Praktisch boek over bevallen

08-08-2019 09:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Heeft iemand tips voor een praktisch boek over bevallen? Met de verschillende fases en tips etc. Ook een stuk gewijd aan de kraamperiode zou ik fijn vinden. Door de hoeveelheid die op bol.com wordt aangeboden zie ik de bomen door het bos niet meer.

Welk boek heeft jou goed voorbereid en geïnformeerd over de bevalling?
Alle reacties Link kopieren
Het enige boek dat ik destijds gelezen heb was: duik in je weeën. Daar heb ik echt praktische tips uit gehaald (zoals plassen zodra je aandrang voelt, dat bevordert je ontsluiting)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Duik in je weeën inderdaad.
En voor de kraamtijd had ik Veilig door je kraamtijd van Beatrijs Smulders, maar dat is wel erg op borstvoeding en dergelijke gericht, dus daar moet je voor open staan.
Alle reacties Link kopieren
De grote geboortegids. Die gaat alleen wel ook voor een groot deel over de zwangerschap. Hij is namelijk opgedeeld in 3 stukken; zwangerschap - bevalling - kraamtijd.
Ik zou je de online zwangerschapscursus van Ostara aanbevelen. Er is is ook een gratis gedeelte geloof ik. Dan kun je kijken wat je van de informatie vindt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

@miranda: Ik heb al een bevalcursus gedaan maar geen naslagmateriaal meegekregen. Nu in mijn verlof wil ik een boek die ik nog rustig kan doorlezen om met een goed gevoel de bevalling in te gaan.
Zwangere Zaken is een fijn, praktisch boek met duidelijke informatie, plaatjes en oefeningen. Ook voor naderhand.
Alle reacties Link kopieren
De grote geboortegids vond ik inderdaad prettig qua nuchter, relativerend en wel veel infomatie.

Zwangere zaken vond ik fijn qua hoe het nu echt precies fysiek gaat. Die heeft ook een stuk wat echt gericht is op je herstel na de bevallinng en ik heb het idee dat het me echt heeft geholpen om weer fit te worden.
Alle reacties Link kopieren
Brucedehond schreef:
08-08-2019 10:14
Duik in je weeën inderdaad.
En voor de kraamtijd had ik Veilig door je kraamtijd van Beatrijs Smulders, maar dat is wel erg op borstvoeding en dergelijke gericht, dus daar moet je voor open staan.
Brr, vooral geen Beatrijs Smulders. Ik ben zeker niet anti borstvoeding, ik heb 3 kinderen borstvoeding ge(probeerd te)geven, maar de manier waarop zij extreem pro is en ziekenhuizen afschildert als verschrikkelijke plekken waar je absoluut niet zou moeten en willen bevallen daar gingen mijn haren recht van overeind staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook de grote geboortegids omdat het gewoon alleen feitelijke informatie geeft. Maar deze vond ik vooral leuk tijdens de zwangerschap, om te weten wanneer wat aangelegd wordt.

Verder heb ik een paar informatieve (getekende!) youtube filmpjes bekeken over spildraai enzo, en toen was ik er wel klaar voor.
Alle reacties Link kopieren
Winterluxi schreef:
08-08-2019 10:53
Bedankt voor de tips!

@miranda: Ik heb al een bevalcursus gedaan maar geen naslagmateriaal meegekregen. Nu in mijn verlof wil ik een boek die ik nog rustig kan doorlezen om met een goed gevoel de bevalling in te gaan.
Mijn tip is om ook je partner over de fasen te laten lezen. Mijn man had er meer aan dan ik tijdens de bevalling en wist redelijk hoe ver ik was zonder een vk in de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Duik in je weeën is wel fijn! Nuchter, veel tips en wat uitleg over wat je lijf eigenlijk doet.

Deze is veel te vinden op marktplaats en ook in de bieb.
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
08-08-2019 11:45
Duik in je weeën is wel fijn! Nuchter, veel tips en wat uitleg over wat je lijf eigenlijk doet.

Deze is veel te vinden op marktplaats en ook in de bieb.

Misschien inderdaad een goed idee om wat boeken in de bibliotheek door te bladeren om te kijken wat me aanspreekt!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, het enige wat ik echt iets aan had, en waarvan ik ook echt heel blij was dat ik het vooraf had geoefend (niet om te trainen o.i.d. maar gewoon om te snappen wat ik moest doen) was de 'rugpers'. Die staat ook in dat boek (misschien noemen ze het iets anders maar je vindt het wel).

Ik had namelijk geen persweeën, dus mijn lijf vertelde mij totaal niet wat te doen. Dit gaf me daarbij echt de nodige houvast en controle!
Alle reacties Link kopieren
Positief over bevallen en Ik ga relaxed bevallen hebben me (hoop ik!) goed geholpen. Nu 38,5 weken zwanger, we gaan het zien :-D
Alle reacties Link kopieren
Gooi de boeken aan de kant en geniet lekker van je rust die je nu nog hebt. Geen een bevalling is hetzelfde. Je weet dus echt niet hoe het zal gaan verlopen. Jij weet straks echt niet meer van voren dat je van achteren nog leeft. Je hebt maar een doel. Dat kind MOET eruit. En hoe maakt echt niet meer uit. Vertouw op de begeleiding van de mensen om je heen en geef je over. Dan gaat het vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
In mijn cursus vertelde de dame dat elke wee een stap op weg is naar de baby/einde bevalling en dat hielp mij enorm. Niet “hoe lang gaat het nog duren” maar “deze wee komt nooit meer terug”. Heb ik echt heel fijn op gepuft. Al het andere wat ik had gelezen heb ik weinig aan gehad.
Het leven is niet eerlijk
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
08-08-2019 16:55
Gooi de boeken aan de kant en geniet lekker van je rust die je nu nog hebt. Geen een bevalling is hetzelfde. Je weet dus echt niet hoe het zal gaan verlopen. Jij weet straks echt niet meer van voren dat je van achteren nog leeft. Je hebt maar een doel. Dat kind MOET eruit. En hoe maakt echt niet meer uit. Vertouw op de begeleiding van de mensen om je heen en geef je over. Dan gaat het vanzelf.
Het heeft mij erg geholpen dat ik een beetje wist wat er biologisch gezien gebeurde, en daardoor merkte ik ook dat er voortgang in zat en dat al het geworstel iets opleverde....
Alle reacties Link kopieren
Kaaaaaaaatje schreef:
08-08-2019 18:25
Het heeft mij erg geholpen dat ik een beetje wist wat er biologisch gezien gebeurde, en daardoor merkte ik ook dat er voortgang in zat en dat al het geworstel iets opleverde....
Ja precies, en ook als ik het gevoel heb een beetje voorbereid te zijn, ook meer ontspannen de bevalling in ga. Staat natuurlijk los van het feit dat ik de instructies van de verloskundige volg.
Alle reacties Link kopieren
Bladiebladiebla2016 schreef:
08-08-2019 16:55
Gooi de boeken aan de kant en geniet lekker van je rust die je nu nog hebt. Geen een bevalling is hetzelfde. Je weet dus echt niet hoe het zal gaan verlopen. Jij weet straks echt niet meer van voren dat je van achteren nog leeft. Je hebt maar een doel. Dat kind MOET eruit. En hoe maakt echt niet meer uit. Vertouw op de begeleiding van de mensen om je heen en geef je over. Dan gaat het vanzelf.
Bemoedigende woorden :-D

Enerzijds heb je gelijk, anderzijds -
zoals ik eerder schreef - was ik wel blij met wat 'technische kennis' uit zo'n boekje. Zonder persdrang wordt het namelijk wel een beetje een ander verhaal. Dan helpt de natuur niet mee, en staan er twee verloskundigen tegen je te brullen dat je moet persen persen persen. Ja maar HOE dan?!

Ik herinnerde mij ook nog de woorden van mijn zwangerschapscursus m.b.t. ontlasting tijdens de bevalling: "als je poept, dan weet je in elk geval dat je de goede kant op perst" Dus.... dat. :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Vaucluse schreef:
08-08-2019 13:34
Oh ja, het enige wat ik echt iets aan had, en waarvan ik ook echt heel blij was dat ik het vooraf had geoefend (niet om te trainen o.i.d. maar gewoon om te snappen wat ik moest doen) was de 'rugpers'. Die staat ook in dat boek (misschien noemen ze het iets anders maar je vindt het wel).

Ik had namelijk geen persweeën, dus mijn lijf vertelde mij totaal niet wat te doen. Dit gaf me daarbij echt de nodige houvast en controle!
Ik heb nu ‘duik in je weeën’ gekocht maar die rugpers komt er niet in voor. Nu ben ik wel benieuwd, kun je dat uitleggen? Verder fijn boek! Inderdaad heel praktisch qua fases en houdingen, precies wat ik zocht!
Alle reacties Link kopieren
Winterluxi schreef:
18-08-2019 14:19
Ik heb nu ‘duik in je weeën’ gekocht maar die rugpers komt er niet in voor. Nu ben ik wel benieuwd, kun je dat uitleggen? Verder fijn boek! Inderdaad heel praktisch qua fases en houdingen, precies wat ik zocht!
Ik denk dat het er wel in staat, maar dat het anders heet. Ik ga het vanavond even terugzoeken!

Hoofdstuk 4, oefening voor de brede rugspieren, bij mij op p.34. Het zijn die spieren dus die (onder andere) heel belangrijk zijn bij het persen, dat had ik van tevoren niet geweten.

Die kennis heb ik dus nog wel gebruikt toen ik het commando "persen" kreeg van de verloskundige.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven