Hebben jullie thuis leren koken?

19-01-2021 18:44 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een kletstopic.
Heb jij thuis leren koken? Zo ja, wat heb je daaraan gehad, en heb je jezelf nog dingen bijgeleerd?

En zo nee, hoe heb je later dan toch leren koken (of niet)?

Ik heb het dus helemaal nooit geleerd thuis. Dan zouden we alleen maar in de weg lopen, is het verhaal nu.
Alleen appeltaart bakken en van die tompoucen uit een pakje maken. That's it. Zelfs geen ei koken of bakken.

Ik heb dat allemaal later toen ik als student op mezelf ging wonen, afgekeken bij medestudenten. Zelfs dingen zoals dat je een koekenpan niet te lang op het vuur moet laten staan zonder olie of boter erin, en eerst even de pan met olie heet laten worden voordat je het eten erin gooit... op een pan water het deksel er eerst op om het sneller te laten koken... van die hele basale dingen wist ik allemaal niet.
Waardoor mijn repertoire en methodes dus heel lang studentikoos en klungelig zijn gebleven en deels vast nog steeds zijn zonder dat ik het doorheb. (Snijden doe ik nog steeds als een ultieme amateur.) Zo heb ik door de jaren heen als iemand bij mij kwam eten en in de keuken kwam kletsen, best wel vaak te horen gekregen: "waarom doe je dat zo?" en dan uitleg over hoe het beter werkt. :-? :mrgreen:

Tot slot dan toch een oproepje aan iedereen die kinderen heeft: leer je kind de basics van bakken en koken en veilig omgaan met het gasstel / de kookplaat en de pannen en spatels enzo!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Nee, thuis nooit geleerd, en ik heb t de kinderen ook nooit geleerd. Toch kunnen ze het veel beter dan ik.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ja! Ik studeerde en woonde nog thuis. Ouders werkten allebei en ik zorgde dat het eten klaar was als ik thuis was. Vond dat ook leuk, deed ook de boodschappen ervoor. Heb toen echt de basisdingen geleerd. Nu kook ik wel wat avontuurlijker.
Ja ik heb thuis leren koken. Vanaf mijn 13/14e werd ik verantwoordelijk voor dinner op vaste dagen omdat mijn ouders die dagen tot laat werkten.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 18:49
18.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grappig topic!
Nee hier ook niet van huis uit leren koken, als mijn moeder kookte moesten wij ook allemaal ver uit de buurt blijven, mochten ook nooit meehelpen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kookte weleens bij mn ouders maar vond het nooit leuk ofzo. Heb in mijn studententijd ontdekt dat je een pan met anti aanbak laag niet met een schuurspons en jif moet uitschrobben als het toch een beetje aangekoekt is.

Mijn oudste zoon (7) wil later chefkok worden. Hij kookt bijna iedere avond mee, en is een pietlut met snijden dus alle stukjes worden mooi even groot (en het is ook meteen een middagvullend programma). Ik hoop echt dat hij die droom verwezenlijkt... en dat moeders dan steeds chocolade soufflé, tiramisu, lekkere uitprobeersels enzo krijgt.

Een vriendin van me kookt altijd zonder te proeven. “Er staat 12min dus we doen exact 12 min”. En als de pasta dan nog hard is dan is het omdat het zo hoort! :hyper:
Nee nooit geleerd omdat ik er geen zin in had. Kan redelijk koken, snijd nog wel op dezelfde manier als jij, maar dat vind ik niet erg. Veel praktische dingen vind je ook gewoon op internet, heb je je ouders inprincipe niet echt bij nodig.
Alle reacties Link kopieren
Jazeker heb ik leren koken! Ik mocht regelmatig helpen met snijden, in pannetjes roeren, et cetera. En toen ik wat ouder werd had ik zo nu en dan eigen kookdagen, waar ik het eten helemaal alleen kookte en dan dus ook mocht kiezen wat we gingen eten. Vaak maakte ik dan nog wel gebruik van pakjes trouwens, dat doe ik nu niet meer. Toen ik op mezelf ging wonen kon ik dus al aardig koken. Ik heb natuurlijk wel dingen bijgeleerd - ik hielp zeker niet elke dag mee dus routine had ik in veel dingen nog niet echt en ik heb een boel nieuwe recepten verzameld door de jaren heen. Maar de basis (en meer dan dat, mijn ouders hielden van koken) heb ik zeker van huis uit meegekregen.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Alle reacties Link kopieren
Jazeker ik mocht regelmatig het avondeten verzorgen en doe dat ook bij onze kinderen inclusief het boodschappen doen. Ik vind dat dit bij de opvoeding hoort en het zelfstandig maken maar zie het helaas niet vaak terug. Meestal wordt het wel bij andere gezinnen overgenomen als hier iemand is komen slapen en ze dan mochten koken.
fbjewel wijzigde dit bericht op 19-01-2021 18:52
0.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Thuis niet echt omdat mijn moeder gewoon niet goed kan koken. De basics dan weer wel en ik kookte als tiener al geregeld thuis omdat ik het leuk vond.
Verder zelf geleerd door gewoon te doen en af te kijken van koks en tv-programma’s
Koken met sterren en koken met een kookgek heb ik als tiener veel gekeken.

Zoon van elf laat ik regelmatig mee koken en dat breiden we de komende jaren uit. Hij vind het ook leuk, net als bakken.
delicious35 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 18:55
16.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn moeder wilde ons niet in de keuken hebben. Ik heb het geleerd toen ik op mezelf woonde. In het begin heb ik ook heel veel uit pakjes en zakjes gekookt, want daar stond tenminste op wat je moest doen. Zuurkool heb ik dan wel weer van mijn moeder, door van een afstandje mee te kijken. Ze gooide alles bij elkaar in de pan (aardappels, zuurkool, zuurkoolspek), dus zo doe ik het nog steeds en iedereen vindt dat lekker (later natuurlijk wel het zuurkoolspek fijn snijden en nog rookworst erbij).
Mijn kinderen (21 en 15) hebben de basisvaardigheden onder de knie en ze kunnen een recept koken.
Nee ik heb niet thuis leren koken. Toen ik dat zelf moest gaan doen kocht ik alleen diepvriesgroente want daar stond op hoe het moest :-D
Ik heb het mezelf aangeleerd door het lezen van kookboeken en vroeger had je de "Tip" waar heuse kooklessen instonden.
Later werd dit de "Tip culinair", toen vond ik hem minder leuk.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 18:55
Reden: tikfout
0.31% gewijzigd
Ik heb leren koken en geen idee wat ik dan later nog bij had moeten leren.
Mijn kind kan prima met het gasfornuis omgaan en weet hoe een recept te lezen en kent de basishandelingen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vooral héél erg meegekeken en gestolen met mijn ogen.

Mijn moeder is nog altijd baas over haar kookvuur.
Ze moet al doodziek zijn om niet zelf te koken.

Maar naast haar vuur staan / in de keuken zitten en stelen is geen probleem.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool hadden we soms ook kooklessen, dat vond ik altijd leuk.
En recepten verbouw ik! Dat zie ik eerder als een soort 'inspiratiebron'. Vaak gooi ik gewoon zelf wat bij elkaar.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
boontje89 schreef:
19-01-2021 18:50
Ik kookte weleens bij mn ouders maar vond het nooit leuk ofzo. Heb in mijn studententijd ontdekt dat je een pan met anti aanbak laag niet met een schuurspons en jif moet uitschrobben als het toch een beetje aangekoekt is.

Mijn oudste zoon (7) wil later chefkok worden. Hij kookt bijna iedere avond mee, en is een pietlut met snijden dus alle stukjes worden mooi even groot (en het is ook meteen een middagvullend programma). Ik hoop echt dat hij die droom verwezenlijkt... en dat moeders dan steeds chocolade soufflé, tiramisu, lekkere uitprobeersels enzo krijgt.

Een vriendin van me kookt altijd zonder te proeven. “Er staat 12min dus we doen exact 12 min”. En als de pasta dan nog hard is dan is het omdat het zo hoort! :hyper:
Haha. Doet me denken aan de scharrel die ik ooit had. Die las inderdaad ook precies het aantal minuten dat iets in de pan moest enzo, ipv gewoon te proeven en op gevoel. Tot dan had ik nooit bedacht dat mensen daadwerkelijk zo hun eten klaarmaken, terwijl het niet eens zo heel gek is.
Alle reacties Link kopieren
Nee, mijn moeder heeft nog jaren andijvie voor ons gemaakt omdat mijn man dat zo lekker vond, inmiddels doe ik dat allang zelf. Haar gehaktballen en karbonades nooit kunnen evenaren, de ballen zijn best lekker, het korstje op de karbonade lukt me jammer genoeg nooit. Ik ben de AGV kookstel thuis, mijn man doet de rest.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Gamayun schreef:
19-01-2021 18:53
Op de basisschool hadden we soms ook kooklessen, dat vond ik altijd leuk.
En recepten verbouw ik! Dat zie ik eerder als een soort 'inspiratiebron'. Vaak gooi ik gewoon zelf wat bij elkaar.
Ik ben allergisch voor "koken met een recept".
Kan ik gewoon niet.

Ook al omdat ik een kieskeurige eter ben ... de helft van de ingrediënten krijg ik meestal al niet door mijn keel.

Ik begin dus gelijk standaard te verbouwen en aan 't eind schiet er nog weinig over van 't recept.

Heeft mijn moeder trouwens ook.
Die leest ook zo'n recept even 2 minuten door en doet er dan ook haar eigen zin mee.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Thuis de basis geleerd. Mijn ouders vonden het belangrijk dat je de basis vaardigheden voor om zelfstandig een huishouden te runnen leerden. Dus koken, wassen, schoonmaken, plankjes ophangen, oliepijl checken, tuin, etc.

Mijn moeder was nog van de oude stempel, ze zou nu mid 80 geweest zijn, dus macaroni met ham en kaas, en kip-kerrie was al heel exotisch. Ik stond zelf al jong in de keuken en kookte ook voor het gezin. Op die manier heb ik mijn moeder ook veel "moderne gerechten" geleerd.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik "moest" vanaf mijn 15e 1 keer per week koken. Dus ruim voor het internettijdperk zo aan het einde van de jaren 80 bedenken wat we zouden eten, dat ook gaan kopen in de winkel en klaarmaken. Van mijn moeder kreeg ik dan geld mee en een tas.

In het begin was dat macaroni met honig mix, gehakt en zelf een uitje snijden, ketchup en geraspte kaas. De honig mix was niet goed geweld, de macaroni niet goed gaar maar mijn ouders aten het dapper op.

Later experimenteerde ik wat met rijst, een pakje kerriesaus en wat champignons en een prei (voorgesneden roerbakgroente bestond nog niet) en weer wat later waagde ik mij aan AVG of een ovenschotel met aardappel anders.
Toen ik op mezelf ging wonen had ik dus wel wat kookervaring en vroeg ik aan mijn moeder ook recepten voor gehaktballen en draadjesvlees.
Van mijn ex man en ex schoonmoeder heb ik Surinaams leren koken en koken voor grote(re) gezelschappen.
Ik heb er veel aan gehad, zo ook het zelfvertrouwen dat ik er in het begin geen reet van bakte maar het toch werd opgegeten en ik complimenten kreeg.

Inmiddels kan ik het best aardig (als ik mijn man en gasten mag geloven) en heb ik de pakjes en zakjes afgezworen en ben ik ook creatief met dingen maken op basis van de inhoud van de koelkast.
Ik koester een aantal recepten van moeder en ex schoonmoeder en geef soms ook een twist aan bestaande dingen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Nope, pas geleerd door mijn medestudenten toen ik op kamers was. Het eerste wat ik zelf had gemaakt was iets van een pakje. Waarbij ik heel netjes de handleiding had gevolgd. De pasta ging prima. De rode saus minder. 1. Als je de handleiding volgt moet je ook de hoeveelheden aanhouden. 2. Het is behoorlijk karig als je alleen de genoemde ingrediënten doet. Oftewel te weinig gehakt voor het zakje en geen groente, ontzettend zout en smakeloos tegelijk.
Wissewis schreef:
19-01-2021 18:56
Ik ben allergisch voor "koken met een recept".
Kan ik gewoon niet.

Ook al omdat ik een kieskeurige eter ben ... de helft van de ingrediënten krijg ik meestal al niet door mijn keel.

Ik begin dus gelijk standaard te verbouwen en aan 't eind schiet er nog weinig over van 't recept.

Heeft mijn moeder trouwens ook.
Die leest ook zo'n recept even 2 minuten door en doet er dan ook haar eigen zin mee.
Ik ben daar ook allergisch voor. Volg ook nooit de aangegeven kooktijd op verpakkingen maar houd gewoon zelf in de gaten of het bijna gaar is. Exacte hoeveelheden volg ik ook nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zeker dat thuis geleerd.

Het begon met op eigen houtje iets mogen bakken in de keuken, boerencake van Baukje, meekijken met moeder hoe de oven te gebruiken. Toen een keer de oven aanzetten terwijl moeder andere dingen in de keuken deed, op haar verbale instructies.

Dan een keer een ei bakken, ma ernaast.

In de pan mogen roeren als de spaghetti groenten/vlees prut werd aangebakken. Ui snijden. Dat soort basic dingen. Leren afgieten (motorisch best een uitdaging).

Vervolgens een keer vlees leren aanbraden (gehakt/karbonade, vergeet niet te kruiden!) met ma ernaast.

Dan aardappels schillen in de vingers krijgen, ipv het aardappelmesje.

Met een jaar of 10 op maandag vast gaan koken.

In pubertijd in het weekend recepten uitproberen van de Allerhande.

En rond mijn 16e dagdagelijks koken thuis. Dus geroutineerd in de keuken toen ik op kamers ging wonen. Vond mijn 2 pits elektrische kookplaatje drie keer niks want geleerd op gas te koken.

Nu al weer tig jaar een gasstel tot mijn genoegen. Wel een wat luie snel koker. Kan in 10/15 minuten wat op mijn bord hebben.

Eenmaal op kamers meer ervaring opgedaan met vegetarisch koken. En solo wonend meer aziatisch koken en meer verschillende soepen.
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
19-01-2021 18:54
Haha. Doet me denken aan de scharrel die ik ooit had. Die las inderdaad ook precies het aantal minuten dat iets in de pan moest enzo, ipv gewoon te proeven en op gevoel. Tot dan had ik nooit bedacht dat mensen daadwerkelijk zo hun eten klaarmaken, terwijl het niet eens zo heel gek is.
Mijn vriend kookt ook exact op de klok, zonder proeven. Meestal gaat dat goed. Hij heeft ook wel eens gehad dat er stond ‘roerbak de spruiten 5 minuten mee’, zonder voorkomen of zo. Dus ik riep naar de keuken dat ze dan niet te eten zijn, maar eigenwijs als hij is hadden we keiharde kooltjes op ons bord waar je niet eens je vork in kon prikken.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet geleerd toen ik thuis woonde. Pas op kamers.

Edit: alleen omelet bakken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven