Werk & Studie alle pijlers

Gymbevoegdheid halen: tips.

11-08-2019 18:15 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Update pagina 2.


Hoi allemaal.

Aankomend schooljaar gaan een collega en ik beginnen met de gymopleiding. Dit omdat alle leerkrachten binnen ons bestuur deze moeten behalen.

Ik maak me een beetje zorgen. Ik werk vijf dagen en ben een alleenstaande ouder. Ik geef les aan groep 7/8. Ik krijg geen compensatieuren voor deze opleiding. Omdat we een klein team zijn, wordt er ook niets in werkgroepen geschrapt. Ik merk nu al dat het me naar de keel grijpt en dat wil ik niet! De resultaten in mijn groep waren top en dat wil ik graag zo houden.

Heeft iemand ervaring met deze opleiding icm een fulltime baan en kan mij tips geven?
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 15:58
1.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nou juist als je nog niet zoveel ervaring hebt horen ze daar rekening mee te houden. En dat je boven je uren zit, dat is het onderwijs niet.
Dat is een teken aan de directie en het bestuur om in actie te komen en ervoor te zorgen dat dit verandert.
Op onze school zijn er wat zaken geregeld, als je daar meer over wilt weten stuur dan maar een pb.
apestaartje30 schreef:
11-08-2019 18:58
Dat gesprek is al geweest en aangezien ik nul komma nul ervaring heb (ben pas vier jaar leerkracht, was mijn eerste normjaartaak gesprek) heb ik het voor waarheid aangenomen wat mij werd verteld. Dit is dus volledig mij aan te rekenen.

Opleiding, daar heb ik mee ingestemd bij tekenen dus dat moet. En dat je erboven uitkomt, tja, dat is het onderwijs nu eenmaal.
Het hoort er niet bij. Die normjaartaak is er niet voor niets en dit is nou exact de reden dat iedereen zich over de zuiger werkt en overspannen raakt.
Alle reacties Link kopieren
Even een update en wellicht wat tips.

De bom is gebarsten. Ik zit met hartkloppingen thuis. Komt ook door foute medicatie maar ik rende mezelf voorbij. Vijf dagen werken, autorijles, zwemles dochter, huishouden en een gymopleiding die deze week startte. Ik heb geen tijd gehad om te koken, douchen, lag te huilen op bed. Nu ziekgemeld. Ook op doktersadvies.


Ik heb alle wegen bewandeld om tegemoetkoming te krijgen. Bestuur week niet. Dus dit is het resultaat. Ik ben begonnen (studie was al betaald, ik was al ingeschreven) en de dag erna verslapen. Kind is flink tekort gekomen en nu is mijn grens bereikt.

Maar wat nu?

Ik wil dolgraag terug naar 'mijn' kinderen. Dat is mijn vak, mijn passie. Maar ik heb het gevoel dat het bestuur denkt: weekje thuis en door met alles zoals eerst.

Wie heeft dit meegemaakt?
Uitschrijven bij de opleiding, zodat je je geld terug krijgt.
Andere werkgever zoeken of zorgen dat jouw werkgever jou tegemoet komt. Zou er niet in schipperen en geen consessies in doen.
Alle reacties Link kopieren
We (collega en ik) hebben de bond gebeld. Zij zeggen dat omdat ze tijdens het contract tekenen hebben gezegd: dan moet je wél de gymopleiding gaan doen, ze sterk staan. Want toen hadden we voor het tekenen moeten bespreken hoe zij ons zouden faciliteren. Omdat we dat niet hebben gedaan (ik met mijn onwetendheid dacht dat faciliteiten sowieso erbij zat) kunnen we niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 16:00
Uitschrijven bij de opleiding, zodat je je geld terug krijgt.
Andere werkgever zoeken of zorgen dat jouw werkgever jou tegemoet komt. Zou er niet in schipperen en geen consessies in doen.
Heb jij weleens zoiets moeten doen?
apestaartje30 schreef:
20-09-2019 16:06
Heb jij weleens zoiets moeten doen?
Niet precies zo.
Ik weet wel hoe een burn-out voelt. En vooral ook hoe ontzettend vies er aan je getrokken wordt en je klasje wordt ingezet om op je gevoel te werken, zodat je weer en weer en weer en weer over je eigen grenzen gaat.

Je hebt die opleiding niet nodig voor wat je nu doet.
Alle reacties Link kopieren
Nee je hebt volledig gelijk. Ik heb mijn eigen kwaliteiten en een goede band met de pre pubers, ze voelen zich veilig en scoren naar behoren. Daar word ik voor betaald.

Mijn grens is bereikt nu ik mijn dochter nee moet verkopen. Ik heb geen tijd meer voor haar. Daarnaast vind ik het doodeng.

Een hele goede leerschool voor mij dus.

Hopelijk kan ik er later op terugkijken en het ook zien als emotionele manipulatie.
Zorg voor jezelf. En je dochter.
Alle reacties Link kopieren
Dit bestuur moet jou gewoon tegemoet gaan komen.
Wat zegt jouw schoolleider? Staat die achter je?
Bij deze persoon moet je zijn. Maak duidelijk dat je zeker weet dat het niet gaat lukken, hoe ze het nu zouden willen. Een burn-out is voor de school erg ongunstig.

Je hebt al betaald dus het eenvoudigste is nu als ze gewoon met een schappelijk voorstel komen, zodat jij de opleiding kan gaan doen. Wat zie jij als beste oplossing? Vrij krijgen op de opleidingsdag bijvoorbeeld? Je werkt fulltime en in groep 7/8? De gymopleiding is niet spectaculair moeilijk, maar kost tijd.

Tevens even reageren op andere reacties.
Lerarentekort wil niet zeggen dat je in elke regio direct bij een andere werkgever aan de slag kunt met een eigen klas. Zeker niet nu het schooljaar al is begonnen.
Yor2 schreef:
20-09-2019 16:14
Dit bestuur moet jou gewoon tegemoet gaan komen.
Wat zegt jouw schoolleider? Staat die achter je?
Bij deze persoon moet je zijn. Maak duidelijk dat je zeker weet dat het niet gaat lukken, hoe ze het nu zouden willen. Een burn-out is voor de school erg ongunstig.

Je hebt al betaald dus het eenvoudigste is nu als ze gewoon met een schappelijk voorstel komen, zodat jij de opleiding kan gaan doen. Wat zie jij als beste oplossing? Vrij krijgen op de opleidingsdag bijvoorbeeld? Je werkt fulltime en in groep 7/8? De gymopleiding is niet spectaculair moeilijk, maar kost tijd.

Tevens even reageren op andere reacties.
Lerarentekort wil niet zeggen dat je in elke regio direct bij een andere werkgever aan de slag kunt met een eigen klas. Zeker niet nu het schooljaar al is begonnen.
Klopt. Kapot gaan aan je werk lijkt me ook niet wenselijk.
Haar werkgever wil haar namelijk niet tegemoet komen.
Alle reacties Link kopieren
Yor2 schreef:
20-09-2019 16:14
Dit bestuur moet jou gewoon tegemoet gaan komen.
Wat zegt jouw schoolleider? Staat die achter je?
Bij deze persoon moet je zijn. Maak duidelijk dat je zeker weet dat het niet gaat lukken, hoe ze het nu zouden willen. Een burn-out is voor de school erg ongunstig.

Je hebt al betaald dus het eenvoudigste is nu als ze gewoon met een schappelijk voorstel komen, zodat jij de opleiding kan gaan doen. Wat zie jij als beste oplossing? Vrij krijgen op de opleidingsdag bijvoorbeeld? Je werkt fulltime en in groep 7/8? De gymopleiding is niet spectaculair moeilijk, maar kost tijd.

Tevens even reageren op andere reacties.
Lerarentekort wil niet zeggen dat je in elke regio direct bij een andere werkgever aan de slag kunt met een eigen klas. Zeker niet nu het schooljaar al is begonnen.
......xx.....

Ik haal dit zo weg trouwens :)
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 20-09-2019 16:58
23.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zal niet quoten.
Ik hoop dat ze nu wel gaan luisteren naar jouw reële wens.
Alle reacties Link kopieren
Vraag een gesprek met de arboarts aan, of arbeidsdeskundige. Ik krijg de indruk dat je risico loopt op een burn-out. Daar is niemand mee geholpen!
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
20-09-2019 15:58

Ik wil dolgraag terug naar 'mijn' kinderen. Dat is mijn vak, mijn passie. Maar ik heb het gevoel dat het bestuur denkt: weekje thuis en door met alles zoals eerst.
‘Jouw’ kinderen zitten bij een werkgever die jou als werknemer willens en wetens kapot laat gaan.

Je kunt het je misschien nu nog niet voorstellen, maar op een andere school zitten ook kinderen (en collega’s, en ouders en een bestuur) wat nét zo eigen kan worden.

Alle mensen die zeggen dat het ‘nu eenmaal hoort bij onderwijs’ (overwerken, met je eigen geld dingen kopen, extra taken krijgen waar je geen uren voor krijgt, vergaderingen over niks en minder die ook standaard uitlopen) mag je uitlachen. Lief glimlachen en zeggen “nee joh, dat was vroeger zo. Tegenwoordig zijn er tekorten en kunnen leerkrachten kijken of er ook plaatsen zijn waar ze zich wel aan cao houden/prettig met werknemers omgaan”

Je moet de bond niet bellen met vragen over die gymopleiding, maar met vragen over structureel en bewust over je normjaartaak heengaan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
apestaartje30 schreef:
20-09-2019 15:58
Wie heeft dit meegemaakt?
Ik. Ik ben weggegaan, vond het een te complexe werkomgeving met te veel haken en ogen. En erg veel gedoe en geregel en tijd besteden aan dingen die niet over de zorg voor / onderwijs aan de kinderen ging.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
20-09-2019 15:58
....
Vijf dagen werken, autorijles, zwemles dochter, huishouden en een gymopleiding die deze week startte. Ik heb geen tijd gehad om te koken, douchen, lag te huilen op bed. Nu ziekgemeld. Ook op doktersadvies.

...

Die gymopleiding is het probleem niet, hooguit de druppel.

Voor die opleiding heb je getekend. Dat worden dus een paar uur extra in de week. Aan jou om andere dingen te schrappen.
Rijles? Combineer dat of schuif het op. Als je de rijles kunt gebruiken om je kind af te zetten bij de zwemles, of je daar te laten oppikken (met kind), dan doe je dat. Anders maar even niet. Je hebt het tot nu toe zonder auto gered, daar kunnen heus nog wel een paar maanden bij.

Huishouden??? Ehm.. waarom eigenlijk? Bestel online je boodschappen, zorg dat je makkelijke recepten hebt en maak vooraf. Spaghetti, stamppot en allerlei soorten stoofpot kun je makkelijk invriezen. 's Ochtends uit de vriezer halen, ' s avonds in de magnetron.
De rest van het huishouden: op zaterdagochtend samen met Dochter. Wasmachine aanzetten. Zij even stoffen, jij de stofzuiger over de vloer, zij de wastafel en douchebak met wat schuurmiddel en een sponsje, jij het toilet. Daarna was in de droger, kun je 's avonds bij de tv vouwen.
Strijken? Niet noodzakelijk, dus niet doen. Dingen die echt gestreken moeten worden (en dat is maar weinig) niet in de droger maar op een hanger laten drogen.

Echt poetsen doe je weer als je er weer tijd voor hebt. Lijkt me nu bepaald geen prioriteit hebben.

En andere taken nu niet doen. Als die gymopleiding moet, dan kan er iets anders dus niet. Ik heb geen verstand van lesgeven, maar als leek zou ik zeggen: de dag na die opleidingsdag kunnen we geen dingen doen die een enorme voorbereiding vergen. Dan maar saai rekenen en taal, en een geschiedenisles van vorig jaar die nog in de kast lag.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
21-09-2019 12:28
Die gymopleiding is het probleem niet, hooguit de druppel.

Voor die opleiding heb je getekend. Dat worden dus een paar uur extra in de week. Aan jou om andere dingen te schrappen.
Rijles? Combineer dat of schuif het op. Als je de rijles kunt gebruiken om je kind af te zetten bij de zwemles, of je daar te laten oppikken (met kind), dan doe je dat. Anders maar even niet. Je hebt het tot nu toe zonder auto gered, daar kunnen heus nog wel een paar maanden bij.

Huishouden??? Ehm.. waarom eigenlijk? Bestel online je boodschappen, zorg dat je makkelijke recepten hebt en maak vooraf. Spaghetti, stamppot en allerlei soorten stoofpot kun je makkelijk invriezen. 's Ochtends uit de vriezer halen, ' s avonds in de magnetron.
De rest van het huishouden: op zaterdagochtend samen met Dochter. Wasmachine aanzetten. Zij even stoffen, jij de stofzuiger over de vloer, zij de wastafel en douchebak met wat schuurmiddel en een sponsje, jij het toilet. Daarna was in de droger, kun je 's avonds bij de tv vouwen.
Strijken? Niet noodzakelijk, dus niet doen. Dingen die echt gestreken moeten worden (en dat is maar weinig) niet in de droger maar op een hanger laten drogen.

Echt poetsen doe je weer als je er weer tijd voor hebt. Lijkt me nu bepaald geen prioriteit hebben.

En andere taken nu niet doen. Als die gymopleiding moet, dan kan er iets anders dus niet. Ik heb geen verstand van lesgeven, maar als leek zou ik zeggen: de dag na die opleidingsdag kunnen we geen dingen doen die een enorme voorbereiding vergen. Dan maar saai rekenen en taal, en een geschiedenisles van vorig jaar die nog in de kast lag.
Precies. Waarom zou je werkgever zich aan de wet moeten houden?
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
21-09-2019 12:02
Je kunt het je misschien nu nog niet voorstellen, maar op een andere school zitten ook kinderen (en collega’s, en ouders en een bestuur) wat nét zo eigen kan worden.

Alle mensen die zeggen dat het ‘nu eenmaal hoort bij onderwijs’ (overwerken, met je eigen geld dingen kopen, extra taken krijgen waar je geen uren voor krijgt, vergaderingen over niks en minder die ook standaard uitlopen) mag je uitlachen. Lief glimlachen en zeggen “nee joh, dat was vroeger zo. Tegenwoordig zijn er tekorten en kunnen leerkrachten kijken of er ook plaatsen zijn waar ze zich wel aan cao houden/prettig met werknemers omgaan”
Zo tijdens een lopend schooljaar, zijn de plaatsen buiten de Randstad toch beperkt en vaak van tijdelijke aard.
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
21-09-2019 12:30
Precies. Waarom zou je werkgever zich aan de wet moeten houden?
Nou nee, dat nou ook weer niet. Maar zolang de werkgever zich er niet aan houdt, het juridisch loket aangeeft dat je er niet veel mee kunt en je nog geen andere baan hebt, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
21-09-2019 12:33
Nou nee, dat nou ook weer niet. Maar zolang de werkgever zich er niet aan houdt, het juridisch loket aangeeft dat je er niet veel mee kunt en je nog geen andere baan hebt, zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.
Juridisch loket? Die hebben geen verstand van normjaartaken.

Dit mag gewoon niet. Punt. Dus doende het niet. Punt.
Dit soort gedrag, van werkgever en leerkrachten, hebben het onderwijs gemaakt tot de ellende die het nu is.
Alle reacties Link kopieren
Ons bestuur is teruggefloten, maar dat ging om het verplichten van leerkrachten die al een contract hadden. Iedereen heeft compensatie gekregen in de vorm van tijd en geld. Het is erg zwaar, fulltime voor de klas, elke woensdagmiddag en avond opleiding en elk weekend huiswerk. Gekkenwerk!
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
21-09-2019 12:28
Die gymopleiding is het probleem niet, hooguit de druppel.

Voor die opleiding heb je getekend. Dat worden dus een paar uur extra in de week. Aan jou om andere dingen te schrappen.
Rijles? Combineer dat of schuif het op. Als je de rijles kunt gebruiken om je kind af te zetten bij de zwemles, of je daar te laten oppikken (met kind), dan doe je dat. Anders maar even niet. Je hebt het tot nu toe zonder auto gered, daar kunnen heus nog wel een paar maanden bij.

Huishouden??? Ehm.. waarom eigenlijk? Bestel online je boodschappen, zorg dat je makkelijke recepten hebt en maak vooraf. Spaghetti, stamppot en allerlei soorten stoofpot kun je makkelijk invriezen. 's Ochtends uit de vriezer halen, ' s avonds in de magnetron.
De rest van het huishouden: op zaterdagochtend samen met Dochter. Wasmachine aanzetten. Zij even stoffen, jij de stofzuiger over de vloer, zij de wastafel en douchebak met wat schuurmiddel en een sponsje, jij het toilet. Daarna was in de droger, kun je 's avonds bij de tv vouwen.
Strijken? Niet noodzakelijk, dus niet doen. Dingen die echt gestreken moeten worden (en dat is maar weinig) niet in de droger maar op een hanger laten drogen.

Echt poetsen doe je weer als je er weer tijd voor hebt. Lijkt me nu bepaald geen prioriteit hebben.

de opleiding duurt anderhalf jaar. Met een studiebelasting van 12-15 uur per week. Dit vertelde de docent afgelopen week. Daarnaast houd ik nu nergens tijd voor mij over. In dat uur rijles ben ik 'apestaart'. Voor de rest word ik in jouw verhaal geleefd. Noem me een zwakkeling, mag, ik ga dat niet redden.

En andere taken nu niet doen. Als die gymopleiding moet, dan kan er iets anders dus niet. Ik heb geen verstand van lesgeven, maar als leek zou ik zeggen: de dag na die opleidingsdag kunnen we geen dingen doen die een enorme voorbereiding vergen. Dan maar saai rekenen en taal, en een geschiedenisles van vorig jaar die nog in de kast lag.
Alle reacties Link kopieren
Anderhalf jaar....

Hm.

Dan heb ik niks gezegd. Ik dacht dat dat met een paar maanden wel geregeld was.

Maar goed, je kunt moeilijk anderhalf jaar thuis gaan zitten. Dus dan toch solliciteren. Leuke ( en minder leuke) kinderen en ouders zul je overal treffen. En de school zelf is niet zo leuk, als ze je verplichten om 55 uur per week te werken.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Yor2 schreef:
21-09-2019 12:32
Zo tijdens een lopend schooljaar, zijn de plaatsen buiten de Randstad toch beperkt en vaak van tijdelijke aard.
Klopt hier (in Groningen) ook.
Maar goede invallers gaan als een lopend vuurtje en hebben héél snel daarna een vaste plek. Ook in de krimpgebieden die hier vlakbij zijn.

En nieuwe collega’s bij mij op school moeten ook hun gymbevoegdheid halen. En daarna moeten ze 1,5 jaar afzien. Want die opleiding is behoorlijk intensief. Maar bij ons worden die collega’s dus wel gecompenseerd in taakuren en worden ze twee dagen per half jaar vervangen zodat ze hun portfolio kunnen bijwerken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven