Werk & Studie alle pijlers

'is dit het nu'?

27-07-2019 18:54 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al langere periode ben ik zoekende naar een werkgebied waar ik gelukkig van word.
Ik ben een man, halverwege de 30, altijd werkzaam geweest, prima MBO opleidingen behaald, maar steeds meer het knagende gevoel dat wat ik nu doe, onderhoudsmonteur, totaal niet bij mij past. De voldoening ontbreekt, het voelt leeg en ik zit eigenlijk op een doodlopend spoor.
Een eventuele jobcoach heb ik al overwogen, echter is dit ontzettend duur en biedt daarnaast uiteraard nog steeds geen enkele garantie.
Als ik denk aan voldoening denk ik in de eerste plaats aan mensen helpen, het verschil kunnen maken en iets kunnen betekenen.
De zorg zou kunnen, maar ook facilitaire dienstverlening zou leuk zijn.

Is er iemand op dit forum die in een soortgelijke situatie heeft gezeten?
Wellicht iemand met tips over hoe je zoiets aan kunt pakken?

Ik vind het doodzonde om de rest van mijn leven te blijven hangen in een werkgebied waar ik niet gelukkig van wordt.

Alvast bedankt! 👍
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft nu ook een carriere switch gemaakt bij een werkgever die hem eerst gaat opleiden. Kost hem niets verder.

Is dat niet iets voor jou?
Alle reacties Link kopieren
pluisje26 schreef:
27-07-2019 18:55
Mijn vriend heeft nu ook een carriere switch gemaakt bij een werkgever die hem eerst gaat opleiden.

Is dat niet iets voor jou?
Zeker weten! Zou mij veel energie geven. Maar hoe doe je zoiets? 😊
Alle reacties Link kopieren
Niemand kan mij beter helpen dan een monteur. Die kan tenminste iets wat ik niet kan. Heb je al onderzocht wat de beroepen verdienen die jij ambieert?
Heb je al overwogen om je passie te halen uit vrijwilligers werk?
Helpen in een buurthuis? Een jongere coachen uit een probleemwijk die graag een technische opleiding wil doen? Helpen in ouderencentrum?

Ik zelf sta 1x per week vrijdag achter de bar bij een ouderensoos.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
grotere werkgeversorganisaties hebben vaak potjes waaruit bijv een jobcoach betaald kan worden. bespreek het eens met je leidinggevende?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
27-07-2019 19:04
Niemand kan mij beter helpen dan een monteur. Die kan tenminste iets wat ik niet kan. Heb je al onderzocht wat de beroepen verdienen die jij ambieert?
Heb je al overwogen om je passie te halen uit vrijwilligers werk?
Helpen in een buurthuis? Een jongere coachen uit een probleemwijk die graag een technische opleiding wil doen? Helpen in ouderencentrum?

Ik zelf sta 1x per week vrijdag achter de bar bij een ouderensoos.
Dank voor je bericht.
Ja, dat is zeker een optie om iets vrijwilligs te gaan doen als opvulling van dat 'lege' gevoel. Als het maar iets is waarvan ik het gevoel heb : 'hier wordt ik blij van'. Werken is moeten, maar hoe leuk zou het zijn hier eindelijk eens plezier in te hebben?.
Alle reacties Link kopieren
Geen voldoening? Ik ben altijd super blij met een monteur in huis. Heerlijk zo’n handige man die dingen doet die ik niet kan. Je wilt mensen helpen, dat doe je al.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
27-07-2019 19:11
grotere werkgeversorganisaties hebben vaak potjes waaruit bijv een jobcoach betaald kan worden. bespreek het eens met je leidinggevende?
Dat zou ik uiteraard graag willen, echter zou ik dan meteen mijn eigen graf graven omdat ik daarmee min of meer laat zien dat ik niet tevreden ben met mijn huidige baan.
Alle reacties Link kopieren
In de zorg zijn hard mensen nodig, dus wellicht zijn er wel trajecten om je om te laten scholen?

Of het werk dat je nu doet maar dan binnen een andere omgeving? Ik werk in de (residentiële) jeugdzorg en ben elke dag weer heel blij met onze mannen van de technische dienst! Ze doen allerlei praktische zaken, maar kijken ook mee qua veiligheid en hebben leuke momenten met de kinderen die dan een rondje mee mogen in de wagen of die mogen helpen met dingen ophangen/in elkaar zetten/maken.

Of iets van conciërge ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Anoniempjerosso schreef:
27-07-2019 19:14
Geen voldoening? Ik ben altijd super blij met een monteur in huis. Heerlijk zo’n handige man die dingen doet die ik niet kan. Je wilt mensen helpen, dat doe je al.
Haha😉 ja, zo kun je het ook bekijken. In zekere zin ben ik 'onmisbaar' op het werk, maar 'mis' zelf wat, namelijk voldoening..
Ik heb het gevoel dat mijn karakter totaal niet past bij wat ik doe zegmaar.
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
27-07-2019 18:57
Zeker weten! Zou mij veel energie geven. Maar hoe doe je zoiets? 😊
Staat vaak bij de vacature zelf. Mischien wat gerichter zoeken?
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
27-07-2019 19:17
In de zorg zijn hard mensen nodig, dus wellicht zijn er wel trajecten om je om te laten scholen?

Of het werk dat je nu doet maar dan binnen een andere omgeving? Ik werk in de (residentiële) jeugdzorg en ben elke dag weer heel blij met onze mannen van de technische dienst! Ze doen allerlei praktische zaken, maar kijken ook mee qua veiligheid en hebben leuke momenten met de kinderen die dan een rondje mee mogen in de wagen of die mogen helpen met dingen ophangen/in elkaar zetten/maken.

Of iets van conciërge ofzo.
Zoiets klinkt ook erg goed, concergië.
Zoals je het beschrijft klinkt de werkomgeving al een stuk aantrekkelijker dan waar ik nu werk.
Polderbewoner schreef:
27-07-2019 19:15
Dat zou ik uiteraard graag willen, echter zou ik dan meteen mijn eigen graf graven omdat ik daarmee min of meer laat zien dat ik niet tevreden ben met mijn huidige baan.

dat verschilt heel erg per werkgever/organisatie denk ik. in mijn geval is mijn verzoek juist erg goed ontvangen, mede met hulp van de jobcoach heb ik andere accenten kunnen leggen in mijn toenmalige functie waardoor ik nog een hele tijd langer ben gebleven. zonder jobcoach was ik al een heel stuk eerder vertrokken denk ik.

heb je een vast contract? want dan hoeft het echt niet het einde van je baan te zijn... als je tegen een contractverlenging aan zit zou het inderdaad niet doen.

je kan het vast zelf het beste inschatten, maar echt niet iedere werkgever gooit je eruit als je twijfelt over welke richting je op wilt met je carriere.
Alle reacties Link kopieren
het is maar een idee en misschien vind je het niks, maar zou je het niet leuk vinden om anderen op te leiden in het werk wat je nu doet? Jongeren in BBL opleidingen etc? Dat vraagt niet een enorme herscholing voor jou maar dan ben je toch met mensen bezig.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
27-07-2019 19:25
dat verschilt heel erg per werkgever/organisatie denk ik. in mijn geval is mijn verzoek juist erg goed ontvangen, mede met hulp van de jobcoach heb ik andere accenten kunnen leggen in mijn toenmalige functie waardoor ik nog een hele tijd langer ben gebleven. zonder jobcoach was ik al een heel stuk eerder vertrokken denk ik.

heb je een vast contract? want dan hoeft het echt niet het einde van je baan te zijn... als je tegen een contractverlenging aan zit zou het inderdaad niet doen.

je kan het vast zelf het beste inschatten, maar echt niet iedere werkgever gooit je eruit als je twijfelt over welke richting je op wilt met je carriere.
Goed dat je dat hebt gedaan!
Dat getuigt zeker wel van doorzettingsvermogen.

Ja, ik heb een vast contract, alleen het type bedrijf (waar ik liever, wegens herkenbaarheid niet over in details treedt) leent zich niet echt voor deze mogelijkheid.

Ik heb privé een jobcoach geprobeerd, echter strandde dit toen ik het voorstel oftewel plan van aanpak onder mijn neus kreeg, echt, je weet niet wat je meemaakt, zo duur!
Het is weliswaar geen weggegooid geld, integendeel, maar dit bedrag vind ik nu ook weer wat overdreven.

In ieder geval bedankt voor je reactie! 👍
Alle reacties Link kopieren
florence13 schreef:
27-07-2019 19:30
het is maar een idee en misschien vind je het niks, maar zou je het niet leuk vinden om anderen op te leiden in het werk wat je nu doet? Jongeren in BBL opleidingen etc? Dat vraagt niet een enorme herscholing voor jou maar dan ben je toch met mensen bezig.
Absoluut een leuk idee, maar ben niet echt het type leidinggevende.
Ben meer van het type 'uitvoering'.
Maar bedankt voor het meedenken!
Goed om eens te lezen hoe andere mensen hier over denken 👍
Alle reacties Link kopieren
Polderbewoner schreef:
27-07-2019 19:21
Zoiets klinkt ook erg goed, concergië.
Zoals je het beschrijft klinkt de werkomgeving al een stuk aantrekkelijker dan waar ik nu werk.
Werkomgeving zal vast mee spelen, maar als je echt het idee hebt dat je iets totaal anders zou willen doen (en zo klinkt het...) dan zou ik misschien toch investeren in een jobcoach.

Je moet nog 35 jaar werken. Dus het is de moeite... En ik ben er van overtuigd dat lang niet iedereen op 16 jarige leeftijd al kan overzien wat je de rest van je leven wil doen. Soms lukt dat na de 30ste gewoon beter.

Als iemand die wat breder kijkt (dus niet alleen naar de allom bekende zorg/leraar/loodgieter beroepen) zoals een jobcoach eens met je mee zou kijken, dan kan deze je wellicht op een nieuw spoor zetten en kun je daarna op zoek naar een passend traject (opleiding, BBL, intern) om er te komen.

Waar denk jij wel voldoening uit te halen? Menselijk contact? Ingewikkeldere techniek? Meer of juist minder werkdruk? Meer 'spanning' in je werk (mooie verhalen voor in de kroeg)? Meer moeten nadenken? Meer afwisseling? Meer collegiaal contact/samenwerking? Etc.

Wat mis je hiervan in je huidige werk? Vind je je werk wel leuk maar wil je diepgang/verbreding (een werkomgeving waar meer sociaal contact bij komt kijken, zoals een technische dienst in een instelling in plaats van servicemonteur in een kantorencomplex) of ben je wel klaar met dat hele monteur zijn en wil je liever voor mensen zorgen/de hele dag achter de computer zitten/of iets heel anders. Hoor je wel eens mensen praten over hun werk waar jij vervolgens heel enthousiast van wordt? Wat voor werk hebben die mensen dan?
Alle reacties Link kopieren
gsleutel schreef:
27-07-2019 19:43
Werkomgeving zal vast mee spelen, maar als je echt het idee hebt dat je iets totaal anders zou willen doen (en zo klinkt het...) dan zou ik misschien toch investeren in een jobcoach.

Je moet nog 35 jaar werken. Dus het is de moeite... En ik ben er van overtuigd dat lang niet iedereen op 16 jarige leeftijd al kan overzien wat je de rest van je leven wil doen. Soms lukt dat na de 30ste gewoon beter.

Als iemand die wat breder kijkt (dus niet alleen naar de allom bekende zorg/leraar/loodgieter beroepen) zoals een jobcoach eens met je mee zou kijken, dan kan deze je wellicht op een nieuw spoor zetten en kun je daarna op zoek naar een passend traject (opleiding, BBL, intern) om er te komen.

Waar denk jij wel voldoening uit te halen? Menselijk contact? Ingewikkeldere techniek? Meer of juist minder werkdruk? Meer 'spanning' in je werk (mooie verhalen voor in de kroeg)? Meer moeten nadenken? Meer afwisseling? Meer collegiaal contact/samenwerking? Etc.

Wat mis je hiervan in je huidige werk? Vind je je werk wel leuk maar wil je diepgang/verbreding (een werkomgeving waar meer sociaal contact bij komt kijken, zoals een technische dienst in een instelling in plaats van servicemonteur in een kantorencomplex) of ben je wel klaar met dat hele monteur zijn en wil je liever voor mensen zorgen/de hele dag achter de computer zitten/of iets heel anders. Hoor je wel eens mensen praten over hun werk waar jij vervolgens heel enthousiast van wordt? Wat voor werk hebben die mensen dan?

Last ik het zo zeggen : als ik het over mocht doen dan ging ik blindelings voor piloot, lijkt mij prachtig.
Dat dit voor nu geen haalbare kaart is lijkt me duidelijk.

Wat ik vooral mis is uitdaging. Het is een steeds grotere wordende herhaling van werkzaamheden. Dat technische komt meer voort uit het moeten kiezen na de middelbare school. Ook directe collega's heb ik niet wat het wat 'vlak' en saai maakt.
In zekere zin zoek ik dus een baan met meer uitdaging en meer menselijk contact.

Door jou al eerder genoemd: conciërge of huismeester, zoiets zou ideaal zijn, want je kunt je kennis gebruiken én je hebt contact.
Het hoeft niet per definitie iets buiten de techniek te zijn. Ook de 'opschep-factor' op verjaardagen en feestjes vind ik totaal onbelangrijk, dat heeft mij nog nooit iets geboeit. Elk mens heeft zijn eigen kwaliteiten 😉

Dankjewel voor je uitgebreide bericht in ieder geval. Zeker stof tot nadenken 😊
wat is het dat je graag piloot had willen worden? het reizen? het technische? zou je bijv ook trein/tramconducteur willen worden?

een van de opdrachten die mijn jobcoach mij gaf was om 10 vacatures te selecteren die mij op het eerste gezicht interessant leken. die teksten print je uit en dan highlight je alle aspecten die je leuk lijken aan die specifieke functie. als je dan al die teksten naast elkaar houdt kan je mooi zien wat het is dat je aanspreekt in bepaalde banen. dat geeft je wellicht wat meer inzicht in wat jij belangrijk en fijn vindt in een functie en bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
chirimoya schreef:
27-07-2019 20:04
wat is het dat je graag piloot had willen worden? het reizen? het technische? zou je bijv ook trein/tramconducteur willen worden?

een van de opdrachten die mijn jobcoach mij gaf was om 10 vacatures te selecteren die mij op het eerste gezicht interessant leken. die teksten print je uit en dan highlight je alle aspecten die je leuk lijken aan die specifieke functie. als je dan al die teksten naast elkaar houdt kan je mooi zien wat het is dat je aanspreekt in bepaalde banen. dat geeft je wellicht wat meer inzicht in wat jij belangrijk en fijn vindt in een functie en bedrijf.
Dank voor je inzicht.

Ja, het is het stukje techniek in combinatie met een soort vrijheidsgevoel. Datzelfde geldt inderdaad ook voor treinmachinist.

Ik moet wel zeggen dat ik ca. 80 procent van de huidige vacatures wat warrig vindt. Termen waarvan niemand weet wat men nu eigenlijk zoekt, gesponsorde vacatures en dat soort rommel. Misschien moet ik breder zoeken dan indeed.
Dan raak je al snel gedesillusioneerd, althans, in mijn geval.
Ik heb het verder erg goed, maar omdat je zoveel op je werk zit is dit toch wel een heel belangrijk deel van je leven. Zonde om je er nu al bij neer te moeten leggen😉
Woon je in BE of NL? In BE wordt een jobcoach bijna volledig terugbetaald als deze "erkend" is.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even op de pagina 'sterk in je werk' en meld je aan voor een (gratis) coachingsgesprek.
Alle reacties Link kopieren
Bloody_Mary schreef:
28-07-2019 00:30
Woon je in BE of NL? In BE wordt een jobcoach bijna volledig terugbetaald als deze "erkend" is.
Ik woon in NL en moet de mogelijkheden bekijken..
Alle reacties Link kopieren
milena1 schreef:
28-07-2019 11:23
Kijk even op de pagina 'sterk in je werk' en meld je aan voor een (gratis) coachingsgesprek.
Dank voor je tip! 👍
Polderbewoner schreef:
27-07-2019 20:27
Datzelfde geldt inderdaad ook voor treinmachinist.
Ik ken iemand die die overstap heeft gemaakt. Het is een gewild beroep. Bij de NS kom je sowieso niet snel aan de slag (net als bv KLM piloot - dat wil iedereen wel). Maar ik weet wel dat de recruiters juist mensen zoeken die niet treinfanaat zijn.
Je kunt ook op van die kleine lijntjes aan de slag en dan eventueel naar de NS overstappen. Of op het goederenvervoer (vooral 's nachts).

En ik weet niet of je in de buurt van een vliegveld werkt, maar misschien kun je daar in de techniek aan de slag. Met eventueel een aanvullende opleiding.

Ik vind jouw achtergrond juist gunstig klinken. Je houdt van techniek, maar zoekt meer uitdaging. Je vindt je werk leuk, maar zoekt een andere werkomgeving met meer sociaal contact. Dat klinkt niet als een moeilijk verhaal. (Ter vergelijking: we hadden op het forum ooit iemand met een heel andere HBO-opleiding die archeoloog wilde worden (is geen werk in) zonder die universitaire studie te doen en met makkelijke werktijden in de buurt. Dat ging em niet worden.

In een ander topic zei iemand dat het UWV ook mensen begeleidt. Ik weet niet of dat waar is, maar dat is misschien wel een optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven