Werk & Studie alle pijlers

carrièreswitch maken (spannend)

13-05-2021 17:40 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bijna 10 jaar geleden heb ik mijn hbo-studie afgerond. Daarna ben ik in een hele andere sector beland en daar ook blijven hangen. Voornamelijk omdat ik van zekerheid hou. Het werk op zich vond ik niet echt interessant. Door omstandigheden die verder niets met mijn functioneren te maken hebben moet ik nu op zoek gaan naar ander werk. Ik kan zeggen dat ik vrij veel ervaring heb opgedaan in het werk dat ik momenteel nog doe en ook best wat diploma's hierin heb behaald. Het zal voor mij daarom niet moeilijk zijn om daar werk in te vinden. Maar ik ben nu 34 en zie het niet zitten om tot mijn pensioen dit werk te blijven doen. Juist nu ik gedwongen ben om naar iets anders op zoek te gaan kan ik ervoor kiezen werk dat ik eigenlijk nooit echt interessant heb gevonden achter me te laten en voor iets anders te gaan.

Ik denk ook dat ik nu nog op een leeftijd ben waarop het misschien iets makkelijker is om een carrièreswitch te maken. Toch maak ik me wel een beetje zorgen. In vacatures die ik voorbij zie komen wordt vaak gevraagd om werkervaring en die heb ik niet. Voor traineeships ben ik misschien weer te oud omdat deze denk ik vaak juist zijn bestemd voor mensen die nét hun hbo-opleiding afgerond hebben. Ik ben daarom begonnen aan een korte opleiding van een paar maanden om toch weer een nieuwe titel te behalen. Feit blijft wel dat ik er verder geen ervaring in heb.

Ik merk dat ik de laatste tijd vaak gespannen ben.

Zijn hier meer mensen die een carrièreswitch hebben gemaakt en hoe is dat jullie bevallen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, vooral vertrouwen in jezelf hebben en in het diepe springen. Veel dingen zijn gewoon te leren. Als jij een traineeship wil, ga je daar naar op zoek. Laat je niet leiden door dat stemmetje wat als, maar zus en zo. Wel heb ik daar niet voor gekozen omdat het salaris vaak een vast bedrag is en wat lager omdat je dus nog aan het leren bent. Daar het je zin in hebben. Niet elke werkgever zoekt jaren ervaring in exact dat beroep, bij mij zagen ze ook gewoon andere kwaliteiten en ervaring waardoor ze er vertrouwen in hadden. Ik moet wel zeggen ik werk voor een bedrijf waar ze doorgroeien en switchen echt prima vinden en motiveren dat je je werk leuk blijft vinden etc. Daarnaast een beetje leven volgens het pipi lankous idee, ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan. Je kan altijd terugvallen op een baan in de sector waar je al bekend mee bent. Good luck!
Alle reacties Link kopieren
Je hebt wel werkervaring, alleen in een andere richting. Er zijn vast zaken die je hebt geleerd of competenties en vaardigheden die he hebt laten zien, die in een ander beroep ook van pas komen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in de 30 en bezig met een carrière switch, de oudste op de opleiding is in de 50,dus het kan altijd alleen moet je het wel echt willen. Het is best pittig en natuurlijk veel minder inkomen nu, maar voor mijn gevoel is het het heel erg waard, voel me nu een stuk gelukkiger
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-05-2021 17:59
Je hebt wel werkervaring, alleen in een andere richting. Er zijn vast zaken die je hebt geleerd of competenties en vaardigheden die he hebt laten zien, die in een ander beroep ook van pas komen.
Dat was ook het eerste wat ik dacht
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle bemoedigende reacties. Fijn om te lezen.

Het klopt dat ik natuurlijk wel werkervaring heb, al is het wel in een andere branche.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een twee hbo opleidingen. In de eerste nog nooit gewerkt en ga nu na meer dan 18 jaar over naar de eerste opleiding. Ze hebben overlap en idd competenties en ja ik vind het zo spannend maar nu ik ben gaan dromen... lijkt er zoveel meer mogelijk... je moet al dus ga gewoon eens proberen. Ik ga over 2 weken beginnen... ben benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
[...]
communitymanagerviva wijzigde dit bericht op 06-12-2021 09:11
Reden: Spam
95.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook 34 en ben enkele maanden geleden begonnen in een nieuwe job.
Kan het ten zeerste aanbevelen!
Je hebt inderdaad al een mooi aantal jaren werkervaring, zij het dan in een andere sector. Ik weet niet waar je expertise ligt, maar er zijn altijd brede competenties die in elke job nuttig zijn. Bijvoorbeeld communiceren, projectmatig werken, plannen, verantwoordelijkheid opnemen etc.

Ik ging van socio-culturele sector naar overheidsopdrachten in een internationale context.
Het is zo ontzettend verrijkend om in een nieuwe werkomgeving terecht te komen.
Dus ja, ik heb recent een carrière switch achter de rug en het bevalt prima! :lol:

Tip: je kan bij je huidige werkgever een fiche opvragen van de competenties die bij je huidige functie horen. Dat helpt je bij het solliciteren, omdat je concreet kan aantonen dat je over deze vaardigheden beschikt.

Succes!!!
idrisindra wijzigde dit bericht op 14-05-2021 12:48
Reden: Taalfout
1.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 36e overgestapt. Na zes maanden kreeg ik zelfs al promotie. Natuurlijk is het wel spannend. Maar het idee van hetzelfde blijven doen, was ook geen fijn vooruitzicht. En ik dacht ook: ik kan altijd weer terug, dat andere kan ik al.

Ik sluit trouwens niet uit dat ik ooit weer iets totaal anders ga doen. Want tot nu toe ben ik echt heel blij met alle nieuwe indrukken en impulsen. Dat geeft veel energie.
Alle reacties Link kopieren
Leuk verhalen te lezen van mensen die ook de sprong in het diepe gewaagd hebben. Hoe ging het bij jullie met de sollicitaties? Misschien doen jullie werk waarin het moeilijk is mensen te vinden die al ervaring hebben met het werk, of hebben jullie jezelf gewoon goed kunnen verkopen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven