Werk & Studie alle pijlers

'vergeten' loonheffingskorting toe te passen bijbaan kind

07-03-2019 20:35 74 berichten
Kind werkt bij een winkel sinds vorige maand. Alle papieren ingevuld en van de week eerste loon waar het zich erg op verheugd had: veel te weinig. Wij uitzoeken hoe dat komt. Loonstrook erbij: geen loonheffing toegepast. Oepsie, vergeten zegt de winkel, maar het goede nieuws is: u kunt dit volgend jaar terug krijgen van de belastingdienst.
Kind is over de zeik want het verschil: 55 euro, is nogal veel voor een puber. Is er hier iemand verantwoordelijk? En kunnen we hier wat mee?
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
08-03-2019 07:15
Ja dat hebben wij nu ook zo besloten. Kind heeft de hele vakantie zich de rambam gewerkt. De winkel is in gebreke gebleven. Dit is het eerste baantje. Het formulier is nu ingevuld inderdaad. Zij erkennen dat ze het vergeten zijn. Ik vind het geen verantwoordelijkheid voor mijn kind en ook geen wijze levensles (wat leert ze hier nu van?) De winkel is slordig en 55 euro volgend jaar terug vragen is echt een levenslang ver weg nog als je puber bent. Ze werken voor het hier en nu niet voor het volgende jaar. Dat komt wel als ze ouder zijn.
Joh, je gaat te gemakkelijk met het drama van je puber mee. Moet je niet doen, daar leven ze op. Het is heel simpel: waar mensen werken worden fouten gemaakt. De winkel schiet hier echt niets mee op, ze hebben er geen enkel voordeel aan. Ze moeten dat geld namelijk gewoon betalen aan de belastingdienst. En je kunt het niet meer terughalen, helaas.
Wel handig als het met de volgende betalingsronde wel goed gaat. Dat moet puber even goed kortsluiten.

Isabellarose, werk jij? Maak jij fouten? Ik denk het wel. Ben jij dan altijd maar slordig, blijf je dan in gebreke?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Isabellarose- schreef:
08-03-2019 07:15
Ja dat hebben wij nu ook zo besloten. Kind heeft de hele vakantie zich de rambam gewerkt. De winkel is in gebreke gebleven. Dit is het eerste baantje. Het formulier is nu ingevuld inderdaad. Zij erkennen dat ze het vergeten zijn. Ik vind het geen verantwoordelijkheid voor mijn kind en ook geen wijze levensles (wat leert ze hier nu van?) De winkel is slordig en 55 euro volgend jaar terug vragen is echt een levenslang ver weg nog als je puber bent. Ze werken voor het hier en nu niet voor het volgende jaar. Dat komt wel als ze ouder zijn.
Het lijkt me een bijzonder nuttige levensles, maar ik geloof dat we hierin van mening verschillen. Maar als het zielig vindt, dan schiet je toch gewoon die 55 euro voor? Ik zie het hele probleem niet zo geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Hoe kan de werkgever nu in gebreke zijn wanneer de werknemer ze niet op de hoogte bracht (het formuliertje invulde en aan de werkgever geeft). Weten zij veel dat die puber er niet nog een baantje op na hield.

Is een leerzame les, en leert kind ook dat er zoiets als belastingaangiftes bestaan en J-formulieren of zo, en dat ze over een jaar dus zomaar extra geld krijgt van de staat.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik zie het niet eens zo zeer als een harde les, maar het is in ieder geval zeker geen ramp. Kind heeft de rest lekker ontvangen en spaart nu heel makkelijk een klein bedragje. Hopsa!
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
07-03-2019 20:42
Ik zou het wel sneu vinden en die 55 euro voorschieten. Die wil ik dan wel volgend jaar terug, dat vergeet ik niet. Maar je bent hier zelf verantwoordelijk voor, dus niet de schuld van de winkel.
Dit zou ik doen, voorschieten.
Alle reacties Link kopieren
Voorschieten zou ik ook doen. En even checken of het volgende maand wel goed gaat. Klaar.
Voorschieten zou ik alleen doen als kind het geld echt heel erg nodig heeft. Nodig als in: heeft al rijles gepland en komt nu net te kort. Of voor studie etc.

Ik zou het niet voorschieten als er het zoveelste paar schoenen van gekocht gaat worden,
Alle reacties Link kopieren
Ik zou onvoorwaardelijk voorschieten en hou niet zo van het opleggen van allerlei, in mijn ogen, onzinnige restricties.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
08-03-2019 09:23
Joh, je gaat te gemakkelijk met het drama van je puber mee. Moet je niet doen, daar leven ze op. Het is heel simpel: waar mensen werken worden fouten gemaakt. De winkel schiet hier echt niets mee op, ze hebben er geen enkel voordeel aan. Ze moeten dat geld namelijk gewoon betalen aan de belastingdienst. En je kunt het niet meer terughalen, helaas.
Wel handig als het met de volgende betalingsronde wel goed gaat. Dat moet puber even goed kortsluiten.

Isabellarose, werk jij? Maak jij fouten? Ik denk het wel. Ben jij dan altijd maar slordig, blijf je dan in gebreke?
+1
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
In gebreke blijven, verantwoordelijkheid.. Je maakt er nogal een dingetje van. Ook dat je kind 'over de zeik' is, het is gewoon even een puberdrama.

Wat heeft je puber nu van je geleerd in dit voorval: Maak je druk, ga op zoek naar de verantwoordelijke en verwacht dat anderen dit voor je oplossen.

Je had kind ook kunnen uitleggen dat de wereld van volwassen mensen soms gewoon niet zo eenvoudig is. Soms moet je wachten op je geld, soms maken mensen fouten, soms is het leven een papierwinkel. Dat geld is niet weg, volgend jaar kunnen jullie het samen terug vragen bij de belasting; kun je ook meteen uitleggen hoe dat werkt.
Lach hard, duik diep, kom terug..
bumbly schreef:
08-03-2019 12:38
In gebreke blijven, verantwoordelijkheid.. Je maakt er nogal een dingetje van. Ook dat je kind 'over de zeik' is, het is gewoon even een puberdrama.

Wat heeft je puber nu van je geleerd in dit voorval: Maak je druk, ga op zoek naar de verantwoordelijke en verwacht dat anderen dit voor je oplossen.

Je had kind ook kunnen uitleggen dat de wereld van volwassen mensen soms gewoon niet zo eenvoudig is. Soms moet je wachten op je geld, soms maken mensen fouten, soms is het leven een papierwinkel. Dat geld is niet weg, volgend jaar kunnen jullie het samen terug vragen bij de belasting; kun je ook meteen uitleggen hoe dat werkt.
Dat je puber even over de zeik is, kan ik mij nog voorstellen. Dat je daar als ouder in meegaat, vind ik best wel bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
Ja zo bedoel ik het idd ook.. Waarom wilt TO hier meteen serieus werk van maken.
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg ook de kriebels.. hoop niet dat je altijd zo mee gaat in de drama. “De ram bam gewerkt”? Je doet net alsof ze dagen-/wekenlang zwaar werk voor heeft verricht en kan fluiten naar dit geld. Ik bedoel; hoeveel uur werk is 55 euro?

Het is idd even balen en pech, maar er is heel veel meer onrechtvaardigheid in de wereld waar je je drukker over zou moeten maken dan dit. Het is belangrijk dat je kind dit leert. (Ik zou overigens idd ook even bijspringen als kind dit geld in haar hoofd al heeft uitgegeven.)
Best bijzonder, dit topic. Persoonlijk was ik niet van kwade opzet uit gegaan, maar had gedacht: er is een fout gemaakt. Meer niet.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
08-03-2019 07:15
Ja dat hebben wij nu ook zo besloten. Kind heeft de hele vakantie zich de rambam gewerkt. De winkel is in gebreke gebleven. Dit is het eerste baantje. Het formulier is nu ingevuld inderdaad. Zij erkennen dat ze het vergeten zijn. Ik vind het geen verantwoordelijkheid voor mijn kind en ook geen wijze levensles (wat leert ze hier nu van?) De winkel is slordig en 55 euro volgend jaar terug vragen is echt een levenslang ver weg nog als je puber bent. Ze werken voor het hier en nu niet voor het volgende jaar. Dat komt wel als ze ouder zijn.

Oh guttegut zeg. Nou les voor jou dan: het invullen van dat formulier is wel degelijk de verantwoordelijkheid van je kind :lightbulb: . Dus nee, niemand is in gebreke gebleven en al helemaal de winkel niet. Hooguit jij, dat je je kind niet heb uitgelegd dat het eraan moest denken om dat formulier te regelen en in te vullen :whistle: .
S-Groot schreef:
08-03-2019 18:26
Oh guttegut zeg. Nou les voor jou dan: het invullen van dat formulier is wel degelijk de verantwoordelijkheid van je kind :lightbulb: . Dus nee, niemand is in gebreke gebleven en al helemaal de winkel niet. Hooguit jij, dat je je kind niet heb uitgelegd dat het eraan moest denken om dat formulier te regelen en in te vullen :whistle: .
Nou ja misschien is het formulier niet uitgereikt en dat doet meestal de werkgever toch wel.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
08-03-2019 13:52
Dat je puber even over de zeik is, kan ik mij nog voorstellen. Dat je daar als ouder in meegaat, vind ik best wel bijzonder.
Ik snap juist wel dat puber over de zeik gaat, als je een moeder hebt die op deze manier reageert.
Verantwoordelijk, in gebreke etc... Denk aan je hart zeg.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Lizzy75 schreef:
08-03-2019 12:07
Ik zou onvoorwaardelijk voorschieten en hou niet zo van het opleggen van allerlei, in mijn ogen, onzinnige restricties.

Ik zou dus in principe niet voorschieten, tenzij mijn kind echt in financiële nood zou komen. Vandaar die voorwaarden.
Alle reacties Link kopieren
Heb even zitten rekenen om e.e.a. voor mezelf in perspectief te plaatsen.
Kind heeft dus bruto ca. 200 euro verdiend, en heeft dan i.p.v. netto 181 euro mét loonheffingskorting, zónder die korting 126 euro uitbetaald gekregen. En dat voor - bij minimumloon - afhankelijk van kinds leeftijd een uur of 60-70 werken. Ja, dat is wel zuur. Maar het is niet anders.
En natuurlijk is het wél een leermoment. Om alle redenen die hierboven genoemd worden.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
08-03-2019 18:53
Nou ja misschien is het formulier niet uitgereikt en dat doet meestal de werkgever toch wel.

Tuurlijk doen ze dat meestal, maar dan is de werkgever nog niet in gebreke gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
08-03-2019 07:15
Ja dat hebben wij nu ook zo besloten. Kind heeft de hele vakantie zich de rambam gewerkt. De winkel is in gebreke gebleven. Dit is het eerste baantje. Het formulier is nu ingevuld inderdaad. Zij erkennen dat ze het vergeten zijn. Ik vind het geen verantwoordelijkheid voor mijn kind en ook geen wijze levensles (wat leert ze hier nu van?) De winkel is slordig en 55 euro volgend jaar terug vragen is echt een levenslang ver weg nog als je puber bent. Ze werken voor het hier en nu niet voor het volgende jaar. Dat komt wel als ze ouder zijn.
:rofl:

Niet de winkel, maar jij bent in gebreke gebleven.
Als je puber een baan heeft controleer je als ouder het contract, de afspraken die gemaakt zijn en of die gehouden worden (om als dat niet zo is je kind te begeleiden in het zoeken naar de oplossing) en of alle papieren juist zijn ingevuld.
Dat heet opvoeden, het hoort er gewoon bij.

Léér je kind voordat je het loslaat.
En als je je kind dan toch dingen leert, leer het dan ook om eigen verantwoordelijkheid te dragen. Maar dat is natuurlijk een moeilijke taak als je zelf al de neiging hebt je eigen verantwoordelijkheden op anderen af te schuiven.
Pick your battles and bloom
Marana-- schreef:
08-03-2019 07:17
Leg de schuld maar bij een ander...

Stel kind had wel een ander baantje, en het was twee keer gedaan, en daardoor zou er bijbetaald moeten worden volgend jaar, dan zou het ook gezeik opleveren.
Mwah hoogstwaarschijnlijk niet hoor.
Tenzij dat kind zoveel verdient dat hij in een volgende belastingschijf belandt. Maar dan kan 55 euro er wel vanaf hoor.
Ik heb het zelf wel eens gehad. 1 volwaardige baan en 1 bijbaantje. Ik had daar doorgegeven dat er geen lhk meer moest worden toegepast; was ook vergeten voor ongeveer 4 maanden en ik heb uiteindelijk 0 euro terug hoeven betalen.
Isabellarose- schreef:
08-03-2019 07:15
Ja dat hebben wij nu ook zo besloten. Kind heeft de hele vakantie zich de rambam gewerkt. De winkel is in gebreke gebleven. Dit is het eerste baantje. Het formulier is nu ingevuld inderdaad. Zij erkennen dat ze het vergeten zijn. Ik vind het geen verantwoordelijkheid voor mijn kind en ook geen wijze levensles (wat leert ze hier nu van?) De winkel is slordig en 55 euro volgend jaar terug vragen is echt een levenslang ver weg nog als je puber bent. Ze werken voor het hier en nu niet voor het volgende jaar. Dat komt wel als ze ouder zijn.
Is dit serieus? :O

Ik leerde bij economie en maatschappijleer op de middelbare school juist hoe het zit over loonheffingskorting, belastingsschalen etc. Mijn ouders gingen met mij mijn eerste belastingsaangifte doen. Het eerste jaar had ik geen loonheffingskorting gehad, jackpot.

Haar werkgever is toch geen onderwijzer? Zo voed je wel een zelfstandig kind op ja.
Alle reacties Link kopieren
En je weet zeker dat jij of kind niet zelf de fout hebt gemaakt bij het invullen van het formulier? Grote kans dat er wel een formulier voor de loonheffing is ingevuld en ondertekend door jullie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven