Werk & Studie alle pijlers

Stage niet kunnen volhouden

28-01-2020 22:03 462 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt ik kan mijn stage niet volhouden. Ik moet 40 uur per week onbetaald stage lopen. Ik heb sochtends een reistijd van 40 minuten wat betekend dat ik om zeveb uur sochtends vertrek. Smiddags heb ik te maken met een weg afsluiting en structureel file waardoor mijn reistijd oploopt tot een uur soms anderhalf uur.

Ik ben nu 1 week en twee dagen verder en helemaal gesloopt. Ik lig sinds vorige week avonds om acht uur op bed, en slaap dan met 1 of twee onderbrekingen door tot twintig over zes.

Afgelopen weekend heb ik twee keer 14 uur geslapen en ik heb nu het gevoel dat ik alweer behoefte heb aan weekend. En nu lig ik wakker met een mental breakdown, ik blijf maar janken en kan aan niks anders denken dan mijn stage vroegtijdig af te breken en volgend jaar op een leukere plek dichterbij huis te zoeken die wel bereikbaar is met het openbaar vervoer. Ik betaal mij echt scheel aan benzine kosten.

Oja, een poosje geleden liep ik tegen burn-out klachten aan. En van mijn weinige sociale leven en hobby's is niks meer over.

Ik hoop dat iemand mij nog moet kan inpraten totdat ik morgen met mijn docent kan bellen.
Ik ben nu 1 week en twee dagen verder en helemaal gesloopt.

Welkom in de grote mensen wereld.
Alle reacties Link kopieren
Welke opleiding betreft dit? Een stage van 40 uur ? Voor hoelang is dit? Heb je geen terugkom dagen of hoef je geen verslagen te maken?
Ik zou niet direct opgeven. Je hoeveelste stage is dit? Is de hele organisatie nog nieuw voor je? Vreselijk wennen?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Sorry, maar dit is niet helemaal normaal. Ja, het is wennen, dat snappen we allemaal. Maar als jij rond 22 slaapt zou je dit echt moeten kunnen volhouden. Misschien heb je moeite met alle indrukken. Maar ook als je aan het werk gaat heb je je werkplek niet altijd voor het uitkiezen, qua locatie.
Ik bedoel het niet lullig, maar je moet even uit je drama-modus stappen en op je kiezen bijten. Doorzetten is het devies, we hebben (bijna) allemaal pittige stages gehad.
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe baan of stage is aan het begin altijd erg zwaar. Ik moest ook zeker 4 weken wennen aan het ritme. Gun jezelf die tijd, het hoeft niet nu al perfect te gaan.

Ik zou zeker wel even je docent bellen en je burnout klachten vermelden. Zij kunnen er meer mee dan wij. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat is een vrij normale werkweek natuurlijk. Als je om zeven uur de deur uit gaat, begin je wat, acht uur? Dus tot half vijf, dan ben je op zijn slechtst om zes uur weer thuis. Dat is op zich niet heel raar, maar kan wel even wennen zijn. En dan zit je nu net op een nieuwe plek, wat heel veel extra energie kost, en dan ben je dus redelijk gesloopt aan het eind van de dag. Ik herken het wel, dacht bij mijn eerste stage de eerste week ook ‘allemachtig, ik heb verder geen leven meer over!’. Maar dat trok weg, en bij alle nieuwe banen daarna ben ik er maar vanuit gegaan dat dat tijdelijk was (en dat was ook zo).
Die wegafsluiting zal ook niet eeuwig duren waarschijnlijk, dus dan ben je ook al weer minder tijd kwijt. Kun je niet in elk geval even accepteren dat het heel vermoeiend is, en kijken of het niet beter wordt door meer gewenning?
Kun je niet minder uren stagelopen en dan langer stagelopen? Ik weet helaas wat het is om zo snel moe te zijn. Ik had ooit een stage van minimaal 8 uur per dag met zwaar lichamelijk werk en de reistijd was minimaal 1,5 uur. Ik had toen nog geen geen rijbewijs en de bus kwam daar maar 1x per uur. Als ik dus iets later klaar was, kon ik eerst nog bijna een uur gaan wachten en de bushalte was ook nog 20 min lopen. Gelukkig was het maar 3 weken, ik was totaal gesloopt.

Andere stages heb ik uitgesteld tot ik een stage dichter bij huis kon doen. Ik wilde dat echt niet nog een keer.
Alle reacties Link kopieren
Elk begin is moeilijk. Ik heb dit ook gehad bij stages en ook werk, in de eerste paar weken kom je kapot thuis en kan en wil je eigenlijk alleen maar bankhangen en slapen. Na drie /vier weken wordt het rustiger en kun je weer tijd vrijmaken voor hobby's en sociale dingen.
Alle reacties Link kopieren
3e stage, nieuwe organisatie. Niet de eerste keer 40 uur stagelopen/werken. Andere keren minder moeite gehad en redde ik het door structureel om half 10/10 uur op bed te gaan en in het weekend klokje rond slapen op een aantal vrije dagen na.

Bij dit bedrijf bouw ik geen vakantiedagen op en moet ik eens in de drie weken een ochtend naar school voor het inleveren van verslagen en zo.

Het klinkt als aanstellerij na anderhalve week stage nog geen eens. Maar ik wil mijzelf ook niet overschrijden en ik heb het idee dat die grens nog maar millimeters van mij afligt.
Gatekeeper* schreef:
28-01-2020 22:05
Ik ben nu 1 week en twee dagen verder en helemaal gesloopt.

Welkom in de grote mensen wereld.
Dit. En heb je bij aanvang niks afgesproken over/niet gevraagd naar reiskostenvergoeding?
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
28-01-2020 22:06
Welke opleiding betreft dit? Een stage van 40 uur ? Voor hoelang is dit? Heb je geen terugkom dagen of hoef je geen verslagen te maken?
Ik zou niet direct opgeven. Je hoeveelste stage is dit? Is de hele organisatie nog nieuw voor je? Vreselijk wennen?
Is dat zo raar dan? Ik liep ook gewoon 40 uur in de week stage en mijn stagiaires nu ook. In mijn geval 1x7 en 1x9 maanden, in hun geval meestal een maand of 6-8. Terugkom dagen heb ik nog nooit meegemaakt, niet zelf en niet bij mijn studenten. Aan het einde moet wel een verslag gemaakt worden, maar in verband met de nodige software, wordt dat ook bijna altijd grotendeels op het werk gedaan.

Edit: oh wacht, ik heb wel terugkom dagen meegemaakt, maar alleen bij hbo studenten. En dat ging meestal om 2 keer per stage of zo.
Alle reacties Link kopieren
Herfstblaadje19 schreef:
28-01-2020 22:13
Dit. En heb je bij aanvang niks afgesproken over/niet gevraagd naar reiskostenvergoeding?
Ook dat is in mijn vakgebied vrij gebruikelijk. Er wordt vanuit gegaan dat de meeste studenten een ov hebben, en alleen als ze op echt gekke momenten moeten komen kunnen ze dat declareren.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
28-01-2020 22:05
Ik ben nu 1 week en twee dagen verder en helemaal gesloopt.

Welkom in de grote mensen wereld.
Mijn eerste gedachte.

Ik sta al jarenlang om zes uur op, ga om zeven uur de deur uit en ben om zes uur weer thuis, of ik nu met de fiets of het OV ga. Liever met de fiets, trouwens.

En hé, ik leef nog steeds.

Wacht maar tot je er ook nog een gezin naast hebt. Bewaar dit topic in een kistje en herlees het tegen die tijd.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 28-01-2020 22:21
43.14% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
28-01-2020 22:05
Ik ben nu 1 week en twee dagen verder en helemaal gesloopt.

Welkom in de grote mensen wereld.
Wat een kudtleven hebben de meeste grote mensen.
Blijft me verbazen hoor, dat het aantal burnouts hand over hand toeneemt, maar dit soort opmerkingen blijven maar komen.

@TO: nee, het is niet normaal dat je zo moe bent.
Ja, er zijn mensen die dat wel aankunnen, maar lang niet iedereen.
Hopelijk kun je er een mouw aan passen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ga half 7 de deur uit en ben tegen zessen weer thuis. Je werktijden zijn op zich niet abnormaal ofzo. Maar je bent pas net begonnen, dus veel nieuwe indrukken natuurlijk. Dus logisch dat je in het begin gesloopt bent. Dat vraagt gewoon veel van je en is ws een kwestie van wennen. Ik viel in het begin ook in slaap na het eten. En nu na ruim 10 jaar nog wel eens. Werken en reizen kosten gewoon energie (en ook reiskosten helaas).
Alle reacties Link kopieren
Geef jezelf nog even de tijd om er aan te wennen. Je bent er nog maar net begonnen.
Probeer jezelf rust en regelmaat te geven. Ga op tijd naar bed (om 20.30/21.00 uur) zodat je toch aan een aantal uren komt. Zet in het weekend je wekker en ga dan ook op tijd slapen.
Over een paar weken gaat de klok weer vooruit, schijnt om 7 uur de zon weer en kom je niet meer in het donker thuis.

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen ... kosten.jsp
Ben je hiermee bekend?
Alle reacties Link kopieren
Kilometer vergoeding wordt aan gewerkt (is niet standaard). Met het ov is dit adres niet of nauwelijks bereikbaar. Is bijna 3 uur met alle overstappen en ov rijdt pas vanaf half zeven dus kan ik niet om 8 uur er zijn.

Stageperiode duurt tot eind juni.
ik ken het wel: elke 3 weken een terugkomdag.

wel tijdens een volle 40u werkweek: stagiaire had er recht op om aan het verslag te werken onder werktijd.
@TO: jij hebt vanuit je opleiding gewoon recht op vakantiedagen. Vraag dit even goed uit. Mogelijk zijn het je reguliere schoolvakanties?
anoniem_pje_x schreef:
28-01-2020 22:12
3e stage, nieuwe organisatie. Niet de eerste keer 40 uur stagelopen/werken. Andere keren minder moeite gehad en redde ik het door structureel om half 10/10 uur op bed te gaan en in het weekend klokje rond slapen op een aantal vrije dagen na.

Bij dit bedrijf bouw ik geen vakantiedagen op en moet ik eens in de drie weken een ochtend naar school voor het inleveren van verslagen en zo.

Het klinkt als aanstellerij na anderhalve week stage nog geen eens. Maar ik wil mijzelf ook niet overschrijden en ik heb het idee dat die grens nog maar millimeters van mij afligt.
Je verspilt energie met aan jezelf twijfelen en je druk maken om dingen waar je niks aan kunt doen.
Als je dit te zwaar vindt is dit te zwaar. Ik heb ook weleens 40 uur gewerkt en het is ook niet voor mij.
Ik zou bespreken hoe langer en minder uren stage te kunnen lopen, bijvoorbeeld in de vakanties door ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
28-01-2020 22:18
ik ken het wel: elke 3 weken een terugkomdag.

wel tijdens een volle 40u werkweek: stagiaire had er recht op om aan het verslag te werken onder werktijd.
Oh, dat wel ja. Dat verslag wat op het werk gemaakt wordt, is gewoon onder werktijd. Het is een deel van hun stage, dus dat vind ik ook logisch.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
28-01-2020 22:15
Wat een kudtleven hebben de meeste grote mensen.
Blijft me verbazen hoor, dat het aantal burnouts hand over hand toeneemt, maar dit soort opmerkingen blijven maar komen.

@TO: nee, het is niet normaal dat je zo moe bent.
Ja, er zijn mensen die dat wel aankunnen, maar lang niet iedereen.
Hopelijk kun je er een mouw aan passen.
Ja dit dus
nausicaa schreef:
28-01-2020 22:21
Oh, dat wel ja. Dat verslag wat op het werk gemaakt wordt, is gewoon onder werktijd. Het is een deel van hun stage, dus dat vind ik ook logisch.
dat vind helaas niet elke werkgever logisch...
Alle reacties Link kopieren
Maar als je nú al overstuur raakt van fulltime werken, hoe wou je dan in godsnaam je pensioen halen op je 68e (of misschien nóg wel later straks)?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Fransje-Noord schreef:
28-01-2020 22:25
dat vind helaas niet elke werkgever logisch...
Dat zal ja, dan moet je als stagiaire op je strepen gaan staan. Je bent extra, geen werkverplichting als zodanig.

Toen ik nog stagiaire was had ik ook zoiets kunnen zeggen, maar dat was niet de werkgever maar de werknemers die moeilijk deden.
fietsen varen vrouwelijk doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven