Wat doen jullie ouders nu ze met pensioen zijn?

27-07-2021 17:55 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraag ik me gewoon af. Eén van mijn ouders is sinds kort met pensioen en de dagen worden voornamelijk opgevuld met stil zitten, letterlijk in de tuin zitten en niks doen. Geen boek lezen o.i.d. gewoon voor je uit staren en wachten tot het weer avond is zodat je naar bed kunt en af en toe eens afgewisseld met een wandel/fietstocht of wat klusjes.

Ik weet dat het niet mijn leven is en ik kan er niks aan doen. Maar ik maak me wel een beetje zorgen. Dit kan toch niet leuk zijn? De verhouding tussen mijn ouders wordt ook steeds lastiger, mijn andere ouder werkt nog en doet voornamelijk alles in het huis en is gewoon doodmoe. Waardoor er irritaties ontstaan naar de ander, want die doet de hele dag weinig.

Eigenlijk wil ik mijn ouder een soort van stimuleren om nog dingen te blijven ondernemen. Maar wat zijn nou geschikte tips? Want ik weet het niet, toen er nog gewerkt werd, waren er ook geen specifieke hobbys en dergelijke.

Of is dit eigenlijk gewoon heel normaal en zit ik me zorgen voor niks te maken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me daar niet mee bemoeien. Lijkt mij dat ze een nieuwe 'taakverdeling' moeten vinden. En dat de ouder die 'doodmoe' is zelf wel een keer aankaart dat het anders kan zodat er meer ruimte komt om samen leuke dingen te doen.
oudblond wijzigde dit bericht op 27-07-2021 18:00
14.00% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders kregen vanuit de werkgever van mijn vader een 2 daagse cursus aangeboden over wat ze konden doen na het pensioen.

Wat ze uiteindelijk echt gedaan hebben is op de kleinkinderen passen, bridgen, een elektrische fiets kopen (niet op rijden) en vooral heel snel oud, ziek en zwak worden…. Om vervolgens nog een flinke corona tik te krijgen en ze nu helemaal nooit meer van de bank af te krijgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader hangt sinds pensioen vooral achter de pc.
Volgt elke nieuwsflash en elke nieuws-website die ie kan volgen.
Liefst in 't Grieks dan nog aangezien dat zijn grootste hobby is :-D.

Af en toe spreekt ie af met vrienden, maar dan moeten die vrienden wel 't initiatief nemen.

En met Corona zijn een heleboel zaken ook niet al te simpel.


Je kan bovendien wel 20 dingen voorstellen, maar ze moeten het toch écht wel zelf doen en zelf willen.


(Mijn moeder leest, haakt, breit, spreekt af met vrienden en familie en ergert zich aan mijn vader :-).
Die nooit ergens mee naartoe wil.)
wissewis wijzigde dit bericht op 27-07-2021 18:02
13.65% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Adviseer een hulp in de huishouding, is de druk weg van de werkende mbt huis.

En dan kan die persoon met pensioen ook wat anders doen dan alleen huishouden nu die persoon met pensioen is.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 28-07-2021 19:30
7.98% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Die cursus hebben mijn ouders ook gedaan. Als er nog 1 werkt, zou ik denken dat de ander het huishouden doet, boodschappen, koken, de tuin etc.
Mijn ouders fietsten veel, op de kleinkinderen passen, mn vader vistte graag en zat op de schaakvereniging, mijn moeder zat op 2 koren.
Lezen deden ze allebei graag.
Je moet wel wat hobby's hebben of vrijwilligerswerk.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben eerst bij diverse verhuizingen en verbouwingen binnen de familie meegeholpen. Daarna zijn ze zelf verhuisd.

Ondertussen deed eentje een taalcursus en vrijwilligerswerk en de ander vrijwilligerswerk ergens anders.
Bij eentje is het vrijwilligerswerk gestopt maar is daar mantelzorg voor een familielid bij gekomen.

Verder 1,5 dag in de week op de kleinkinderen passen. Tientallen km fietsen met de elektrische fiets. Dagjes weg. Regelmatig met de caravan op vakantie.

Al met al hebben ze het haast drukker dan toen ze nog werkten.
Madeliefjees schreef:
27-07-2021 18:04
Die cursus hebben mijn ouders ook gedaan. Als er nog 1 werkt, zou ik denken dat de ander het huishouden doet, boodschappen, koken, de tuin etc.
Mijn ouders fietsten veel, op de kleinkinderen passen, mn vader vistte graag en zat op de schaakvereniging, mijn moeder zat op 2 koren.
Lezen deden ze allebei graag.
Je moet wel wat hobby's hebben of vrijwilligerswerk.
En ik zou dat dus helemaal niet willen.
Ik zou voor de meeste dingen dan liever iemand inhuren en mijn vrije tijd lekker anders gaan besteden.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn drukker dan ooit sinds ze met pensioen zijn…
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 18:05
En ik zou dat dus helemaal niet willen.
Ik zou voor de meeste dingen dan liever iemand inhuren en mijn vrije tijd lekker anders gaan besteden.
Dat doet hij/zij dus niet. Alleen de hele dag op een stoel zitten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
27-07-2021 18:05
En ik zou dat dus helemaal niet willen.
Ik zou voor de meeste dingen dan liever iemand inhuren en mijn vrije tijd lekker anders gaan besteden.
Ik zou best wel hopen dat persoon 2 iets doet.

Maar niet persé in zijn ééntje de hele waslijst.

Kan bovendien ook best zijn dat dingen zo gegroeid zijn.
Dat "het huishouden" altijd door de vrouw gebeurde en dat die man nu nauwelijks weet waar of hoe te beginnen.
Of het toch nooit goed genoeg is :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wat ik van buurtgenoten zie is dat ze mega actief worden bij talrijke vrijwilligers organisaties en evenementen.
Dit brengt veel verantwoordelijkheid met zich mee, druk zijn ze er mee.
Iets voor je ouder?
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
27-07-2021 17:59
Ik zou me daar niet mee bemoeien. Lijkt mij dat ze een nieuwe 'taakverdeling' moeten vinden. En dat de ouder die 'doodmoe' is zelf wel een keer aankaart dat het anders kan zodat er meer ruimte komt om samen leuke dingen te doen.
Dit. Zou me er voorlopig niet mee bemoeien.
Mijn vader (76) timmert graag (kippenrennen en schuttingen en zo), hij rijdt motor en is op dit moment druk met het in mekaar zetten van een nieuwe voorversterker want de ouwe is ontploft. En hij draait graag plaatjes, al moet dat nu even met Deezer vanwege die kapotte voorversterker dus,

Mijn stiefmoeder (74) is vooral druk met haar moestuin.

Maar die hobbies hadden ze dus al voor mijn vader zijn winkel aan de wilgen hing. Voor mensen die naast hun werk geen liefhebberijen hebben is het natuurlijk een stuk lastiger allemaal.
Wissewis schreef:
27-07-2021 18:07
Ik zou best wel hopen dat persoon 2 iets doet.

Maar niet persé in zijn ééntje de hele waslijst.

Kan bovendien ook best zijn dat dingen zo gegroeid zijn.
Dat "het huishouden" altijd door de vrouw gebeurde en dat die man nu nauwelijks weet waar of hoe te beginnen.
Of het toch nooit goed genoeg is :-).

Ik reageerde dan ook op dit:

Als er nog 1 werkt, zou ik denken dat de ander het huishouden doet, boodschappen, koken, de tuin etc.

En daar zou ik dus echt voor passen. ;-)
Dan huur ik wel iemand in voor schoonmaak bijvoorbeeld.
Maar ga echt niet ineens alles doen, dikke doei.
De eerste maanden willen de meeste pensionados vooral even niets en nadenken over wat ze gaan doen

Laat ze even Rustig wennen aan de nieuwe situatie.
Alle reacties Link kopieren
Helaas hebben zowel mijn vader als schoonvader hun pensioen niet gehaald . Moeders vulden hun dagen met hobby’s lezen wandelen etc .
Als het goed is ga ik op mijn 61e stoppen wil dan een of twee dagen vrijwilligerswerk doen en hopelijk niet in de tuin voor me uit staren . Maar zou het niet de overgang van werkend leven naar geen verplichtingen kunnen zijn ? Even niet weten wat te doen met zoveel vrije tijd .
Lady*Voldemort schreef:
27-07-2021 18:12
Mijn vader (76) timmert graag (kippenrennen en schuttingen en zo), hij rijdt motor en is op dit moment druk met het in mekaar zetten van een nieuwe voorversterker want de ouwe is ontploft. En hij draait graag plaatjes, al moet dat nu even met Deezer vanwege die kapotte voorversterker dus,

Mijn stiefmoeder (74) is vooral druk met haar moestuin.

Maar die hobbies hadden ze dus al voor mijn vader zijn winkel aan de wilgen hing. Voor mensen die naast hun werk geen liefhebberijen hebben is het natuurlijk een stuk lastiger allemaal.
Precies.
En misschien komt dat vanzelf wel, even niets is ook niet heel raar op zich.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het vrij normaal is dat iemand eraan moet wennen om met pensioen te zijn, zeker als diegene geen hobbies heeft. Dat heeft soms even tijd nodig, maar het mag natuurlijk niet te lang duren.

In mijn familie zijn de pensionado's bijna allemaal weer aan de slag, deels als vrijwilliger, deels met betaald werk.
Pensioen heeft met name mijn vader geen goed gedaan. Hij is er vreselijk door ingekakt en sneller oud geworden. Hij had eigenlijk nooit echt hobby’s anders dan lezen en dingen op de computer. Laat naar bed, laat opstaan.

Je denkt dan dat iemand eindelijk tijd heeft voor klussen waar nooit tijd voor was, lekker dingen schilderen en opknappen. Wat meer tuinieren. Even de zolder uitmesten. Maar ik ben erachter gekomen, dat als je daar toen je nog werkte niet van hield, dat je daar in je pensioen ook geen zin in hebt.

Hij zat niet de hele dag binnen, want wel altijd druk met boodschappen doen en naar de markt en de boekhandel gaan. De ene boodschap werd hier gehaald, de andere daar, etc. En vanaf een uur of twee stond alles in het teken van wat er ‘s avonds gegeten gaat worden, haha! Mijn ouders kookten allebei, dus daar waren ze ook maar druk mee.

Mijn ouders gingen nog wel graag uit, ergens naar een museum of naar een film in het filmhuis, ergens een terrasje pakken, of een stad bezoeken. Maar goed, dat zijn geen dagelijkse bezigheden natuurlijk.

Nou ja, helaas is hij inmiddels overleden, maar zo heeft hij zo’n beetje 10 jaar pensioen volgemaakt.

Mijn moeder houdt zichzelf wat meer bezig in huis, maar zij is fysiek niet zo goed meer. Maar dan moet al het servies weer uit de kast, dan wordt het bestek gepoetst, en zo is er elke keer wat. Daar kan ze een hele dag druk mee zijn. Je moet er maar zin in hebben. Ze zit wel op revalidatiezwemmen en wekelijks fysio etc. Ze spreekt wel af met vrienden, maar iedereen wordt ouder en er worden minder afstanden gereden. Soms breng ik haar naar een kennis.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 27-07-2021 18:17
10.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst zeker willen weten in welke mate dit een probleem is. Misschien heeft je ouder het wel heel fijn zo. Is er onvrede of ontevredenheid aangegeven bij jou?
Dan zijn tips op zijn plaats. Zo niet, dan is het niet op zijn plaats. Als zij hun levenswijze prettig vinden, wie ben jij dan om het af te keuren?
Bovendien kan het zijn dat het tijd nodig heeft. Dat mag. Dat kan je niet overhaasten. Het is niet jouw taak om je te bemoeien met de dagindeling van je ouders, tenzij ze aangeven dat ze zo niet gelukkig zijn.

Mijn vader is net voor zijn pensionering overleden. Mijn moeder heeft heel veel moeite gehad met het vinden van een nieuw ritme zonder hem (zelf werkte ze niet). Ik heb ook tips gegeven, maar ik gaf het al snel op. Dat wilde ze helemaal niet. Was ze, zelfs na een paar jaar, nog helemaal niet aan toe.

Maar wees voorzichtig, en schat de situatie eerst goed in. Niet bekritiseren wat zij prima vinden lopen.
En hoelang geleden ging het pensioen in?
Gizmoreturns schreef:
27-07-2021 18:14
De eerste maanden willen de meeste pensionados vooral even niets en nadenken over wat ze gaan doen

Laat ze even Rustig wennen aan de nieuwe situatie.
Dit. Mijn man heeft zeker wel een jaar nodig gehad om opnieuw zijn draai te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Laat je gepensioneerde ouder eens wat filmpjes van Erik Scherder zien (youtube), over het belang van bewegen en actief zijn.

Als je jezelf mentaal en fysiek niet een beetje uitdaagt, takel je enorm snel af.
Alle reacties Link kopieren
Golfen
De zolder opruimen
Golfen
Op vakantie gaan
Golfen
Schoonmaken (poets de deur uit)
Golfen
Bestuurswerk
Golfen
Op de kleinkinderen passen

Oh en ze golfen ook veel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven