Is dit nog positief?

08-11-2019 20:19 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor t weghalen
Maar modje reageert niet op mijn verzoek het te verwijderen ivm privacy
anoniem_381542 wijzigde dit bericht op 11-11-2019 22:11
92.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Malinois schreef:
08-11-2019 21:51
En dat geneuzel over overdracht ben ik wel een beetje zat, vooral door mensen die die term een keer ergens opgepikt hebben en verder geen idee hebben.
Het is in dit topic wel klassiek...

Het belangrijkst is dat to naar haar huidige behandelaar meer open is over gedrag en gevoelens zodat zij daar kan checken of dit haar helpt of niet...plus tips over hoe zij er mee om kan gaan. Hoe je het noemt is niet belangrijk. Hoe je er mee om gaat wel.

TO indien je je problemen wil oplossen en je spendeert al jaren aan therapie dan is het hoog tijd om te stoppen met het achterhouden van de belangrijke zaken, anders kom je nooit tot de kern.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
09-11-2019 11:21
Misschien verdient de discussie over overdracht een eigen topic, mochten jullie die nog verder willen voeren....
Maar die term wordt heel vaak, ook weer in dit topic, onterecht gebruikt.
Dan hoort die discussie toch juist hier.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-11-2019 11:31
Het is in dit topic wel klassiek...

Het belangrijkst is dat to naar haar huidige behandelaar meer open is over gedrag en gevoelens zodat zij daar kan checken of dit haar helpt of niet...plus tips over hoe zij er mee om kan gaan. Hoe je het noemt is niet belangrijk. Hoe je er mee om gaat wel.

TO indien je je problemen wil oplossen en je spendeert al jaren aan therapie dan is het hoog tijd om te stoppen met het achterhouden van de belangrijke zaken, anders kom je nooit tot de kern.
Je hebt gelijk
Misschien dan toch ook bespreken met mn huidige behandelaar
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-11-2019 12:22
Maar die term wordt heel vaak, ook weer in dit topic, onterecht gebruikt.
Dan hoort die discussie toch juist hier.

Dat bepaal jij?
.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
09-11-2019 12:26
Je hebt gelijk
Misschien dan toch ook bespreken met mn huidige behandelaar
Ja, zou ik zeker doen. Viva Amber heeft imho een goed punt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Oke ga ik proberen...

Bedankt
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-11-2019 12:33
Dat bepaal jij?
Ik kijk naar de omschrijving van het woord overdrachtsgevoelens en lees daarvan niks in de OP.

Dat anderen dit soort gevoelens verwarren met overdracht kan ik niet helpen hè.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-11-2019 13:35
Ik kijk naar de omschrijving van het woord overdrachtsgevoelens en lees daarvan niks in de OP.

Dat anderen dit soort gevoelens verwarren met overdracht kan ik niet helpen hè.

Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij moeite hebt met lezen.

(Was je al vergeten dat je dit schreef?)
Solomio schreef:
08-11-2019 22:02
Daar sla ik dus op aan, heb de OP verder al niet meer gelezen. :$
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-11-2019 14:03
Dan kan ik alleen maar concluderen dat jij moeite hebt met lezen.

(Was je al vergeten dat je dit schreef?)
Jij hebt moeite met lezen, want ik sloeg aan op reacties die het over overdrachtsgevoelens hadden.
Die ik al las voordat ik de OP helemaal gelezen had.

TO heeft gevoelens voor haar oude behandelaar. Komt vaker voor, alleen al doordat zo'n behandelaar onverdeelde aandacht geeft en je (bijna) niets over die behandelaar weet, dus die is alleen maar lief en belangstellend.
Dat 'verliefde' gevoel komt vaker voor en dan roept er hier altijd meteen wel iemand: overdrachtsgevoelens.
Dus halverwege de OP ga ik de reacties al bekijken.
Want de beschreven gevoelens zijn geen overdrachtsgevoelens.
De gevoelens zijn meer vergelijkbaar met bijv een crush op een popidool ofzo.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het verliefd is hoor!!
Meer gewoon fijn door het vertrouwde gevoel het begrip, de steun en het gevoel niet alleen te zijn en altijd bij haar terecht kan

Ik fantaseer dan ook niet over meer oid
Behalve dan dat ik opeens het gevoel had een knuffel fijn te vinden
Alle reacties Link kopieren
Maar het verward me ook want wat weet ik van verliefd voelen
Nooit echt verliefd geweest eigenlijk
Wat voel je dan bv
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
09-11-2019 14:31
Jij hebt moeite met lezen, want ik sloeg aan op reacties die het over overdrachtsgevoelens hadden.
Die ik al las voordat ik de OP helemaal gelezen had.

TO heeft gevoelens voor haar oude behandelaar. Komt vaker voor, alleen al doordat zo'n behandelaar onverdeelde aandacht geeft en je (bijna) niets over die behandelaar weet, dus die is alleen maar lief en belangstellend.
Dat 'verliefde' gevoel komt vaker voor en dan roept er hier altijd meteen wel iemand: overdrachtsgevoelens.
Dus halverwege de OP ga ik de reacties al bekijken.
Want de beschreven gevoelens zijn geen overdrachtsgevoelens.
De gevoelens zijn meer vergelijkbaar met bijv een crush op een popidool ofzo.

Joh je slaat gewoon aan op die term en moet dan meteen je plasje doen in plaats van dat je eerst alles leest. Best hoor - heeft iedereen wel eens last van , maar geef het gewoon toe i.p.v. blijven drammen.
Wat maakt het voor TO feitelijk uit hoe het wel of niet heet? Ze voelt zelf wel dat ze er iets mee moet, anders had ze dit topic niet geopend.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-11-2019 15:19
Joh je slaat gewoon aan op die term en moet dan meteen je plasje doen in plaats van dat je eerst alles leest. Best hoor - heeft iedereen wel eens last van , maar geef het gewoon toe i.p.v. blijven drammen.
Wat maakt het voor TO feitelijk uit hoe het wel of niet heet? Ze voelt zelf wel dat ze er iets mee moet, anders had ze dit topic niet geopend.
Over drammen gesproken.......

Ja, TO moet er iets mee, want de gevoelens lijken haar huidige behandeling in de weg te staan.

En nee, het zijn GEEN overdrachtsgevoelens.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Maar wat is het dan wel?
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
09-11-2019 15:32
Maar wat is het dan wel?
Je voelt je prettig bij haar, wilt haar knuffelen.
Niks bijzonder tot zover.

Probleem is dat dat in een hulpverleningsrelatie ongepast is én dat het je relatie met je huidige hulpverlener lijkt te verstoren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Nouja niks bijzonders

Het is nogal ongepast net wat je zegt
Heel raar en dom gevoel ineens


Of t mn huidige bhl relatie in de weg zit weet ik niet echt
Misschien ben ik meer open over mn gevoel naar de pude hv er, dat wel..
Maar de meeste ( dagelijkse) dingen bespreek ik wel met de nieuwe
En die relatie wordt ook steeds beter merk ik
TO, weet je oude hulpverlener wel dat je een nieuwe hebt?

Persoonlijk vind ik het bespreken van behoeftes en gevoelens altijd van meerwaarde wanneer je in therapie bent (maar wel moeilijk!). Het gevoel dat je hebt is helemaal niet 'fout' of 'raar' of 'gek' - het is juist positief dat je zulke fijne gevoelens hebt! Maar zo lang je iets probeert te halen alleen bij je oude hulpverlener als de relatie daar niet naar is blijft dat je hinderen in je huidige proces. Het bespreken kan je heel veel opleveren, erkennen van je behoeftes, je verlangens, je kwetsbaarheden en dus ontdekken wat je nodig hebt! Zo lang je het in de 'geheime' of 'verboden' hoek houdt ontken je je eigen behoeftes en dan wordt het heel moeilijk zoeken naar hoe je daarvoor kan zorgen in je gewone dagelijkse leven. De kunst is om de therapeutische relatie gebruiken om te ontdekken wat je nodig hebt en daar deels zelf meer voor te zorgen en je er deels voor open te stellen van andere mensen.

Het is niet fout of slecht dat je dit voelt! Het bespreken kan je veel brengen in je herstelproces. En het is niet dat je bij haar geen steun of verbinding mag voelen en bij haar niets mag halen, dat is juist fijn! Om je verder te helpen is het echter goed dat je dit gevoel kan onderzoeken en gebruiken om je in de rest van je leven óók te helpen, anders blijf je zo afhankelijk en dat kan je juist beperken in je dagelijkse leven. Dus het is ook belangrijk om te bespreken zodat dit je juist kan helpen in plaats van te gaan belemmeren of tegenhouden. Hulpverleners hebben hier doorgaans niet zo'n oordeel over trouwens.

En natuurlijk kunnen er ook wederzijdse gevoelens zijn, echter is het niet passend binnen een hulpverleningstraject om die te veel aanwezig te laten zijn. Dat kan voor grote verwarring zorgen en schadelijk zijn voor de cliënt. Knuffelen is niet altijd ongepast, maar alles wat er binnen de behandelrelatie gebeurt moet duidelijke en professionele grenzen hebben en is afhankelijk van wat een cliënt aan kan (wat niet per se is wat je denkt dat je zelf aan kan als cliënt, maar meer het vermogen om gezond te voelen en redeneren).
_pipje_ schreef:
09-11-2019 15:32
Maar wat is het dan wel?
.
Dat moet je dus onderzoeken, daar kan je (wellicht beide) hulpverlener bij helpen.
Verbinding, gezien worden, er mogen zijn, gesteund worden, geaccepteerd worden....all of the above?
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
09-11-2019 21:00
TO, weet je oude hulpverlener wel dat je een nieuwe hebt?

Persoonlijk vind ik het bespreken van behoeftes en gevoelens altijd van meerwaarde wanneer je in therapie bent (maar wel moeilijk!). Het gevoel dat je hebt is helemaal niet 'fout' of 'raar' of 'gek' - het is juist positief dat je zulke fijne gevoelens hebt! Maar zo lang je iets probeert te halen alleen bij je oude hulpverlener als de relatie daar niet naar is blijft dat je hinderen in je huidige proces. Het bespreken kan je heel veel opleveren, erkennen van je behoeftes, je verlangens, je kwetsbaarheden en dus ontdekken wat je nodig hebt! Zo lang je het in de 'geheime' of 'verboden' hoek houdt ontken je je eigen behoeftes en dan wordt het heel moeilijk zoeken naar hoe je daarvoor kan zorgen in je gewone dagelijkse leven. De kunst is om de therapeutische relatie gebruiken om te ontdekken wat je nodig hebt en daar deels zelf meer voor te zorgen en je er deels voor open te stellen van andere mensen.

Het is niet fout of slecht dat je dit voelt! Het bespreken kan je veel brengen in je herstelproces. En het is niet dat je bij haar geen steun of verbinding mag voelen en bij haar niets mag halen, dat is juist fijn! Om je verder te helpen is het echter goed dat je dit gevoel kan onderzoeken en gebruiken om je in de rest van je leven óók te helpen, anders blijf je zo afhankelijk en dat kan je juist beperken in je dagelijkse leven. Dus het is ook belangrijk om te bespreken zodat dit je juist kan helpen in plaats van te gaan belemmeren of tegenhouden. Hulpverleners hebben hier doorgaans niet zo'n oordeel over trouwens.

En natuurlijk kunnen er ook wederzijdse gevoelens zijn, echter is het niet passend binnen een hulpverleningstraject om die te veel aanwezig te laten zijn. Dat kan voor grote verwarring zorgen en schadelijk zijn voor de cliënt. Knuffelen is niet altijd ongepast, maar alles wat er binnen de behandelrelatie gebeurt moet duidelijke en professionele grenzen hebben en is afhankelijk van wat een cliënt aan kan (wat niet per se is wat je denkt dat je zelf aan kan als cliënt, maar meer het vermogen om gezond te voelen en redeneren).
Dankje

Ja weet ze van maar we hebben het er verder nooit over

Ik weet dat dit juist gebruikt kan worden in de behandeling
Probleem is dat er geen behandelrelatie is met de oude
En het dus denk ik niet daar onderzocht kan worden
Dus dan kan ze er niks mee
En zal ze het contact denk ik afkappen
Geen behandelrelatie? Heb je privé contact met haar dan? Dat is wel erg onprofessioneel. En wanneer iets onprofessioneel is dan is het meestal niet in het belang van de cliënt.

In ieder geval, je kan dit uiteraard wel onderzoeken met de hulpverlener met wie je wel een behandelcontact hebt en je kunt het natuurlijk met die oude hulpverlener zelf bespreken. Het is niet zo dat je hier 'niks' mee kan, het is onderdeel van je leven dus kun je er wat mee.

Hoe fijn ook, als een oude hulpverlener privé contact met je heeft en het contact gaat afkappen als je het wil bespreken met haar kan je er eigenlijk vanuit gaan dat, hoe fijn het contact ook is, het geen gezond contact is.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet prive
Wel gewoon contact op haar werkplek maar ze is geen behandelaar
Nergens bij betrokken en ze zegt ook altijd niet in het vaarwater van behandelardn te willen zitten

Ook hebben we het niet echt meer over behandelinhoud sinds een tijdje omdat dat verwarrend bleek en ik tegenstrijdige adviezen kreeg
Alle reacties Link kopieren
Dus zij wil zich er niet inmengen maar zij deed het wel...zij zegt niet wat ze doet en ze doet niet wat zij zegt. Ik zou stoppen met dat contact want je twijfelt niet voor niets of dit goed voor je is. Waarom ben je van behandelaar gewisseld? Waarom bespreek je dit niet met je huidige behandelaar?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Nou we praatten soms over mijn gevoel bij een bepaalde behandeling bv
Hoezo doet ze niet wat ze zegt?

Stoppen ermee vind ik heeel lastig en jammer. Ik haal er veel steun uit

Met mn huidige bespreken is mss het beste ja maar vond/vind ik moeilijk
Denk vanwege de ongemakkelijkheid, de schaamte
Alle reacties Link kopieren
Ze wil zich niet met de behandeling bemoeien maar zij heeft wel meerdere tegenstrijdige adviezen gegeven. Of je doet iets niet of wel. Waarom schaam je je?
Gevoelens zijn van jou en zoals eerder hier geschreven zijn die niet goed of fout. Het gaat erom hoe je hier mee omgaat. Die oude behandelaar gaat buiten haar boekje en had je allang moeten terug verwijzen naar je eigen behandelaar. Zij maakt je in de war en zij doorkruist je behandeling tot een niveau dat je afhankelijk bent van haar en niet open naar je behandelaar. Daarnaast heeft zij ook nog eens adviezen gegeven die je behandeling door kruisen. Zij is fout bezig.

Waarom heb je nu een andere behandelaar? Waarom ben je weg bij je vorige behandelaar?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
_pipje_ schreef:
10-11-2019 08:48
Nou we praatten soms over mijn gevoel bij een bepaalde behandeling bv
Hoezo doet ze niet wat ze zegt?

Stoppen ermee vind ik heeel lastig en jammer. Ik haal er veel steun uit

Met mn huidige bespreken is mss het beste ja maar vond/vind ik moeilijk
Denk vanwege de ongemakkelijkheid, de schaamte
Wacht nou maar gewoon even de reactie af die je krijgt op je mail.
En vertel aan je nieuwe behandelaar ook dat je die mail hebt verstuurd en hoe moeilijk je het vindt om daarover te vertellen. Zij of hij herkent en begrijpt die ongemakkelijkheid en schaamte wel, je zal de eerste niet zijn die daarmee zit.

Laat je verder niet te veel in de war brengen door alle goedbedoelde adviezen die je hier krijgt. Zoals ik al zei, niemand hier kent jou en je situatie. Als je hier op het forum nu ook nog eens 'tig "behandelaren" krijgt dan raak je misschien meer dan nodig aan het twijfelen over van alles en nog wat.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven