Geld & Recht alle pijlers

Advies gevraagd: financiën en samenwonen

13-12-2019 07:42 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn op korte termijn van plan om samen te gaan wonen. Omdat ik niet over één nacht ijs wil gaan, wil ik binnenkort advies inwinnen van een financieel adviseur. Maar ook van de Viva dames!

Samenwonen komt voort uit uiteraard een liefde volle relatie, de financiën bekijk ik liever zakelijker.

Vriend heeft 3 jaar geleden een koophuis gekocht voor 220.000. Veel aan verbouwd. Gelijke huizen in de straat gaan vanaf 3 ton nu over de toonbank. Huis is toekomstproof, en daar willen we dan ook graag in samenwonen.

Ik heb een huurhuis en nog een openstaande studieschuld van 21.000. Beide een prima salaris (4200 hij, 3000 ik).

Ik hoef niet persee mezelf in te kopen in zijn woning, maar zou na aflossen van mijn studieschuld wellicht zelf een appartement willen kopen om te verhuren.

Wat is verstandig qua ‘samen-financiën’? Doe ik er wel goed aan om mezelf niet in te kopen? En wat zou een eerlijke verdeling zijn qua inleggen?

Het plan is dus zeker: samenwonen in zijn huis. Om mocht het ooit fout gaan ervoor te zorgen niet met lege handen op straat te staan, ben ik sowieso van plan om de grote meubelen te kopen.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!
De grote meubelen inslaan? Wat levert jou dat op als de relatie over gaat? Dan sta je op straat zonder geld en met je grote bank, bed etc. Heb je toch niet veel aan?
Zelf een appartement kopen en verhuren kan waarschijnlijk alleen als je het appartement volledig zelf betaald zonder hypotheek. Veel banken geven nl geen toestemming voor verhuur.

Als dit zeker een huis is waar jullie in de toekomst kunnen en willen blijven zou ik eerder kijken hoe jullie dit samen kunnen regelen. Wanneer je je niet wil inkopen, betaal dan ook niet mee aan het onderhoud en aflossing.
Schrijf je dan ok direct in als woningzoekende, mocht het fout gaan, dan sta je al ingeschreven.
Zorg dan in ieder geval wel dat er iets op papier komt mocht hem iets overkomen. An d ers gaat alles naar zijn ouders en moet jij vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Treurniet12 schreef:
13-12-2019 07:47
De grote meubelen inslaan? Wat levert jou dat op als de relatie over gaat? Dan sta je op straat zonder geld en met je grote bank, bed etc. Heb je toch niet veel aan?
Mijn eigen gedachte was dat ik dan in ieder geval de inboedel heb, als ik op zoek ga naar een huurwoning.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
13-12-2019 07:56
Zelf een appartement kopen en verhuren kan waarschijnlijk alleen als je het appartement volledig zelf betaald zonder hypotheek. Veel banken geven nl geen toestemming voor
Goede, dankje. Dit wist ik nog niet. En volledig zelf financieren zal me niet gaan lukken.
Alle reacties Link kopieren
Aan die meubelen heb je niet zoveel als je op straat staat. En als je ze achterlaat dan zijn ze bijna niets waard.

Ik zou adviseren alles op de grote hoop te gooien. Inkomstenen en uitgaven.

Maar dat wil jij niet.

Nou dan maar de volgende verdeling alles 50 /50 betalen minus de hypotheek kosten die voor hem zijn.

Daarnaast los jij je eigen studieschuld af.

Ik vind dat je dan meer roommates bent dan partners met een relatie. Masr he dat ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Vivasviezesokken schreef:
13-12-2019 07:59
Goede, dankje. Dit wist ik nog niet. En volledig zelf financieren zal me niet gaan lukken.
En mocht je een bank toch zo gek krijgen om jou een hypotheek te geven voor dat appartement dan mag je de hypotheekrente niet aftrekken van de belasting omdat je er niet zelf woont.
Je zou ook kunnen afspreken dat de overwaarde voor hem is en dit officieel laten vastleggen. Zodra je bij hem intrekt meedelen in de kosten en dus ook in het huis min de afgesproken overwaarde. Zo ga je in ieder geval een gezamenlijk huishouden voeren ipv samen apart. Mochten er later kinderen komen is dat wel zo makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
vaste lasten naar rato van salaris, behalve de aflossing (dus wel de rente) van de hypotheek.
In ieder geval naar een notaris gaan waar je wat regelt wat er gebeurt als hij komt te overlijden. Verder zou ik me wel willen inkopen. Een eigen appartement kopen om te verhuren lijkt me niet haalbaar.
Alle reacties Link kopieren
Altijd lastig, tussen mijn man en mij is een groot financieel verschil. Met zijn achtergrond kunnen we mooie huizen kopen, met mijn inkomsten kom ik nauwelijks in aanmerking voor een hypotheek. We hebben de optie besproken het huis volledig op zijn naam te zetten en dat hij dan ook voor alle kosten e.d. zou opdraaien. Ik zou wel de helft betalen van de variabele kosten zoals gwl. En in plaats van huur aan hem te betalen (of dus mijn deel hypotheek) zou ik dat op een spaarrekening zetten. Mocht het dan ooit mis mocht gaan heb ik een behoorlijk startkapitaal. Uiteindelijk niet voor deze constructie gegaan maar is natuurlijk ook een optie. je moet dan ook echt dat geld weg zetten en er niet aankomen. Maar stel dat je op deze manier elke maand 1000 euro opzij zet (wat je ook al snel aan huur kwijt bent in de publieke sector) heb je na 4 jaar al bijna 50 k (wat je dan eigenlijk wel weer moet gaan beleggen..)
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
13-12-2019 08:05
Je zou ook kunnen afspreken dat de overwaarde voor hem is en dit officieel laten vastleggen. Zodra je bij hem intrekt meedelen in de kosten en dus ook in het huis min de afgesproken overwaarde. Zo ga je in ieder geval een gezamenlijk huishouden voeren ipv samen apart. Mochten er later kinderen komen is dat wel zo makkelijk.
Dom advies.

Ze kunnen namelijk niet te laten vastleggen dat de overwaarde voor vriend is.

Al zou to vanaf nu de gehele hypotheek gaan betalen dan gaat er bij verkoop van het huis nog geen cent naar haar.

Meebetalen aan een hypotheek maakt je nog geen mede eigenaar.

Dus to moet echt niet gaan meebetalen aan de hypotheek tenzij ze haar vriend wel een heel erg groot cadeau wil geven.
Vergeet het idee om een appartement voor de verhuur te kopen. Investeer in het huis waar je samen woont. Daar ligt je (financiele) toekomst, met en zonder hem.

Ik ken niet alle mogelijke scenario’s, maar zorg dat je rechten krijgt op het moment dat je gaat meebetalen aan dat huis.
Alle reacties Link kopieren
Is wel leuk dat jij de inboedel wil betalen, maar dat gebruik je samen, schrijf je op af en wordt steeds minder waard. En dan over 10 jaar, ga jij weer alles nieuw aanschaffen en hij gebruikt het gratis?
Ik zou inboedel gewoon delen.

Huis zou ik overwaarde vastleggen en dan samen gaan betalen, wel regelen met eigedom. Wil je dat niet, dan betaalt hij die kosten en doe je de rest naar rato
Wat dacht je van gewoon aan de vaste lasten bijdragen (niet aan de hypotheek) en dan apart sparen. En dan over een tijdje samen een nieuw huis kopen.

En die meubels gewoon 50/50 doen. Wat een rare gedachte. Die zijn over een jaar of vijf ook niets meer waard. En mocht je zelf dan wat nodig hebben kun je langs de kringloop.
Alle reacties Link kopieren
banaaaana schreef:
13-12-2019 08:16
Altijd lastig, tussen mijn man en mij is een groot financieel verschil. Met zijn achtergrond kunnen we mooie huizen kopen, met mijn inkomsten kom ik nauwelijks in aanmerking voor een hypotheek. We hebben de optie besproken het huis volledig op zijn naam te zetten en dat hij dan ook voor alle kosten e.d. zou opdraaien. Ik zou wel de helft betalen van de variabele kosten zoals gwl. En in plaats van huur aan hem te betalen (of dus mijn deel hypotheek) zou ik dat op een spaarrekening zetten. Mocht het dan ooit mis mocht gaan heb ik een behoorlijk startkapitaal. Uiteindelijk niet voor deze constructie gegaan maar is natuurlijk ook een optie. je moet dan ook echt dat geld weg zetten en er niet aankomen. Maar stel dat je op deze manier elke maand 1000 euro opzij zet (wat je ook al snel aan huur kwijt bent in de publieke sector) heb je na 4 jaar al bijna 50 k (wat je dan eigenlijk wel weer moet gaan beleggen..)
Die eerste constructie is wat wij doen. Heb je er ook nooit gezeik van mocht je het huis willen verkopen of uit elkaar gaan.
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor een samenlevingscontract.

Het makkelijkste is, is dat jij je vriend als huisbaas huur betaald. Dit is meer dan alleen het delen van de hypotheekrente maar ook een potje voor groot onderhoudt. Het huis en eventuele winst en verlies blijft dan voor vriend.

En dan een gezamenlijke rekening voor de gezamenlijke kosten, zoals GWL, internet, boodschappen, etc etc
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Meubels zijn geen waardevaste investering. Net als anderen hierboven raad ik je dat af. Die kun je beter samen kopen en betalen. Als je partner eigenaar is van het huis, dan zou ik naar rato van inkomen meebetalen aan de netto hypotheekrente en andere vaste lasten. Dus niet aan aflossing, onderhoud, opstal etc. Het voordeel is dat je dan goedkoop woont en snel je studieschuld kunt aflossen en kunt gaan sparen. Deze afspraak kun je later herzien als jullie levens meer verweven raken door bijvoorbeeld een kind.
Andere optie is naar rato meebetalen aan alle lasten van het huis. Maar dan ook laten vastleggen dat je mede-eigenaar bent. De aanspraak van je vriend op de huidige overwaarde kun je vast laten leggen bij de notaris. Voordeel is dat je investeert en daar mogelijk rendement van hebt in de toekomst. Bedenk wel darde huizenprijzen momenteel heel hoog zijn. De huidige overwaarde bestaat alleen op papier en kan afnemen als de huizenprijzen dalen. Je kunt dan bij verkoop, na uitbetaling van de vastgelegde overwaarde aan vriend met een restschuld komen te zitten. Maar misschien zijn hier wel verstandige oplossingen voor. Daar heeft een notaris meer verstand van.
Alle reacties Link kopieren
Liefdevol hoor huur vragen van je geliefde.

Dan hol ik liever heel erg hard terug naar de jaren 50 toen de vrouwen niet meer werkten na hun huwelijk en toch een half huis cadeau kregen van hun man.
sugarmiss schreef:
13-12-2019 08:18
Dom advies.

Ze kunnen namelijk niet te laten vastleggen dat de overwaarde voor vriend is.

Al zou to vanaf nu de gehele hypotheek gaan betalen dan gaat er bij verkoop van het huis nog geen cent naar haar.

Meebetalen aan een hypotheek maakt je nog geen mede eigenaar.

Dus to moet echt niet gaan meebetalen aan de hypotheek tenzij ze haar vriend wel een heel erg groot cadeau wil geven.
Ik schrijf officieel laten vast leggen en dat kan wel degelijk. Laat het huis taxeren koop jezelf in en laat dit vastleggen bij de notaris.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
13-12-2019 08:39
Ik schrijf officieel laten vast leggen en dat kan wel degelijk. Laat het huis taxeren koop jezelf in en laat dit vastleggen bij de notaris.
Inkopen zei je er niet bij hoor.
Je zou ook kunnen overwegen om elke maand exact het bedrag apart te leggen dat hij inlegt in zijn hypotheek.

Ik denk trouwens dat je al een heel eind komt als je gewoon een eerlijk deel van de vaste lasten (inclusief een stuk voor wonen) bijdraagt en daarnaast je eigen spaarrekening vult voor het moment dat je alleen komt te staan.
Je kunt ook in een samenlevingscontract vastleggen dat je de overwaarde deelt bij verkoop (óók als je zelf geen mede-eigenaar bent van het huis).

Wij zaten 5 jaar geleden in een vergelijkbare situatie. Vriend had een eigen huis én veel spaargeld, ik huurde een studentenkamer en had een flinke studieschuld :-) wij hebben toen niet gekozen voor inkopen (ging nog niet op mijn salaris) en ook niet voor het vastleggen van overwaarde, want dat geldt óók voor minder waarde en ik kon het risico op een schuld niet lopen toen.

Uiteindelijke constructie: samenwonen in zijn huis, beiden betalen naar rato van inkomen mee aan gezamenlijke kosten (gwl, boodschappen en rente bijv). Vriend betaald de aflossing en van zijn spaargeld alle onderhoud-achtige dingen die het huis meer waard maken. Ander onderhoud betalen we samen. Het % van zijn inkomen dat vriend gebruikt voor aflossing, spaar ik intussen. Dat gaat niet héél hard, maar kan ermee door ;-). En daarnaast sparen we ook gezamenlijk en daar ben ik gewoon 50% eigenaar ben (ook al is het inkomen van mijn vriend hoger en legt hij dus eigenlijk meer in).

Toen onze dochter geboren werd hebben we daarnaast overigens ook pensioendeling geregeld (ivm tijdelijk minder werken aan mijn kant).

Binnenkort gaan we trouwen en de hele constructie wellicht deels herzien, nu ik zelf een goed inkomen heb is dat mogelijk interessant (maar misschien ook niet hoor!).
Geen meubels kopen. Stel dat je moet gaan uitverhuizen, dan heb je daar niks aan! Het is dan alleen een grote last. Bovendien past het vast niet in je nieuwe huis, qua stijl en/of formaat en je moet alles (tegen een hoog tarief) sjouwen en opslaan tot je een nieuw onderkomen hebt.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-12-2019 08:39
Liefdevol hoor huur vragen van je geliefde.

Dat is net zo liefdevol als van je partner verwachten dat hij/zij die kosten alleen draagt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven