten denken?
Impulsief denk je: ik heb trek.
Dan kan je naar een snack grijpen.
Of je kan denken: mijn lijf/hoofd heeft iets nodig, wat kan het zijn? Hoe kan ik nu goed voor mezelf zorgen? (omdenken)

Vaak is dat ontspanning/afleiding. Door even iets anders te doen, liefst fysiek, bijv. een klein huishoudelijk klusje, je favoriete nummer opzetten, je fotoalbum doorbladeren, de kat/hond borstelen, een vriendin appen of bellen, uitgebreid badderen/douchen, enz. Iets waar je van oplaadt of iets dat snel resultaat geeft. Dat wordt door je hersens geregistreerd als ‘prettig’. Hou dat lange tijd vol en je snackattacks verdwijnen.

En honger = dorst. Extra glaasje water is ook heel goed voor je lijf.

Ps. ben je misschien net begonnen met werken? Van een verandering in leefstijl kan je ook zo 2 kilo aankomen. Doe je niet zoveel aan.
Alle reacties Link kopieren
Cootjecatootje schreef:
27-02-2019 21:34
Ben ik nou de enige die vindt dat een BMI 21 gewoon een prima gewicht is?
Nee, ik ook. BMI van 21 is een meer dan prima gewicht.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
27-02-2019 22:01
Impulsief denk je: ik heb trek.
Dan kan je naar een snack grijpen.
Of je kan denken: mijn lijf/hoofd heeft iets nodig, wat kan het zijn? Hoe kan ik nu goed voor mezelf zorgen? (omdenken)

Vaak is dat ontspanning/afleiding. Door even iets anders te doen, liefst fysiek, bijv. een klein huishoudelijk klusje, je favoriete nummer opzetten, je fotoalbum doorbladeren, de kat/hond borstelen, een vriendin appen of bellen, uitgebreid badderen/douchen, enz. Iets waar je van oplaadt of iets dat snel resultaat geeft. Dat wordt door je hersens geregistreerd als ‘prettig’. Hou dat lange tijd vol en je snackattacks verdwijnen.

En honger = dorst. Extra glaasje water is ook heel goed voor je lijf.

Ps. ben je misschien net begonnen met werken? Van een verandering in leefstijl kan je ook zo 2 kilo aankomen. Doe je niet zoveel aan.
Dankjewel voor je reactie, Ik zal deze tips zeker opvolgen! Ik ben inderdaad net begonnen (eerst studie + werken, nu fulltime stage + werken), maar denk dat er vast wel wat winst te behalen valt door alle tips geven door jullie te gaan gebruiken/te proberen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven