Geld & Recht alle pijlers

Hoe hebben jullie verbouwing aangepakt?

22-09-2020 15:59 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na heel wat wikken en wegen willen we dan toch uitbouwen. Gaat om uitbouw zodat we eindelijk een eetkeuken hebben en meer ruimte in algemeen.

Het zal 5 x 3 meter gaan worden. Het is vergunningsvrij

Wat is nu de juiste volgorde?
Ik denk zelf :

Taxatie huis waarde voor en waarde na verbouwing laten bepalen
Offertes opvragen
Financiering regelen (2e hypotheek ? bouwdepot ?)
Bouwen

We moeten binnenkort onze rentevaste periode opnieuw vastzetten dus is ideale moment. We willen niet wisselen van vertstrekker en direct een deel omzetten naar andere variant. Dus verbouwen en omzetten hypotheek. Afspraak met hypotheekboer is al gemaakt maar wil goed beslagen ten ijs komen

Deel van de huidige hypotheek is gekoppeld aan een kaptiaalverzekering die moet gaat uitkeren op moment X zodat er afgelost kan worden , dat dit niet gaat lukken is evident. Het was ooit woekerpolis en nu minder woeker ;). Ik heb begrepen dat deze polis dan kan worden stopgezet en de waarde kunnen gebruiken. Die vraag ligt al bij verzekeraar maar nog geen antwoord.

Voor mij is het de eerste keer dat ik zoiets aanpak..

Hoe hebben jullie het aangepakt ?
Waar moet ik opletten qua aanbouw (we hoeven niet te heien).
Neem ik kunststof kozijnen (schuifpui)?
Tips ? Do's and dont's ?

Ik vind het best spannend ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat voor huis heb je? Heb je bijv jaren '30 huis, dan absoluut GEEN kunststof kozijnen, dat is zo'n afbreuk aan het huis. Zou echt kijken wat voor stijl je huis is.
Bovendien: vergunning hoeft geen probleem te zijn. In sommige gemeenten al in 1 dag geregeld. Zou dat navragen hoe de regels zijn. Want nu te weinig uitbouwen terwijl je meer zou willen, puur voor de vergunning, is echt zonde.
Alle reacties Link kopieren
1 keer is genoeg
Alle reacties Link kopieren
Het is vergunningsvrij iig. En huis is uit eind jaren 90.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook heel goed kijken naar wat voor aannemer je inschakelt voor deze klus.
Moet dat in Nederland officieel aangevraagd worden? Bij de gemeente bedoel ik.
Hou ook rekening dat uw kadastraal inkomen - ik weet niet hoe dit in Nederland heet - een stuk omhoog kan gaan. Het bedrag dat je jaarlijks betaalt als onroerende voorheffing.
Ga niet werken met een man in het zwart of iemand die het voor en na doet. Is inderdaad goedkoper maar je hebt dan geen enkele garantie.
Denk er ook aan dat als je ramen tot tegen de grond gaat nemen (want geweldig mooi is), bij regenweer altijd alles tegen de ramen spat en je dikwijls met vuil glas zit.

Succes met de verbouwing en dat het héél mooi mag worden.

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net een maandje klaar met onze verbouwing, ook o.a. uitbouw gedaan.
Onze volgorde:

- Naar de hypotheekadviseur hoe hoog ons bouwdepot zou kunnen worden
- bedenken we we dan allemaal wel en niet wilden
- Offertes opvragen, wel alleen bij aannemers die aangesloten zijn bij bouwgarant want geen zin in gezeik
- Aannemer langs laten komen
- Offerte krijgen
_ naar de hypotheekadviseur om bouwdepot officieel aan te vragen nu de offerte er was
- tijd er voornemen want alles loopt natuurlijk mis en duurt eeuwen door corona dus twee keer een nieuwe werkgeversverklaring moeten sturen etc.
- Tekenen bij Notaris
- Taxatie
- Verbouwing

Dat was het eigenlijk haha. Mega project, was er helemaal klaar mee, maar nu zooooo blij dat het zo mooi is geworden!
Alle reacties Link kopieren
Heb je een vrijstaand huis? Doe je glas aan de zijkanten of alleen aan een kant? Ik begrijp dat je geen spaarpotje hebt en een financiering moet regelen? Dan moet je toch een budget gaan maken, en ergens een streep trekken. Denk aan verwarming, leidingen, isolatie. Wil je een schuifpui of openslaande deuren? Wat voor soort raambedekking wil je, houd daar rekening mee met de afmetingen. Komt er een lichtkoepel if lichtstraat in? De aannemers hebben het voor het kiezen momenteel. Ga uit van eenuurloon tussen de 35-50 euro per uur. Doe je alles op regie? Let goed op en spreek goed af wat wel en niet inbegrepen is.
Moet er bv. Nog een steunbalk in? Komt er een spouwmuur? Aluminium, houten of kunststofkozijnen etc.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ga zoeken naar een aannemer. Ze hebben het razend druk en nemen maar mondjesmaat werk aan.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-09-2020 16:19
Moet dat in Nederland officieel aangevraagd worden? Bij de gemeente bedoel ik.
Hou ook rekening dat uw kadastraal inkomen - ik weet niet hoe dit in Nederland heet - een stuk omhoog kan gaan. Het bedrag dat je jaarlijks betaalt als onroerende voorheffing.
Ga niet werken met een man in het zwart of iemand die het voor en na doet. Is inderdaad goedkoper maar je hebt dan geen enkele garantie.
Denk er ook aan dat als je ramen tot tegen de grond gaat nemen (want geweldig mooi is), bij regenweer altijd alles tegen de ramen spat en je dikwijls met vuil glas zit.

Succes met de verbouwing en dat het héél mooi mag worden.

Mamme-zel uit België
Geen vergunning nodig (al gechecked)
WOZ waarde gaat idd omhoog maar dat is het me waard.
Geen zwarte klus idd. Netjes en met goede aannemer. Heb in de buurt al rondgevraagd naar ervaring
Goede tip vwb ramen ! We willen iig schuifpui voor een deel.
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
22-09-2020 16:19
Ik zou ook heel goed kijken naar wat voor aannemer je inschakelt voor deze klus.
Uiteraard. Gen beun !
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
22-09-2020 16:26
Heb je een vrijstaand huis? Doe je glas aan de zijkanten of alleen aan een kant? Ik begrijp dat je geen spaarpotje hebt en een financiering moet regelen? Dan moet je toch een budget gaan maken, en ergens een streep trekken. Denk aan verwarming, leidingen, isolatie. Wil je een schuifpui of openslaande deuren? Wat voor soort raambedekking wil je, houd daar rekening mee met de afmetingen. Komt er een lichtkoepel if lichtstraat in? De aannemers hebben het voor het kiezen momenteel. Ga uit van eenuurloon tussen de 35-50 euro per uur. Doe je alles op regie? Let goed op en spreek goed af wat wel en niet inbegrepen is.
Moet er bv. Nog een steunbalk in? Komt er een spouwmuur? Aluminium, houten of kunststofkozijnen etc.

2 onder 1 kap
Schuifpui
Geen lichtstraat etc.
Raambekleding zelfde als we al hebben in woonkamer.
Er moet idd een steunbalk in.
Spouw aan 1 kant. Andere kant is de muur van onze dubbel geïsoleerde garage
Kunststof kozijnen denk ik nu
Vloerverwarming
Pvc vloer

We hebben wel potje maar we willen hier maar deel van aanspreken voor dit. We hebben overwaarde in huis zitten dat willen we aanspreken

We denken dat aanbouw zo rond de 20.000 zal zitten en dan nog afwerking. Ik denk dat we 30/35.000 kwijt zijn ??

We hebben hier wel in de buurt rondgevraagd naar ervaring en kosten
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
22-09-2020 16:30
Ga zoeken naar een aannemer. Ze hebben het razend druk en nemen maar mondjesmaat werk aan.
Geen haast. Mag ook in 2021
Alle reacties Link kopieren
Als je uitbouw 5 meter diep wordt, zou ik wel een lichtstraat nemen. Wij hebben gekozen voor aluminium kozijnen, vond dat mooier en strakker dan kunststof. Qua prijs zit er niet veel verschil meer.
Bij onze uitbouw hebben we destijds alle muren na het stucen nog behangen met glasvliesbehang, omdat er zoveel verschillende ondergronden waren. Nooit scheuren gehad.
PinotGrigio3 schreef:
22-09-2020 16:46
Als je uitbouw 5 meter diep wordt, zou ik wel een lichtstraat nemen. Wij hebben gekozen voor aluminium kozijnen, vond dat mooier en strakker dan kunststof. Qua prijs zit er niet veel verschil meer.
Bij onze uitbouw hebben we destijds alle muren na het stucen nog behangen met glasvliesbehang, omdat er zoveel verschillende ondergronden waren. Nooit scheuren gehad.
Zal wel 3 meter diep en 5 meter breed zijn?
Alle reacties Link kopieren
PinotGrigio3 schreef:
22-09-2020 16:46
Als je uitbouw 5 meter diep wordt, zou ik wel een lichtstraat nemen. Wij hebben gekozen voor aluminium kozijnen, vond dat mooier en strakker dan kunststof. Qua prijs zit er niet veel verschil meer.
Bij onze uitbouw hebben we destijds alle muren na het stucen nog behangen met glasvliesbehang, omdat er zoveel verschillende ondergronden waren. Nooit scheuren gehad.

3 meter diep en 5 meter breed

Stucadoor. Check
Alle reacties Link kopieren
poldervrouw schreef:
22-09-2020 16:40
2 onder 1 kap
Schuifpui
Geen lichtstraat etc.
Raambekleding zelfde als we al hebben in woonkamer.
Er moet idd een steunbalk in.
Spouw aan 1 kant. Andere kant is de muur van onze dubbel geïsoleerde garage
Kunststof kozijnen denk ik nu
Vloerverwarming
Pvc vloer

We hebben wel potje maar we willen hier maar deel van aanspreken voor dit. We hebben overwaarde in huis zitten dat willen we aanspreken

We denken dat aanbouw zo rond de 20.000 zal zitten en dan nog afwerking. Ik denk dat we 30/35.000 kwijt zijn ??

We hebben hier wel in de buurt rondgevraagd naar ervaring en kosten
Wat voor een kozijnen heb je in de rest van je huis? Zou dat zelf daar wel op aan laten sluiten zodat het toch 1 geheel lijkt.
Ook de stenen en soort voeg.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Schuifpui tip: als je een vliegendeur/hor wil of luxaflex of andere raam bekleding
kijk goed naar de afmetingen van je schuifpui. Mijn schuifpui heeft geen standaard maat en vlakverdeling en dus kom ik in aanmerking voor alleen maar maatwerk.
anoniem_321581 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 19:32
15.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
We hebben hardhouten kozijnen.

Steen idd zelfde als de rest en anders Zoveel mogelijk gelijkend.
Alle reacties Link kopieren
Vraag goed na hoe je lange muur wordt.
Wij hebben ook 2 onder 1 kap, vrienden ook.
Zij hadden ook 2 onder 1 kap en de aanbouw sprong iets in.
Mss 5 cm. Maar hierdoor hadden zij geen lange rechte wand meer.
Dat wilden wij niet. Dus daar hebben we speciaal op gelet.
Het gaat dan om de middenmuur.
Alle reacties Link kopieren
Holy. Goede tip. Maten ivm hof en zo
Alle reacties Link kopieren
bartjes schreef:
22-09-2020 17:25
Vraag goed na hoe je lange muur wordt.
Wij hebben ook 2 onder 1 kap, vrienden ook.
Zij hadden ook 2 onder 1 kap en de aanbouw sprong iets in.
Mss 5 cm. Maar hierdoor hadden zij geen lange rechte wand meer.
Dat wilden wij niet. Dus daar hebben we speciaal op gelet.
Het gaat dan om de middenmuur.
Dat zal afhangen van de buren. Als zij het niet willen dan moeten we op eigen grond bouwen en ander niets. Bij eerste komt er dan idd een inspringing.

We gaan eerst zien of we her financieel rond kunnen krijgen en dan pas overleg met buren
Alle reacties Link kopieren
Eneriirene. Thanks voor je lijst.

Hoe groot hebben jullie aangebouwd ?
Alle reacties Link kopieren
Als het geschatte bedrag EUR 35.000 is zou ik het met eigen geld doen. Je woning stijgt wat in waarde en je hypotheek blijft gelijk. Voor dit bedragen zou ik niet gaan lenen, je betaalt kosten om de financiering te regelen en die zijn op zo een beperkt bedrag relatief hoog.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
22-09-2020 17:41
Als het geschatte bedrag EUR 35.000 is zou ik het met eigen geld doen. Je woning stijgt wat in waarde en je hypotheek blijft gelijk. Voor dit bedragen zou ik niet gaan lenen, je betaalt kosten om de financiering te regelen en die zijn op zo een beperkt bedrag relatief hoog.

Ik wil graag geld over hebben voor andere dingen. Auto moet vervangen worden en schilderwerk buitenkant etc.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven