Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Hoe voorzichtig moet je zijn?

01-04-2020 18:17 91 berichten
Ik blijf binnen ga alleen baar buiten voor boodschappen.

Wat ik me afvraag. Moet ik mijn boodschappen ontsmetten? Hoe doe je dat dan. Ik lees dat het virus ureb tot dagen kan blijven leven. Hoe groot is de kans dat je zo tich besmet word. Via je boodschappen? Of eten thuis laten bezorgen. Kan je daardoor ook het vurus krijgen. Iemand meer duidelijkheid?
Daar zijn geen richtlijnen voor, dat je boodschappen na aankoop in quarantaine moeten. Het zal wel niet nodig zijn.
Het RIVM geeft meer duidelijkheid:

Kan ik ziek worden van het nieuwe coronavirus als ik ergens spullen of oppervlakken aanraak of vastpak?
De kans is klein dat je ziek wordt als je spullen of oppervlakken aanraakt of vastpakt, zoals post, pakketjes of een bos bloemen. De kans wordt nog kleiner als je regelmatig de handen wast en voorkomt dat je na het aanraken met de handen in het gezicht komt. Als je weet dat de eigenaar van de spullen ziek is, was dan je handen zodra daar gelegenheid voor is.

Besmetting door een bacterie of virus via oppervlakken is mogelijk [1]. Voor coronavirussen die SARS severe acute respiratory syndrome en MERS Middle East Respiratory Syndrome veroorzaken is het echter niet duidelijk of oppervlakken een rol spelen [2]. Inmiddels blijkt uit onderzoek dat het nieuwe coronavirus wel enige tijd kan overleven op verschillende materialen [3,4]. Deze onderzoeken vonden plaats onder gecontroleerde en ideale omstandigheden. Het is mogelijk dat weersinvloeden en een hogere luchtvochtigheid tot minder virusdeeltjes leiden [4, 5]. De hoeveelheid virus dat via een ziek persoon op een oppervlak terechtkomt zal ook sterk verschillen.

De belangrijkste besmettingsroutes blijven overdracht via druppels door niezen/hoesten en via de handen. Volg daarom de bestaande hygiëneadviezen en maatregelen die voor iedereen gelden.


https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-1 ... besmetting
Florence heeft - op het algemene Corona topic uitgelegd dat iemand op je pakje boter kan niezen en je die klodder in beginsel na een uur kunt oplikken (behalve dat dat goor is).

Ben het niet van plan, en of het waar is, weet ik niet. Maar het is uitermate geruststellend.
Alle reacties Link kopieren
Boodschappen ontsmetten? Mij hemel dat kan toch helemaal niet?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
In de badkuip en schoonwassen
( zag ik iemand in GB doen)
Heb je smetvrees, TO?
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
01-04-2020 18:23
Florence heeft - op het algemene Corona topic uitgelegd dat iemand op je pakje boter kan niezen en je die klodder in beginsel na een uur kunt oplikken (behalve dat dat goor is).

Ben het niet van plan, en of het waar is, weet ik niet. Maar het is uitermate geruststellend.
He gèts...

Wel fijn dat het jou gerust stelt, meen ik echt. Las je een dag of wat geleden en vond de paniek die je voelde echt sneu.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
En nee, ik doe niets, ik gooi alles gelijk in de kast.
In Amerika denken sommigen daar anders over:

https://youtu.be/TKx-F4AKteE
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-04-2020 18:25
In de badkuip en schoonwassen
( zag ik iemand in GB doen)
o_o

Jeemig wat een gedoe en het hoeft helemaal niet. Kijk naar de cijfers van het RIVM. De social distancing en handen wassen beginnen langzaam effect te hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Inladen die boodschappen en handen wassen.
Alle reacties Link kopieren
laatbloeiertje schreef:
01-04-2020 18:27
Inladen die boodschappen en handen wassen.
Ja precies en als je dan toch bezorgd bent laat die boodschappen dan staan en ruim ze op na een uur of wat.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
01-04-2020 18:25
In de badkuip en schoonwassen
( zag ik iemand in GB doen)
Ik zou gewoon in de gootsteen schoonwassen, maar ik vind de gedachte erachter niet raar.

Maar zelf doe ik het niet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
https://www.hln.be/nieuws/binnenland/ho ... ~a16cfcc1/

Beste is om ze 3 dagen te laten staan, als het ivm vervaldatum kan tenminste.
Anders in ieder geval handen wassen en eventueel verpakking wassen waar mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik was mijn handen voordat ik de boodschappen uitpak en ook weer na het uitpakken.

Handen wassen en niet aan je gezicht zitten. Dat is het belangrijkste wat je kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
01-04-2020 18:30
Ik zou gewoon in de gootsteen schoonwassen, maar ik vind de gedachte erachter niet raar.

Maar zelf doe ik het niet.
Lekker, met een pak hagelslag of zo.

Of eten die mensen dat dan even expres niet?
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
01-04-2020 18:39
Lekker, met een pak hagelslag of zo.

Of eten die mensen dat dan even expres niet?
Een pak hagelslag blijft lang goed, dus als je die gewoon 3 dagen laat staan is het ook OK!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet uitgesloten. Ik tref er geen extra maatregelen voor anders dan de huidige richtlijnen maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik laat de houdbare spulletjes in de boodschappentas staan en die ruim ik de volgende dag weer op.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
https://www.nu.nl/coronavirus/6041698/d ... virus.html
Nu.nl heeft het in een handig schema
spullen wassen hoeft niet.
Je handen wel, je gezicht, je kleding
Alle reacties Link kopieren
Het virus kan niet tegen een stof die vet afbreekt (zoals zeep of alcohol). De buitenkant van het virus is namelijk gemaakt van een soort vet.

Op gladde vlakken die niet absorberen blijft het langer "leven" dan op papier of katoen wat absorbeert.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Enn schreef:
01-04-2020 18:25
He gèts...

Wel fijn dat het jou gerust stelt, meen ik echt. Las je een dag of wat geleden en vond de paniek die je voelde echt sneu.

Ik moet toch echt mijn eigen posts eens gaan doorlezen. Want jij bent nu al de tweede die angst in mijn woorden leest.
Wat dus niet aan de orde is.
Ik heb irritatie over mensen die handelen alsof bepaalde dingen niet voor hen gelden (ok, misschien oordeel ik te snel), en ik had van de week een nacht niet geslapen (en vroeg daarom een aantal zaken omdat ik gewoon even van moeheid niet wist waar zelf te zoeken).
Voor de rest hebben wij het thuis zo geregeld dat het lekker loopt.

Ik vind deze situatie allerminst leuk, het geeft ook wel wat spanning. Maar paniek is nou niet mijn dagelijkse stemming. Maar dat komt blijkbaar wel zo over. Want je bent niet de eerste die er over begint.
Alle reacties Link kopieren
EHR schreef:
01-04-2020 18:56
Ik vind deze situatie allerminst leuk, het geeft ook wel wat spanning. Maar paniek is nou niet mijn dagelijkse stemming. Maar dat komt blijkbaar wel zo over. Want je bent niet de eerste die er over begint.

Ik lees je ook zo, eerlijk gezegd.

Ik was geen boodschappen en laat ze ook niet staan. De kans op besmetting via objectcontact is zo klein, dat vind ik niet de moeite.
Pandax schreef:
01-04-2020 19:02
Ik lees je ook zo, eerlijk gezegd.

Ik was geen boodschappen en laat ze ook niet staan. De kans op besmetting via objectcontact is zo klein, dat vind ik niet de moeite.
Echt?

Ik ga teruglezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven